Na 35 jaar weer terug
Geplaatst: 22 jul 2022 11:48
Hallo allemaal,
Mijn (echte) naam is Frank Oude Elferink. De (model)spoorhobby begon voor mij op 5 december 1979 toen ik een Minitrix startset kreeg van de Sint. Vanaf dat moment kreeg ik interesse in grote en kleine treinen. Drie jaar later begon het een beetje te kriebelen, ik wilde modellen in N die niet te koop waren. Ik begon DB-rijtuigen over te schilderen in NS-kleuren en bouwde in de lente van het jaar 1983 een heuse DE1 met houten koppen. Ik werd jaloers op mijn H0-vrienden die over allerlei modellen en ombouwspullen konden beschikken zoals Mastica ombouwsetjes en voorzetneuzen. Dat maakte dat ik in het voorjaar van 1986 de overstap naar H0 maakte. Gedurende tientallen jaren heb ik van alles ge- en verbouwd om NS-modellen in 1:87 te verkrijgen die niet te koop waren. Dat is nu bijna voorbij, want ik heb er een beetje genoeg van, ik wil nu zelf wel eens een keer rijden. Daarom wordt de werkplaats over een paar jaar verbouwd tot een kamer waar een modelspoorbaan wordt gebouwd. Tevens wordt daar een spoor 0-diorama wordt gerealiseerd, dat ook nog! Hiermee zal ik jullie verder niet lastigvallen. Een modelbaan in H0 zou wel heel eenvoudig uit komen te vallen, maar toen ik vorig jaar eens aan het meten ging, bleek een (voor mij) interessante N-baan tot de mogelijkheden te behoren. Het is nog wel wat krap maar, wat ik voor ogen heb, is te doen, althans op papier… Ik werd verrast door vooruitgang in techniek en detaillering van de N-modellen en ook de variatie in NS-materieel dat inmiddels te koop is. Mijn modelbaanplan ‘Kassenberg’, een Nederlands-Duits grensstation, staat al op enkele andere fora, maar dit ga ik t.z.t. ook hier delen. Wat dat laatste betreft, hoop ik van ervaringen hier te leren, evenals over digitale techniek. Ik kom natuurlijk ook iets brengen: op de eerste plaats kan er een beroep gedaan worden op mijn kennis van de NS tot ca. 2000, vooral de jaren ’80 is mijn specialiteit. Verder zal ik mijn ombouwervaringen in N met jullie delen, ik heb inmiddels al een paar kleine projectjes afgesloten zoals het verbouwen van een ligrijtuig tot een NS-buffetrijtuig en onlangs heb ik een Fleischmann 1600 vernummerd omdat het stadswapen teveel naar links stond.
Mijn (echte) naam is Frank Oude Elferink. De (model)spoorhobby begon voor mij op 5 december 1979 toen ik een Minitrix startset kreeg van de Sint. Vanaf dat moment kreeg ik interesse in grote en kleine treinen. Drie jaar later begon het een beetje te kriebelen, ik wilde modellen in N die niet te koop waren. Ik begon DB-rijtuigen over te schilderen in NS-kleuren en bouwde in de lente van het jaar 1983 een heuse DE1 met houten koppen. Ik werd jaloers op mijn H0-vrienden die over allerlei modellen en ombouwspullen konden beschikken zoals Mastica ombouwsetjes en voorzetneuzen. Dat maakte dat ik in het voorjaar van 1986 de overstap naar H0 maakte. Gedurende tientallen jaren heb ik van alles ge- en verbouwd om NS-modellen in 1:87 te verkrijgen die niet te koop waren. Dat is nu bijna voorbij, want ik heb er een beetje genoeg van, ik wil nu zelf wel eens een keer rijden. Daarom wordt de werkplaats over een paar jaar verbouwd tot een kamer waar een modelspoorbaan wordt gebouwd. Tevens wordt daar een spoor 0-diorama wordt gerealiseerd, dat ook nog! Hiermee zal ik jullie verder niet lastigvallen. Een modelbaan in H0 zou wel heel eenvoudig uit komen te vallen, maar toen ik vorig jaar eens aan het meten ging, bleek een (voor mij) interessante N-baan tot de mogelijkheden te behoren. Het is nog wel wat krap maar, wat ik voor ogen heb, is te doen, althans op papier… Ik werd verrast door vooruitgang in techniek en detaillering van de N-modellen en ook de variatie in NS-materieel dat inmiddels te koop is. Mijn modelbaanplan ‘Kassenberg’, een Nederlands-Duits grensstation, staat al op enkele andere fora, maar dit ga ik t.z.t. ook hier delen. Wat dat laatste betreft, hoop ik van ervaringen hier te leren, evenals over digitale techniek. Ik kom natuurlijk ook iets brengen: op de eerste plaats kan er een beroep gedaan worden op mijn kennis van de NS tot ca. 2000, vooral de jaren ’80 is mijn specialiteit. Verder zal ik mijn ombouwervaringen in N met jullie delen, ik heb inmiddels al een paar kleine projectjes afgesloten zoals het verbouwen van een ligrijtuig tot een NS-buffetrijtuig en onlangs heb ik een Fleischmann 1600 vernummerd omdat het stadswapen teveel naar links stond.