Welk n spoor

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Blackbushes123456
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2022 09:24

Welk n spoor

Bericht door Blackbushes123456 »

Beste modelbouw vrienden, wil graag een n baan aanschaffen, weet echter niet welk spoor aan te schaffen, Kato, Fleischmann of minitrix, Kato heeft een klik systeem dus goede verbindingen, gaarne advies, en is beter in het begin met analoog te beginnen en later over te stappen naar digitaal?
Alvast bedankt, Marco uit Vaals



Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Welk n spoor

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo Marco,
Ik heb eerst fleischmann met bedding dat vond ik niet zo fijn ivm de railverbinding.
Heb nu Kato rails en dat vindt ik fijne rails.
Tja analoog of digitaal dat vindt lastig.
Ik heb nu een analoge baan de volgende baan wordt digitaal d.
Dan kan je meerdere treinen tegelijk laten rijden.
Groeten Huib



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Welk n spoor

Bericht door robvanwijngaarden »

Wat wil je gaan doen met je N-baan? Als we dat weten dan is het iets makkelijker om deze vragen te beantwoorden.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Welk n spoor

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Welk n spoor

Bericht door Pierre »

Hoi Marco,
Welkom op het forum. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Welk n spoor

Bericht door WilcoV »

Advies is altijd persoonlijk. Ik heb zelf Kato en ben daar heel tevreden over.
Hou er bij Kato wel rekening mee dat deze geen Engelse wissels heeft. Voor mij nooit een probleem geweest maar je moet er wel rekening mee houden hoe je je spooraansluitingen en wisselstraten kiest. Wil je Engelse wissels gebruiken, dan zal je een ander merk moeten nemen. Wil je iet gelijkwaardigs aan Kato dan is Tomytec er die is redelijk vergelijkbaar en heeft ook Engelse wissels. Verkrijgbaarheid is echter wel minder.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welk n spoor

Bericht door shoven »

Welkom Marco.

Volgens mij is de vraag van Rob de belangrijkste: wat wil je doen met je baan? Wordt het bijvoorbeeld een vaste baan of ben je een tapijtrijder?
Dat rails goed aan elkaar klikt is bij dat laatste een stuk belangrijker dan bij het eerste (1x goed vast leggen en klaar).
Een vraag is ook hoe realistisch je het wilt maken. Alle merken bieden wissels aan, maar bij de een zijn dat wat realistischer modellen dan bij de ander. Een wissel van 24 graden is voor een realistische baan geen optie, maar als je er alleen af en toe mee speelt hoeft het geen probleem te zijn. Bogen is ook zo'n ding. Met flexrails kun je super-flauwe bogen maken die je ook in 1:1 tegenkomt, met de standaard railstukken is dat lastiger. Enzovoorts.

Wat altijd nuttig is, is om naar banen van anderen te kijken en voor jezelf een beetje een beeld te vormen wat je wilt. Wat vind je mooi/leuk en wat niet? Als je dat beeld hebt, is het voor ons een stuk makkelijker om je gericht te helpen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welk n spoor

Bericht door FidOo »

Over de keuze van welke rails heb ik mijn eigen mening:

Kato lijkt me zeer geschikt om zo als los baantje neer te leggen op de eettafel (wat ze noemen tapijtrijden) en weer af breken als je er klaar mee bent.
Je kunt het natuurlijk ook voor je vast baan gebruiken, niks mis mee, maar je zit wel vast aan de beperkingen van de vaste geometrie.

Minitrix/fleischmann met bedding/Fleischmann zonder bediing(ex roco)/
het is in overvloed verkrijgbaar, heeft vaste railstukken en flexrail. Het is alleen code 80 wat iets minder realistisch is en heeft eigenlijk hele krappe wissels.

Peco code 80 en Code 55
Peco kent alleen wissels en flexrail. Voor het code 80 verhaal gaat eigenlijk bovenstaande op, behalve dat peco hele slanke wissels kent.
Code 55 is naar mijn mening het mooiste en fijnste om mee te werken. Maar alleen om een permanente baan mee te bouwen.


Wat betreft de keuze analoog of digitaal is er naar mijn bescheiden (niet echt) mening maar 1 optie en dat is Digitaal.
Als je hier aan begint dan gelijk goed. Ja er zit een meerprijs aan, en het is iets meer werk als een transformator aansluiten en draaien aan de knop.
Maar die meerwaarde is zo groot dat je er eigenlijk niet aan ontkomt.
Alleen al het feit dat je zonder problemen 2 loks op het zelfde spoor kunt zetten en zonder ingewikkelde zaken deze onafhankelijk van elkaar kan bedienen zonder ingewikkelde schakelingen en dergelijke.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Welk n spoor

Bericht door robvanwijngaarden »

shoven schreef: 15 mar 2022 10:12 ben je een tapijtrijder?
Tapijtrijder, dat woord kende ik nog niet. Prachtig! Ik heb meteen zin om ook een tapijtrijder te worden. Een dan een club oprichten onder de naam “De tapijtrijders van de ronde tafel” :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Welk n spoor

Bericht door WilcoV »

Kato lijkt me zeer geschikt om zo als los baantje neer te leggen op de eettafel (wat ze noemen tapijtrijden) en weer af breken als je er klaar mee bent.
Je kunt het natuurlijk ook voor je vast baan gebruiken, niks mis mee, maar je zit wel vast aan de beperkingen van de vaste geometrie.
Ik wil dit even verwerpen, dit is onzin. Kato is juist heel flexibel en je zit met een beetje handigheid veel minder vast aan geometrie dan bij andere merken. Een recht stukje spoor is eenvoudig flexibel te maken door enkele inkepingen in de bedding te maken en door de bedding in de korten is ieder stukje rails met enige handigheid tot elke lengte in te korten. Ook bij alle andere merken zit je vast aan de geometrie die die merken met hun rails vast hebben gelegd. Daarnaast heef Kato ook flexrail, weliswaar zonder bedding maar wel degelijk ook flexrail.
Code 55 is naar mijn mening het mooiste en fijnste om mee te werken. Maar alleen om een permanente baan mee te bouwen.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar als je niet goed bekend of handig bent met het zelf werkbaar maken van wissels behoorlijk bewerkelijk.

Ik zeg hiermee niet dat je voor Kato zou moeten kiezen, maar dat ook hier weer blijkt dat meningen heel erg gekleurd worden door wat men zelf van bepaalde zaken vind. Persoonlijk zeg ik ieder merk heeft zijn voor- en nadelen. Bepaal voor jezelf wat je mooi vind en bedenk dat welke keuze je ook maakt, maak deze bewust want niets is zo vervelend dat je een bepaald merk kies, veel hiervan aanschaft en er dan achter komt dat het niet bevalt.
Ga naar een winkel die bijna alles verkoopt, ik zeg dan toch NSpoorstore in Lochem en bekijk de verschillende opties gewoon ter plekke. Kijk wat je mooi vind, bekijk wat van dat merk allemaal voorhanden is en maak je keuze op basis van plezier en je eigen inzicht.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welk n spoor

Bericht door shoven »

Ik denk dat Marco vooral eerst moet (nou ja moet...je moet helemaal niks!) bepalen wat hij wil en dan kijken wat daarbij past, en wat bij hem past. Als je een beetje handig bent zijn zaken als Peco of flexrails een stuk aantrekkelijker dan wanneer je meer afhankelijk bent van de kant-en-klaar oplossingen.
En dan sluit ik me aan bij Wilco: ga vooral eens bekijken wat er allemaal te koop is. En voor wat je mooi vindt: ga eens kijken op een beurs of bij en vereniging.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welk n spoor

Bericht door FidOo »

WilcoV schreef: 17 mar 2022 09:41
Kato lijkt me zeer geschikt om zo als los baantje neer te leggen op de eettafel (wat ze noemen tapijtrijden) en weer af breken als je er klaar mee bent.
Je kunt het natuurlijk ook voor je vast baan gebruiken, niks mis mee, maar je zit wel vast aan de beperkingen van de vaste geometrie.
Ik wil dit even verwerpen, dit is onzin. Kato is juist heel flexibel en je zit met een beetje handigheid veel minder vast aan geometrie dan bij andere merken. Een recht stukje spoor is eenvoudig flexibel te maken door enkele inkepingen in de bedding te maken en door de bedding in de korten is ieder stukje rails met enige handigheid tot elke lengte in te korten. Ook bij alle andere merken zit je vast aan de geometrie die die merken met hun rails vast hebben gelegd. Daarnaast heef Kato ook flexrail, weliswaar zonder bedding maar wel degelijk ook flexrail.
Code 55 is naar mijn mening het mooiste en fijnste om mee te werken. Maar alleen om een permanente baan mee te bouwen.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar als je niet goed bekend of handig bent met het zelf werkbaar maken van wissels behoorlijk bewerkelijk.

Ik zeg hiermee niet dat je voor Kato zou moeten kiezen, maar dat ook hier weer blijkt dat meningen heel erg gekleurd worden door wat men zelf van bepaalde zaken vind. Persoonlijk zeg ik ieder merk heeft zijn voor- en nadelen. Bepaal voor jezelf wat je mooi vind en bedenk dat welke keuze je ook maakt, maak deze bewust want niets is zo vervelend dat je een bepaald merk kies, veel hiervan aanschaft en er dan achter komt dat het niet bevalt.
Ga naar een winkel die bijna alles verkoopt, ik zeg dan toch NSpoorstore in Lochem en bekijk de verschillende opties gewoon ter plekke. Kijk wat je mooi vind, bekijk wat van dat merk allemaal voorhanden is en maak je keuze op basis van plezier en je eigen inzicht.
Wilco. Wat mij opvalt in jouw betoog is het volgende:
Je geeft aan dat kato heel flexibel is en geeft dan een uitleg hoe je met bewerkelijke ingrepen en enige handigheid de rails flexibel kunt maken. En vervolgens zeg je bij peco dat dit eigenlijk allemaal heel bewerkelijk is om te kunnen toepassen. Ik vind dit elkaar nogal tegenspreken.
Met deze redenatie is elke rail flexibel. Kato bestaat in de basis uit vaste geometrie, mocht je daar niet mee willen werken zou ik zeggen: kies voor Peco.

Let wel, ik vind Kato helemaal niet slecht of iets dergelijks. Mocht ik een schaduwstation en helix moeten bouwen dan zou ik zelfs overwegen om dit met kato te doen.
Evenals dat ik hun bruggen en modern spoor ook erg mooi vind.

Maar nogmaals. De keuze voor rails is persoonlijk en dat is ook de motivatie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Welk n spoor

Bericht door Krab »

Welkom Marco op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie