Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door Wanderer »

Hallo beste Spoorders,

Heb een nieuwigheidje, want vandaag wordt mijn, grotendeels toekomstige, diorama c.q. spoortje hier op Het Forum gelanceerd.

Ik ben zo 'frei' geweest het "Herrlich Eck" te dopen.
Dat het geheel zich in een duits-talige omgeving bevindt zal geen verrassing opleveren.

Epoche-3. Stoom en diesel. Analoog uiteraard.
"Herrlich Eck", zo stel ik mij voor, is een redelijk geïsoleerd liggend, door laaggebergte ingesloten en door erosie gevormd gebied, dat ongeveer 2,6 x 2,3 meter groot is dus ca. 435 X 385 meter verbeeld.
Byzonderheid is dat dit gebied geologisch opgedeeld is door verschillende gesteente-soorten, en daardoor zeker kleurrijk is. (Dit is een vorm van Dichterlijke Vrijheid, die ik mij veroorloof. ECHTER is zulks niet púúr fantasie, want ik het in Noord-Wales gezien en beleefd dat het geologisch inderdaad heel goed mogelijk is dat er zich binnen enkele honderden meters zeer verschillende gesteenten en zandsoorten kunnen voorkomen. [Denbighshire en Flintshire, Clwyd Range. Noord-Wales].

Zo vinden wij rode-en gele zandsteen, lichtbruine, haast oranje graniet en witte kalksteen, waarvan het graniet werd en wordt afgebouwd, dwz. er is een actieve steengroeve aanwezig, maar niet direct zichtbaar.

In het centrum van dit landgoed, ligt een waterpartij, ontstaan door jarenlange zand- en kiezelwinning.
Ook dat is een activiteit, en daardoor worden werk-treintjes ingezet, ook om deze grondstoffen als het ware naar de bewoonde wereld te vervoeren, een wereld die wat verder te zoeken is, en dus buiten 'ons' bereik ligt.

Er is nog slechts een deel van het oorspronkelijke, agrarisch bedrijf over gebleven. Eén oude boerderij is nog aanwezig met een beperkt areaal land. Zoals vaker voorkwam en voorkomt, heeft de boer elders in deze bosrijke omgeving hier en daar land in gebruik, en sleept hij in de oogstijd zijn produkten met ossen of paarden, en sinds jaren ook met behulp van een 'buldog' naar zijn Hofstee.

Bosrijk is de streek, vandaar dat er ook redelijk uitgebreide en aloude zaagwerkzaamheden worden uitgevoerd, als 4e activiteit. Snelstromend water werd en wordt (nog beperkt) hiervoor gebruikt. Electriciteit is nu de energie-bron.

Ik stel mij voor dat een oud geslacht van Landjonkers of aanzienlijker adel al deze activiteiten sinds lange tijd ondernomen heeft.
Slecht tijdens de Nazi-jaren werden de eigendoms-rechten van dat Huis beperkt en was er ook hier meer en meer sprake van dwang en ook dwangarbeid, zoals algemeen gebruikelijk tussen 1936 en 1945.
Vandaar ook dat hier ook een Gedenkstätte is aangelegd en een begraafplaats voor de omgekomen slachtoffers.

Vooralsnog zal er 1 lokaalspoortje binnen het landgoed komen te liggen, dat ondermeer personeel aanbrengt en wegbrengt. Natuurlijk wordt deze lijn dan ook gebruikt om zand/kiezel, gedolven steen-producten en hout in verschillende vormen aftevoeren.
Hiertoe worden aan beide zijden van de ontstane waterplas een 3-tal rangeer- en opstel-terreinen aangelegd.

Het statige station dient tevens als 'Verwaltung', kantoor dus voor de aanwezige bedrijfstakken.

Tenslotte, om degenen die zich afvragen waarom dit in hemelsnaam op dit N-forum verschijnt, er zijn immers vrijwel geen rails of treintjes te vinden, kan ik, hopelijk, geruststellend meedelen dat er zich aan de periferie, en letterlijk onder de bergfacades, ruimte is gereserveerd voor een dubbelsporig traject, en evt. enkele opstelsporen, dat Herrlich Eck kan voorzien van een wisselend verschijnen van Länder-en Betriebszüge.

"Zum Wohl" dus.

Romke.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik lees: drie rangeerterreinen, een station, lokaalspoortje; geen enkele reden tot excuus dus. Dit wordt een Nspoor parel


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door Pierre »

Welkom op het forum. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door Krab »

Welkom Romke op het N - forum .


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtig verhaal!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Uitzonderlijk "Herrlich Eck"

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie