Eindelijk dan.....

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Eindelijk ?
Niet gelukt dus.
Heel verhaal, aangemeld en toch alles foetsie en niets meer terug te vinden.

Ik ben Romke.
Ben begonnen met spoor in landschap.
Verder maar even niet nu, ik ben al een uur bezig geweest, misschien later nog een poging

Groet.
Romke


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Momfer »

Welkom hier, Romke.

Niet gelukt? Maar...maar....maar..... ik lees toch een bericht?

Niet wat je bedoeld had, maar dat maakt je niet minder welkom.

Ik wens je heel veel plezier hier op het forum en uiteraard met de hobby.


(Een volgende keer tussendoor even klikken op de volledige bewerker & voorbeeld knop, dat voorkomt het verlies van je met bloed, zweet en tranen ingetikte verhaal ;) )


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door robvanwijngaarden »

Spoor in landschap: ik ben geïntrigeerd!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door kees gorter »

Je staat er 2 X in, daar zit de fout misschien.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Rico, Rob & Kees, dank voor jullie reactie.

Rico, je zou me een groot plezier doen en nog even nader uitleggen hoe ik dat zou moeten doen met de 'voorbeeld-knop'. Kun je dat iedere keer gebruiken als je iets schrijft? (Zoals hier dus?)
Toch wat vreemd, want ik was aangemeld.

Rob, ik had in mijn bedoelde verhaal beschreven wat en hoe ik te werk ga. Eerst een landschap bouwen tot zeg 75%. Dus de grote lijnen. En dan pas een paar spoortjes erin zien te passen. Eigenlijk zoals in de realiteit ook gebeurt. Ik geloof dat ene Lodewijk hier op het forum al eens eerder heeft aangekaart.

Ja, Kees, dat zou me niet verbazen. Ik heb alle toeters en bellen geactiveerd, maar het resultaat was weinig bemoedigend.

Enfin. Ik hoop het onder de knie te krijgen, net als de electrische kanten van de hobby.

Groet Romke.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Momfer »

Zeker kan dat:

Als je een reactie (of nieuw bericht) tikt, heb je een wit gedeelte waarin je de tekst invoert. Daaronder zie je in het grijsblauwe gedeelte twee knoppen, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Her rood omlijnde knopje is "volledige bewerker & voorbeeld":

Afbeelding

Je komt dan (inclusief de eerder ingetikte tekst terecht in de uitgebreide teksteditor, die er zoals hieronder weergegeven uitziet:

Afbeelding

Daar kun je verder met je tekst en als je zo nu en dan op voorbeeld klikt, kun je zien hoe je bijdrage er tot dan toe uitziet en wordt tevens de tijd verruimd voor het bewerken van de tekst.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en het duidelijk genoeg is.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Hallo Momfer,

Dank voor je uitleg. Ik zal het straks eens even proberen. Misschien een 2e poging doen om mij wat breder te introduceren.

Gr. Romke



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Hallo Wouter,

Dank voor je begroeting.

Groet

Romke.

Ps. Ik zal straks proberen mijn eerder mislukte bredere jntroductie te plaatsen hier.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan..... toch ?

Bericht door Wanderer »

Ik weet dat ik niet handig ben met computers en hun programma's en verborgen geheimen, maar dat ook dit mij niet gladjes afgaat is haast een persoonlijke vernedering.....

Enfin, ik zal dan nu proberen de introductie in te geven en publiceren. Hou jevast !

Treintjes zijn en waren altijd interessant. Maar fanaat ben ik nooit geweest en zal ik ook niet worden.
Hoezo dan toch iets met treintjes ?
Dat heeft niet zozeer met de treinen alleen te doen maar veel meer ook met de omgeving waarin de treinen zich bevinden.
Zeker, een museum bezoek waar schitterend gelakte en gepoetse voertuigen staan is voor een keer prachtig, maar ik ben daar zeg na 1 uur wel uitgekeken. Ook als ik mijn camara erbij hanteer.
Nee, geef mij dan maar een rangeer-terrein dat ik van een heuvel kan overzien ! Om wat te noemen.

Ik kreeg ook van Sinterklaas, die a/. geen fiducie van modelspoor had en b/. het financieel niet breed had, een 2e handse Trix H0-set. Grote, robuste Temsi trafo erbij en het bekende ovaaltje, loc en 2 of 3 wagons. Het bleek geen groot succes, vermoedelijk had de loc al het een en ander te verduren gehad, want het liep niet erg best.

