Beginnen met digitaal rijden

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
lier0120
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2010 22:13

Beginnen met digitaal rijden

Bericht door lier0120 »

Goedendag mede spoorliefhebbers,
Ik wil gaan beginnen met een digitale baan aan te leggen, in je raad het al...N-spoor.
Nu ben ik al weken op internet aan het kijken naar baanplannen, maar dit zijn plannen waar ik werkelijk totaal niet uitkom, en onbetaalbaar zijn lijkt me.
Ik wil een baan maken in een L of U vorm met afmetingen van ± 3.00 x 1.50 meter.
Schaduwstation, leuk centraal station, apart "lijntje" naar een bergdorpje, een stuk industrie, en een doorlopende lijn.
Ongeveer 3 a 4 treinen, tijdperk III of IV met seinen
Ik heb een Twin-Center gekocht met een 6811 trafo, en voorlopig een 3-tal Lenz decoders LS100.
Verder is er digitaal eigenlijk nog niets aangekocht, en wat voor rail ik wil gaan gebruiken is me nog onduidelijk.
Heeft er iemand een leuk baanplan waarin ik bovenstaande kwijt kan, zonder de hypotheek te hoeven verhogen ?
Groeten,
Thom


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Hoontje »

Hallo Thom en welkom,

Wat een ruimte, 3 bij 1,5 mtr. Even een vraag, hoe diep word je baan? Bij meer dan 60 cm is het in N lastig om achterin te knutselen als je niet rondom je baan kunt lopen...

Met de aanschaf van je Twin-Centre maak je eigenlijk al de keuze welk digitaal systeem je gaat gebruiken, namelijk een DCC systeem. Daarbij is het systeem van ROSOFT denk ik een heel duidelijk, handig en niet te duur systeem om te gebruiken.
Je zou ook naar DIGIKEIJS kunnen kijken, is wat duurder volgens mij, doet hetzelfde.

Alle treinen moeten dan wel voorzien zijn van een decoder, maar ook die had je al begrijp ik? :)

Dan, voordat je aan een megalomaan plan begint van een baan met meerdere lagen, een schaduwstation waar een hele winkel qua rollend materieel in opgeslagen kan worden, meerdere complexe wisselstraten en keerlussen aan gaat leggen en je hele kilometers rails in elkaar vlecht, zou ik je op het hart willen drukken; bouw eerst een klein testbaantje. Klinkt héél lame en flauw, maar het voorkomt later zoveel ergernis en problemen! Gewoon een ovaaltje, met een inhaalspoor en wanneer je dat onder de knie hebt, dan wisseldecoders eronder, als dat werkt, seintjes erbij etc. etc.. Bouw het zo langzaam uit.
Geloof me, uit eigen ervaring, het scheelt je veel geld en frustraties. Natuurlijk wel tijd en moeite, maar dat win je straks terug omdat je dan 'in het echie' aan de slag gaat om met een grote baan te beginnen. Het hele project blijft overzichtelijker en daardoor gewoon prettiger werken.

Mocht je met meer dan 2 treinen willen rijden; is automatisch rijden via een computer dan niets voor je? Zou je ook nog mee kunnen nemen in je vergelijk. Er zijn vele programma's die allemaal hun eigen leercurve en charmes hebben. Hier op het forum zijn er talloze draadjes over te vinden. Het gratis Koploper kun je downloaden en ga er eens mee aan de slag op je testbaan, kijk of je het leuk vind, vind je het niets, dan ben je er niets aan verloren. De andere software programma's, zoals bijvoorbeeld iTrain kosten wél geld.

Als laatste, zeker de laatste tijd, maar dit is mijn mening, worden er tweedehands echt gouden bergen betaalt voor een beetje modelspoorlocomotieven. Vaak boven de nieuwprijs :o , dus durf ook eens te kijken naar nieuw materieel, bijvoorbeeld bij de sponsor van dit forum: N-spoorstore.nl Heeft vaak erg leuke acties en sowiezo mooie prijzen dus voor nieuw materieel.

Qua baanplan; kijk eens op je gemak in de sectie Baanplan op dit forum. Daar tref je veel baanplannen aan. Mocht je inspiratie zoeken, dan vind je het vast en zeker daar!

Hopelijk schrikt m'n relaas je niet af! :?

Veel plezier in elk geval met de hobby! :D

Groetjes,

Hoontje



Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Ronaldp »

Als laatste, zeker de laatste tijd, maar dit is mijn mening, worden er tweedehands echt gouden bergen betaalt voor een beetje modelspoorlocomotieven. Vaak boven de nieuwprijs :o

Hier ben ik het niet helemaal me eens.
Er zijn nog tweedehands treinen te koop voor echt een goede prijs.
Bv treinofieltje(marktplaats)
Mooi prijs en belangrijk zeer goede service.


mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
lier0120
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2010 22:13

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door lier0120 »

Allereerst dank voor de snelle reacties, erg leuk !
Hoontje, Koploper is al gedownload, en daar wil ik ook zeker mee gaan rijden, maar zoals je zegt, eerst kruipen, dan lopen, en dan pas rennen.
Nou is dat laatste wat lastig voor me...ik wil een doel hebben, en ik vrees dat ik veel te weinig geduld heb voor dat ovaaltje, decodertje en seintjes verhaal....no offense...
Ik heb een analoge "baan" gemaakt met een pendelmodule en seinen van Viessmann, en....ik leer snel... :D
Ook op dit forum ben ik uiteraard al druk aan het kijken naar diverse plannen, en de tegenwerpingen van de experts...
Anyrail heb ik een proefversie van gedownload, maar bij het tekenen loop ik zelf al een beetje vast, simpelweg omdat ik niet weet hoe de lay-out er uit moet komen te zien, en of het dan wel gaat werken...


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Hoontje »

Ah zo. Je lay-out kun je uploaden in een nieuw draadje "baanplan". Dan kan iedereen meekijken en schieten. :D



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Wablo »

Thom,
Ook vanaf deze kant welkom op de site, mooi oppervlakte heb je beschikbaar, zelf heb ik rails van Minitrix/Roco maar op termijn zie je vrijwel iedereen hier over stappen naar Peco code 55, zeker voor wat betreft de bovenbaan.
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Hans »

Hallo Thom,

Ook namens mij welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door Krab »

Welkom Thom op het N - forum .


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met digitaal rijden

Bericht door martindomburg »

Welkom op dit mooie forum!!!

Als je ooit hulp nodig hebt met kruipen en lopen schroom je absoluut niet! Persoonlijk was ik meer van het rennen :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie