TREXmAR door Ad van Groen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AdvanGroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:30

TREXmAR door Ad van Groen

Bericht door AdvanGroen »

Ik ben nu enkele jaren met pensioen en heb gewerkt als systeem & test engineer binnen de ontwikkelafdeling van Philips HealthCare.

Ik werk sinds 4 jaar thuis aan de ontwikkeling van een treincontroller op basis van Windows 10, MS Office Excel en Arduino / ESP32.
Het programma heet TRAINCONTROLLER TREXMAR en de eerste werkende opzet staat op YouTube onder genoemde naam.
In Excel wordt een baanplan getekend met blokken en wissels. Op basis van slechts enkele configuratie instellingen wordt de volledige simulator opgebouwd en kan men op de PC al gaan rijden en `alles` bedienen ; dit alles is reeds volledig functioneel, maar kan mogelijk nog niet alle (minder vaak gebruikte) rail componenten ondersteunen. Routes kunnen worden gedefinieerd en t.z.t. moeten automatische en handbediende treinen gelijktijd kunnen gaan rijden. De hardware is beschikbaar en geassembleerd, maar nog niet volledig operationeel (90%).

Via een RS485 netwerk moet de PC en veelvoud aan modules gaan aansturen ; momenteel heb ik 1 module operationeel, die ik gebruik om de Arduine sketches te ontwikkelen. Elke module kan nu (mei 2022) op PWM basis de treinen aansturen en per blok seinen instellen, wissels bedienen en Hall sensoren inlezen. Per module worden acht blokken aangestuurd ; het maximaal aantal blokken is 250 en het huidige ontwerp ondersteunt het rijden met 8 treinen tegelijk. Alle genoemde aansturingen en sensoren zijn geimplementeerd en functioneel op de eerste module en moeten nu worden samengevoegd in een enkele Arduine package ; stap voor stap een feature ontwikkelen & testen en daarna samenvoegen en wederom valideren.
Naast de Excel Traincontroller is een apart Excel module tester ontwikkeld, die gebruikt kan worden als pcb tester en (momenteel) als hulpmiddel om de Arduino sketch(es) te ontwikkelen. En uiteraard goed de specificaties opstellen van implementatie en interface definities.

Ik gebruik dus geen enkele in de winkel verkrijgbare module of loc decoder en houd me niet aan enige standaard (op dit moment) ; mij verdiepen in talloze protocollen heeft nu niet mijn interesse, omdat ik toch ook lees, dat er compatibiliteits problemen zijn tussen verschillende leveranciers (standaard, maar soms even niet). Omdat iedere TREXMAR Module m.i. alle door mij gewenste blok gerelateerde functies ondersteunt, denk ik dit mij te kunnen permitteren!

Ik moet vermelden, dat ik nog geen baan heb (wel rails, wissels en rijdend materiaal) en alles test met meetapparatuur (oscilloscope) ; ook ik ben benieuwd naar het moment, dat de eerste trein op een middelgrote baan gaat rijden. Hopelijk eind van dit jaar 2022, maar dat is nog onzeker !
Synchronisatie tussen simulator en de rijdende trein op de baan moet nog ontwikkeld worden en kan verrassingen geven ; is al meer gebeurd.

En waarom in EXCEL VBA ? Omdat er veel meer mee kan, dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden ...... meer uitleg misschien later.
Laatst gewijzigd door AdvanGroen op 30 mei 2022 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: TREXmAR door Ad van Groen

Bericht door maarten »

Zo Ad, dat is meteen een serieuze binnenkomer. ;-) Als ik het goed begrijp maak je dus een pc-sturing voor een baan met analoge locs? Geen digitale decoders maar locs gewoon analoog pwm aansturen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
AdvanGroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:30

Re: TREXmAR door Ad van Groen

Bericht door AdvanGroen »

Klopt ... oude analoge locs zijn deel van de puzzel ! Die heb ik nog liggen.
Dus er zijn ook beperkingen m.b.t. locomotief functies als geluid, rook en (jammer / tot nu toe) interieur verlichting.
TREXMAR zou alle basieke mogelijkheden moeten hebben en wordt danook geen KOPLOPER, iTRAIN of TRAINCONTROLLER, maar ik streef naar een eenvoudige aanleg en minimale instellingen door alle verbindingen in het getekende baanplan automatisch uit de tekening af te leiden en alle interface control signalen na opgeven van een seriel adres te genereren.
Geen handleidingen van honderden bladzijden of talloze video filmpjes met uitleg ; zoveel mogelijk 'plug & play' is het belangrijkste uitgangspunt van de implementatie en geen ingewikkelde bedrading (geen codeervelden etc) op de baan. Uiteraard is wel (veel) gelijksoortige bedrading nodig.
En idd .... dat alles moet ik nog waarmaken, maar ik maak na 'vallen en opstaan' (leren) vorderingen !


Plaats reactie