Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Bericht door gdw1963 »

Goedenmiddag,

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van het modelspoor, ik ben al vanaf mijn jeugd geïnteresseerd in alles wat met techniek te maken heeft, maar wat modeltreinen betreft is het nooit meer als een eenvoudige spoorbaan met wat huisjes geworden. Het heeft me echter nooit losgelaten en ik heb dan ook altijd geroepen dat als ik later "oud" ben ik een modelspoorbaan wilde hebben/bouwen.

Wij (mijn vrouw en ik) hebben al vaak met bewondering gekeken naar modelspoorbanen (DVD/TV) en vrij recent hebben we samen de knoop doorgehakt. We hebben samen een soort plan van aanpak gemaakt. Dit houd in dat we eerst wat rijdend materiaal gaan sparen en onderzoek gaan uitvoeren over hoe onze toekomstige modelspoorbaan er uit moet komen te zien. We hebben al een schaal, een thema en een periode bepaalt (anders wordt het wel heel erg moeilijk om te beginnen met je rijdend materieel).

De schaal is misschien ondertussen wel duidelijk geworden, dat is dus schaal 1:160 ofwel n-spoor. De keuze was niet makkelijk, maar aangezien ik een beetje eigenwijs ben, een beetje aan de ruimte wil denken en best graag met fijnere techniek bezig ben is het uiteindelijk n-spoor geworden. Die keuze staat vast en ik laat me niet meer ompraten.

De periode staat ook al vast het wordt periode II en III. Ook daar hebben we goed over nagedacht en heeft te maken met het feit dat we ons erg interesseren voor die periode (heeft dat met leeftijd te maken?).

Het thema staat eigenlijk ook al vast, we willen proberen een stukje centrum Eindhoven samen te vatten en dan de periode van voor het "hoog-spoor" en dus het oude station en indien mogelijk nog een stukje van de oude tramlijn. We zijn al uitgebreid informatie aan het verzamelen over hoe dat er vroeger allemaal uit heeft gezien.

Hoe het er allemaal uit komt te zien hebben we nog geen idee van, het zal niet makkelijk zijn/worden. Het wordt zeker geen 1:1 kopie van het echte oude centrum van Eindhoven want daarvoor is de ruimte gewoon te klein.

Rijdend materieel zijn we mee gestart en we hebben, als alles doorgaat, onze eerste lokjes, wagons en rijtuigen aangeschaft. We hebben goed opgelet of deze in de periode thuishoren en volgens ons is dat redelijk goed gelukt. We zullen nog vele aankopen moeten doen om het een beetje compleet te krijgen (wat overigens nooit 100% lukt), maar de start is er.

Ik zal voorlopig nog niet heel erg actief zijn met de bouw (we moeten eerst de plannen goed uitwerken en de ruimte creëren). Ik zal wel regelmatig informatie opzoeken o.a. hier op het forum en mogelijk kom ik zo nog in contact met mensen uit de omgeving Eindhoven die kennis willen delen.

Tot zover mijn voorstelling, als er nog vragen/ideeën zijn, dan hoor (zie) ik ze wel.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Welkom gdw1963

Bericht door m-spoor »

Welkom gdw 1963 en echtgenote,

Welkom in de wereld van N-spoor.
Even een inkooptip (als ik deze mag geven):
Kijk eens op http://www.marktplaats.nl sectie 'hobby en vrije tijd', ondersectie modeltreinen.
Kijk ook eens op http://www.ebay.nl, sectie 'modelbouw en miniaturen', ondersectie N-spoor.
Vergelijk eerst een week of wat diverse prijzen en ga dan pas actief kopen, kan je redelijk wat geld besparen.
Ook kun je zo nu en dan op beurzen redelijk terecht. Sommige handelaren hebben best wel door dat je beginner bent en zullen je daarom niet altijd de hoofdprijs laten betalen. Er zijn ook goede handelaren die vooruit denken en je liever als vaste klant houden.
Uiteraard wel de reiskosten naar zo'n beurs meerekenen! Anderzijds: je kunt het ook zien als een dagje uit waar je misschien nog veel van kan leren.

Aanstaand weekend een N-beurs in Lochem, zie ook de sit van http://www.freebit.nl.
Bijna vergeten, lees in ieder geval de site van N-project: http://www.nproject.nl!


Nogmaals: welkom en alvast heel veel plezier gewenst in onze mooie N-wereld.

m-spoor.
Laatst gewijzigd door m-spoor op 17 sep 2008 17:25, 7 keer totaal gewijzigd.



lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Bericht door lvdwerf »

Welkom hier op het forum,

Typische keus om Tp II en III te rijden en dan een Nederlands thema baan dat wordt pittig met materieel zoeken. Zelf ben ik nu op het punt gekomen om dus de Tp II en III modellen te verzamelen en het meeste zal zelfbouw moeten worden bij mij. Verder weet ik alleen dat er hier een waalwijker zit maar hoeveel hij van eindhoven afweet mag hij zelf aangeven.


Bouwt groots.

Onderwerp starter
gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Bericht door gdw1963 »

Bedankt voor de tips.

Marktplaats en Ebay zijn bekend en heb mijn eerste aankoop/aankopen (als alles door gaat) dan ook gedaan via Marktplaats. Ik houd dat zeker in de gaten, maar omdat de kwaliteitseisen bij mij hoog zijn moet het of zeer goed onderhouden of in bijna nieuw(vitrine?) staat zijn. Ik denk een goed winkeltje gevonden te hebben niet zo heel ver hier vandaan dus als mijn idee over dat winkeltje goed is dan heeft hij er een enthousiaste klant bij.

Materiaal van EPII en III is inderdaad best moeilijk, zeker in N. Ik begrijp dat niet alles te maken of te koop is, dat is ook niet de doelstelling. We willen een beeld schetsen zoals het toen was en dan moet er natuurlijk wel Nederlands (of ex-Duits en ex-Engels) materiaal rondrijden. Zoals gezegd hebben we al 6 locomotieven op de kop getikt, dat zijn allemaal ex-Duitse stoom loc's met NS nummer. Ik ben van plan om ook Diesel en Elektrisch te gaan rijden (Eindhoven was al vanaf 1938 gedeeltelijk en vanaf 1948 geëlektrificeerd als ik me niet vergis).

Maar voorlopig sparen en ideeën ontwikkelen en natuurlijk veel informatie vergaren (vereniging?).
Laatst gewijzigd door gdw1963 op 17 sep 2008 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Bericht door lvdwerf »

Welk winkeltje is dat als ik vragen mag?


Bouwt groots.

Onderwerp starter
gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Een 45-jarige beginnend n-spoorder stelt zich voor.

Bericht door gdw1963 »

lvdwerf schreef:Welk winkeltje is dat als ik vragen mag?
De Spoorzoeker in Borkel en Schaft.

En waarom?

Het voelde niet zo opdringerig aan, we werden netjes en correct te woord gestaan en gratis koffie :) Ruim een uur met de eigenaren en een klant (met echtgenote) gesproken over diverse aspecten van het modelspoor en dat voelde goed aan. Maar misschien heb ik het mis en moet ik beter zoeken.

Onze eerste aankoop hebben we overigens via Marktplaats gedaan, puur omdat daar een aantal niet meer geproduceerde modellen bij zaten. Ze verkeren, als ik de verkopende partij mag geloven, in bijna nieuw (vitrine) staat (we gaan volgende week de spullen bekijken en als het allemaal in orde is kopen).

Ik heb nog een bieding lopen op twee stoom locs van HobbyTrain (Kato) en twee elektrische locs van Roco maar weet nog niet of ik daar mee door wil gaan. Het gaat zo wel heel hard met de financiële huishouding.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Plaats reactie