Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tfk
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2016 19:03

Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door tfk »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Tomas maar publiek signeer ik vaak met mijn gebruikersnaam, in dit geval TFK. Ik ben van oudsher H0-er en Marklinist en heb daar al aardig wat leuke spulletjes van. Ik vind het erg leuk om treinstellen van meer functies te voorzien dan waarmee deze standaard geleverd zijn. Ik ben dus vaak met mijn soldeerstation in de weer.

Nu hoeft mijn H0 collectie niet de deur uit hoor. Zeker niet. Ik merk echter wel meer en meer dat ik ook interesse heb in de kleinere schalen. De details in deze schaal fascineren mij. Ik zou dus best wat willen afwisselen tussen groot en klein om het zo maar te stellen.

Ik ben mij nog heel erg aan het oriënteren. Ik heb niet zo'n haast. :) Marklin-Z zou vanuit mijn historie een natuurlijke keuze kunnen zijn maar de voorkeur gaat toch meer uit naar schaal N. Reden is dat ik denk (let wel, ik ben mij nog aan het inlezen) dat het digitaal maken van een baan in schaal Z nog redelijk in de kinderschoenen staat. Ik ben zeer bekend met ESU en het lijkt me dan ook erg leuk om de micro varianten in te gaan bouwen en deze zijn bedoeld voor schaal N.

Als ik begin zou ik beginnen met een Trix digitale startset met een mobile station. Lekker dicht bij huis (Marklin/Trix) en toch een goede opstap voor overige merken. Ook is het wellicht mogelijk om met mijn central station te gaan werken.

Wat mij wel opvalt is het aanbod. Zelfs op ebay.de valt het tegen en vond ik maar twee startsets welke niet eens compleet waren. De rest was analoog. Ook de online Trix shop is niet heel erg gesorteerd en juist de digitale sets welke ik wel interessant vond zijn of niet meer te krijgen of nog niet te koop. Klopt dit of kijk ik gewoon op de verkeerde plek?

De Trix set 11138 vind ik een interessante aangezien daar een gelijk een goed stuk baan bij zit.

Afijn, ik ben dus nog lekker aan het rondkijken, op youtube aan het rondspeuren, etcetera.

Groet,

Tomas


TFK

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door Wablo »

Tomas,
Welkom op het forum, als herstarter met al het nodige materiaal heb ik zelf gekozen voor een hybride systeem dus ik heb geen ervaring met digitale startsets, wel zie ik op de site van onze forumsponsor N-SpoorStore diverse digitale startsets w.o. 3 verschillende sets van Minitrix te koop staan.

Maar als starter met n-spoor zou ik ook kijken naar losse aanschaf, tegenwoordig worden veel banen aangelegd met rails van Peco, het niet zichtbare deel de zogenaamde code 80 (zelfde hoogte als de standaard rails van o.a. Minitrix) en in het zichtbare deel het zeer fraaie code 55, buiten de natuurlijker ogende wissels alleen verkrijgbaar als flexrails, je koopt dan niet die krappe bochten die je meestal in een startset vind en ben vrij in de keuze van je besturingssysteem.

veel succes
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tfk
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2016 19:03

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door tfk »

Hoi Bert,

Ha! Helemaal vergeten om in de shop te kijken. :lol:

Ik merk al dat ik mij goed moet inlezen in de materie. Ik had nog niet gehoord van Peco/code 80 en code 50 rails. De code 50 flexrails vind ik interessant. Ik ken deze vanuit H0 via het K-rail systeem maar met N-spoor heb ik de ruimte om daar daadwerkelijk gebruik van te maken...

Ik zie vele leuke startsetjes. De meeste zijn analoog. De lokjes zijn allemaal voorzien van een zogenaamde "Digital-Schnittstelle" wat -denk ik- inhoud dat de printplaat van een decoderplek is voorzien. Als dat zo is dan is de instructie welke in dit filmpje wordt gegeven voldoende om de lok daadwerkelijk digitaal te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=x02wjo2osMk

Mooi lokje overigens he?

Losse aanschaf is inderdaad wel een goede optie. Ik ging initieel voor de startset route aangezien ik mijn Marklin-verzameling ook zo begonnen ben. Nadeel is dan wel dat de treinstellen in een startset doorgaans iets minder details hebben dan de los aan te schaffen treinstellen. Ik weet overigens niet of dat met Trix ook zo is.

Hybride opzet kende ik ook nog niet. Is dat analoog en digitaal of is dat verschillende merken? Dat laatste moet volgens mij niet zo moeilijk te zijn want het is allemaal 2rail (toch)?

Ik wil de mobile station van Trix gaan inzetten aangezien ik die van Marklin ken en dat werkt erg goed. De Central Station heb ik ook en je kan via het opslaan en inladen van het hele profiel wisselen tussen de twee. Vandaar die keuze zeg maar.

Ik ga zaterdag naar de beurs in Houten om eens goed rond te kijken wat er allemaal is.

Dank voor deze nuttige informatie!

Groet,

Tomas


TFK
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door Hans »

Hallo Tomas,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door FidOo »

Tomas.

Er zit wezelijk geen verschil tussen schaal N of schaal Z digitaal rijden.

In schaal Z rij je ook gewoon 2 rail. (dit is bij N niet anders, of H0 2 rail)

Het grootste verschil zit hem.. Je raadt het al, in t formaat.

Tegenwoordig heb je al hele kleine Decoders, die volgens mij redelijk goed in een schaal z lok zijn te bouwen (Google maar eens op tran77z of 76z)

Daarnaast is het niet erg om bij 1 merk te blijven. Maar het mooie is dat praktisch al het n spoor valt te combineren. Dus welk merk Decoder maakt niet uit. Als deze maar dcc praat.
Dit geldt voor loks en wagons en grotendeels ook voor rails.

Wat ik wilde zeggen is. Laat het formaat geen beperking zijn voor het digitaal rijden in schaal Z.

Je zou zelfs naar dinamo kunnen kijken als aansturing. Hierdoor hoef je de loks niet eens om te bouwen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tfk
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2016 19:03

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door tfk »

Hoi Hans en Joost,

Dank voor het welkomstwoord!

@Joost: Ik denk toch dat het N wordt. Wat je al zei, veel materiaal is uitwisselbaar en dat geeft dan weer mogelijkheden. Ik denk dat ik voor wat rails en een mooie treinstelletje ga. Op een Youtube video zag ik een Deen (altans, zo klonk zijn Engels) zijn baan met een Marklin Mobile station aansturen. Dat kan dus gewoon. Ik heb de infrastructuur dus al liggen. Jeuh! (edit: alleen moet ik even checken of het ding niet te veel spanning op de baan zet...)

Ik ga morgen mijn ogen uitkijken op de beurs...

Groet,

Tomas


TFK
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Een H0-er die op de kleintjes wilt gaan letten...

Bericht door Krab »

Welkom Tomas op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie