Starter

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jacobus
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:02

Starter

Bericht door jacobus »

Hallo, zoals je al hebt gezien bij het onderwerp ben ik een starter. Gelijk maar een vraag: ik heb het idee om met Fleissman te gaan starten, is dat een goed idee of zijn er andere N-sporen die beter zijn. Passen de diversen N-sporen op elkaar of is dit niet mogelijk.
Verdere vragen ga ik op het forum stellen bij met onderwerp

Jacobus ( Marcel maar dat was niet mogelijk)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starter

Bericht door shoven »

Welkom Jacobus/Marcel.

N-spoor is er in meerdere railhoogtes, aangeduide met code X. Hoe groter X, hoe hoger de railstaaf. De meeste rails is code 80, alle grote merken leveren dit. Een uitzondering is Peco die ook code 55 levert wat door veel mensen hier wordt gebruikt. Atlas levert code 40, en zo zijn er nog wat exoten.
Fleischmann (afgekort tot Flm, we zijn lui hier) levert code 80. Dat past gewoon op Minitrix, Roco en andere merken code 80. Met wat knutselwerk is overigens code 80 goed aan te sluiten op code 55, je hoeft je daar niet al teveel zorgen over te maken. Alle N-spoor heeft dezelfde breedte, nl. 9 mm.

Of het een goed idee is met Flm te starten hangt van je eisen af. Je hebt Flm-rails met bedding (ballast voorgemonteerd zeg maar) maar ook zonder. Flm is met Kato een van de weinigen die rails met bedding levert. Ikzelf vind het er niet uitzien, maar dat is een kwestie van smaak. Wat je kunt doen is een aantal bestaande banen bekijken en kijken wat je mooi vindt.

Als je vraag ook over het rijdend materieel gaat geldt dat bij N-spoor zo'n beetje alles met elkaar te combineren is. Wel even opletten of er geen aparte koppelingen op de loc/wagon zitten, maar het meeste wordt geleverd met een standaard (Rapido) N-koppeling.
Voor wat betreft de besturing kun je analoog of digitaal rijden. Digitaal is populair omdat je meer mogelijkheden hebt, maar wel duurder. In het forum-onderdeel "Digitale Vraagbaak" is hierover, en over de verkrijgbare systemen, veel informatie vinden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Starter

Bericht door Krab »

Welkom Marcel op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Starter

Bericht door Ad_M »

Marcel welkom op het N Spoor forum

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Starter

Bericht door Wablo »

Marcel,
Welkom op het forum, welke periode en land ga jij rijden
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
jacobus
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:02

Re: Starter

Bericht door jacobus »

Wablo schreef:Marcel,
Welkom op het forum, welke periode en land ga jij rijden
groetjes,
Bert
Oeps daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht maar het is wel een item. Zelf denk ik aan niet te moderne treinen, meer wat nostalgisch, bergen spoorbruggen enzo. Ik ben geen techneut zoals ik hier op het forum vaak tegen kom maar alles is te leren.

Marcel

Ik ga wel naar de beurs in Utrecht voor de voorlichting en lectuur


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Starter

Bericht door traiNiac »

Welkom Marcel,

Succes met je keuzes :)


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Starter

Bericht door talent »

Hoi Marcel,

Welkom! Bekend probleem, dat de gebruikersnaam Marcel niet meer beschikbaar is ;)

Wat je keuze betreft: ik ben ook begonnen met Flm (rails met bedding). Op zich prima, maar voor mijn nieuwe spoorbaan kies ik toch voor Peco (vooral vanwege de slankere wissels). In het onzichtbare deel (tunnels, schaduwstation) gebruik ik Flm rails zonder bedding (vooral vanwege de prijs en de minder slanke wissels met simpele magneetspoel-aandrijving). Treintjes heb ik van allerlei merken (Flm, Roco, Minitrix, Kato, Piko, Liliput).


Groeten, Marcel


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Starter

Bericht door JanCK »

Marcel,
Welkom! Ik gebruik al jaaaren Minitrix rails, maar als ik ooit een nieuwe baan zou beginnen, dan werd het Peco.
Rijdend materieel: alle merken door elkaar.
Wat betreft tijdperk en land: ik rij tijdperk II, Duitsland rond 1930, omdat dat een heel interessante periode was met veel experimentele locs en de politiek nog net niet de verkeerde kant opging.
Groet,
Jan


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Starter

Bericht door Pruts3r »

Welkom hier.

Ik heb nog geen baan, maar m'n test/inrijd rondje is van kato. Past altijd perfect. Geen speling etc.
Ik vind de kato met bedding mooi, en degelijk, maar voor t integreren in een landschap met bedding wordt het lastig.


Peco is wat ik hier het meeste lees. Daar zou ik maar voor gaan dus...


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Plaats reactie