Nu, 65 jaar later een hernieuwde poging.
Ik besefte medio december 2021 dat het tijd werd om iets te vinden waar ik de komende jaren mee bezig kon blijven. Een jarenlange studie over de financieële aspecten van de Holocaust had ik afgesloten en viel toen in een redelijk groot gat.
Het besef dat ook ik waarschijnlijk niet tot mijn 90-tigste op mijn motorfiets zou blijven rijden maakte tevens dat ik mij ging inlezen op dit G R O O T S E Forum, teneinde een gefundeerde keuze te kunnen maken.

Sinds ik terug gekeerd ben naar Nederland, woon ik zeer bescheiden en heb niet langer de beschikking over leegstaande ruimtes, zoals daarvoor wel. Maar.... toen kon ik er niet van uitgaan dat ik zou blijven wonen waar ik toen was. En dus, want ook toen kocht ik wel eens een modelbouw-tijdschrift, ik heb nooit eerder serieus overwogen om deze hobby optepakken.
Nu dus een flatje met 2,5 kamers, krappe kamers eigenlijk, want daar kom je dan wel achter na een tijdje.
Dus, je begrijpt het, hoe kun je dan een beetje terrein vrij maken voor een treinbaan, voor een landschap ?

Wordt vervold.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Dl. 2

Bed omhoog? Bed in de woonkamer ? Bed weg en bij de buurvrouw gaan slapen ? De alkoof-achtige ruimte beschikbaar maken was geen optie, ik had bij mijn geforceerde vertrek vanuit Wales, waar wij 20 jaar hebben gewoond, al vrijwel alles achtergelaten, maar er zijn altijd dingen die je niet zo makkelijk wegdoet. Geen ruimte dus.
Bed omhoog was lastig. Als je 70+, 80+ of 90+ bent geraakt, dan is het weinig zinnig om, als je 'snachts je bed uit moet, een smal en steil laddertje af te moeten dalen.....
Trein omhoog !! Natuurlijk, dat kan wel, zij het met de nodige improvisaties.
Enfin, potlood en papier erbij, meetlint en de juiste bril.
Na een paar dagen stond voor mij vast dat het moest kunnen. En.... het is inderdaad gegaan.
Ik heb nu een constructie van 2,60 x 2,60 in de woonkamer. Kan er omheen lopen, dus de factor bereikbaarheid is gegarandeerd.
Betekent wel dat de woonkamer dus hobby-ruimte geworden is. Nu was ik uit Wales vertrokken nadat mijn echtgenote daar overleden was, en ik weer alleenstaande was. Dus.... protesten of groots overleg is er niet geweest, toen mijn plan besloten was.

Eind december '21 hout besteld en een aantal aluminium kokers van 3,5 meter 70x70mm. gebruikt kunnen kopen.
De kokers zijn ingekort en daarvan een vierkante constructie aaneen-gebout. Liertje besteld bij Bol.com.
Populieren- multiplex. Roofmate in verschillende diktes.
Jullie merken al dat ik het Forum goed bestudeerd heb, veel valkuilen heb ik daardoir kunnen ontlopen !
6 stalen tafelpoten kunben het geheel dragen.
Transportwieltjes onder de poten maken dat de constructie eenvoudig te verrijden valt.

Wordt vervolgt.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Arjuna »

Lekker bezig ,gebruik wat je hebt en de rest volgde van zelf


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Pierre »

Welkom op het forum Romke.
Met de bouw van een tafel in de woonkamer heb je al een behoorlijke start gemaakt. Ik ben benieuwd naar eventuele foto's van dit geheel. Goed bezig man. ;)


Groet Pierre.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door robvanwijngaarden »

Wat is er geworden van dat plan met het bed weg en bij de buurvrouw slapen? :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Dag Arjuna ( staat dat voor Arjen ?),
Dank voor je opbeurende, hoop gevende reactie.

Pierre, dank ook. Het lukt soms wonderwel. Ik heb vooral het werken met verf en kleuren als erg prettig ervaren. Net zo als het creeëren van bergen. En daar was ook de kennis en ervaring van dit Forum zeer welkom !
Maar Pierre, als je foto's wilt zien zou je mij plezieren als je een handleiding stuurt hoe ik dat doe. Ik ben benieuwd.
.
En tenslotte Rob, waar ik kennelijk een gevoelige snaar heb geraakt met mijn buurvrouw-optie.
Je hebt intussen gelezen dat de boel toch in de woonkamer staat, gozer.

Groet aan de heren en prettig weekend.

Romke.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Waar wareen we ook al weer ?

Liertje gekocht. Ja, maar daar was het e.e.a. aan vooraf gegaan uiteraard. Want ja, je kunt wel bedenken om de constructie op te hijsen, maar hoe ga je dat doen?
Gedacht aan een stellage van steigerpijp. En aan hijsogen in het betonnen plafond. Hout kwam ook voorbij. En hout is het dan ook geworden. Balken van 65 x 120 mm. 2 lengtes van 4,5 meter aan elkaar gelijmd en geschroefd als ligger, rustend op 2x 2 gelijmde staande balken. Deze laatste met wat stalen hoekjes aan de zijwanden geborgd.
Stalen kabeltje in het midden over de ligger en daaraan het liertje gehangen. Simpel toch ?

En als je dan hijst, tja dan gaat de boel natuurlijk scheef hangen..... . En later, als ik verder ben met de bouw van het landschap en treinbaan, dan zal ik uiteindelijk wel met gewichten moeten gaan uitballanceren. Dat is iets voor later.
Overigens ben ik niet technisch geschoold en heb ook niet met hout, metaal of machines gewerkt. Dus het bewerken van de alu-kokers was een uitdaging. Zeker waar het om inkorten ging. Want recht zagen kan ik onmogelijk. Dus hoe ga je dat doen? Nu kun je natuurlijk een slijptol nemen, maar dan wordt het a/ erg lawaaierig, ook voor de buren en b/ krijg je overal alu-slijpsel in huis.
Geen goed idee. Uiteindelijk bedacht dat een bandzaag wellicht een optie zou zijn. Googelen dus. En ja, een exemplaar besteld. Een klejntje weliswaad, maar toch net groot genoeg om de 70mm van de koker te kunnen behappen.
Toen de smaak te pakken en en figuurzaag-machjdntje en ook een kolomboor latrn komen. In de slaapkamer een werktafeltje gemaakt, waar dat trio opstaat.
Ja maakt wat mee met zo'n hobby.
Bij een witgoed-winkel een zak stevig piepschuim gehaald en een piepschuim-snijder via Bol laten komen.
Ik gebruik graag afval of gebruikt spul. Is vaak net zo goed als nieuw. Bol werd zo'n beetje huis-leverancier in deze periode. Emmertje houtlijm, waterpasje, acrylverf, micro-boortjes, accuschroefmachine enfin te veel om op te noemen.
Door toeval kon ik een partij grenen latten bemachtigen voor nul-tarief, en dat kwam prima van pas om te verzagen, teneinde een raamwerk langs de buitenkant van de alu-kokers te maken. Variabel tussen 25 en 35 cm. hoog. Tegen dit houten raamwerk ben ik begonnen styropor strippen of plaatjes te plaatsen.
Dat werd dan het rots-wand. Én, achter deze schuin geplaatste rotswand ligt dan nog voldoende ruimte voor een verborgen N-dubbelspoor, zoals ik al schreef.

Wordt vervolgt.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Hans »

Hallo Romke,

Welkom op het forum.
Je uitgebreide verslag van je ervaringen vind ik heel leuk om te lezen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Hallo Hans,

Prettig om te lezen dat je mijn relaas de moeite waard vindt. Dank.

Ik zal binnenkort de laatste details vermelden.

Groet. Romke.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Wanderer »

Om er langzamerhand een eindje aan te draaien.....

kan ik nog vermelden dat ik aanstuur op Epoche 3, dus 1945-1975;
dat ik analoog zal blijven werken;
dat de tractie, heb ik meen ik al eerder vermeld, stoom en diesel-electrisch zal zijn;
en dat ik jullie allen een mooie zomer toewens. Ik bouw rustig door, zomer en winter, maakt mij niet uit.

Met beste groet aan allen,
Romke.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door Krab »

Welkom Romke op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk dan.....

Bericht door bpieters »

welkom Romke op dit forum.
(ik lees je aanmelding iets aan de late kant)
Misschien is het een idee om modules te maken die je in een kast kan plaatsen als je er even niet mee bezig bent.
En als je wilt rijden modules aan elkaar koppelen en op schragen zetten.
Minder ingewikkeld dan ophijsen oid en je kunt er bij wijze van spreke op de eettafel mee aan de gang.


Plaats reactie