Helemaal nieuw

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Helemaal nieuw

Bericht door Kevin Nijssen »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Kevin en ik ben nu iets meer dan een maand geleden begonnen met deze toffe hobby. Ja extra tijd thuis door Corona etc en geïnspireerd door een collega en vriend heb ik de knoop doorgehakt deze hobby een echte kans te geven. Vroeger heel veel metalen stukken H0 rails in elkaar gezet op de vloer van de zolder, vader die alles controleerde voordat het stroom er op mocht en er dagen lang rondjes gereden werden.

Nu een maand geleden de eerste rails en trein gekocht, ik ben van plan digitaal computer gestuurd te gaan rijden. Inmiddels werkt de DR5000 samen met een wisseldecoder, kan ik via de iPad het Z21 besturingssysteem gebruiken om de treinen te laten rijden en heb ik de eerste ervaringen met CV's instellen of programmeren. Heel leuk allemaal en bij elke kleine tegenslag, rustig de gebruiksaanwijzing of YouTube erbij en het is zo opgelost.

Er is ook een plan voor een tafel 180 x 90 cm waarbij ik mij vooral wil richten op scenery. Nu is er meteen de twijfel om een iets grotere tafel te maken met een schaduw station, de afweging klein maar snel veel ervaring opdoen of iets meer langere treinen kunnen rijden en wat meer werk met meerdere verdiepingen is lastig.

Ik hoop in de toekomst gebruik te mogen maken van jullie expertise en ik zal spoedig wat foto's delen van de plannen en het eerste gebouwtje dat al af is.

Blijf gezond allemaal en hopelijk tot in de toekomst op een beurs of hier online.

Kevin Nijssen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Helemaal nieuw

Bericht door maarten »

Welkom Kevin!

Over het algemeen geldt: klein beginnen, veel ervaring opdoen en dan pas megalomaan gaan. Houdt ook in je achterhoofd dat je nu meer tijd hebt om wat te doen maar dat dit mogelijk in de toekomst kan veranderen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Helemaal nieuw

Bericht door Panzer-Shop »

Welkom Kevin!

Ik haak even in op een van de vragen die je voor jezelf hebt, en dat is de vraag of je beter wat groter of wat kleiner kan beginnen.

Toen ik begon met mijn grote baan was de uitkomst “groot”. Ik ben toen begonnen met een (relatief) grote baan en heb daar nog altijd spijt van, aangezien het dan al snel erg veel is.

In mijn optiek is het, na de harde leerschool, beter om kleiner en behapbaar te beginnen. Gewoon een tof idee bedenken op een leuk oppervlak en daar iets moois van maken. Rustig prutsen met elektronica, gras leggen, scenery schilderen etc etc. Op die manier verdrink je niet in de hoeveelheid en ben je niet alleen al 3 dagen bezig met gras leggen.

Mijn oude baan is inmiddels enkel nog een onderzetter voor troep. Ik ben overgestapt op het maken van diorama’s. Zonde van de tijd en geld die in de grote baan zat.

Maar voor ieder mens is het anders natuurlijk. Echter denk ik wel dat voor te groot kiezen de grote valkuil is waardoor veel mensen afhaken, terwijl dat helemaal niet hoeft. De hobby is mooi! :)



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Helemaal nieuw

Bericht door Kevin Nijssen »

Bedankt voor de tips zover, inderdaad is het voordeel van een kleine baan zeker dat je snel de volgende stappen kan zetten. Morgen ga ik beginnen aan bezetmelders en een 2de wisseldecoder zodat alles digitaal aan te sturen gaat zijn. Nu nog alles boven op de tafel tussen de rails door, uiteindelijk uiteraard onder de baan.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Helemaal nieuw

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Helemaal nieuw

Bericht door Krab »

Welkom Kevin op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie