hierbij wil ik me graag voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

hallo allemaal ,
Ik heb me net aangemeld op dit mooie forum dus ik zal me eerst eens netjes voorstellen en kom daarna met al direkt mijn eerste en ik denk zeker niet mijn laatste vraag. Mijn naam is paul , ben net 48 jaar geworden in ik heb het plan opgevat om te gaan beginnen met modelspoorbouw. Ik heb enkele andere hobby's te weten metaaldetectie en de schietsport. Waarom ook modelspoor, heel eenvoudig dit heeft me altijd al getrokken en wil ik weten of het is wat ik me ervan voorstel. Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.

Nu komen mijn vragen aan jullie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen in mijn dilemma.
Ik heb ongeveer een oppervlakte van 2.30 meter X 1.10 meter voor mijn baan . Voor mij valt H0 dan (in mijn ogen af ). Ik wilde dan ook gaan bouwen in N. Nu ben ik van de week in duitsland bij een winkel geweest en die attendeerde mij op spoor H0e.
Ik ben er voor mezelf nog niet uit welke kant ik met mijn baan uit wil gaan , dat ligt er ook aan welk spoor ik ga kiezen .

Op een ander forum heb ik de vraag gesteld waarom ik voor de een of voor de ander zou moeten kiezen. Daar kwamen alleen maar antwoorden over H0e naar voren en niemand had het over N. Op zich niet erg en ik ben hun dan ook zeer dankbaar voor alle ideen die aan mij ge-opperd zijn .
Maar ik had graag ook voor en eventuele nadelen gehoord waarom ik voor N zou moeten kiezen .

alvast bedankt voor jullie antwoorden
groetjes
paul


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door shoven »

Bij H0e zou ik eerst checken wat de beschikbaarheid van materieel is. Die is beperkter dan bij N (en zeker H0).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door FidOo »

Eigenlijk is de vraag vrij simpel: Wat stel je zelf voor van een treinbaan?
Wil je langere treinen zien rijden, of wil je rangeren. En wat zie je graag. Bergen / nederlands vlak.

De keuze HO of N is nog te begrijpen. Maar HOe is iets geheel anders. Dit is Smalspoor in schaal 1:87 Hier beperk je jezelf heel erg mee in de keuze wat je gaat uitbeelden op je baan. Als dit je ding is, en je vind het leuk om veel zelf te bouwen. Dan moet je hier zeker voor gaan.

De grootste vraag die je jezelf dus moet stellen is: Wat vind ik interessant.
Welk Land, en hiermee automatisch welke omgeving en welk materieel,
Welk Tijdperk.
En als laatste, wat kan ik naar eigen tevredenheid weergeven op mijn beschikbare ruimte.

Overigens een tip alvast: 240cm is een mooie lengte, maar 110cm diep is te veel als je baan niet van alle kanten bereikbaar is. Mocht je baan dus tegen een muur aan staan, ga dan niet dieper als 70-90cm Verder dan dit kunnen jouw armen echt niet reiken!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

dank jullie wel voor de antwoorden .
Wat betreft de diepte , dit hoeft geen probleem te zijn ik kan nm rondom de baan komen.
Misschien kan ik zelfs alles verhuizen naar een andere kamer dan heb ik misschien nog meer plaats ( eens kijken of dat te regelen is )
wat ik wil:
wat me aanspreekt is duitsland en dan tijdperk II en of III
maar dit is geen must , een idustrieterrein met daarnaast een mooi station is ook niet verkeerd


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Ad_M »

Hoi Paul,

Dat is dus al duidelijk, dat scheelt weer :D
Je maten ook, dan zou ik een zeggen begin te rommelen met je ruimte en wat je hier eventueel op kwijt wil qua spoor

Ik adviseer ook voor N te gaan
Het enige nadeel van N wat ik kan verzinnen is de beschikbaarheid van modellen in bepaalde thema's
Maar als je voor Duits gaat, leeft je vooral helemaal uit
De rest is het mooi materiaal wat het perfect doet als je het goed verzorgd

Ik hoop dat je in meerdere lagen kan werken, kijk ook naar iets van een schaduw station (bijv. onder je baan?)
Kijk ook naar het type rails wat je wilt gebruiken, hier zijn we gek van Peco code 55

Kijk hier eens naar
Is gratis software om je baan mee te ontwerpen (een van vele...)
Vermijd basis fouten zoals:
- een ovaaltje
- alles vol plempen met spoor (tenzij dat je ding is)
- laat het natuurlijk ogen (natuur eerst en dan spoor)
- Geen R1 gebruiken
- Probeer je spoor niet gelijk te laten lopen met je plaat
- less = more

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

hallo ad
bedankt voor je reactie ,
dat programma heb ik toevallig gisteren gedownload en ik ben er nu mee aan het experimenteren

twee vraagjes naar aanleiding van je reactie :
wat is R1 ?
en
ik dacht dat ik eerst de rails moet leggen voordat ik aan natuur begin (of begrijp ik het verkeerd )

sorry als ik nu domme vragen stel. :oops:
grtjs
paul


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door maarten »

Hallo Paul, welkom hier. Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden. Althans, dat zei een leraar van mij vroeger altijd. :mrgreen:

Met R1 bedoelen we de boogstraal, R1 is de scherpste (kleinste) bocht die de reguliere fabrikanten maken. Niet alle locomotieven rijden daar lekker door heen. Vooral grote stoomlocs hebben daar moeite mee. Ze vertragen of stoppen in R1 bochten.

Wat Ad bedoelt is niet zozeer de daadwerkelijke bouwvolgorde maar meer de gedachtegang. Eerst was er de natuur en daar werd later het spoor in aangelegd. Tijdens het bouwen mag je het gerust anders om doen, maar houd wel die gedachte vast tijdens je planning. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Ad_M »

Hoi Paul,

De enige domme vraag is een niet gestelde vraag hier :D
Sorry van mijn kant, zal mij volgende keer beter uit drukken zodat "iedereen" het snapt ;)

R1 is radius een bocht van de bekende merken, de mooiere loks (zoals bepaalde stomers) kunnen hier niet door en ontsporen dus
Die kunnen hier gewoon niet door zonder brokken te maken

Het klopt dat je op de plaat eerst de rails gaat leggen, maar bij het ontwerp is het de bedoeling dat je niet het spoor als hoofd uitgang neemt
Maar juist de natuur
Je geeft aan dat je periode II en III aantrekkelijk vind met DE als uitgangspunt

Hierdoor heb je op een mogelijke baan legio aan mogelijkheden qua scenery
Denk aan bergen / dalen, water, bruggen, enz
Dus begin eerst te denken aan je natuur thema en bouw daar je trein / spoor verloop in
Dat geeft een zeer realistische verloop van je sporen

Anders om kan natuurlijk ook, maar dat vergt wat meer versleutelen

Denk ook eens na over analoog of digitaal ;)

Komt veel over je heen als je net begint
Maar kan je verzekeren dat het het waard is :D

Beantwoordt dit je vraag?
(Dank je voor je aanvulling Maarten, je was me "net" voor met het plaatsen van mijn post 8-) )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

ad en maarten , harstikke bedankt voor de uitleg .
Ik wil zowieso digitaal , te meer ook omdat dat de toekomst is ( denk ik )
maar jullie hebben me ook weer aan het twijfelen gebracht , maar goed ook !!!! hahhaahah

Ik ben net eens gaan kijken op de eventuele andere kamer , pffff wat een rotzooi ligt daar hahhaha
maar het is wel mogelijk daar en dan kom ik uit op een plaats van ongeveer 4 mtr lang en 80 a 90 cm diep
Verder kan ik dan nog de hoek om ongev 150cm diep en diezelfde diepte kan ik ook nog eens halverwege de baan naar het midden toe

dat ik daar niet eerder aan heb gedacht hahahah



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door henry »

welkom op het forum Paul,
ik weet niet waar je woont maar kan je helpen als je in de buurt van Apeldoorn woont.

gr henry



Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

henry schreef:welkom op het forum Paul,
ik weet niet waar je woont maar kan je helpen als je in de buurt van Apeldoorn woont.

gr henry
helaas , henry ik woon in montfort een dorpje in limburg tussen echt en roermond
maar ik waardeer je aanbod
groetjes paul


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Wim »

Welkom Paul.

Mooi oppervlak zie/lees ik zo ......... ideeën genoeg.


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door ZThijs1 »

Ten eerste: Welkom op het n-forum
kuls schreef:...maar het is wel mogelijk daar en dan kom ik uit op een plaats van ongeveer 4 mtr lang en 80 a 90 cm diep
Verder kan ik dan nog de hoek om ongev 150cm diep en diezelfde diepte kan ik ook nog eens halverwege de baan naar het midden toe...
Dat klinkt als een flinke ruimte, en om eerlijk te zijn zou ik kiezen voor 4 meter bij 80 diep. Je kan dan een "langere zichtbare" baan laten zien, waar je mooie lange slepen op voorbij kan laten rijden. Ik denk dat dat heel mooi is. Voor de rest heb je al veel goede adviezen van mede-forumleden gekregen. Ga vooral eens schetsen, tekenen en kijk veel rond bij andere banen. Succes met alles, ik ben benieuwd naar de eerste plannen/baantekeningen.


grt,
Thijs

Am Waldrand

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

hoe bedoel je thijs ??
niet de hoek omgaan ??? , had daar een industrieterrein cq havengebied in gedachte
evt met lokloods en rangeer terrein .
Baantekening zal wel ergens volgende week worden aangezien ik nog niet echt wijs wordt uit het progje scarm, maar dat komt wel ( blijven oefenen hahaah)


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door ZThijs1 »

Hey,

Nee, juist de hoek om gaan. Maar jou ideeën en plannen worden vooral duidelijk bij een eerste tekening. Wat ik bedoel is dat, na mijn mening, een baan van 400 x 80 cm mooier is dan een "vierkante" tafel van 200 x 150 cm. Een industrie cq havengebied met lokloods en rangeermogelijkheden is juist heel mooi, en als je de hoek om kan voor meer ruimte zeker doen! En ik vind het advies van "vanuit het landschap denken" heel goed.

Nu wat duidelijker?


grt,
Thijs

Am Waldrand

Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

hahahah ja thijs een heel stuk duidelijker
en alle tips zijn welkom
direkt een vraagje als het mag
ik ben eens aan het proberen om een baanplan te maken .
ik ben begonnen met evt een schaduwbaan te plannen die onder de werkelijke baan moet komen .
Is dit een juiste gedachtengang of kan ik het beter anders aanpakken
grtjs
paul


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door ZThijs1 »

Vragen mag altijd natuurlijk, daarvoor is dit hele forum ook. Maar ik kan je niet zeggen van "dat is de juiste manier", er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Maar ikzelf plan de baan rondom het belangrijkste gedeelte van de baan. In jou geval misschien wel het industrie/havengebied, of het station. Wanneer dat naar wens is, kan je daaraan de rest van de baan plannen, waar komen die helixen? Want je had het al over een schaduwstation onder de baan. Maar kan ook eerst bedenken hoe je zorgt dat er genoeg treinen in je schaduwstation kunnen, en vanuit daaruit de baan plannen, net wat jij wilt. Hoop dat je hier wat aan hebt, maar er zullen waarschijnlijk zat andere forumleden zijn mijn hun ervaring en tips/adviezen hierin.


grt,
Thijs

Am Waldrand

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Wablo »

Paul,
Welkom op ons forum, je heb een behoorlijke kamer ter beschikking om te starten met je nieuwe hobby, misschien is het verstandig om in het begin te starten met een klein proefbaantje op de diverse technieken op het gebied van aanleg en automatisering onder de knie te krijgen voordat je echt aan zo'n grote baan begint, je spreekt toch bij een dergelijk oppervlakte over een behoorlijke investering.
Ander vraagje, welke vorm van de schietsport beoefen jij,
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

Wablo schreef:Paul,
Welkom op ons forum, je heb een behoorlijke kamer ter beschikking om te starten met je nieuwe hobby, misschien is het verstandig om in het begin te starten met een klein proefbaantje op de diverse technieken op het gebied van aanleg en automatisering onder de knie te krijgen voordat je echt aan zo'n grote baan begint, je spreekt toch bij een dergelijk oppervlakte over een behoorlijke investering.
Ander vraagje, welke vorm van de schietsport beoefen jij,
groetjes,
Bert
dank je wel Bert, daarom wil ik ook het liefst beginnen met een digitaal startpakket .
Ben daar nu de mogelijkheden bij minitrix en peco na aan het kijken .
ik doe het schieten nu ongeveer 8 maanden en ik schiet met een klein kaliber geweer 50 mtr
wat ik in begin niet had gedacht bij de schiethobby is dat men daar echt rustig van wordt ( ik tenminste)
grtjs
paul



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Wablo »

Paul,
Daar ben ik 47 jaar geleden al achter gekomen, hoe groot is die kamer eigenlijk,
Bert



Onderwerp starter
kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door kuls »

als alle rotzooi uit de kamer is dan kan ik er een tafel plaatsen van ong. 4.00 mtr x 80 a 90cm en dan kan ik evt nog op twee plaatsen een stuk de kamer inkomen van ong 1.5 mtr x 80 a 90 cm


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door spoor65 »

Hallo Paul,

Welkom op het forum.

Als eerste mijn complementen over de duidelijke manier van weergeven,, zowel jouw beschikbare ruimte, als jouw wensen.
Want daarmee pak je al een heel belangrijk punt.
beter eerst goed bedenken wat je wilt en hoe(systeem), dan lukraak ergens beginnen en later spijt krijgen met alle mogelijke gevolgen van dien.

de tips die je tot nu toe gekregen hebt sluit ik mij graag bij aan.

Mooie ruimte trouwens, ik dacht dat ik al lekker de ruimte had, met 3,50 bij 2,50, wat natuurlijk ook al lekker ruim is, maar meer lengte is altijd mooi voor uitbeelden van lange trajecten.
Wat betreft de volgorde van ontwerp, maakt eigenlijk niets uit,

Een schaduwstation kun je rustig al bedenken, dat is tenslotte ondergeschikt aan de eigenlijke baan waar de scenery op komt,
natuurlijk wel weer belangrijk voor het uiteindelijke treinen verloop en de afwisseling van materiaal op de baan.
daarom dus nooit schaduw/opstelsporen te weinig, want echt, er komt snel genoeg een tijd dat je denk, had ik maar een groter schaduwstation.

Wat wel van belang is, hoe sluit je het aan op de eigenlijke baan.

Wat mijn manier van werken is bij ontwerpen van de baan, eerst teken ik alle van belang zijnde items, dus station(s) rangeersporen/industrie/laad en los sporen, voor zover van toepassing, ook het schaduwstation kun je dus al gerust tekenen.
Die ga ik dan globaal verdelen over de beschikbare ruimte, zodat het allemaal mooi uitkomt in het basis ontwerp, om ze vervolgens op een wat natuurlijke manier met elkaar te verbinden, dusdanig dat het ook technisch klopt.

uiteindelijke opbouw van de baan is een iets ander verhaal, ik ga wel eerst beginnen om de schaduwstation(s) te bouwen, omdat die het laagste liggen en ik er dan nog goed bij kan komen, alvorens er lagen bovenop komen (in mijn geval is alles wel modulair gebouwd, waardoor de lagen indien nodig van elkaar afgenomen kunnen worden. maar toch zal ik eerst zo laag mogelijk beginnen.

kleine kanttekening, als uitzondering begin ik ook al vrij vlot met een klein station en omgeving, alleen al omdat het oog ook wat meer wil dan alleen kaal spoor, en jouw toeschouwers waarderen dat ook zeer (lees huisgenoten, bezoek e.d die bij eerdere projecten nar jaren nog niets anders zagen dan kaal spoor)

en vragen, kom maar op, net als foto`s maken ze het forum.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Hoontje »

Welkom Paul,

Eigenlijk zijn alle tips en adviezen al gegeven. Dus veel plezier en succes met de hobby!
Vraag zoveel mogelijk, des te groter je plezier!

Groetjes Hoontje


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Pruts3r »

Welkom!

Wat ik zo lees ga jer wel komen. Je bent lekker actief aan de gang om een goed geinformeerde start te maken met deze top hobby!

Suc6


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: hierbij wil ik me graag voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Paul op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie