Hoi!

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
World Citizen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2015 10:59

Hoi!

Bericht door World Citizen »

Hoi Allemaal,

Als ik op dit forum een heleboel info ga vergaren om mogelijk een baantje te gaan bouwen, vind ik ook dat ik me even moet voorstellen.
Ik ben World, 31 jaar en heb vroeger erg veel gespeeld met H0 treinen. Onlangs kreeg ik van iemand een puntgaaf Fleischmann 9315 starterspakket incl wat extra rails, 2 wissels en nog wat wagons en loc's. Alles netjes in doosje en helemaal compleet.

Ik was meteen weer ouderwets verliefd op de detaillering, bewegingen en de bouw kwaliteit van het materiaal. Dit heeft me vroeger ook altijd aangetrokken in deze hobby. Prachtig technisch spul!

Ik heb een hele berg aan H0 materiaal.. hier heb ik vroeger uren mee gespeeld maar ik keek altijd al met grote ogen naar het N spul. Ik vind het nog mooier als H0 puur omdat het kleiner is, en fragieler. Daarnaast is het veel hanteerbaarder dan H0 ivm het formaat.

Nu dat ik een N setje heb gekregen ga ik de knoop hoogstwaarschijnlijk ook doorhakken om een klein baantje te maken. Het idee is om al mijn H0 spul in te gaan ruilen voor N en dan een vierkante meter baan te maken. 1x1x0,5 m bv. Hoogstwaarschijnlijk zal dit dan een tafel voor in de computer kamer worden. Volledig plexiglas met daarin een heel landschap.

OF het doorgaat weet ik nog niet zeker. Ik wil eerst een ontwerp maken en dan kijken hoeveel het gaat kosten. Als ik bv mijn H0 spul kan ruilen tegen N spul.. zou dat de doorslag geven.

Het gaat mij vooral om het bouwen van het terrein en de omgeving. Dit vind ik leuk om te doen, en ik verwacht een hoop materiaal kennis hieruit op te steken. De baan zelf zal niet heel complex worden. Ik wil wel alles DCC en dus niks handmatig geregeld..

Ik ben jullie allen al erg dankbaar, want door simpel het halve forum door te lezen ben ik al voor de helft op weg. Ik zit nog met talloze vragen, maar we zullen eerst google nog eens doorspitten.

Ik zit nu in de ontwerpfase, en ga dus eerst eens kijken in hoeverre ik een vierkante meter baan kan maken die bestaat uit 3 niveaus. Onderste niveau is het schaduw station, middelste niveau word industrie en bovenste niveau word een dorpje. Hoe en wat precies volgt allemaal later, maar dat is het plan. Er zullen in totaal denk ik 4 locs rijden, die middels het schaduw station wisselen tussen aanhang. Zo zie je dus niet telkens hetzelfde voorbij komen.

Tevens wil ik eerst gaan kijken in hoeverre ik mijn H0 spul dus kan gaan inruilen naar N spul. Alle tips zijn welkom wat dat betreft. Ik zoek het liefst een ruil deal, maar als jullie andere plekken weten waar ik terecht kan, dan hoor ik het graag.

Allen nogmaals alvast bedankt, en als ik ergens iets kan helpen post ik het gelijk. Ik ben ITer van beroep en ben veel bezig met Drones, zeeaquaria en muziekinstrumenten... dus wellicht sluit dit ergens nog een keer aan op een vraag die hier staat.


Mvg
World Citizen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hoi!

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Niels! Goed verhaal en ik ben het volledig met je eens dat N mooier is dan H0, juist omdat het veel kleiner is. ;)

Een baantje van een meter bij een meter klinkt heel wat maar ik ben toch benieuwd wat je er van gaat maken. Aangezien je alles wilt gaan automatiseren ga ik er van uit dat je niet wilt rangeren? Ook een schaduwstation kan aardig wat plek innemen. Ik ben fan van mooie scenerybanen en laat me dus graag verrassen. 8-)

Wat betreft inruilen van H0 voor N weet ik niet of dat makkelijk zal zijn. Handelaren/winkels geven meestal niet veel terug voor gebruikt materiaal. Omdat het hun boterham is, is winst belangrijker dan jou een goed gevoel te geven als je begrijpt wat ik bedoel. Financieel het aantrekkelijkst voor jou is verkopen via bijvoorbeeld marktplaats. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet je voorkeur heeft. Toch hoop ik dat het je snel lukt want dan kun je aan de slag in deze mooie schaal. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoi!

Bericht door spoor65 »

welkom ???

Niels is zo te zien jouw naam, als ik Maarten zijn reactie lees.
wel zo prettig eigenlijk om je dan zo aan te spreken.

Veel plezier met de hobby en op ons gezellig forum,
stel je vragen, en zodra je iets hebt om te laten zien, foto`s zijn we hier gek op.

wat betreft inruilen H0 tegen N,
neem eens contact op met H@ns, hier op het forum via pb of via zijn webshop N-spoorstore (klik hierboven op het plaatje van de sportieve koploper.

mvg

Freddy

PS tevens even gevraagd aan de moderators om dit topic even te verplaatsten naar de juiste "even voorstellen" rubriek.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hoi!

Bericht door maarten »

Goed gezien Freddy, hij is verplaatst. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Hoi!

Bericht door Pruts3r »

Welkom! Ennuh goed gezien natuurlijk: N is het aller mooiste!!! :mrgreen:


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hoi!

Bericht door Ad_M »

Welkom op het forum Niels

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
World Citizen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2015 10:59

Re: Hoi!

Bericht door World Citizen »

Hoi en dank voor de reacties :)

Het gaat allemaal nog wel even duren hoor. Ik wil eerst goed inventariseren wat het gaat kosten en of hetgeen ik wil ook echt mogelijk is. Maar de wil en de zin is er helemaal.

Ik ben nu bezig met een soort van ruw banenplan om te kijken of ik het daadwerkelijk in een vierkante meter kan krijgen. Het moet heel simpel blijven, maar ik wil een bepaald iets bereiken, waar mijn kennis nog wat te kort voor schiet.

Ik hoop jullie feedback in ieder geval alvast te krijgen over mijn voorlopig theoretisch baanplan, wat ik zal posten in het daarvoor bestemde subforum

Nogmaals dank !!

World

(ow en sorry... ik ben van heel veel forums lid en gebruik overal deze nickname. Ik zou het tof vinden om met World aangesproken te worden en niet met mijn echte naam. Dit ivm privacy redenen. Maar dat je weet hoe ik heet vind ik geen enkel probleem verder.. maar liever niet in tekst gekoppeld op het forum. Thanks! )


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoi!

Bericht door Hans »

Hallo World,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoi!

Bericht door spoor65 »

Zal dan even wennen zijn om niet je eigen naam te noemen, aangezien we dat hier voor een groot deel wel gewend zijn,
maar geen probleem natuurlijk, er zijn er nog enkelen.

succes nogmaals met de plannen en wij wachten het natuurlijk graag af.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Hoi!

Bericht door Wablo »

Homo sapiens, abundant dulcibus vitiis.
Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hoi!

Bericht door Krab »

Welkom "World " op het N - forum .


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: Hoi!

Bericht door daniel »

Welkom wereldburger!


Gebruikersavatar

John M
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2015 19:51
Locatie: Duiven

Re: Hoi!

Bericht door John M »

Wilkommen!


#durftevragen
Plaats reactie