BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Dank je wel mensen. Helaas ligt het even stil, want druk met andere dingen, maar wellicht is er in het weekend weer wat ruimte om een paar uurtjes te freubelen.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Op de bierbrouwerij komen 2 graansilo te staan gestileerd in periode II of III. Ik moest even kijken wat de grootte betreft, maar uiteindelijk maar een gok gedaan en gekeken naar hoogte van de bierbrouwerij die er naast komt te staan.
Gemaakt van 2 en een beetje medicijn potjes, want fotorolletjes gebruiken we niet meer.
Versneden en op elkaar gelijmd en met putty wat glad gemaakt. Best lastig als je dat een tijd niet hebt gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitgeplozen henneptouw, voor de dennenbomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Eurospoor wil ik nog betere kleuren verf kopen en dan wordt het dak matt (beetje Zwart denk ik) en zullen de silo's verder verouderd worden.
Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Even een ander zijstapje in het project "die Bierbrauerei".
Om de flessen, biertonnen en fusten te reinigen als ze weer leeg terug worden gebracht, gebruikte men "Natron Laug" Een zuur dat gemengd werd met water en per ketelwagen naar de brouwerij kan worden gebracht. Een goede reden om een speciale ketelwagen in te rangeren om Natron zuur te leveren.
Dat moet dan weer opgevangen worden in een opvangketel of silo.
Reden om weer eens te kijken wat je zelf allemaal kan doen.
Deze silo werd gemaakt van een ampul, die op maat gesneden werd en van een kartonnen dakje werd voorzien.
Een stalen standaard werd gemaakt van stryreen profielen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd....


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Ronald,
RonaldB schreef:"Natron Laug" Een zuur
Een loog is toch echt iets anders als een zuur. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Hah Henk,

Mijn Duits is niet 100% en een scheikunde doos heb ik nooit gehad. Ik had gelezen dat het te vergelijken was met een bijtende stof (soda). Dus ik dacht dus dat het een zuur was. Maar ik neem gelijk aan dat je gelijk hebt. Bedankt Henk :oops: .
Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

mooi gedaan Ronald


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Hallo,
Weer een kleine update van "die bierbrauerei".
De silo voor het natron is gereed en klaar voor gebruik.
Afbeelding

Op de graansilo's wil ik graag een systeem dat men gebruikte voor het overblazen van graan van de ene voorraad naar de andere. Een soort van lopende band in en soort van tunnel. maar dan wat ouderwetser.
Ik heb uitgeplozen henneptouw gebruikt om metalen banden na te bootsen. Dat is dunner dan styreen profielen. Althans degene die ik kon bemachtigen.
Na een flinke weather beurt staan de silo's klaar om aangesloten te worden,op....
Tja, dat moet nog van scrap opgebouwd worden, maar daar over later meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later meer.

Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

Heel fraai geworden Ronald,

Ben benieuwd naar je volgende verrassing


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Volgende verrassing.
Voor het eerst gewerkt met mijn nieuwe Proxxon multitool. Ligt lekker licht in de hand.
Ik wil voor mijn diorama met de bierbrouwerij tegen de achtergrond een kleine stad. Maar dan van half-reliefhuizen en de rest geschilderd op de achtergrond.
Op Houten heb ik een paar Duitse stadshuizen gekocht met de bedoeling deze door de helft te zagen en de achterkant als voorzijde te gebruiken.
Gewoon wat ervaring opdoen en kijken hoe het eruit gaat zien.

Afbeelding

Afbeelding

Haha,..plastic smelt gewoon door de wrijving,...dus wel doorgaan met slijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later maar eens kijken naar een leuke opstelling.

Tot de volgende....

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

Ik zou de twee helften van de Deutsche Bank tegen elkaar zetten, met de kopgevels aan de buitenzijde.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

traiNiac schreef:Ik zou de twee helften van de Deutsche Bank tegen elkaar zetten, met de kopgevels aan de buitenzijde.
Dat is een leuke oplossing, Harry, inderdaad. Met de trottoirs aan beide zijden rondlopend. In de opening een steegje maken of een boompje.
Ideeën genoeg hè.

