Toch ook maar even doen dan

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Toch ook maar even doen dan

Bericht door Frans III »

Hallo allemaal. Zoals zovelen hier heb ik een 'gebroken' carrière wat treintjes betreft. Heel lang geleden op 7 of 8 jarige leeftijd voor mijn verjaardag een trein gekregen. Ik mocht kiezen. Of een Fleischmann H0 set met personenrijtuigen en 'een rondje rails' of een Minitrix N set met T3 en 3 goederenwagons en een 'ovaal rails'. Keuze op die leeftijd was 'logisch'. "Met goederenwagons heb je meer 'speel'-mogelijkheden" (tip van pa die zelf Trix Express had). Na daar een paar jaren 'los' mee 'gespeeld' te hebben (Ik heb alles nog, maar met zware gebruikssporen) samen met mijn vader een baantje van ongeveer 1 bij 1,2 m op een plaat getimmerd (heeft eigenlijk nooit scenery op gestaan, ik was meer geïnteresseerd in rijden). Ook nog wat rollend materieel erbij. Zo ongeveer de eerste BR52 in Nederland, wat losse goederenwagons en een set 1100 met 3 rijtuigen. Door verhuizing rond mijn 14e de baan weer af moeten breken. In het nieuwe huis vol goede moed aan een nieuw project begonnen en toen ... toen wilde mijn jongste zus een eigen kamer. Dat was dus voorlopig einde hobby. Klinkt dat bekend? Ach dat vriendinnetje die later mijn vrouw wilde worden zal er ook wel iets mee te maken hebben gehad. :D Enfin. Na ons trouwen en de geboorte van de eerste zoon toch maar weer eens de spulletjes uit de dozen gehaald. En samen een 'proef'baantje op een losse plaat gemaakt. Bekend als Pa's-baan (gebouwd rond Pasen). Deze baan is er nog steeds en wordt door mij 'in ere gehouden'. In 2002 sloeg het noodlot toe en werd mijn vrouw ernstig ziek. In 2003 is zij overleden aan de gevolgen van ALS. Met een fulltime baan, een eigen huis en 2 zoons is er dan niet veel tijd meer voor 'leuke dingen'. Uiteindelijk in 2016 samen met mijn jongste zoon, 'die ook wel iets met treintjes heeft', 'voor de fun' eens naar de open dag van de MVZL in Sittard gegaan. Van het één komt het ander, dat kennen jullie wel. We zijn inmiddels ruim 3 jaar lid en beide 'behoorlijk actief'. Ook Houten kennen we intussen door en door. En als kers op de taart zijn er plannen om de clubbaan in zijn geheel te vernieuwen. Dus wie weet in de toekomst wat meer berichtjes mijnerzijds.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door erik-n-fan »

Leuk! Welkom aan boord op dit forum!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door pfvh »

Welkom! Voor mij was alles nieuw een paar maanden geleden, maar er zal zoveel veranderd zijn, dat het voor de 'herstarters' soms ook heel nieuw zal lijken.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus

Onderwerp starter
Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door Frans III »

@erik-n-fan Thanks. Ben wel al lid sinds 2016. Maar recent 2 berichtjes geplaatst en daarom toch maar even voorgesteld.

@pfvh Gelukkig kom ik dagelijks in aanraking met digitale techniek (ben van beroep industrieel automatiserings engineer). Dus bussystemen (wat de combinatie centrale (master) - rail (bus) - decoder (slave) uiteindelijk is) hebben voor mij 'iets minder geheimen'. Voor de rest is er in al die jaren in de basis niet veel veranderd. Ja, er zijn wat nieuwe materialen bijgekomen, ja de afwerking van de modellen is nog fijner (breekbaarder) geworden. Maar als je daar doorheen prikt blijft het toch 'veel van hetzelfde'. En ik vind dat daar niks mis mee is. De grootste verandering die ik heb ervaren was toen ik bij de club ging en dacht: 'waarom heb ik DIT niet veel eerder gedaan'.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door OBBinN »

Welkom! 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door Alro »

Frans III schreef: 01 sep 2019 12:16 @erik-n-fan Thanks. Ben wel al lid sinds 2016. Maar recent 2 berichtjes geplaatst en daarom toch maar even voorgesteld.
Ja, ik dacht nog bij die twee eerste (kritische) berichten :roll: , maar dat heb je ruimschoots goedgemaakt met deze voorstelronde.
Pffft, je hebt wel wat meegemaakt ook al is het een poos geleden.
Zoals ik uit je verhaal kan opmaken kan ik waarschijnlijk ook nog heel wat van je leren, maar je bent tenslotte ook al langer lid van dit forum dan ik :lol:



pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door pfvh »

Frans III schreef: 01 sep 2019 12:16 @pfvh Gelukkig kom ik dagelijks in aanraking met digitale techniek (ben van beroep industrieel automatiserings engineer). Dus bussystemen (wat de combinatie centrale (master) - rail (bus) - decoder (slave) uiteindelijk is) hebben voor mij 'iets minder geheimen'. Voor de rest is er in al die jaren in de basis niet veel veranderd. Ja, er zijn wat nieuwe materialen bijgekomen, ja de afwerking van de modellen is nog fijner (breekbaarder) geworden. Maar als je daar doorheen prikt blijft het toch 'veel van hetzelfde'. En ik vind dat daar niks mis mee is. De grootste verandering die ik heb ervaren was toen ik bij de club ging en dacht: 'waarom heb ik DIT niet veel eerder gedaan'.
Ah, dan ben je al veeeeeel verder dan ik dit jaar ga komen :roll: :D


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus

Onderwerp starter
Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door Frans III »

pfvh schreef: 01 sep 2019 14:50
Ah, dan ben je al veeeeeel verder dan ik dit jaar ga komen :roll: :D
Het is geen wedstrijd hè.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.

pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door pfvh »

Gelukkig niet. Meer een eigen frustratie. Maar ik heb geen haast en zoek vooral het plezier en wat nieuws leren. Komt dus zeker goed.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Toch ook maar even doen dan

Bericht door Krab »

Welkom Peter op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie