Even voorstellen na ruim 30 jaar weg te zijn geweest

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maribomba
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2017 12:10

Even voorstellen na ruim 30 jaar weg te zijn geweest

Bericht door Maribomba »

Goedendag allemaal,

Even voorstellen ik ben Chris en na ruim 30 jaar weer terug in de hobby, mijn kinderen 5 en 6 jaar oud vinden het natuurlijk net als vaders fantastisch om naar die machtige banen op de beurzen te kijken. En zo ben ik ook maar weer eens begonnen met iets in elkaar te plakken. Echter nu is het budget net iets anders dan toen ik 10 was :D en wil ik de baan die ik aan het bouwen ben digitaal maken en daar heb ik op een ander forum al een vraag over gesteld. Echter is het digitaliseren iets wat er bij mij bij komt want het echte genieten is het bouwen van de diorama, maar ja daar moet ik eerst de rails voor leggen en hoop ook een aantal tips te krijgen zodat ik niet de "beginners" fouten ga maken, het is en blijft mijn eerste echte baan :o

Hier de vragen die ik nog heb:

Het bouwen is niet het probleem, echter kan ik niet door de bomen het bos meer zien in het voor mij nieuwe digitale wereld.
De test setup die ik wil gebruiken om de digitale wereld te bekijken is de volgende baan:
https://www.anyrail.com/en/library/0020 ... t_1280.png
De hoofdbaan die ik betreffende houten skelet al af heb is de volgende:
https://www.noch.com/en/71904.html

Nu wat ik graag digitaal zou willen:
- Compleet automatisch laten rijden (heb geen hand controllers nodig)
- Het beste protocol voor een N spoorbaan
- De baan is niet groot:
== 4 wissels (Peco Code 55)
== De nodige seinen en ander schakel materiaal (ontkoppel)

Ik wil behoorlijk nauwkeurig weten waar de 3 a 4 treinen rijden dus van locomotief en eventueel laatste rijtuig.
Graag wil ik alles met Digikeijs gaan maken en aansturen met iTrain, met de DR5000 centrale
Echter wat te kiezen voor terugmelder en dus protocol S88N of LocoNet of gelijk RailCom DR5088RC DIGIDETECT gaan???
Belangrijk dus dat ik compleet nieuw kan/mag beginnen en dus geen rekening hoef te houden met oud spul (alles is nieuw omdat ik niets meer heb).

Eigenlijk dus 2 vragen, welk protocol en hoe kan ik zo klein mogelijk beginnen om later goed uit te kunnen breiden.

Alvast hartelijk dank en als dat gewenst word houd ik graag mijn vorderingen up-to-date op dit forum.
Hier wat foto's van wat ik al heb gemaakt:
IMG_5431.jpg
IMG_5431.jpg (67.38 KiB) 2132 keer bekeken
IMG_5432.jpg
IMG_5432.jpg (70.39 KiB) 2132 keer bekeken
IMG_5433.jpg
IMG_5433.jpg (67.34 KiB) 2132 keer bekeken
Met vriendelijke groet, Chris


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Even voorstellen na ruim 30 jaar weg te zijn geweest

Bericht door Wim »

Hoi Chris,

mooie basis en goed streven om digitaal te gaan. Je bent al verder dan ik.
Ik ben het (ongeveer) zelfde van plan. Over naar digitaal en ga daarvoor 18 nov naar een workshop.

Veel succes met jou baan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maribomba
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2017 12:10

Re: Even voorstellen na ruim 30 jaar weg te zijn geweest

Bericht door Maribomba »

Hoi Wim,

Ja die workshop kan ik niet heen :cry: echter heb ik dan een NOCH workshop :D en heb al een ander plan in uitvoering hoe ik het digitale gedeelte betreffende kennis ga vullen. Heel veel plezier bij de Workshop 18 november.


Plaats reactie