TREXmAR door Ad van Groen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AdvanGroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:30

TREXmAR door Ad van Groen

Bericht door AdvanGroen »

Ik ben nu enkele jaren met pensioen en heb gewerkt als systeem & test engineer binnen de ontwikkelafdeling van Philips HealthCare.

Ik werk sinds 4 jaar thuis aan de ontwikkeling van een treincontroller op basis van Windows 10, MS Office Excel en Arduino / ESP32.
Het programma heet TRAINCONTROLLER TREXMAR en de eerste werkende opzet staat op YouTube onder genoemde naam.
In Excel wordt een baanplan getekend met blokken en wissels. Op basis van slechts enkele configuratie instellingen wordt de volledige simulator opgebouwd en kan men op de PC al gaan rijden en `alles` bedienen ; dit alles is reeds volledig functioneel, maar kan mogelijk nog niet alle (minder vaak gebruikte) rail componenten ondersteunen. Routes kunnen worden gedefinieerd en t.z.t. moeten automatische en handbediende treinen gelijktijd kunnen gaan rijden. De hardware is beschikbaar en geassembleerd, maar nog niet volledig operationeel (90%).

Via een RS485 netwerk moet de PC en veelvoud aan modules gaan aansturen ; momenteel heb ik 1 module operationeel, die ik gebruik om de Arduine sketches te ontwikkelen. Elke module kan nu (mei 2022) op PWM basis de treinen aansturen en per blok seinen instellen, wissels bedienen en Hall sensoren inlezen. Per module worden acht blokken aangestuurd ; het maximaal aantal blokken is 250 en het huidige ontwerp ondersteunt het rijden met 8 treinen tegelijk. Alle genoemde aansturingen en sensoren zijn geimplementeerd en functioneel op de eerste module en moeten nu worden samengevoegd in een enkele Arduine package ; stap voor stap een feature ontwikkelen & testen en daarna samenvoegen en wederom valideren.