Starter

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arnold159
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2020 16:11

Starter

Bericht door Arnold159 »

Hallo, ik ben een starter met fleischmann rails. Wil digitaal rijden met de witte z21, een multimaus, digikeijs decoders en i-train. Heb al een testbaan uitgeprobeerd met bezetmelding en dat lukt. Ben nu op het punt beland om een vaste baan te gaan maken. Oppervlak 160 x 80cm op een dichte plaat. Heb geen enkele ervaring met scenery, maar lijkt me leuk om een baan met aankleding te maken. Niet te moeilijk, dus geen berglandschap en schaduwstation. Heeft iemand een tip hoe hiermee een begin te maken? Dus een afwisselend baanplan wat qua scenery voor een beginner te doen is? Is een diorama wellicht een goede start of juist niet? Alle tips zijn welkom! Gr. Jan.


Witte z21
Multimaus
Digikeijs bezetmelders en wisseldecoders
i-train
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door OBBinN »

Welkom en succes met bouwen!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Starter

Bericht door maarten »

Welkom Jan! Als je nog geen ervaring hebt met scenery en dat straks wel wilt gaan maken op je baan, dan is een diorama maken inderdaad een goed idee. Je kunt dan naar hartenlust experimenteren en uitproberen op een klein oppervlak. Dat voorkomt dat, als iets tegenvalt, je te snel de moed verliest. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starter

Bericht door Nico Essers »

Welkom Jan, vooral in het begin niet te groot en te moeilijk willen doen. Op dit forum zijn genoeg voorbeelden te vinden van leuke kleine baantjes om mee te starten. Veel succes met bouwen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Starter

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo Jan,

Een diorama is een hele goede start! Op die manier kan je naar hartelust verschillende manieren van werken proberen op een klein oppervlak, zonder gigantische consequenties. Ik ben ooit begonnen met de bouw van een baan, maar ben toen toch maar dioramas gaan doen omdat dat lekker afwisselend is.

Ik zou vooral ook veel kijken op YouTube naar goede tutorials over het maken van gras, wegen, water of wat je ook maar wilt. Zoals met alles in het leven valt of staat het met hoe goed het plan is, dus bedenk van tevoren wat je ongeveer wilt bereiken en richt niet te hoog!


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starter

Bericht door spoor65 »

Welkom Jan,

Voor wat betreft het oefenen van scenery, ja daar is een diorama uitermate geschikt voor.
Je hebt inmiddels een paar tips gekregen in de bovenstaande berichten.

Ik wil er graag nog 1 aan toevoegen, die ook nog eens gewoon hier op het forum te vinden is:

viewtopic.php?f=14&t=13214

Kreis um die Kirche: scenery bouw "stap voor stap", van Brendo is een prachtig topic geworden van een mini baantje, waarbij Brendo stap voor stap een mooie uitleg geeft hoe hij dit baantje heeft gemaakt.

Niet voor niets is dit project als vast staand topic, boven aan gezet in de rubriek, een schitterende mini cursus scenery bouw.

Succes,

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Starter

Bericht door Hans »

Hallo Jan,

Welkom op het forum

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Starter

Bericht door Krab »

Welkom Jan op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Arnold159
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2020 16:11

Re: Starter

Bericht door Arnold159 »

Heren, bedankt voor jullie reacties. Ik ben in een oud Gleisanlachenbuch van Arnold een plan tegengekomen, dat mij aanspreekt om te gaan maken.
Een eenvoudig sporenplan, maar door de hellingen (draai) geeft het toch een net wat ander beeld (de draaischijf vervalt). Er zijn qua landschap voldoende uitdagingen voor mij als beginner om op te pakken; wegen, bebouwing, groen en hellingen met een tunnel (2 eigenlijk). En wat dat laatste betreft; hoe ga ik dat op een doordachte manier aanpakken? De verhoging in het landschap is dus de heuvel in de rechterbovenhoek. Daaronder moet ik 2 sporen zien te verbergen op een dusdanige wijze dat ik er aan de zij- en achterkant bij kan mocht er een ontsporing plaatsvinden. De helling loopt dus naar beneden af om bij de Engelse wissel op 0-niveau uit te komen. De sporen liggen op 4 cm hoogte, de locs kunnen er makkelijk overheen. Ik heb foto's bijgevoegd en de vragen zijn;
1. is dit een geschikt baanplan voor een beginner die scenery ervaring wil opdoen?
2. wat zijn jullie constructieve tips om de heuvel te maken, welke methode en volgorde bouw?
Alle andere op- aanmerkingen zijn ook welkom, ik wil dit najaar graag een serieuze start maken met dit plan.
Groet, Jan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Witte z21
Multimaus
Digikeijs bezetmelders en wisseldecoders
i-train

CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Starter

Bericht door CorM »

Beste Jan,
Welkom, ik heb al mijn bergen/heuvels met 5 cm dikke tempex platen gemaakt door te stapelen, deze ruw in model gesneden en met de soldeerbout bewerkt, daarna afgesmeerd met gips en geschilderd. Om alles bereikbaar te houden heb ik een achtergrondplaat waar de heuvel/berg een paar cm vrij van staat aan de bovenkant om wat diepte te krijgen. In de achtergrond plaat heb ik ter hoogte van de heuvel aan de achterzijde een opening gemaakt zodat ik altijd bij de rails in de berg kan komen om onderhoud te plegen of ontspoorde treinen eruit te halen.(zie eventueel mijn foto's)
Wens je veel bouw plezier en gewoon proberen, je zult zien dat er meer lukt dan je van te voren kunt bedenken.
Hg. Cor



Onderwerp starter
Arnold159
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2020 16:11

Re: Starter

Bericht door Arnold159 »

Beste Cor,

Dank voor je reactie. Heb je baan bekeken en ben onder de indruk van wat je gemaakt hebt. Petje af. Ben benieuwd of je ook foto's hebt van de achterzijde met de werkopening. Mijn heuvel wordt niet hoog, laag zelfs en ik vraag me af of je dan nog een opening kunt maken die werkbaar is (dus dat je met je hand bij de rails kan komen). Misschien heb jij nog een tip. Groet, Jan.


Witte z21
Multimaus
Digikeijs bezetmelders en wisseldecoders
i-train
Plaats reactie