voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
marcof
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2019 14:09

voorstellen

Bericht door marcof »

Hoi,

ik ben Marco, 47 jaar uit Zuid-Limburg.
In mijn jeugd veel met Fleischmann Piccolo "gespeeld" en zoals velen de zaak in de kast gezet en met andere dingen bezig gegaan. Echter, modeltreinen hebben mij altijd blijven interesseren en ik las zo af en toe wel eens een magazine en website.
Ondertussen toch weer kriebelen om eens een echte baan te maken, nu ik plaats heb, iets wat ik in mijn jeugd alleen maar van droomde (de fleischmann baan catalogus versleten door het bladeren).
maar ondertussen is er toch veel veranderd, merken samen gegaan, opgeheven, bijgekomen en het belangrijkste: digitaal. Dat lijkt mij ook wel sjiek (als IT-er), maar om eerlijk te zijn heb ik dan weer geen zin om met Arduino's te gaan pingelen, dus ook hier zal ik mij eens moeten inlezen - hopelijk is er ondertussen een standaard? (iemand zei ooit het voordeel van standaarden is dat er zoveel van zijn, dus ik gok dat er niet één waarheid is...)
ik ben ook nog besluiteloos wat ik zal gaan doen. Qua land, gebied en ook tijdperk. Mijn nieuwe baan (en aankleding) moet één uitstraling krijgen, dat is zo'n beetje wat ik nu al weet haha.
ondertussen wordt het tijd mijn oude spullen op te graven, veel is Fleischmann Piccolo (uiteraard), en ik heb in een opwelling jaren geleden ook nog een Kato amerikaanse trein gekocht (Santa Fe), maar die is nooit de verpakking uit geweest want precies voor verhuizing en daarna weer andere zaken..
Ik zal voorlopig vooral lezen, lezen en af en toe vragen, ik wil eerst duidelijk hebben waar ik met mijn MoBa heen wil.

Genoeg te vinden op dit forum in ieder geval :-)


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, veel lees plezier.
PS arduino's is leuk, maar er zijn ook andere mogelijkheden.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: voorstellen

Bericht door maarten »

Welkom Marco!

Wat digitaal betreft bepaal je zelf hoever je wilt gaan en hoeveel je wint investeren. Als in: van een (digitale) handregelaar tot volledig automatisch rijden mbv een computer.

Voor de basisbeginselen is de website van n-project zeker een aanrader. Behalve de beginselen van digitaal rijden staat er nog een schat aan informatie op die website, daar ben je zomaar niet uitgelezen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: voorstellen

Bericht door erik-n-fan »

Welkom.

DCC digitaal is de standaard zou ik zeggen. Dus er is genoeg te krijgen wat met een paar draadjes, eenstekker, een IP adresje leidt tot gaan met die banaan. Multimaus, DR5000 centrale en een leuk stukje software zoals Koploper of RocRail bijvoorbeeld kan je van alles automatiseren aan de treinenloop zelf.

Arduino is dan (lees vind IK) weer leuk om overige zaken dynamisch op je baan te maken. Dus lampjes of bewegingen met servo's en motoren op drukknoppen toe te voegen. Ik zoek het meer in dat soort toepassingen wat weg van de primaire treinenloop.

Maar zoveel forum leden, zoveel meningen :D Succes met het vinden van jou weg in de veelzijdige hobby!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: voorstellen

Bericht door Hans »

Hallo Marco

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: voorstellen

Bericht door Alro »

Welkom, Marco!

Een aantal Zuidlimburgse medeforumleden zijn redelijk actief met het organiseren van kleine bijeenkomsten.
Hou ze in de gaten, daar kan je vast veel van leren.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Marco op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: voorstellen

Bericht door mphoi »

Welkom Marco,

In plaats van Arduino zou je ook kunnen kiezen voor OC32. Als IT-er zou je dat mogelijk aanspreken. Met een OC32 kun je van alles aansturen, en naar eigen inzicht aanpassen.


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32
Plaats reactie