Maar eerst wil ik het interieur van de brouwerij afmaken. Als ik lakdraad heb gekocht, kan ik de binnenverlichting afronden.
Zo ben ik op diverse gebieden tegelijkertijd bezig. Als het ene droogt, ben ik met het andere bezig.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door maarten »

Tip voor het solderen van de lakdraad: bout goed warm laten worden, bolletje tin op de punt van de bout en het draadje er in steken. Als de bout heet genoeg is brandt de lak er vanzelf af, die hoef je er dan niet eerst af te krabben! Dit werkt het beste met een geregelde bout/soldeerstation. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

maarten schreef:Tip voor het solderen van de lakdraad: bout goed warm laten worden, bolletje tin op de punt van de bout en het draadje er in steken. Als de bout heet genoeg is brandt de lak er vanzelf af, die hoef je er dan niet eerst af te krabben! Dit werkt het beste met een geregelde bout/soldeerstation.
Hoi Maarten,
Goede tip, die neem ik zeker mee.
Misschien koop ik die draad welbij Conrad. En dan tegelijkertijd met die flexrailspanners die ook nog op mijn lijstje staan.
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

kleine update...
Zeker nog niet klaar, maar ik kwam op het idee om van mijn andere modelbouwhobby (modelvliegtuigen) de decalls te gaan gebruiken voor op de ketels en op de kast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tafeltje niet helemaal scherp,...maar zelf geflanst van styreen.....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Weer wat opgeschoten met het interieur van de bierbrouwerij. Het is vrijwel klaar. Ik monteer alleen nog twee plafondbalken waaraan in 2 led lampen monteer. Alleen nog geen lakdraad besteld. Dat komt nog wel. Dan kan ik dat ook afmaken.
Verder wat overzichtsfoto,s van het geheel. het dak zit nog los en de torens staan ook nog los. Die komen als het in het diorama geplaatst worden op zijn plaats. Ik weet echter nog niet waar ik ze aan het gebouw plaats. dat kan nog wijzigen. De poppetjes staan om de tafel bij een bierproeverij en staan op doorzichtige plastic rondjes, zodat ik ze kan verplaatsen.
Als jullie opmerkingen hebben, tips en tops,..zijn van harte welkom.
Groeten Ronald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door Maarten1975 »

Gaaf!


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

Heel mooi geworden! De buitenkant ook trouwens


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door shoven »

Ik ben niet zo van de "o wat mooi" commentaren, maar hier maak ik een uitzondering.
Het is echt heel mooi geworden Ronald, vooral die grote koperen ketels. Hulde!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door nhuijgens »

geweldig gemaakt, en die trap ziet er ook vervaarlijk uit met die barsten....
ben heel benieuwd hoe dit in een diorama gaat pronken


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Bedankt voor jullie mooie woorden.
Intussen niet stil gezeten, want terwijl het ene droogt, kan het andere gebouwd worden.
Op een terrein van een brouwerij staat natuurlijk ook een magazijn of werkplaats waar het fust wordt opgeslagen, flessen worden schoongemaakt (met Natron Laug zb.)
kratten staan etc. Nu had ik al jaren lang een bouwdoos liggen van zo'n mooie loods en ik dacht dat ga ik gebruiken. Alleen zie je dit gebouw bij vele modelspoorbanen op de evenementen staan. De ene wat mooie geweatherd dan de ander, maar deze bedoel ik...

Afbeelding

Met deze bouwdoos kan je variëren in lengte. Maar ik dacht...aan Kit Bashing.
Ik wilde eens helemaal iets anders dan wat je al ziet. Kwa vorm en kleur.
DUS..ik dacht dat een L-vorm wel leuk zou zijn om te bouwen. De andere wanden en gevels maak ik zelf van styreen plaat. Er staat toch altijd een kant naar de achterkant en die zie je niet echt.
Hier een paar beelden van 'the making of..'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder moeten de ramen, verlichting en het dak verder vast gemaakt worden.
Binnen en buiten moeten wat detaillering komen zoals fusten, tonnen of kratten,..dus wordt vervolgd..
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door ns1200 »

Nice, die heb ik ook nog liggen.
BTW waar heb je die houten poorten vandaan ander model zeker?

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Hoi Rick,

Welke houten poorten bedoel je eigenlijk?
Die van de loods/magazijn horen bij het model. Die heb ik alleen geschilderd en hangen los in de scharnieren. Ze zijn dus draaiend/beweegbaar. daar moeten nog wel raampjes in.
Die van het brauhaus zijn ook deuren die bij het model horen. Echter die zaten vast en heb ik met een scherp mesje los gemaakt en open gezet. Die zijn niet beweegbaar en heb ik geweatherd met modelmates.

groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Plaats reactie