Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Hier is ruimte voor Polls.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Overdijk »

Er is momenteel hier, maar ook bij andere fora de nodige discussie of een fabrikant zijn kopers kan "verplichten" om enkel nog digitale producten aan te bieden.
Ik sta zelf ferm in het nee kamp.
Ik ben van mening dat je als koper een vrije keus behoord te hebben.
Vooral als de gevraagde meerprijs niet in verhouding staat.
Ik heb bijvoorbeeld totaal geen behoefte aan een soundloc in N.
En wil dan ook niet ruim €100,- meer betalen omdat de betreffende loc alleen als soundloc te verkrijgen is. (Bijv. de CD Cargo dieselloc)

Maar dan komt ook de vraag, zijn er meerdere die dit vinden en zo ja.
Hoe kan je dit het beste aan de fabrikant duidelijk maken. Petitie?

Hoe staan jullie hier in?
Laatst gewijzigd door Overdijk op 02 apr 2018 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door modelschuur »

Natuurlijk mag een fabrikant zelf bepalen wat hij maakt. Zo werkt dat in de vrije handel. Of het verstandig is? Daar komt hij dan wel achter.


Met vriendelijke groet,

Rieko
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4077
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Ad_M »

modelschuur schreef:Natuurlijk mag een fabrikant zelf bepalen wat hij maakt. Zo werkt dat in de vrije handel. Of het verstandig is? Daar komt hij dan wel achter.
Ben het hier eigenlijk wel mee eens, maar toch klopt het voor mijn gevoel ergens niet...

Als de fabrikant alles op een print bakt en je decoder fikt uit, dan zit je (hier zie ik tegen op)
Dus ik hoop dat er altijd en NEM schaggie tussen blijft zitten

Nu heb ik de kennis dat ik alles er uit kan rossen en er zelf een andere decoder in kan zetten van scratch
Maar er zijn ook personen die dat niet kunnen en dan maar dure kosten moeten maken of blijven zitten met een onbruikbare lok...

Dan komt je op het punt van verstandig, winkel service en of je wilt betalen voor iets wat je niet wilt?
Het blijft een markt van vraag en aanbod

Tja, de tijd zal het leren...

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Debvd »

Tja,

Wat zal ik hier opzeggen.... Ben inderdaad mee eens dat je altijd je eigen keus zou moet kunnen maken qua decoder. Maar ls het meegeleverd wordt tja...

Maar misschien denk ik nu te makkelijk :? en hetvolgende :4

In mijn ogen verandert er niets...als ik nu een analoge ombouw en alle "rotzooi" eraf afhaal om een schone print te hebben en daarna mijn decoder erin bouw en vast soldeer....lijkt me dat dit ook van toepassing is op de nieuwe prints....Maar nogmaals misschien denk ik te makkelijk...


Groetjes Bjorn
Laatst gewijzigd door Debvd op 03 feb 2017 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1206
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door WimC »

modelschuur schreef:Natuurlijk mag een fabrikant zelf bepalen wat hij maakt. Zo werkt dat in de vrije handel. Of het verstandig is? Daar komt hij dan wel achter.
Dit inderdaad.

Dit is ook een discussie die op 1zu160 elke maand voorkomt. Wel vermakelijk overigens.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Krab »

Hoi ,
heb het in de jaren 90 meegemaakt mat Arnold sinds dien zeg ik geen trein meer met decoder van de zelfde fabrikant .
Ik wil zelf bepalen welke decoder ik het best vind om de specifieke eigenschappen die ik als prettig ervaar op mijn baan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door WilcoV »

Ik stem niet. Waarom niet, omdat een fabrikant zelf mag bepalen wat hij of zij op de markt brengt. En uiteraard het staat de klant vrij dan iets wel of niet te kopen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door H@Ns »

Ron,
Je doelt natuurlijk op Minitrix.
Maar, het zijn loc's waarmee je digitaal maar ook analoog kunt rijden!
Digitaal DCC en Selectrix.
Dus (in principe) voor iedereen een loc!

Jouw stelling vind ik in dit geval eenzijdig. Er is geen leverancier die alleen digitale loc's op de markt brengt!

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Marksintpancras »

Jongens, kom op. Je koopt de lok zoals de uitvoering is.Ben je niet eens met de prijs of uitvoering, lekker laten liggen.
Want als de consument de uitvoering links laat liggen, dan heeft de product geen omzet.

Simpeler kan het niet worden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door epocheales denken »

[quote="H@Ns"]Ron,
Je doelt natuurlijk op Minitrix.
Maar, het zijn loc's waarmee je digitaal maar ook analoog kunt rijden!
Digitaal DCC en Selectrix.
Dus (in principe) voor iedereen een loc!

Jouw stelling vind ik in dit geval eenzijdig. Er is geen leverancier die alleen digitale loc's op de markt brengt!

Naar mijn bescheiden mening, ja en nee. Maerklin/Minitrix gaan steeds meer decoders inbouwen in hun locs. Is wat voor te zeggen: het rijd altijd en doet wat het moet doen, de Decoder is afgestemd op de betreffende loc.
Maar...Wil je sound dan zit je vast aan in dit geval een Doehler & Haas met de specificaties van Minitrix en vaak een sounddecoder van Dietz.
Fleischmann doet dit veel beter, geen decoder, print met stekker of print met sound van Zimo. En die laatste zijn er goed!
Ook Doehler & Haas heeft als merk erg goede sound projecten.
Krijg je problemen met de sounddecoder van Dietz of de rijdecoder van Minitrix, helpt alleen een reset of een nieuwe microcode van Heinrich Maile uit Tenerife.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door martindomburg »

100% Nee, ook de verdediging dat je een digitale loc lekker analoog kan rijden voelt bij mij erg naar.
Je.koopt toch geen audi om hem met paarden te trekken :D

Maar goed, de JA kamp onder de handelaren is schijnbaar groot. Ben benieuwd of dat nog steeds zo enthosiast is als ze straks al die locs uitleveren en de klanten binnen 2 jaar met een defecte print staan. Ga ze maar uitleggen dat de loc afgeschreven is...... man al dat extra werk....... toch liever een schaggie

Maar nogmaals, time will tell

P.s.: tijd.om Dinamo te introduceren bij Marklin :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Maurits71 »

de fabrikant bepaald wat hij wilt introduceren, echter de consument bepaald wat hij koopt.

Echter een slimme fabrikant zal iets op de markt brengen waar voldoende draagkracht voor is echter zal ook weten dat zo nooit aan ieders wensenlijstje kunnen voldoen.


linksom of rechtsom wij als consument zijn afhankelijk van de fabrikant of we dit nu leuk vinden of niet. Vindt je het niet leuk kan koop je het dus niet.

Vooorbeeld ik ben het er niet mee eens dat ze H0 locomotieven zo groot maken want die passen niet op mijn n spoor baan, dus koop ik dat spul niet ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Michiel »

Ik ben het eens met de algemene trend van opmerkingen: de fabrikant bepaalt zelf z'n strategie. Hij is op dat vlak niet gebonden aan een of andere wetgeving of sociale minimum-dienstlevering. Het is een vrije markt, hij mag produceren wat ie wilt, al zijn het rijdende tandenborstels met decoder. Wij zijn vrij om al dan niet te kopen wat ie aanbied.

Wel vreemd dat de algemene argumententendens niet weerspiegeld is in de stemverdeling. 2/3 van de stemmers ("Nee,...) vinden dat de fabrikant verboden moet worden om enkel digitaal te leveren. Toch vreemd dat men in het algemeen niet stemt wat men argumenteert. :roll:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Jan64 »

Ik koop alleen analoge loc`s zodat ik zelf kan beslissen wat voor een decoder ik daar dan in zet .
kan ook aardig wat schelen in de kosten.
heb zo ooit eens 2 loc`s gekocht op een beurs voor 25 euro waar dan een decoder van 30 euro inzit.


gr jan



Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Rick »

Zoals gezegd, de fabrikant bepaaldt zelf wat ie uitbrengt. Als het me aanstaat dan koop ik het en anders niet.
Ad_M schreef:Als de fabrikant alles op een print bakt en je decoder fikt uit, dan zit je (hier zie ik tegen op)
Dat heeft niks te maken met het aanbieden van een digitale of analoge loc maar of er reserveonderdelen leverbaar zijn.
H@Ns schreef: Jouw stelling vind ik in dit geval eenzijdig. Er is geen leverancier die alleen digitale loc's op de markt brengt!
Ik heb even de Minitrix nieuwtjes voor dit jaar bekeken, er is geen loc zonder decoder aangekondigd.



zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door zita »

Het zal mij werkelijk aan mijn behind roesten wat een fabrikant op de markt afzet !!
vind ik het leuk koop ik het , niet leuk lekker laten liggen. dat doe ik nu ook.
wat de service dan betreft die zullen ze dan ook wel upgraden naar een normaal niveau.
Het digitale tijdperk waar in analoog steeds meer op een oldtimer gaat lijken,
een fabrikant speelt daar nu op in en dat kan ik dan begrijpen ,als ik kijk naar de voorlopige uitslag van deze pol.
waarin ik niet heb gestemd een fabrikant mag maken wat het wil.

Gr Zita



FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door FidOo »

Ik heb mijn standpunt gemaakt in het andere topic. Ik ben van mening dat minitrix een verkeerde strategie er op na houdt. De redenen (geen keuze welke Decoder ik kan gebruiken, slechte reserve onderdelen, lok wordt duurder verkocht) zijn mijn persoonlijke redenen. En heeft me tegen gehouden om 3 loks te kopen.

Maar verbieden wil/kan je niets. Dus in zoverre zijn de keuzes van de poll vreemd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Stanley »

Als je het aan mij vraagt, en ik neem de vraag letterlijk, dan ja een fabrikant mag zelf weten of zijn assortiment/aankondiging/programma enkel en alleen digitaal is. Is daar iets mis mee? Naar mijn mening niet, wij zijn de consument en uiteindelijk is het onze vrije keus of wij dat gaan kopen van de fabrikant of niet. Anderzijds is de fabrikant, zoals eerder gezegd, geheel vrij wat hij wil aanbieden.

Ik rijd zelf analoog, bewust ook (stukje privé en stukje beleving) maar ga geen digitale lok kopen om analoog te rijden, dan ben ik een dief van me eigen portemonnee.

Ik vraag me ook af wat het doel is van deze poll???


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door spoor65 »

En de laatste vraag die heb ik dus ook.

Wat is het doel van deze poll,

Naar mijn menig een nutteloze poll.

Mijn mening staat al in het andere topic waar dit onderwerp aan bod komt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door spoor65 »

martindomburg schreef:100% Nee, ook de verdediging dat je een digitale loc lekker analoog kan rijden voelt bij mij erg naar.
Je.koopt toch geen audi om hem met paarden te trekken :D

P.s.: tijd.om Dinamo te introduceren bij Marklin :mrgreen:
Een digitale loc analoog laten rijden, idd niet als die op zijn digitale instelling staat.
Jouw mening dat een loc met decoder, die ook analoog herkend en er mee om kan gaan, niet zou kunnen deel ik niet, heb al jaren een locs staan (V100 mtx en Kof) met ingebouwde decoder af fabriek, met automatische herkenning van analoog, en die rijden probleemloos op zowel mijn analoog testbaantje als op de digitale.

en wat Dinamo betreft :geek:

Waarna dan weer 95% van de dinamo gebruikers besluit om toch een decoder in hun locs te bouwen omdat ze dan mooier te finetunen zijn. :twisted:

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door william »

Ik heb op nee gestemd omdat ik lekker analoog rijd (en nog wel even blijf rijden :mrgreen: ).
Maar de fabrikant bepaald wat hij wilt introduceren, echter ik/de consument bepaald wat er gekocht wordt.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Zolderspoor »

@William.

Sluit ik mij 100% bij aan.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Jeroen »

Och, ik vind het wel lekker als ik niet eens de kap eraf hoef te halen en ik gewoon een fijne decoder heb met wat mogelijkheden tot instellen. Ik ben een gemaksdier. Kapotte decoders heb ik nauwelijks gehad, dus ik vrees ook niet dat iets supernieuws ook zomaar kaputt gaat. Ik snap de 'hardliners' hierin, en ben het ermee eens dat een keuze voor een decoder altijd erg fijn is. Waar ik het níet mee eens ben, zijn de prijzen die bijvoorbeeld Minitrix rekent voor de nieuwe modellen (ie. incl. decoder dus). Dat gaat nergens over. Dat kan met een DH-decoder bij bijvoorbeeld (mag dat hier? 8-) :roll: :lol: :lol: ) D-M Toys incl. ombouw voor 30 EUR. Decoder en inbouw. Dat Minitrix model is ook niet echt bijzonder nieuw ofzo.

Goed, heb ik toch even meegedaan hier! Gauw terug de bouwbunker in!

J.


Afbeelding

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door Rick »

Ombouw is in dat geval 'kap eraf, dummystekker eruit, decoder erin en kap erop', met solderen kost het meer. ;)
Alhoewel: 50 euro voor decoder en solderen tegenover 50 euro voor een MTC14 stekker, maar dat kan ook voor 40 euro bij een vrijwel gelijke loc.

Ik vind het wel best wat Minitrix doet, als het me bevalt qua prijs/kwaliteit/noodzaak dan koop ik het en anders niet. De laatste tijd is dat voor veel modellen van Minitrix een niet.



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Mag een fabrikant enkel een digitaal programma voeren?

Bericht door piksov »

Als de variant met decoder net zo duur is als zonder, of max 30 euri duurder duurder (de prijs van decoder ), dan hoor je mij niet klagen.

Gaat die decoder dan ooit kapot, jammer dan, dan slopen we er een nieuwe in.

Het probleem dat ik heb is dat alle decoder fabrikanten allemaal weer eigen instellingen hebben voor motorregeling enz. Er is niet 1 recept voor alle decoders.

Het liefst bepaal ik zelf welke decoder er in gaat, dat was altijd TRAN, tegenwoordig D&H. Daar heb ik de receptjes voor liggen.

Guus


Plaats reactie