Correcte schaalverhouding

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hansje1200
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:29

Correcte schaalverhouding

Bericht door Hansje1200 »

Dank voor de acceptatie.
Dag, beste mede-liefhebbers.

Wel veel materiaal, maar plannen zijn nog niet reëel. Dat komt wel goed.
Voor nu ben ik op zoek naar een handig overzicht van welk merk/modellen afwijken van correcte schaalverhouding 1:160.
Ik bedoel met name rollend materieel.
Ik zie de recentere modellen passagiersrijtuigen, die aanmerkelijk langer zijn dan, bijvoorbeeld, oudere Arnold-modellen of de oudere 4-assers van Minitrix.

Allebei leuk en mooi. Dat is niet zozeer het punt, maar een keuze maken of ik materieel wil houden, dat afwijkt van de juiste verhouding speelt al wel.

Heeft iemand tips of daarvan handige overzichten bestaan? Dank alvast, Groet, Hans.



BartenThomas
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door BartenThomas »

Een lijst of overzicht heb ik niet voor je. In elk geval zijn de modellen van Graham Farish 1:148, en dus iets groter.
Wat betreft de rijtuigen, ik vind de oude, te korte, wat mooier door bochten lopen. Steken dan minder buiten de rails en de "open" hoek tussen de rijtuigen is wat kleiner, hoewel nieuwe rijtuigen doorgaan korter gekoppeld zijn, wat dan weer mooier is.
Ik zou gewoon houden wat je mooi vind.
Ik heb bij een aantal oude kortere rijtuigen de koppelingen vervangen voor korte magneetkoppelingen, staat meteen een stuk beter.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Alles uit Engeland 1:148 en alles uit Japan 1:150. Enkele merken uit deze landen hebben ook 1:160, meestal staat het bij het model vermeld. Het is goed opletten bij trammetjes, gebouwen en andere aankleding. De oude reeks van Arnold is volgens mij ook 1:148. Alleen de modelkwaliteit en detaillering kunnen niet meer mee met wat huidig is bereikt. Voor de rest kan alles onderling worden gebruikt. Door het streven naar automatische korte koppelingen zijn er de nodige koppelingsvarianten bij gekomen, meestal kan deze dan uitgewisseld worden voor de standaard Arnold koppelingshaak of een andere koppelingsvariant. Zo ongeveer.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door FidOo »

Die oude Lima en minitrix rijtuigen zijn niet juist en te kort. Ook heeft minitrix tegenwoordig weer diezelfde korte rijtuigen opgenomen in hun assortiment als Hobby varianten. Deze zijn dus ook niet juist. Er is helaas geen lijst.

Over of je dat erg vind moet je zelf beslissen, ik vind het geen gezicht. Maar als je een kleine baan hebt met scherpe bochten dan kan het op zich prima zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Hansje1200
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:29

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door Hansje1200 »

Goedendag.
Dank voor alle reacties tot zover. Dat helpt me weer verder. Ik moet zeggen dat, met name de oudere Minitrix-rijtuigen, nog steeds een nostalgisch gevoel bij me oproepen. Dat heb je als je levenslang met modelspoor bezig bent. Zit in de familie. ;) Tot ziens en groet...


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door WilcoV »

Het ligt er ook aan welk model, een Plan E bijvoorbeeld was gewoon korter dan andere rijtuigen.
Maar inderdaad oude rijtuigen zijn ook in N spoor vaak iets korter. Of er een specifieke maat werd gebruikt voor N weet ik niet, bij H0 was (en dit wordt soms nog steeds gebruikt) die een lengteverhouding van 1:100.

In N spoor is echter veel sneller dan bij H0 nagenoeg volledig overgestapt op een werkelijke 1:160 maatvoering in Europa. In Engeland is het 1:148 en in Japan 1:150. Voor het vaste land van Europa is dit allemaal vastgelegd in de MOROP normering, de zogenaamde NEM normen voor alle modelspoor schalen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door roba »

Er was in de jaren 60 absoluut geen sprake van een vaste lengteschaal voor de 26,4 meter rijtuigen op Spoor N.
Arnold gebruikte 122mm, Minitrix 138mm voor de normale UIC-X (m-wagen) en 143 voor de TEE. Lima gebruikte voor van alles 138mm, of het ging om de Italiaanse UIC-Y van in werkelijkheid 24,6 meter, een Franse DEV-Inox longue van 25 meter of een Eurofima van 26,4 meter. Bij bijna alle van die modellen van alle 3 de merken ontbraken 1 of meer coupés. De Plan E was eigenlijk het eerste 4-assige rijtuig van Minitrix dat op schaallengte was.

Die 1:100 op hO is eigenlijk pas uit de jaren 70. Voor die tijd hadden de 26,4 meter rijtuigen van de grote 3 Märklin, Fleischmann en Trix allemaal een andere lengte. Rivarossi en Liliput begonnen eind jaren 60 op hO met 26,4 m rijtuigen op 1:87 lengteschaal en toen moesten de grote 3 daar iets tegenover stellen wat nog wel door een boog van 36cm kon. De lange Trix rijtuigen op hO waren eigenlijk 100% Röwa.

Groetjes, Rob


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Correcte schaalverhouding

Bericht door Krab »

Welkom Hans ,je word op je wenken bedient hier op het gemoedelijke forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie