Kennis maken/Voorstellen.

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
FatBob
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 14:03
Locatie: IJsselstein UT

Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door FatBob »

Goedemorgen,

Als nieuw lid stel ik mij graag even voor.
Ik ben Andre de Jong, net 62 geworden en genietend van mijn vrije tijd.
Ik heb/had 2 grote hobby's, mijn camper (Dethleffs uit 2011) en mijn Harley (2012).
Daar komt nu de spoor N trein bij.

Ik heb vrijdag een Fleischmann digitale startset incl. Z21 besteld, zal waarschijnlijk dinsdag binnenkomen.
Ik heb er (nog) heel weinig verstand van en hoop met behulp van jullie de nodige kennis te kunnen opbouwen.
Onder het mom van "domme vragen bestaan niet" tenzij je 5x hetzelfde vraagt zal er nog wel eens een vraagje van mij voorbijkomen.

De eerste vraag is: moeten alle wagons die ik wil kopen nu ook van Fleischmann zijn, of kunnen ook andere merken hieraan gekoppeld worden?

Fijne zondag.
MvG, Andre


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door Ad_M »

Hoi Andre,

Welkom op het N-Spoorforum
Het mooie van N spoor is dat je niet merk gebonden bent, je kan dus alle merken kopen en door elkaar laten rijden
Alle modellen zijn uitgevoerd met de Rappido koppeling (of je die mooi vind is een ander topic) en rijden op (dan wel of niet digitale)gelijkstroom
Alleen als je digitaal rijd moeten al je loks en stuurstands voorzien zijn van een decoder, dus NOOIT een analoog lok op digitaal spoor zetten
Dan wordt het een eenmalige rokende diesel, wat voor lok het ook is :D :shock: ;)

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 07 feb 2016 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door Hans »

Hallo Andre,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
FatBob
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 14:03
Locatie: IJsselstein UT

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door FatBob »

Dank je wel Ad,
Al een hoop geleerd deze zondagochtend. :D


-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door maarten »

Ad_M schreef:Alleen als je digitaal rijd moeten al je loks en stuurstands voorzien zijn van een decoder, dus NOOIT een analoog lok op digitaal spoor zetten
Kleine nuancering. ;) Als je een puur digitaal systeem hebt dan klopt dit als een bus. Dus ook als je met een z/Z21 gaat rijden!
Maar, uitzonderingen bevestigen de regel. Als je met een hybride systeem als Dinamo zou rijden, dan kun je wel met analoog en digitaal naast elkaar rijden. Het systeem zet dan, afhankelijk van de loc in het betreffende blok, òf een digitaal, òf een analoog signaal op de rails waar de loc zich bevindt. Hoewel misschien duurder en ietwat gecompliceerder dan een z/Z21, het biedt voordelen voor mensen die veel locs hebben waarvan een deel analoog en een deel digitaal is. Je kunt ze immers door elkaar rijden. Sommige mensen willen de voordelen van digitaal benutten maar ook hun huidige analoge locs behouden zonder ze om te hoeven bouwen naar digitaal. (Bijvoorbeeld om de verzamelaarswaarde of omdat ze er niet handig in zijn, het zonde vinden, etc.) Dat kan dan bijvoorbeeld met Dinamo.
Als je begint met deze hobby en het geen probleem vindt om je analoge aanwinsten om te (laten) bouwen, dan zou ik lekker een puur digitaal systeem kiezen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door shoven »

Aanvullend: op dit forum vind je in de Digitale vraagbaak veel uitleg over de verschillende systemen, met bijbehorende discussies.
En welkom op het forum natuurlijk!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door Wablo »

Andre,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, heb je al een bepaald land en periode in gedachte voor de aanleg van een baan ???
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kennis maken/Voorstellen.

Bericht door Krab »

Welkom Andre op het N - forum .


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie