Wegen weatheren?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Wegen weatheren?

Bericht door Ngineer »

Hoi allemaal,
Ik wil een stukje modern bedrijventerrein maken. Ik ben nu bezig met de hoofdlijn en het ontwerp van de gebouwen. Ik denk altijd meteen 10 stappen vooruit (en zie dus ook 100 beren). Ik heb nog nooit echt weathering toegepast behalve op wat wagons. Ik wil de wegen een soort asfaltlook geven met wat rijsporen en zo. Ik zit er over te denken om een basisplaat te maken met daarop laser gesneden MDF verhogingen voor een soort van trottoirs, rijbaanscheidingen, verkeersgeleiders en zo.
Hebben jullie tips hoe je het wegdek er realistisch laat uit zien?

Erik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Wegen weatheren?

Bericht door EdwinB »

Welliswaar geen bedrijventerrein maar gewoon stadswerk. Gemaakt van foam 3mm en ingekrast daar waar nodig. De trottoirs zijn 1mm verhoogd. Foam is op kleur gebracht met verf en daarna met poeders bewerkt voor de ruwe look.
Wellicht heb je er wat aan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Oscar »

De stratenverf van Faller die voor Carsystem bedoeld is heeft ook een goed bruikbare structuur.
Volgens mij kan je die na droging met een railgum ook nog bewerken om een wat gebruiktere look te krijgen.

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Wegen weatheren?

Bericht door traiNiac »

En weer een heel andere methode is een papje van steengruis met houtlijm en daarna weatheren met krijt :D :D

Afbeelding


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Ron »

Ik gebruik gewoon wegenverf van Faller.
Twee maal opbrengen en daarna schuren.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Wegen weatheren?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik gebruik voor m'n wegen vooral behang in meerdere structuren en kleuren. Als ik ze schilder( wat lang niet altijd nodig is) doe ik dat met muurverf( net als alles overigens). Het verouderen bestaat bij mij vooral uit het an brengen van meerdere washjes. Meestal te beginnen met "vuil"( een donkere bruin/grijze tint) die ik voor alles gebruik. Om het vooral niet te bruin te maken doe ik de rest met zwart en waar nodig evt. met grijs tinten. Het is erg afhankelijk van welke kleur mijn basis materiaal heeft en welke kleur ik wil hebben.

Zie mijn diorama's voor voorbeelden, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Ngineer »

Bedankt voor jullie antwoorden!
@neudalhausenstadbahn: wat voor washes gebruik jij?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Wegen weatheren?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In de potjes zit 1 deel verf op iets van 3 delen water. Deze potten bewaar ik op z'n kop zodat het bezinksel in de dop zit. Voor gebruik goed even redelijk goed schudden maar volledig mengen doet het niet waardoor het dunne wat je gebruikt ongeveer 1 deel verf en 7 a 8 delen water is. Het bezinksel in de dop kan je gebruiken om dingen mee te draaibrushen of als je lokaal wat sterkere vervuiling wilt hebben.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Ngineer »

Welk merk wash gebruik je of raad je aan?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Jeroen »

Ngineer, dat is net zoiets als "welk merk water gebruik je om te verdunnen". :mrgreen: Kortom, het maakt niet zoveel uit. De 'wash' is gewoon zeer sterk verdunde verf. Als je bedoelt 'welk merk verf gebruik je om een wash te maken' dan moet Schwansschwachteloberbullibabbelhausen daar zelf maar even antwoord op geven. Hem kennende is dat gewoon een verf, niet een bijzondere.

Zelf vervuil ik ook de wegen, en gebruik hiervoor washes, poeders, drybrush....vrijwel alles. Het liefst werk ik met verf van Vallejo en Tamiya. Vooral de zwarte verf van Tamiya is perfect voor washes.

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Ngineer »

doh! en ik maar denken dat het speciaal spul zou zijn.
Ik ga de voorraad van mijn kinderen eens inspecteren... :)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Wegen weatheren?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jeroen schreef:Als je bedoelt 'welk merk verf gebruik je om een wash te maken' dan moet Schwansschwachteloberbullibabbelhausen daar zelf maar even antwoord op geven. Hem kennende is dat gewoon een verf, niet een bijzondere.
Ik gebruik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speziale verf :shock: :mrgreen: :ugeek: :roll: ...................zoals jeroen al aangeeft niks bijzonders ;) , gewoon de huismerk muurverf van de gamma :ugeek: ( ik nam aan dat het toch algemeen bekend mag zijn( al zo vaak overal en nergens benoemd) dat bijna uitsluitend dat gebruik voor al het schilderwerk).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Wegen weatheren?

Bericht door erik-n-fan »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke techniek je hebt gekozen en of je met een foto of 2 kan laten zien wat het resultaat is! Ikzelf kwam tegen dat je asfalt wegen ook goed kunt maken door fijn schuurpapier van wat verf & weathering te voorzien. Dat vond ik geen slecht idee eigenlijk.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Wegen weatheren?

Bericht door Ngineer »

erikgk schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke techniek je hebt gekozen en of je met een foto of 2 kan laten zien wat het resultaat is! Ikzelf kwam tegen dat je asfalt wegen ook goed kunt maken door fijn schuurpapier van wat verf & weathering te voorzien. Dat vond ik geen slecht idee eigenlijk.
Ik heb de gebouwen en ondergrond inmiddels klaar. De ondergrond heb ik met Faller wegenverf gedaan. Over drie weken heb ik vakantie, dan wil ik de weg klaar gaan maken. Ik zal zeker foto's plaatsen van het resultaat.
Hier is de ingang van het fabrieksterrein dat ik wil weatheren:
Afbeelding


Plaats reactie