Overstappen van h0 naar N

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Overstappen van h0 naar N

Bericht door Amerpoort »

Hallo iedereen,

Vanwege kleinere woonruimte oriënteer ik mij op een kleinere schaal en ga de overstap maken van 3-rail h0 naar N.
Op dit moment rijd ik digitaal met Koploper en wil dat ook gaan doen in N. Mijn EcOS, voedingen, wissel- en seindecoders doe ik nog niet weg. Of ik de bezetmelders kan aanhouden moet ik nog uitzoeken. Maar de rest (locs, rijtuigen, gebouwen, enz.) ga ik de komende tijd op Mplaats zetten.
Ik heb nog geen keuze gemaakt qua rails. Voor tips en ervaringen houd ik mij zeker aanbevolen. Juist met het oog op bezet melden en solderen.
Met mijn 71 jaar en een enthousiaste kleinzoon willen we er wat moois van maken.

Hartelijke groet,

Dick
Amersfoort



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door FidOo »

Welkom Dick.

Jouw ECOS, voedingen en wissel/seindecoders zijn waarschijnlijk gewoon te hergebruiken. De bezetmelders zullen hoogstwaarschijnlijk niet voor 2 rail zo in te zetten zijn. (massa schakelend en niet stroomdetectie). Met een simpel printje (kun je heel simpel zelf maken) kun je daar wel stroomdetectie van maken.

qua rails staat je alles vrij. Ik gebruik Peco code55 omdat dit het meest juiste qua railhoogte uitziende rail is, tevens ook 1 van de goedkoopste merken. Maar bestaat alleen uit Flexrail en wissels.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door WilcoV »

Zelf heb ik deze overstap al jaren geleden gemaakt. Ik heb qua rails toen voor Kato gekozen vanwege de gebruikszekerheid (oer degelijk) en in mijn ogen mooie ballast ondergrond. Solderen op de rails doe ik niet omdat ik met aansluit raillassen van Kato werk. Daar zit een draadje aan de raillas. De wissels van Kato behoeven ook weinig aanpassing qua stroomvoorziening en digitalisering. Enige nadeel is dat ze geen Engelse wissels hebben, maar dat maakt je simpelweg wat creatiever. Keuze voor rails is echter heel erg persoonlijk en eigenlijk heeft elk merk zijn voor en nadelen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door OBBinN »

Welkom en succes met de overstap!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Welkom en veel succes met van H0 naar N gaan. Een voordeel heb je zo zonder meer al, met de standaard Arnold koppeling kun je alles koppelen, alle merken zijn onderling met de koppeling uitwisselbaar. Er zijn natuurlijk in de loop van de tijd verfijningen toegepast en andere systemen op de markt gekomen. Maar nog steeds kun je terug naar de standaard. Voor de keuze van rails hangt erg af van hoe je de modelbaan gaat vormgeven. Helaas is dit niet universeel. Ik ga voor spoor in het zicht Peco code55 gebruiken. Voor die delen die uit het zicht zijn ga ik Fleischmann met bedding gebruiken. Door het gebruik met bedding kan ik de ondergrond dunner houden wat gaat schelen in het totale gewicht van de constructie. De draaischijf is van Arnold, hiervoor zijn overgangsstukken beschikbaar. Je kunt met een vaste baanopstelling rails ook "koud" laten aansluiten, dwz geen verbinding met railschoentjes. Het enigste dat telt is dat de bovenzijde van de rail gelijk is. Als het profiel heel erg afwijkt moet je mogelijk het dikste profiel wat afvijlen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door Amerpoort »

Dank voor jullie tips. Daar heb ik wat aan.
Binnenkort maar weer eens naar Houten en het aanbod op Mplaats volgen.

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door Amerpoort »

FidOo schreef: 25 jan 2023 10:56 Met een simpel printje (kun je heel simpel zelf maken) kun je daar wel stroomdetectie van maken.
Dat betekent dat je bij ieder bezetmeldpunt een printje voor stroomdetectie aansluit?

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door FidOo »

Ja dat of een print bij je melders die meerdere van die stroomdetectie punten kan doorgeven. Volgens mij was het niet meer als een gelijkrichter en een weerstandje. Maar ik weet het niet 100% zeker meer.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door Krab »

Welkom Dick op het N -spoor .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Overstappen van h0 naar N

Bericht door peter5143 »

Succes met de overstap Dick!
Wel leuk om een andere amersfoorter op het forum te zien!


Plaats reactie