Voorstellen Slabbetje

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Voorstellen Slabbetje

Bericht door Slabbetje »

Hallo allemaal, ik wil mij hierbij voorstellen als nieuw lid op dit forum. Ik ben Bastiaan en mijn interesse is spoorwegen en OV in Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië (mede te danken aan een ander forumlid) en uiteraard ook Nederland. Als beroep ontferm ik mij over de dienstregeling op een aantal regionale spoorlijnen met blauwe treinen in het oosten van het land.

In mijn vrije tijd vind ik het vooral leuk om de spoorwegen in een bepaald land waar mijn interesse naar uitgaat uitgebreid te bestuderen. Dingen te weten komen over de geschiedenis, het spoorwegnet uitkammen in atlassen of via internet, de technische details en inzet van het materieel, sporenplannen en dienstregelingen bestuderen, video's bekijken (vroeger op band of DVD, tegenwoordig op YouTube) en het natuurlijk ook er naar toe gaan om de treinen in het echt te zien en ermee te reizen. Ik raak nooit verzadigd met informatie en er altijd wel iets nieuws om te weten te komen.

Modelspoor heeft een kleinere rol gespeeld in mijn hobby. Ik had als kind een kleine dubbelsporige ovaal met een driesporig station en een werkplaats. Enigszins door mijn vader aangespoord (en volgens mij ook betaald) was mijn eerste locomotief een V200 van Minitrix. Al gauw kwam daar een qua tijdperk bijpassende V100 bij, een stam Silberlingen, rood/beige IC-rijtuigen en een setje goederenwagens. Ik had ook een verkeersrode Pendolino omdat ik dat nou eenmaal een mooie trein en kleurstelling vond. Tenslotte had ik nog een 1600, waarmee het thema van de baan niets anders kon worden dan een fictief grensstation. Vanwege andere interesses heb ik de baan na een paar jaar afgebroken en al het materieel verkocht.

Later heb ik geprobeerd te beginnen met H0m maar hiervan vielen de prijzen van de modellen en het aanbod op beurzen wat tegen. Het materieel wat ik destijds heb aangeschaft heb ik nog wel en staat in de vitrine.

Ik heb altijd het N-spoor weer willen oppakken maar kon moeilijk een keuze maken waarmee precies. Ik heb de knoop doorgehakt, het thema wordt Duitsland zoals ik het mij herinner van vakanties in de Eifel en langs de Moezel rond 1996/'97. Het verkeersrood deed pas net zijn intrede, ik kan mij nog herinneren een van de eerste treinstellen Baureihe 425 gezien te hebben in Trier, maar het meeste was vooral oriëntrood en mintgroen, het oudere blauw/beige, uiteraard nog echte Silberlingen en hier en daar wat ex-DR-materieel.

Een kenmerk van locomotieven uit die tijd is het witte 'slabbetje', vandaar dat ik deze gebruikersnaam heb gekozen.

Ik hoop de komende tijd wat meer te kunnen vertellen over het idee van mijn baan en dat dit project daadwerkelijk van de grond komt.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Nico Essers »

Welkom Slabbetje ;) ofwel Bastiaan. Ben benieuwd naar je plannen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Hoontje »

Welkom op dit mooie gezellige forum!

Ook ik ben benieuwd naar je plannen en eventuele verwezenlijking ervan!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Hans »

Hallo Bastiaan,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door spoor65 »

Welkom Bastiaan,

Veel plezier hier op het forum, Jou hobby uiteindelijk dus ook geleid tot jouw werk in het OV, in het mooie oosten nog wel,
ga er dus maar van uit dat je werkzaam bent voor een deel van de Blauwnet treinen.

OV en met name spoorwegen heeft mij ook altijd geïnteresseerd, juist die Duitse Railbus, die in mijn jeugdjaren elke dag vanuit Gronau naar Enschede reden en wat ik zag rijden tijdens vakanties in de jaren 70 reden heeft mij geïnspireerd om DB tijdperk 3 te rijden.

maar al is het grootspoor niet mijn vakgebied geworden, toch ook terecht gekomen in het OV. als chauffeur van die rode bussen met het witte peard op de zijkant.

bloed kruipt ne eenmaal waar het niet gaan kan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door MaartenOtto »

Hoi Slabbetje, welcome.

Hier ook iemand die iets doet met een blauw witte trein.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Rene-k »

Welkom


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Slabbetje »

spoor65 schreef: 15 aug 2020 20:56 maar al is het grootspoor niet mijn vakgebied geworden, toch ook terecht gekomen in het OV. als chauffeur van die rode bussen met het witte peard op de zijkant.
Ha, dan zijn we collega's :D
MaartenOtto schreef: 15 aug 2020 22:44Hier ook iemand die iets doet met een blauw witte trein.
Hoe kan het ook anders voor iemand die mij heeft aangestoken met het Britse virus ;)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Ad_M »

Veel plezier met de hobby en hier op het forum
Welkom :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Slabbetje »

Bedankt iedereen!



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Raymond (UK) »

Welkom along Bastiaan!

Mooie era ga je mee aan de gang. Zelf zit ik in Duits IV met het meeste turquoise/cream en rood/cream. Ook wel wat van dat orient rooie spul. Blijft mooi.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

N_iels

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door N_iels »

Welkom en veel plezier met je hobby!

mvg,
Niels


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Voorstellen Slabbetje

Bericht door Krab »

Welkom Bastiaan op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie