Mijn eerste keer

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

Beste lezer,

voor alles is een eerste keer, zo ook voor deelname aan het N-spoor forum. Mijn naam is Johan, 49 jaar en ik kom uit het midden van Brabant, Tilburg.
Als ongeveer 12 jarige ben ik voor het eerst begonnen met de modelspoor hobby. Ik kreeg voor een gelegenheid van mijn ouders een startset van Lima (toen nog te koop bij de Hema) met daarin een loc van de V200 serie en de bekende Silberlingen. De set werd compleet gemaakt met goederenwagons, rails en een trafo. Deze set was in schaal H0. De verzameling breidde zich uit in de loop daar jaren. 20 jaar later de verzameling door omstandigheden moeten verkopen. Jammer, maar het kon niet anders.

Verder in de tijd, twee weken geleden. Met mijn jongste dochter en mijn ouders op vakantie in de Eifel in Duitsland. Ik kon het niet laten om bij Ars Technica te gaan kijken. Ik zag daar heel veel moois, en stiekem had ik al gerekend op een aankoop. Ik stond voor de keuze, H0 of N schaal. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor N schaal omdat ik dan op een relatief klein oppervlak veel kan plaatsen. Ik liep met een startset van Fleischmann onder mijn arm de winkel weer uit. Ik had gekozen voor de startset van een Zwitserse goederentrein. En voor het eerst digitaal. Ik dacht, als ik het doe, doe ik het meteen goed. Geen spijt gehad van mijn aankoop. Het was even wennen aan de kleine schaal, maar tegenwoordig doet N schaal niet onder voor H0 schaal wat betreft de detaillering. Helaas geen sound decoder in de loc, maar dat kan natuurlijk ook niet voor de prijs van een startset.

Het geld bleef jeuken in mijn portemonnee, dus jullie begrijpen dat ik nog een aantal maal ben teruggegaan naar Losheim. Ik heb daar de V200 van Piko in de beige/blauwe kleur gekocht. Inclusief geluid. Ik wist niet wat ik daarvan kon verwachten, maar ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van het geluid. Nog wat bijpassende rijtuigen gekocht en de nodige rails, en ik was tevreden. Moest ook wel, wat de schatkist was leeg.

Ik hoop op dit forum de nodige kennis op te doen op het gebied van het bouwen van een baan.


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Panzer-Shop »

Interessante titel, niet een die je verwacht op een modelspoorforum 😂

Welkom en veel plezier!!



Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

Panzer-Shop schreef: 11 aug 2021 11:27 Interessante titel, niet een die je verwacht op een modelspoorforum 😂

Welkom en veel plezier!!
Bedankt!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Hans »

Hallo Johan,

Leuke uitgebreide introductie.
Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

Bedankt Hans!


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Nico Essers »

Welkom Johan, leuke introductie. :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Pierre »

welkom op het forum Johan en veel plezier hier. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

Bedankt Nico en Pierre!


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1826
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste keer

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

gjdenas
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:54

Re: Mijn eerste keer

Bericht door gjdenas »

Welkom op N-spoor Forum,
Ger J,



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Valéry »

Welkom hier, Johan.
Je bent niet de eerste midden-Brabander op dit forum, zoals je al zult hebben gezien aan het onderschrift van Hoontje. Ik ben Tilburger van geboorte en heb er gewoond aan de Spoordijk totdat daar de oost-west-fietsroute werd aangelegd, één jaar na jouw geboorte. De straatnaam zegt genoeg over hoe ik met het modelspoorvirus besmet ben geraakt.
Je bent moedig – hopelijk nooit wanhopig – met je digitaal-plannen. Je houdt ons wel op de hoogte van de bouw van je baan. Heb je een bepaald thema voor ogen? De Zwitserse startset doet een berglandschap vermoeden, maar je pas verworven V200¹ wijst eerder op het Zwarte Woud of de Noord-Duitse laagvlakte. Zelfs midden-Brabant kan inspirerend zijn, met de Vijfeiken-goederenlijn, het Bels lijntje, het losspoor langs de Zuidoosterstraat en de voormalige werkplaats met draaibrug en veelhoekige loods (nu horeca). Daar was altijd veel, soms ook buitenlands, materieel te zien dat wachtte op herstel of net was opgeknapt. Maar de Alpen zijn natuurlijk ook een geliefd spoors thema.
Belangstellende groet (“houdoe”) van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

gjdenas
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:54

Re: Mijn eerste keer

Bericht door gjdenas »

Welkom maar vooral het analoge gebeuren en geen
moeilijke digitale dingen !

Groet Ger.J


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mijn eerste keer

Bericht door Krab »

Welkom Johan op het N - spoorforum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

bedankt allen voor het warme welkom!



Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

Valéry schreef: 18 aug 2021 13:26 Welkom hier, Johan.
Je bent niet de eerste midden-Brabander op dit forum, zoals je al zult hebben gezien aan het onderschrift van Hoontje. Ik ben Tilburger van geboorte en heb er gewoond aan de Spoordijk totdat daar de oost-west-fietsroute werd aangelegd, één jaar na jouw geboorte. De straatnaam zegt genoeg over hoe ik met het modelspoorvirus besmet ben geraakt.
Je bent moedig – hopelijk nooit wanhopig – met je digitaal-plannen. Je houdt ons wel op de hoogte van de bouw van je baan. Heb je een bepaald thema voor ogen? De Zwitserse startset doet een berglandschap vermoeden, maar je pas verworven V200¹ wijst eerder op het Zwarte Woud of de Noord-Duitse laagvlakte. Zelfs midden-Brabant kan inspirerend zijn, met de Vijfeiken-goederenlijn, het Bels lijntje, het losspoor langs de Zuidoosterstraat en de voormalige werkplaats met draaibrug en veelhoekige loods (nu horeca). Daar was altijd veel, soms ook buitenlands, materieel te zien dat wachtte op herstel of net was opgeknapt. Maar de Alpen zijn natuurlijk ook een geliefd spoors thema.
Belangstellende groet (“houdoe”) van
Bekend stukje Tilburg. Ik heb 20 jaar lang in Berkel-Enschot gewoond. 5 dagen in de week via de fietsroute naar school in Tilburg. Die weg kon ik wel dromen. Maar het grote voordeel was dat je regelmatig treinen kon bewonderen.

Tilburg leent zich heel goed om na te bouwen, althans het spoorgedeelte. De rest is maar een rommeltje vind ik.

Mijn oma heeft mij aangestoken denk ik met het treinen virus. Zij hielt mij altijd voor het raam als de (toen nog) locomotieven aan het rangeren waren op het van Gend en Loos terein. Ik was toen nog een baby, maar dit moet de oorzaak zijn ;)

Mijn baan wordt een Zuid Duitse baan. Met af en toe bezoek uit Zwitserland. Misschien nog wel meer vreemd materieel. Ik ben geen purist als het gaat om de juiste treinen bij de juiste landen te zoeken.

Ik heb juist voor digitaal gekozen omdat het aansluit bij mijn interesses. Computers, software maar ik ben ook bezig met bijvoorbeeld ontwerpen in 3d en het printen hiervan. Ik heb voor mijn baan als diverse auto's en huizen geprint.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn eerste keer

Bericht door erik-n-fan »

Welkom!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste keer

Bericht door jschijvens »

bedankt!


Plaats reactie