Even voorstellen.

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
gdisselkoen
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
Locatie: Breda

Even voorstellen.

Bericht door gdisselkoen »

Als nieuweling op dit forum zal ik mijzelf eerst maar eens voorstellen.

Ik ben Guus Disselkoen, woonachtig in Breda en, op het moment van schrijven, 51 jaar oud.
In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de ICT, voor leken: ik doe "iets met computers".

Ik heb in een grijs verleden een modelbaan, in opbouw, gehad in H0. deze is helaas nooit afgekomen en vanwege een verhuizing afgebroken en weggedaan.
Enige tijd geleden begon het toch weer te kriebelen en ben nu van plan mijn oude hobby weer op te pakken. Vanwege de beschikbare ruimte heb ik er voor gekozen om nu voor spoor N te gaan en dankzij een tip van een collega (bedankt Bart!) ben ik op dit forum terecht gekomen.

Ik heb de afgelopen tijd me al aardig ingelezen en ben er achter gekomen dat er de afgelopen jaren nog al wat veranderd is op gebied van modelbouw:
- Digitale spoorbanen.
- Meer en betere materialen voor het maken van scenery.
- Gereedschap en hulpmiddelen voor het bouwen van een baan.
- Software om een baan te tekenen.
- Etc.

Een ding is wel gelijk gebleven: Het is en blijft een dure hobby ;)

Ik zal in een post in de juiste rubriek mijn plannen ontvouwen.
Laatst gewijzigd door gdisselkoen op 02 feb 2016 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Even voorstellen.

Bericht door Bjor »

Welkom Guus,

Leuk, weer een nieuwe N-spoorder erbij.
Heb je al concrete plannen voor een baan? Of heb je vragen? Stel ze hier gerust.

Modelspoor kost geld, maar je kunt het zo gek maken als je wilt:
- hout/bruikbare meubels voor je baan kun je vaak voor (bijna) niks op markplaats vinden. Zo heb ik drie van die scandinavische bedbakken voor niks op kunnen halen. Daar liggen nu de segmenten van mijn baan op. Een tafeltje met uitschuifblad voor trafo's, centrale en schakelpaneel: voor een tientje van Marktplaats.
- houtwerk voor de onderbouw vind je nogal eens bij het grofvuil.
- Banen kun je ontwerpen in gratis programma's, zoals bijv. SCARM (maar er zijn er nog meer.)
- rijdend materieel is soms voor mooie prijsjes op beurzen en op Marktplaats te vinden. (Maar pas op: sommigen durven voor voor een 2e handsje meer dan de nieuwprijs te vragen.)
- Als ICT-er kom je misschien wel eens in contact met netwerkleveranciers: bij vervanging van netwerken vind je nog wel eens lengtes kabel in de container (Mijn baan is deels bekabeld met oude 20-adrige kabels van een oud tekstverwerkingssysteem).
- Voor scenerybouw heb je soms latjes en profieltjes nodig. Heb je een zaagtafeltje, dan kun je prima uit de voeten met schuurlatten en profieltjes uit de bouwmarkt. Verder zijn roerhoutjes, spatels, saté- en kaasprikkers prima geschikt voor de landschapsbouw.
- Voor het verouderen van materieel en gebouwen gebruik in niet de dure poedertjes van de modelspoor, maar hetzelfde pigment voor een fractie van de prijs uit een verfzaak.

En tenslotte hoeft het niet meteen een baan van 50 meter, met 12 perronsporen en tientallen treinen te zijn toch? Als je in modules bouwt, kun je steeds een stukje uitbreiden, al naar gelang je portemonnee het toelaat.

In ieder geval: veel plezier!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Even voorstellen.

Bericht door rc.amsterdam »

Welkom op "De Club" Guus. En beter als Bjor kan ik het niet zeggen. Veel plezier en succes.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

augimily
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:08

Re: Even voorstellen.

Bericht door augimily »

Guus,

Van harte welkom.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Even voorstellen.

Bericht door Ad_M »

Welkom op het forum Guus
Ik hoop dat je je ideale baan snel mag vinden / realiseren
Veel plezier met de hobby

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Even voorstellen.

Bericht door Pruts3r »

Welkom!

Ennuh, het is idd een dure hobby, maar ik zeg altijd: zeilen als hobby kost nog tig x meer :mrgreen: en dan valt het ineens wel weer mee.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Even voorstellen.

Bericht door Wablo »

Guus,
Ook namens mij welkom op het forum, ik ben zelf een herstarter met nog het nodige materiaal uit het guldens tijdperk en dan schrik je helemaal als je de huidige prijzen ziet, maar dat is tegenwoordig met alles zo.
Succes met de aanleg van je nieuwe baan, heb je al een idee over welk land en periode dat jij wil gaan aanleggen ???
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hans »

Hallo Guus,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: Even voorstellen.

Bericht door daniel »

Ha Guus,

Welkom op het leukste forum ;)
Ook ik hoop dat je snel met een baan gaat beginnen, dan valt er weer iets mee te gluren :D

Dure hobby? Tja, welke niet. Daar is het een hobby voor toch?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
gdisselkoen
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen.

Bericht door gdisselkoen »

Allen hartelijk dank voor het warme welkom!

En ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om even te reageren op een paar van jullie reacties.

@Bjor\Ben:
Dank voor je tips en advies, ik zal dit zeker ter harte nemen.
Ik ben inderdaad al bezig met het ontwerpen van een baan, ik heb daarvoor AnyRail aangeschaft, en heb daar ook al een draadje voor gestart: viewtopic.php?f=20&t=9613 en ik hoop dat ik hier op een aantal reacties, suggesties en adviezen ontvang.

Ik ben niet van plan om te proberen de perfecte baan te bouwen, soms moet je gewoon realistisch zijn en pragmatisch omgaan met de mogelijkheden en beperkingen waar je tegen aan loopt. Ik vind bouwen en rijden beide leuk, maar allebij tegelijk gaat niet.Tenzij je iedere keer je arm op wilt lichten om een trein te laten passeren als je aan het gipsen bent. :mrgreen:

Ik heb in het verleden redelijk wat geklust en ook het nodige "rest materiaal" bewaard. Dat kan nu mooi van pas komen, en kom ik er ook nog eens een keer van af. Qua gereedschap heb ik ook niet te klagen, maar mis nog wel het e.e.a. zoals echt hobby gereedschap. In het verleden heel wat meubels gemaakt en zelfs een winkelinterieur.

Qua electronica heb ik nog wel een achterstand, tenminste in de modelbouw. Ik ben dan ook van plan eerst een klein proefbaantje te maken, ovaaltje met een paar wissels en passeerspoor, om te oefenen met de electronica en de valkuilen te ontdekken zodat ik de fouten niet maak in de uiteindelijke baan.
Computer gestuurde banen is nieuw voor mij, dus daar ligt nog wel een uitdaging. Ik heb me overigens de afgelopen weken wel verdiept in deze materie en ben van plan de centrale van Digikeijs, de DR5000, te gaan gebruiken. Ziet er qua mogelijkheden goed uit en is qua prijs ook interessant. Ik denk dat ik een voordeeltje heb omdat ik met niets begin en geen rekening hoef te houden met bestaande apparatuur.

@Wablo:
Mijn keuze gaat uit naar een Duitse baan en periode IV. Ik vind met name het rollend materiaal uit die periode erg mooi. Huizen en gebouwen mogen best wat ouder zijn, dat is in de werkelijkheid ook het geval.

@daniel:
Ik ben zeker van plan om het nodige beeldmateriaal te genereren tijdens de bouw van de baan. Ik overweeg een trein met camera te maken die niet alleen "recht vooruit kijkt", maar ook een camera die "opzij kijkt" en die regelmatig een rondje te laten maken.

Zo, en nu staan er wel weer genoeg letters op het digitale papier. Rest mij alleen nog om een punt te zetten achter dit epistel.

.


Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Even voorstellen.

Bericht door Lemland »

Welkom Guus! Leuk je ook hier te zien! ;)

Bart


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen.

Bericht door Krab »

Welkom Guus op het N- forum .

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hoontje »

Welkom Guus.


Plaats reactie