Beginner op zoek naar baanplan

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterC
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2022 12:50

Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door PeterC »

Goede middag, ik ben een beginner met modelspoor, en heb een digitale startset Fleischmann piccolo met al aardig wat rails gekocht. Nu nog op zoek naar een baanplan, heb ruimte voor een baan van 2,40 m x 1 m, en wil gebruik maken van een draaischijf en schaduwstation, wie heeft er een plan voor mij? Wil graag met loks rijde uit periode 3-4.Als het kan graag met de benodigde railnummers, mvg Peter



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door Arjuna »

Hoi Peter

Het maken van een baan plan is met de juiste spullen ,software of een sjabloon kaart een van de leuke dingen van een spoorlijn maken .
Google is de vriend .
Besturingssysteem is een ander hoofdstuk ,hulp en advies kan elk mens gebruiken

Maar ik wil best een baan plan voor je maken.
Of je daar bij ondersteunen , advies vooraf geen geen 24 graden wissels dit heb ik ook van een forum lid geleerd
R1 of r2 zal bij jouw baan wel norm worden ,dat heeft wat beperkingen ook dit heb ik ondervonden
En het advies van een forum lid in de wind geslagen

Maw test, lees en probeer ,dit maakt het leuk

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door tv_man »

Voor baanplannen zou ik zeggen dat je eerst en vooral eens inspiratie kunt opdoen op dit forum (lees de berichten op het subforum baanplan) en op google, tik bijvoorbeeld "gleispläne spur n" in als zoekterm en je krijgt talloze mogelijkheden voorgeschoteld. Dan zijn er nog bijvoorbeeld de Minitrix Ratgeber met een heleboel voorbeeldbaanplannen die je kunt downloaden (maakt niet uit verder welk merk rails je hebt, ze zijn tamelijk eenvoudig om te zetten) https://www.trix.de/de/service/technisc ... tgeber-pdf En zet eerst eens een eenvoudige baan op en rijd wat rondjes voordat je aan een vaste baan gaat werken, want dat wordt dan gauw een project waar je jaren mee zoet bent (en waarvan je het sporenverloop niet zo gemakkelijk verandert) Loks uit periode III-IV zijn waarschijnlijk van alles, dus stoomlocs tot diesel en elektrisch met ook lange rijtuigen als je personentreinen wilt rijden, dus probeer voor de bogen radius 3 of 4 te gebruiken. Als de tafel 1m breed is moet het passen. Daar rijden treinen veel mooier door.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door spoor65 »

Peter,

Een pasklaar baanplan bestaat volgens mij gewoon niet.

Baanplannen in de bekende baanplan boeken van Fleischmann en minitrix, zijn veel gebaseerd op zo veel mogelijk rails en wissels drukken op een zon klein mogelijke oppervlakte. gevolg, te kleine boogradius voor een beetje mooie loc, te korte perronspoortjes of te weinig ruimte voor een beetje fatsoenlijke goederensleep.

Dan hebben we het nog niet eens over de veelal veel te steile hellingen.

Neem daarbij dat je al aangeeft dat je een beginner bent, niets mis mee, prachtig om weer een beginnend modelspoorder er bij te hebben.
Maar dan willen we je ook graag over een aantal jaren, nog steeds hier tegen komen als een tevreden en meer ervaren mede hobbyist.

ik raad je aan, begin eenvoudig, leer eerst alles stap voor stap kennen en kijk wat je tegenkomt en waar je van leren kunt.

bouw eerst een eenvoudige testbaan waarop je alle facetten van de hobby kunt uitproberen en leren. zonder je direct vast te pinnen op een baanplan met complexe zaken als aansluiten van draaischijven en uitgebreide schaduwstations met al hun benodigde elektronica om dit te regelen en onder controle te houden.

kijk ook eens op de site https://www.nproject.org/nl/ waar heel veel info staat om jou en anderen te helpen met het maken van een mooie baan naar jouw eigen zin en genot.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
PeterC
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2022 12:50

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door PeterC »

Arjuna schreef: 30 sep 2022 17:17 Hoi Peter

Het maken van een baan plan is met de juiste spullen ,software of een sjabloon kaart een van de leuke dingen van een spoorlijn maken .
Google is de vriend .
Besturingssysteem is een ander hoofdstuk ,hulp en advies kan elk mens gebruiken

Maar ik wil best een baan plan voor je maken.
Of je daar bij ondersteunen , advies vooraf geen geen 24 graden wissels dit heb ik ook van een forum lid geleerd
R1 of r2 zal bij jouw baan wel norm worden ,dat heeft wat beperkingen ook dit heb ik ondervonden
En het advies van een forum lid in de wind geslagen

Maw test, lees en probeer ,dit maakt het leuk

Arjuna

Goede avond, had een spoorplan in mijn hoofd zitten uit een boekje van Fleischmann, heb het gelegd zoals in het boek, maar denk dat de helinghieken te groot zijn, groter dan 3gr, en met de tunnelportalen en bruggen komt het ook niet goed uit. Dus vandaar mijn vraag op deze site, de rails die ik heb zijn de rails uit een startset en een doos of 8 aanvulsets en losse rails en wissels en aandrijvingen gekocht op mp, heb een electr draaischijf die ik graag zou gebruiken, als je wat voor me zou kunnen maken zou ik dat wel top vinden, idee is om met Duits materiaal te rijden mvg Peter



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door tv_man »

Kan je zeggen welk spoorplan het is dan kunnen we misschien beter meedenken. Dus welk boekje, welke bladzijde enzo. De hoeveelheid rails klinkt als een heleboel trouwens.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
PeterC
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2022 12:50

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door PeterC »

tv_man schreef: 01 okt 2022 14:11 Kan je zeggen welk spoorplan het is dan kunnen we misschien beter meedenken. Dus welk boekje, welke bladzijde enzo. De hoeveelheid rails klinkt als een heleboel trouwens.
Goede middag, het spoor plan komt uit een rood / oranje Fleischmannspoor planboek, uit mijn hoofd heet het Rauschhagen, oa blz 69



gjdenas
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:54

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door gjdenas »

Neus eens rond op Pinterest. Tientalen mogelijkheden.
Zelf rij in analoog - digitaal is mij te duur.

Veel plezier met groet Ger


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Beginner op zoek naar baanplan

Bericht door Krab »

Welkom Peter op het N - forum.


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie