Herintredende n-spoorder

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Spoor(W)ijzer
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2020 12:02

Herintredende n-spoorder

Bericht door Spoor(W)ijzer »

Hallo forumleden,

Ook ik ben een herintredende "n-spoorder". Door de veranderingen van "analoog" naar het huidige "digitaal", welke ik enige jaren niet gevolgd heb, zit ook ik met de nodige vragen over het digitaal rijden op de modelspoorbaan. Veel antwoorden ben ik al op dit forum tegengekomen. Op de vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden zal ik deze hier stellen. Ik ben er al achter dat op dit forum genoeg kennis aanwezig is om mij, en anderen, op dit gebied (spoor)wijzer te maken. Maar eerst zal ik mij aan jullie voorstellen.

Mijn naam is Pablo Petrus, ik ben 65 jr.. Ik ben in december 1970 met een Fleischmann H0-baan begonnen. Door de jaren heen legde ik mij voornamelijk toe op het aanleggen van vaste banen van ong. 2.50 m x 1.20 m.. De belangstelling ging toen hoofdzakelijk uit naar NS-materieel periode 3 / 4, en het eenvoudig toepassen van de analoge techniek en "het rijden". Vaak lag een baan niet langer dan ongeveer 1 1/2jaar op de zelf gemaakte tafel, dan brak ik hem af en bouwde weer wat nieuws. Begin jaren '90 ben ik overgestapt van H0 (Berlijns blauwe NS-1100 en 1200, bruine NS-2400, Lima NS-1300 en NS-Hondekop en een stomer van de SNCF (mijn allereerste locomotief) op n-spoor. Omstreeks 1995 ben ik met de hobby gestopt en heb al wat ik had, wel 1 Minitrix NS1127 beginset en een aantal goederenwagonnetjes, met -tig meters rails en groene Fleischmann-schakelaars, in dozen opgeborgen. In 2016 heb ik deze mooie hobby weer opgepakt en heb op een plank van 2.50 m x 0.50 m een analoge testbaan in elkaar geschroefd. Niet lang daarna heb ik in Lochem een Fleischmann digitale startset aangeschaft, mijn eerste schreden op het digitale modelspoorgebied. De afgelopen jaren heb ik heel veel op dit forum en BNLS zitten lezen om zo "kennis" op te doen. Ook is mijn analoge/digitale testbaantje inmiddels uitgegroeid tot een vaste tafel van 3.00 m x 1.20 m. Hierop liggen 6 sporen om in principe "rechts" te rijden en een zevende spoor dat naar een opstelspoortje en een 4-sporig rangeerterrein loopt. Ik heb bewust gekozen voor een vlakke hollandse baan, zonder schaduwstation, maar wel met een soort van fly-overgedeelte, overgaand in een stukje verhoogde baan met een stationnetje ("Limburgs-effectje"). Door deze verhoging liggen 4 sporen aan de achterkant van de tafel over ruim 2 meter lengte uit het zicht. In de afgelopen jaren is de aanleg van de baan al "honderduizend keer" aangepast. Hierdoor komt een getekend baanplan van uit het begin van dít sporenplan niet meer geheel overeen met de werkelijkheid (Alles zit in mijn hoofd of technische zaken is in tekstbestanden vastgelegd). De laatste maanden ben ik druk bezig geweest om spoordelen te isoleren en allemaal draadjes aan de rails te solderen, om zodoende in blokken te kunnen gaan rijden. Hierbij is rekening gehouden met eventueel dubbelzijdig berijden van het spoor. Er liggen daarom blokken met een bezetmelder - een ongedetecteerde remsectie - en een stopsectie. Het voorlopige plan is om handmatig digitaal te gaan rijden. De wissels worden straks aangestuurd met Digikeijs DR4018 schakelmodules (heb ik al aangeschafd) en de bezetmelders met die van Digikeijs of Rosoft. Als ik dat voldoende onder de knie heb, is het idee om de baan aan de laptop te koppelen en mbv Koploper / iTrain of Win-Digipet (automatisch) meerdere treinen te laten gaan rijden. Mogelijk dat er dan wel een andere centrale aangeschaft dient te worden, maar dat zie ik dan wel weer.
Eerst mijn baan aansluiten, rails reinigen en het stof van mijn treinen afrijden

Voor de nieuwsgierigen onder jullie (en zo ik al heb ervaren zijn jullie dat :mrgreen: ) hier wat info:

Besturing:
ROCO 10764 + Multimaus

Materieel :
Minitrix - fleischmann rails en wissels;
2 x Minitrix 12069, NS1127'n (nog in analoge uitvoering);
1 x Minitrix 16003, NS1828 "Apeldoorn";
1 x Fleischmann 931485, SBB Cargo BR203;
1 x Piko 40442, NS2342;
4 x Minitrix plan E rijtuigen;
4 x minitrix IC-Berlijn rijtuigen;
div. goederenwagons.

met vriendelijke modelspoor groeten,
Pablo Petrus.

Een spoorstaaf is van ijzer. Door zelf te zoeken en met jullie hulp word ik Spoor(W)ijzer


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door Nico Essers »

Welkom Pablo. Nieuwsgierig zijn we zeker dus laat maar eens wat foto’s zien :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door Ronald2016 »

Welkom


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door erik-n-fan »

Welkom!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door Hans »

Hallo Pablo,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door traiNiac »

Welkom Pablo,

Veel leesplezier hier


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Herintredende n-spoorder

Bericht door Krab »

Welkom Pablo op het N- forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie