Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
karelN
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2019 16:02
Locatie: amersfoort

Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door karelN »

Beste Railcontacten,

Ik ga eindelijk een N baan opzetten, bouwen, leggen. Ben nieuw hier op het forum, hoewel ik al lange tijd dit forum volg en veel tips en adviezen heb gelezen, die me op het goede spoor hebben gebracht. Dank daarvoor en ik hoop nog veel te leren, te lezen en uit mn schaarse kennis ook nog eens iets te kunnen delen.
Voorgeschiedenis. Rond 1984 begon ik met N spoor, na een marklin trein te hebben verkocht, die ik ooit voor mn 10e Sinterklaas had gekregen. Ik kocht wat Fleischmann Picollo, 1600 loc, rijtuigen, minitrix 1100 en trix rails en wissels. Helaas, eind jaren tachtig was de gedroomde baan gevorderd tot een houten plaat, met wat rails en wissels. Toen: verkocht. Gezin, werk en loopbaan en druk sociaal leven belemmerden mn spoorcarrière. En eerlijk gezegd ook mn gebrek aan vertrouwen in mn technische aanlegkunde speelde een rol. Einde van 2e spoortijdperk.
3e spoortijdperk: Tot ergens 2015 weer begon te kriebelen en ik langzaam, spaarzaam en zeker weer N spoorspullen ben gaan aanschaffen, verzamelen. Nu dan digitaal rijdend, om toch weer die droom op te pakken. De Basis Aanleg (rails, wissels, spoorplan) dacht ik, kan ik beter door een professional laten doen, kben geen techneut, wel scenery bouwer/liefhebber. Ik werd daarbij ook bekeerd tot Peco rails en wissels. Maar dit avontuur strandde eind 2021 vanwege de bouwkosten en verschillen van inzicht over de uitvoering.
Niet getreurd, ik pak de draad op, nu zelf bouwen, hup, door goede voorbereiding en soms trial and error. En dankzij vele adviezen van fora en verkopers.
Status nu: Heb een paar mooie stevige module tafels kant en klaar gekocht en inmiddels veel spoormateriaal aangeschaft, nieuw (veel via deze sitesponsor), en 2e handsen via veiling/marktplaatsen.
Wat wil ik realiseren:
* middelgrote stad die Amersweerd heet, met haven/containerterminal, beetje platteland op zn Hollands
* de tafel bestaat uit drie modules, in U model geplaatst, lengte 240cm, 60cm diep binnen de U, 120 cm de U zijvlakken
* digitaal rijden, analoog wissels en beveiliging, verlichting
* baanplan ligt er, ga ik eenvoudiger uitvoeren, de wens is wel redelijk wat spoorverkeer dat net iets verder gaat dan een rondje rijden. Rangeren is niet zo aan mij besteed.
* de Peco 55 wissels en rails gaan in de verkoop, ik ga toch lekker met Fleischmann profi met bedding verder. (Ja ik weet het voor de ware liefhebber minder fraai, voor mij als novice een opluchting)
* kheb mooie spoormaterieel, waar ik al dik tevreden mee ben oa 2x 1600, 1100 (Piko), 1200 ATCS(Piko) , 1300 2x Startrain, geel/grijsen blauw, Koploper met 2 tussen rijtuigen (bakken) ; 2 x IC 2DB, 6400 (minitrix, 2400 en 2200, en onlangs een Motorpost Arnold aangeschaft. En al dit trekwerk kan voorzien worden van aanhang vanuit een doos vol NS rijtuigen, internationale rijtuigen, containerwagons, goederenwagons (Fleischmann), schwerlastwagens, want ik wil graag een heuse militaire transportrein. (Daarvoor heb ik ook Panzershop gevonden en inmiddels genoeg landmacht materieel in bezit, waar onze krijgsmacht jaloers op kan zijn, nou ja :shock: En niet te vergeten: het PON VW transport (Hobbytrain autotransporters) komt ook rijden.
* Tijdperk IV en V, (al staat die nieuwe NS Vectron er ook tussen, ik knipoog naar het verleden en heden)
Nou, dank voor jullie aandacht en ik hoop lang te mogen bouwen, genieten en jullie te raadplegen, ook een mee te laten genieten en soms lijden. KarelN. Bijlagen, containerschip op het droge, modules in de U, kerstafareel voor kleinzoons en... baanplan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door Momfer »

Hallo Karel,

Welkom op het forum.

Je hebt alvast een leuke kerstbaan gebouwd, dus bouwervaring is er alvast. Je baanplan ziet er fraai uit, benieuwd naar de uitwerking.

Hoe dan ook: veel plezier met de hobby en het verblijf op dit forum!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door Hans »

Hallo Karel,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door Krab »

Welkom Karel op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Stel je eens voor, echt gaan bouwen KarelN

Bericht door Hoontje »

Welkom op dit mooie gezellige forum!

Leuk baanplan ook! En een mooi tijdperk, ik doe exact hetzelfde. Ben echt verknocht aan het Nederlandse thema.
Heel benieuwd wat je gaat maken ervan,

Veel plezier!

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie