Even voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Even voorstellen

Bericht door jsaathof »

Hoi,

mijn naam is Jurriaan Saathof, woonachtig in Alphen aan den Rijn. Voor mij is het opnieuw oppakken van een hobby. Ik heb als kind een H0 baan gehad en wilde rond mijn 12e al overstappen op N-spoor. Maar toen moest ik werken aan mijn school en had dus geen tijd. Daarna studeren dus geen tijd, geen ruimte en geen geld. Daarna werken dus wel meer geld (en dus verzamelen) maar geen ruimte. Later een eigen huis en dus wel ruimte, minder geld en geen tijd (werk, vrouw, dochter enzo). Nu met COVID-19 ben ik wel een beetje klaar met mijn andere hobbies waar voornamelijk een scherm bij komt kijken (gamen, programmeren, Netflix, rommelen met mijn computer). Ik heb besloten om deze hobby weer meer tijd te geven.

Ik heb ongeveer 14 jaar geleden al een raamwerk voor een baan gemaakt maar vanwege tijdgebrek staat dat er nu met rommel erop. Dat moet ik nog opruimen. In de afgelopen jaren heb ik wel materieel en materiaal verzameld om een baan op te bouwen. Ik heb er nu ook weer echt zin in. Ik ben een hoop aan het lezen op het internet. En het duurt nog een paar decennia voordat ik met pensioen mag dus het hoeft ook niet meteen af.

Ik verzamel materieel uit Zwitserland. Voornamelijk uit de periode dat ik daar als kind vaak kwam zon'n 35-40 jaar geleden. Mijn opa had een Chalet in het zuiden van Zwitserland. Ik heb materieel van de SBB, BLS (autotrein) en MOB (panoramatrein in Nm, ook erg leuk). Ik ben niet merkvast en heb o.a. Minitrix, Fleischmann, Arnold, Hobbytrain en Lemaco.

Omdat ik voornamelijk oudere locs heb, wil ik een analoge baan gaan maken. Ik heb een elektrotechnische achtergrond (studie) waar ik ook al enige tijd niet veel mee heb gedaan dus dat moet ik ook weer oppakken.

Ik ben op dit moment bezig met de electronica. Voor de wissel aansturing heb ik Walthers Switch Machines gekocht en ben de aansturing aan het maken. Daarna ga ik naar de voeding en de rijregelaars kijken. Ik heb een leuk project op het internet gevonden voor een PWM rijregelaar met een H-brug en een ATMega controller. Als dit een beetje werkt ga ik beginnen met een schaduwstation. Hernieuwde ervaring opdoen met alles.

Genoeg voor nu denk ik zo. Ik hoop jullie op het forum tegen te komen.

Groet,

Jurriaan


Groet, Jurriaan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Even voorstellen

Bericht door Hans »

Hallo Jurriaan

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen

Bericht door Momfer »

Hoi Jurriaan,

Mooi dat je je herinneringen vastlegt in je modelspoorhobby. Veel plezier daarmee en welkom op het forum!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Even voorstellen

Bericht door Nico Essers »

Welkom Jurriaan


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door mphoi »

Hallo Jurriaan,

Welkom bij dit forum.

Lemaco vind ik niet zo'n gangbaar merk. Heb je daar soms speciale modellen van? Of komt het doordat je regelmatig in Zwitserland komt/kwam?

Zelf gebruikte ik de wisselmotoren van Lemaco, want daar zitten (uitbreidbare) eindschakelcontacten op. Het mooie daarbij was dat de eindschakelcontacten van de motoraandrijving iets later schakelden dan de andere contacten. Vanwege het lawaai van die wisselmotoren ben ik overgestapt naar servo's.


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Even voorstellen

Bericht door Pierre »

Hallo Jurriaan,
Welkom op het forum. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Even voorstellen

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Jurriaan. Als je nog veel oud analoog materieel hebt zou je ook kunnen kijken naar Dinamo. Dat is een hybride systeem waarmee je gelijkertijd analoge en digitale loks kunt bedienen. Je zit dan echter wel aan een pc vast, of een Raspberry Pi, afhankelijk van de grootte van je baan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Even voorstellen

Bericht door jsaathof »

Bedankt allemaal.

@mphoi Ik kwam een mooie, groene Ae 6/6 tegen op eBay en kwam zo bij Lemaco. Later heb ik ook een trein set van de MOB van Lemaco gevonden. Dit is spoor Nm (smalspoor waarbij ik spoor Z spoor kan gebruiken). Dit is een set met een GDe 4/4 en drie wagons. Ze zijn allebei erg gedetailleerd. Ik geloof dat in beide locs Faulhaber motoren zitten.

@maarten Ik zal eens kijken. Voor nu heb ik het nog te veel naar mijn zin met het rommelen met de elektonica vanwege mijn studie. Ik heb allerlei onderdelen besteld en ga kijken of ik deze kerstvakantie wat in elkaar kan zetten. En ik weet niet of ik de boel volledig met mijn computer wil besturen.


Groet, Jurriaan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Jurriaan. op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie