'allo, 'allo

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

'allo, 'allo

Bericht door Sandopie »

Daar ik mij op dit forum heb aangemeld lijkt het mij wel zo netjes mij even voor te stellen. Ik ben Marinus Willem, roepnaam Rinus, Vos, woonachtig in Purmerend en ik ben 56 jaar. Een week of twee geleden heb ik mijn dozen met modeltreintjes weer eens tevoorschijn gehaald. Dertien jaar, door omstandigheden, niet naar omgekeken, wat gaat de tijd toch snel. Maar goed het "virus" heeft weer toegeslagen en hoe!

Momenteel moet ik mij "behelpen" met een baantje op de eethoektafel (2x1m), daar de kamer waar ik van plan ben een permanente baan aan te leggen nog niet klaar is. Op zich komt dat niet echt ongelegen, daar ik nog druk bezig ben uit te zoeken welk digitaal systeem, en bijbehorende baanbesturingssoftware, aan mijn eisen/wensen voldoet. Het wordt in ieder geval een DCC systeem, en de grote kanshebbers zijn Z21 (zwarte) of het hier in Nederland, bij mijn weten, nog niet zo heel erg bekende systeem van OpenDCC (GBMBoost). De keuze van de software zal zich beperken tussen Train Controler (behalve bij keuze GBMboost), Itrain of Windigipet. Zodra dit selectieproces is afgerond ga ik beginnen aan een testopstelling om mij verder in de techniek te verdiepen. Gisteren is de beslissing voor het te gebruiken railmateriaal al wel gevallen. Dat wordt code 55 van Peco. Eerst wilde ik in mijn schaduwstation(s) minitrix gaan gebruiken, maar daar heb ik uit kostenoverweging vanaf gezien.

Mijn favoriete tijdperk en land zijn III Duitsland. Al moet ik wel zeggen dat modellen van alle buurlanden welkom zijn.

Ik bezit momenteel zo'n 50 locomotieven, waarvan er nog zo'n 45 gedigitaliseerd dienen te worden. Gelukkig is het merendeel voorzien van een NEM-connector. Dus dat wordt decoders prikken.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Wablo »

Rinus,
Welkom op het forum, zoals velen onder ons ook een herstarter, je heb al aardige verzameling locs opgebouwd, ik weet niet hoe groot jouw uiteindelijke baan moet gaan worden maar heb je ook al eens gekeken naar het Dinamo systeem ?

groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Hoontje »

Welkom Rinus,

Indrukwekkende verzameling.

Veel plezier met het herstarten van de hobby!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Sandopie »

Hallo Bert, Hoontje,

Bedankt voor het welkom.

@Bert. De vaste baan gaat 3x2.5x1.2 groot worden. Hij wordt verrijdbaar uitgevoerd i.v.m. goede bereikbaarheid. Het dinamo systeem heb ik naar gekeken, maar af laten vallen. Overigens de behoefte aan een hybride systeem is sinds ongeveer 30 min. behoorlijk afgenomen. DHL heeft zojuist een pakketje afgeleverd met als inhoud 26 D&H decoders. :D Dus dat wordt echt, zoals in mijn introductie aangegeven, decoders prikken!

@Hoontje. Dat plezier gaat echt wel lukken. Afgelopen weekend voor het eerst met mijn MSII digitaal gereden. Wat is dat geweldig, voelde me weer 7 jaar. Je weet wel dat gevoel van een 7 jarige die voor het eerst met zijn treintje kan spelen. Geweldig gewoon!

Groetjes,

Rinus


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Hans »

Hallo Rinus,

Welkom op het forum.
Je enthousiasme is in elk geval groot. Veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

PatrickReijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016 16:46

Re: 'allo, 'allo

Bericht door PatrickReijn »

Welkom!

Leuk dat je bijna buurman bent :D (woon in de weidevenne)
Ben benieuwd naar je vorderingen en succes met decoders installeren!

Patrick



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Sandopie »

@Hans. Bedankt voor het welkom. Ik wou dat mijn bankrekening mijn enthousiasme bij kon/wilde benen. Ik begin de laatste tijd te geloven dat geld echt kan vliegen!

@Patrick. Ook jij bedankt voor het welkom. Alleen bijna buren? Ik weet niet wat jij als definitie hanteert, maar ik zit in de Purmer-Noord nabij het busstation Korenstraat. Volgens mijn definitie niet echt naast de deur (bijna)buurman!

Ik heb inmiddels decoders in 4 locs geprikt (V140, E40 en 2xE10), alleen wat zijn die dingen klein. In ieder geval kleiner dan de gemiddelde chip (Croky) die ik in mijn handen heb gehad. Ik heb de eerste zeperds ook al aan de hand gehad. 1 decoder pinnetjes afgebroken, stuipje mijnerzijds, en bij een andere loc (minitrix E52) heb ik problemen met de verlichting. Over dit laatste probleem heb ik een keer iets gelezen op dit forum, dus moet ik even op zoek naar dat draadje.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7353
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: 'allo, 'allo

Bericht door Krab »

Welkom Rinus op het N - forum .

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie