Even voorstellen en informeren

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
B@rt
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 16:04

Even voorstellen en informeren

Bericht door B@rt »

Hallo mensen,

Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Bart, 35 jaar en kom uit omgeving Twente. Ik ben van plan om over niet al te lange tijd te beginnen met modelspoor. Ik zit al een tijdje rond te neuzen op het internet ter ‘voorbereiding’ hierop en kwam zodoende ook hier op dit forum terecht. Een mooie groep met veel kennis. Ik ben ervan overtuigd dat jullie me verder kunnen helpen.

Mijn situatie is als volgt. We hebben plannen om te gaan verhuizen. Dit is de reden waarom ik nog niet ben begonnen met een baanplan o.i.d. Geen idee hoeveel ruimte ik straks heb. Maar ik heb al wel wat randvoorwaarden in m’n hoofd.

Ik wil sowieso N gaan rijden. Waarom? Ik wil een serieus traject met min. 1 fatsoenlijk station, liefst langere stukken spoor en enigszins realistisch. Dus niet zo veel mogelijk rails kris kras door elkaar, onder elkaar door etc. Met H0 lijkt me dat onmogelijk. Ik heb als kind ooit eens een H0 baan gehad op mijn toch redelijke slaapkamer, nou dat was niet meer als een rondje met 2 sporen en een stationnetje. N dus, vandaar ook dit forum uiteraard.

Thema? Nederlands en/of Duits en redelijk recent. Geen stoom. Dus vanaf periode IV. Hooguit met heuvels dus dat betekent minder flexibiliteit door het ontbreken van bergen. Maar dat lijkt me wel een leuke uitdaging. Het hoeft van mij niet super realistisch waarin het materieel precies klopt, wat wel en niet met elkaar samen gereden heeft etc.

Ik ga sowieso digitaal rijden in DCC. Geen Marklin dus. In welke mate ga ik gaandeweg bepalen. Nu zou ik zeggen, doe de hele rataplan incl. seinen, elektrische wissels en uiteindelijk automatische besturing. Maar ik zal niet in 1x een baan maken van heb ik jou daar. Ik wil stap voor stap te werk gaan. Ook om te voorkomen dat het niet af komt en ik de boel in de hoek gooi. En om de investeringen te beperken.

Nou had ik het volgende in gedachte. Ik begin met een z21 + multimaus systeem. Financieel aantrekkelijk. Het werken met een app op een tablet of telefoon lijkt me wel wat, qua besturing ook intuïtiever als alleen de multimaus. Bovendien heb ik gelezen dat het hiermee ook mogelijk is om (met aanvullende onderdelen) de baan met de pc te laten besturen. Het geeft dus ook mogelijkheden voor de langere termijn.

Nou heb ik wat vragen:
  • * Is het aan te raden om eerst een klein rondje te maken met het hele digitale systeem incl. elektrische wissels, baanvakken en seinen om te experimenteren wat ik de moeite allemaal waard vind? Dit zou ik dan mooi nog in mijn huidige woning kunnen doen.
  • * Kan ik met bovengenoemd systeem later eventueel makkelijk overstappen op een geavanceerder systeem? Mocht mijn baan uitgroeien tot een groot spoornetwerk (je weet het nooit natuurlijk).
  • * Je komt wel eens leuke startsetjes tegen met bovengenoemd systeem. Is dit (prijstechnisch) aan te raden of kan ik beter tweedehands gaan doen? Ik wil met peco 55 rails gaan werken dus dan zit je wel met rails die je niet gaat gebruiken.
  • * In het geval van tweedehands, is marktplaats aan of af te raden zonder al te veel kennis van techniek en prijs? Ik wil sowieso een keertje naar een beurs gaan maar voorlopig zit dat er niet in vanwege lichamelijke ongemakken. Ook al gedacht aan tweedehands analoog om te bouwen naar digital maar ik ben niet heel technisch aangelegd op dat gebied.
  • * Is het in jullie ervaring technisch lastig om eerst een klein stukje baan helemaal gereed te maken (bijvoorbeeld 1 meter lengte) en vervolgens te beginnen aan de tweede meter? En dan de eerste meter eerst een rondje maken zodat de treinen in ieder geval kunnen rijden en het daarna te veranderen naar een doorgaand spoor richting de tweede meter. In het geval van meerdere niveau's zal dat helemaal lastig worden lijkt me.
    Klinkt allemaal vaag misschien, ik kan het altijd nader uitleggen natuurlijk.
Mochten er dingen staan die niet kloppen dan hoor ik dat graag. Ik ben benieuwd naar jullie input.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door martindomburg »

Mijn advies:

Ik zou de z21 li ks laten liggen en gaan voor een DR5000, is ten eerste ruim 200 euro goedkoper (169 tiv 369 euro) en heeft heel veel meer mogelijkheden als de Z21. De startset z21 is geen centrale maar een booster, als je verder wilt heb je een centrale nodig. Tot op heden heb ik nog geen voordelen van de Z gevonden die de prijs waarmaken.

Even wat directe nadelen van de kleine startset z21
- te hoge baanspanning die niet instelbaar is
- expressnet is niet erg geavanceerd in mogelijkheden
- slechte programmeerfuncties
- je hebt aanvullende modules nodig om hem computergestuurd te maken
- het is niet ontworpen voor pc besturing en dat geeft veel beperkingen in aantal aan te sturen locs en accesoires.

Uiteindelijk zal je toch om moeten naar een centrale.

Het lastige is dat bijna elke winkelier weer anders adviseert, meestal waar ze de beste winst op maken, uitzonderingen daar gelaten. En gebruikers geven vaak goedbedoelde adviezen net wat ze zelf fijn vinden. Daarom zijn fora en social media ook niet de juiste plek voor advies welk systeem voor jezelf, het beste is. Het is erg belangrijk dat je de verschillende mogelijkheden en systemen vergelijkt en samen met alle adviezen kijkt wat jou het beste onderbuik gevoel geeft.

Naast de Z21 zou ik ook eens kijken naar:
Digikeijs DR5000
Dinamo
Intellibox
Esu Ecos

En die keuze hangt weer heel erg af van wat je wensen zijn qua toekomst.

Kom anders een keer langs in de werkplaats, of op de beurs voor digitaal advies. We geven er ook workshops voor hoe te beginnen met digitaal rijden. Er zijn veel meer en betere smaken verkrijgbaar.

Naast ons zit er in Lochem (onze forumsponsor) ook een goed advies punt voor digitaal rijden. Zij zijn net als ons ook op de grote beurzen aanwezig.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door FidOo »

Klein maar niet onbelangrijk punt toevoegen! De DR5000 werkt ook met de Roco Z21 App samen! :mrgreen:

In mijn ogen is er met het idee wat betreft langzaam opbouwen en stap voor stap digitaliseren maar 1 Keuze. DCC met de DR5000. Het enige nadeel is dat je geen fysieke handbediening hebt, zoals met een multimaus (of Wlan maus) of profiboss.
Beide zijn overigens wel aan te sluiten en te gebruiken met de DR5000.

De Z21 (let op hoofdletter Z!) is eigenlijk gelijkwaardig aan de DR5000, maar kan totaal niet concurreren op prijs.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
B@rt
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 16:04

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door B@rt »

Bedankt. Dat wist ik allemaal nog niet. Die DR5000 is wel interessant, ook niet heel prijzig ofzo. Voor zo'n z21 + TP-Link + Multimaus ben je zo'n beetje hetzelfde kwijt volgens mij, maar dan met minder mogelijkheden. Een nuttige tip, ik ga me er verder in verdiepen.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door Alro »

FidOo schreef:Klein maar niet onbelangrijk punt toevoegen! De DR5000 werkt ook met de Roco Z21 App samen! :mrgreen:
Oooh, is dat zo? Dus ik kan mn treintje besturen met de ipad?

Welkom, Bart.
Ik heb trouwens ook een workshop gehad bij Martin en alles werd (een beetje ;) ) duidelijker.
Heb dus de DR5000 aangeschaft en ben eerst bezig een testbaantje te bouwen.
Als die klaar is ga ik voor een aanvullende workshop (heb ik trouwens nog recht op :lol:) om itrain onder de knie te krijgen.
Dit weekend eerst maar naar de beurs in Rijswijk. Voor mij lekker dichtbij, voor jou misschien iets te ver.



Onderwerp starter
B@rt
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 16:04

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door B@rt »

Alro schreef: Als die klaar is ga ik voor een aanvullende workshop (heb ik trouwens nog recht op :lol:) om itrain onder de knie te krijgen.
Dit weekend eerst maar naar de beurs in Rijswijk. Voor mij lekker dichtbij, voor jou misschien iets te ver.
Ik ben de komende 3 maand nog uitgeschakeld door een hernia + operatie dus geen beurs voorlopig voor mij helaas. Maar wel zeeën van tijd om het internet af te struinen, dat dan weer wel.

Wat zijn eigenlijk de voordelen van Itrain t.o.v. Koploper? Het is toch weer een behoorlijke investering.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door FidOo »

Alro schreef:
FidOo schreef:Klein maar niet onbelangrijk punt toevoegen! De DR5000 werkt ook met de Roco Z21 App samen! :mrgreen:
Oooh, is dat zo? Dus ik kan mn treintje besturen met de ipad?

Welkom, Bart.
Ik heb trouwens ook een workshop gehad bij Martin en alles werd (een beetje ;) ) duidelijker.
Heb dus de DR5000 aangeschaft en ben eerst bezig een testbaantje te bouwen.
Als die klaar is ga ik voor een aanvullende workshop (heb ik trouwens nog recht op :lol:) om itrain onder de knie te krijgen.
Dit weekend eerst maar naar de beurs in Rijswijk. Voor mij lekker dichtbij, voor jou misschien iets te ver.
Ja dat kan zeker,
Kom anders kijken bij me, kan je het zelfs zien. Ik sta met baan en app in de ingang (zie het draadje over de beurs!) Kan niet missen! Ik draad zelf geen iOS maar Android. Maar dat moet niet uitmaken.

@ B@rt; succes met het herstel. Jammer dat je niet in de gelegenheid bent om naar Rijswijk te komen. Had je zowel bij mij als Martin even kunnen kijken/praten/informeren.
Over Itrain en Koploper zijn hele lange discussies te vinden op dit forum. Gebruik de zoekfunctie maar. Bottom-line is: beide kunnen automatisch je treinbaan aansturen. Het is vooral de user-interface en het gemak van instellen die verschilt. (mijn mening)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door OBBinN »

Welkom en succes met alles uitzoeken!

Ik rij met de Intellibox ir en sinds kort de IB II ernaast, iTrain gestuurd via de PC. Naar alle tevredenheid omdat je veel kan! Wat Martin zegt, ga langs op een beurs voor advies, maar laat je niet gek maken door alles en iedereen! Martin heeft wel wat verstand van die spullen! ;) :lol: ;) :lol: (heb geen aandelen verder! :mrgreen: )


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door Hans »

Hallo Bart

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door Krab »

Welkom Bart op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door Wablo »

Bart,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum en succes met het herstel, als je de keuze het gemaakt wat betreft besturing zou ik zonder meer starten met een klein proefbaantje om alles goed onder de knie te krijgen, er staan of het forum genoeg voorbeelden.
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
B@rt
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 16:04

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door B@rt »

Dank jullie wel. Ik zal sowieso een testbaantje maken met alles erop en eraan.

Ik las ook nog het één en ander over het systeem van Dinamo. Het klinkt hartstikke mooi, zowel analoog als digitaal. Zeker met de prijzen van digitaal rijdend materieel. Maar ik las dat het als eerste investering hoger is als digitaal (DR5000). En ik heb zelf de indruk dat het technisch wat moeilijker is. Dat zou mij als 'noob' niet echt passen. Ik lees vooral technische termen en schema's als ik meer info zoek. Wat vinden jullie er van? Op welke manier is het eigenlijk handmatig te bedienen?



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Even voorstellen en informeren

Bericht door FidOo »

Dinamo is vrij lastig handmatig te bedienen en altijd in combinatie met een computer en de bijbehorende software.

Een Dr5000 kan met vrijwel alle bestaande handbedieningen of zelf een app op je telefoon/tablet bestuurd worden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie