N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za sep 22, 2018 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tomix Rails
1. Ja ik gebruik Tomix/Tomytec rails 4%  4%  [ 2 ]
2. Ik overweeg het 9%  9%  [ 5 ]
3. Ken dit merk niet 11%  11%  [ 6 ]
4. Nee, ga geen Tomix/Tomytec rails gebruiken 76%  76%  [ 41 ]
Totaal aantal stemmen : 54
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2018 11:20 

Tomix is inderdaad een soort mix tussen Fleischmann en Kato. Ik ken de rails goed en heb ze al regelmatig in mijn vingers gehad. Het heeft de stevigheid van Kato, het gemak en de bedrijfszekerheid van Kato. De wisselmotoren zijn van eenzelfde bedrijfszekerheid. Daarnaast is het ballastbed lager dan Kato en iets hoger dan Fleischmann. Overigens voor de schilderaar het is goed te bewerken materiaal. De rails is betrekkelijk eenvoudig met andere merken uit te wisselen, zeker als je wat handigheid hebt. De raillassen zijn nl net als Kato te verwijderen en door die van een ander merk te vervangen zodat de rails van dat merk er op aansluiten. MAAR dat geldt in principe voor ieder merk, mits de railstaven van dezelfde normhoogte zijn.
Mixen van rails van diverse merken heeft 1 nadeel, de geometrie. Je zal hierdoor meer moeten passen en meten. Voordeel van Tomix is dan weer dat er een grotere range aan rails lengten zijn dan bijvoorbeeld Kato. Het is inderdaad vaak de onbekendheid met een merk waarop men reageert en dat geld ook hier. Echter voor Hans is het natuurlijk moeilijk om de gok te wagen. Als het niet verkoopt zit hij met een hele range producten die geen inkomen opleveren.
Dus Hans succes en wijsheid met je keuze, maar bedenk dat mensen iets pas interessant vinden als ze het zien. Wellicht Tomitec/Tomix eens een presentatie laten geven of een proefopstelling die je op de beurzen kan tonen met hun mogelijkheden. Dat maakt het tastbaar. Als jij het niet gaat verkopen zal er zeker een ander het gaan verkopen en met internet hoeft dat geen Nederlands bedrijf te zijn als de verzendkosten maar in de buurt van de Nederlandse verzendkosten liggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 07, 2018 11:28 

Voor wie meer wil weten: http://www.trainweb.org/tomix/intro/intro.htm

Voorbeeldje:
van links naar rechts KATO UNITRACK, TOMIX, FLEISCHMANN & PECO allen code 80

Bijlagen:
track2.jpg
track2.jpg [ 63.11 KiB | 813 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: za jul 07, 2018 12:32 

Wat ik wel mooi vind van Kato en Tomix zijn de extra verbindingen tussen de railstukken. Ze zitten niet alleen met het raillasje aan elkaar. Voor een volwassen baan maakt het niet uit, maar een kind dat wat rail op grond of tafel wil neerleggen, merkt regelmatig dat de stukken uit elkaar gaan. Dit lijkt wat sterker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 07, 2018 14:13 

@Hans,

Beste Hans,

M.i. heeft het weinig nut om aan forumleden te vragen of er interesse is, daar denkelijk het grote merendeel zijn baan al heeft liggen. Het zal echt van n spoorders moeten komen die net gaan beginnen en overtuigd zijn/raken van deze rails (verkooptechniek :D ) Aan jezelf de vraag stellen : wil ik hier tijd en energie in gaan steken.

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2018 21:09 

Even een reactie van iemand die al jaren Tomix railmateriaal gebruikt.

Ga je een 'serieuze' baan bouwen? Koop dan lekker Peco code 55. Daarmee kun je schitterende vloeiende wisselstraten en bogen leggen, en het railprofiel oogt heel mooi.
Waarom koop ik dan toch Tomix? Voor speelbaantjes die vaak in- en uit elkaar moeten is het heel solide materiaal. Je kunt het bovendien in hele krappe bogen van 140 of 103 mm kopen. Ideaal ook dus voor microbaantjes. Ik ben momenteel bijvoorbeeld een baantje van 30x40 cm aan het bouwen met inhaal- en kopspoortje. Probeer dat eens bij Peco...
Voor wie iets met trams doet zijn er mooie kant-en-klare straatspoorelementen te koop. Die je weer heel mooi met het Moving Bus systeem kunt combineren.

Nadelen: de puntstukken van wissels kunnen niet gepolariseerd worden, alle elektrische aansluitingen hebben stekkertjes waar je behalve voor Tomix schakelaars en trafo's niets aan hebt (knip je er zo ook af natuurlijk) en hogere wielflenzen willen nog wel eens tegen de raillassen aan tikken.

Is het voor H@ns interessant? Je kunt Tomix heel goedkoop uit Japan bestellen. Dus tenzij de Japanse post z'n tarieven verdubbelt, de Yen in waarde stijgt of de handelsoorlog heel onvoordelig voor modelspoorartikele uitpakt, zou ik het persoonlijk nooit in Nederland kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 11:53 

De puntstukken van de electrofrog type wissels van Tomix zijn wel degelijk gepolariseerd net zoals de duurdere Kato wissels. Deze hoef je zelf niet meer te polariseren.
Tomix heeft verschillende typen, de volledig geëlektrificeerde (met aansluitkabels) hebben gepolariseerde wisselpunten. Inderdaad moet je de stekkertjes veelal verwijderen, maar dat is geen probleem. Ze werken verder net zo goed als de Kato wissels. Dat van de raillassen klopt, dit is echter eenvoudig op de lossen met een fijn tangetje of door met een schroevendraaier de raillassen goed tegen de rails te drukken. Qua zicht, zie de foto, vind ik Tomix zelfs wat realistischer dan Kato en de rails en bielzen totaal niet onder doen voor bijvoorbeeld Peco.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2018 08:03 

Op dit moment heb ik een testovaal van Kato. Ik heb voor Kato gekozen omdat ik de rails van Tomix niet in Nederland kon krijgen. Heb voorheen een baantje gehad met Fleischmann profi rails maar Kato bevalt me toch beter.

Zoals eerder opgemerkt is het assortiment KATO rails wat beperkt. Ik zou zeer waarschijnlijk overstappen op Tomix als deze in Nederland leverbaar zou zijn.

Laatst bijgewerkt door Heiko op ma aug 13, 2018 08:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2018 08:20 

Fleischmann, Tomix en Kato

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 16, 2018 16:06 

Hallo,

Zoals jullie weten is op 1 september o.a. Forumdag.
Speciaal daarvoor laat ik Tomix rail, wissels, sets leveren zodat jullie dit zouden kunnen beoordelen.

Bij geen interesse van mijn kant kan ik alles weer terug sturen.

Dus mochten jullie Tomix rails willen zien en of beoordelen. Dan is zaterdag 1 september the place to be 8-)

Groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2018 12:39 

Voor mij is het in ieder geval een interessante aanvulling tijdens de forumdag en evt. op het assortiment.

De redenen voor mij om nu nog geen tomix rails aan te schaffen is:
1; mijn voorraad 9mm rails is erg groot door wat ik het afgelopen jaar gekocht en van 2 vrienden gekregen heb.
2; Dat er 2e hands veel te koop is waaronder bij H@ns Arnold rails wat door z'n donkere kleur vaak maar 1 laag verf nodig heeft.
Als mijn voorraad aangevuld moet worden en er geen 2e hands Arnold rails meer ga ik kijken wat het goedkoopste en mij het minste werk opleverd om tot het gewenste eind resultaat op m'n diorama's te komen.

Bij 6,5mm rails ligt het wat anders, de kleur van de spoorstaven is daar overal het zelfde. Daar ga ik als ik nieuw spul moet kopen direct voor Rokuhan rails vooral vanwege de prijs. Nu koop ik daarvan ook even niks maar dat komt omdat m'n vader op dit moment over gaat van Marklin Z rails naar die Rokuhan rails dus gebruik ik de afdankertjes van m'n vader op mijn diorama's. Wat ik aan Rokuhan reeds in bestelling had gaat ook naar m'n vader toe.

Groetjes Michiel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur