Een nieuw gezicht

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

Hallo allemaal!

Mooi om te zien dat er een enorme forum op het gebied N-spoor aanwezig is. Ik heet Stanley en 28 jaar oud.

Mijn liefde voor de modelspoor begon bij mijn opa (helaas al een hele tijd geleden overleden) die een modelbaan had van Minitrix. Mijn broers hadden zijn H0 spullen geërfd en in mijn ouderlijk huis een modelbaan gebouwd. Daar mocht ik ook aan ''spelen'' in de zin van rijden van treinen op de baan. ik scheel 16 jaar met mijn broers (groot verschil en ja ook van dezelfde vader en moeder :D ) dus toen zij uit huis gingen mocht ik de modelbaan hebben. Helaas geen foto's van.

Ook ik werd een jaartje ouder en ontwikkelde minder tijd voor de hobby. Totdat mijn opa overleed en de spullen hier en daar door mijn moeder en tantes en ooms verdeeld werden. Het lot bepaalde dat de minitrix spullen naar mijn moeder ging en zij dit doorgaf aan mij. Zodat ik toch nog iets tastbaars had van hem. En de liefde bloeide weer vurig voor deze hobby. De H0 modelbaan was inmiddels afgebroken en doorverkocht aan een andere modelspoor liefhebber, echter het materieel (Duits uit tijdperk III en IV) bleef bewaard in de vitrines.

Ik was 20 toen ik de minitrix spullen uitpakte. Rails waren in slechte conditie maar wonder boven wonder het materieel niet. Ook Duits materieel uit tijdperk III en IV. Rails heb ik weggedaan (heel stom) en ben zelf nieuw rails gaan kopen van Flm en een modelbaan gaan bouwen. Ik was net uit huis en woonde op mezelf. Vanaf dat moment tot nu materieel verzameld wat resulteert in een leuke collectie tezamen met die van mijn opa. Hieronder een korte impressie:

2 maal een BR103 met D-rijtuigen
Een BR112 (E10.12) met TEE rijtuigen (korte varianten)
Een BR110 met Umbauwagons
Enzovoorts...
...

Alles is analoog. Ik had een modelbaan met een helix die uit 4 lagen bestond. Alleen veel te krap gemaakt nu ik steeds meer kennis vergaar. De buitenste ring bestond uit R2 bochten en de binnenste uit R1 bochten. Dus na een tijdje de modelbaan stil te hebben gelegd ben ik veel gaan zoeken en lezen. Zodoende dat ik hier terechtkom. Digitaal is zeker interessant maar analoog vind ik leuker om te doen.

Een technische vraag, hoe upload ik foto's hier? Alle foto's die ik heb zijn groter dan 3 mb :oops:

Ik kijk ernaar uit op jullie reacties e.d.

Groetjes,
Stanley


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door maarten »

Welkom Stanley op dit forum.

Digitaal kan ook als "domme" transformator/regelaar gebruikt worden (bijvoorbeeld met een multimaus). Een pc met besturingssoftware en terugmelding zijn zeker niet verplicht als je daar nog niet aan wilt. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

maarten schreef:Welkom Stanley op dit forum.

Digitaal kan ook als "domme" transformator/regelaar gebruikt worden (bijvoorbeeld met een multimaus). Een pc met besturingssoftware en terugmelding zijn zeker niet verplicht als je daar nog niet aan wilt. ;)
Kijk, leer ik weer iets, bedankt!

Enige is wel, ik heb 12 analoge locs, die moeten natuurlijk omgebouwd worden als ik overga naar digitaal? Iets voor de toekomst misschien.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door maarten »

Inderdaad, voor digitaal bedrijf moeten je analoge locs omgebouwd worden. Bij 12 stuks is dat trouwens wel te overzien!

En andere oplossing kan zijn het Dynamo systeem. Daarmee kun je wel analoge en digitale locs door elkaar gebruiken. Dat is een hybride systeem dat elk baanvak zowel analoog als digitaal kan aansturen, afhankelijk van de loc die daar op dat moment rijdt. Echter, dat vereist wel veel meer "infrastructuur" dan alleen een "digitale regelaar". ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

Dag Maarten,

Dat hybride systeem lijkt me ingewikkelder dan volledig digitaal rijden. Dan zou ik voor het ombouwen van mijn locs gaan, denk ik ;)

De reden dat ik analoog rijd is omdat ik graag bezig ben met knopjes en schakelaars en dergelijke, zelf de wissels omslaan, afremmen en stoppen simuleren met schakelaars op stations en goederen emplacementen (weerstandjes, geïsoleerde stukjes...). Ik ben bang dat dat met digitaal minder wordt, maar zover heb ik niet ingelezen en dus zal ik mijn mening niet vormen totdat ik meer kennis heb :)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Wablo »

Stanley,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, er is hier inderdaad een schat aan informatie te vinden, onder deze link kan je lezen hoe je het beste foto's kan plaatsen op dit forum: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=58&t=1444
Ik las dat jou voorliefde uitgaat naar het handmatig aansturen en rangeren op je baan, volg je hart en hou het bij analoog.
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

Dag Bert,

Bedankt voor je reactie, foto's uploaden is nu kinderspel door de heldere uitleg en de links, waarvoor dank allemaal.

Wat betreft mijn voorliefde voor analoog rijden, ik waardeer je bericht en verzeker je dat ik mijn hart volg hierin. Al is dat digitaal rijden toch rete interessant :oops:

Enfin, eerst maar eens een nieuw baanplan bedenken, die gooi ik in het daarbij behorende forum.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Hans »

Hallo Stanley,

Ook namens mij welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans
Laatst gewijzigd door Hans op 22 dec 2016 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door MarcoFM12 »

Welkom Stanley !


Groetjes,
Marco

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

Heren,

Bedankt voor de warme welkom :)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Krab »

Welkom Stanley op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Hans »

Welkom Stanley !
Gecorrigeerd. De K zit naast de L, niet goed opgelet dus. Sorry.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Een nieuw gezicht

Bericht door Stanley »

@Sjaak

Bedankt, ik krijg meer en meer een thuisgevoel hier :)

@Hans

Geeft niet, als je aan een bekend scherp mesje denkt (veel gebruikt gereedschap bij modelbouwers) vergeet men het nooit meer :lol:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Plaats reactie