Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultaten)

Hier is ruimte voor Polls.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultaten)

Bericht door Traibergen »

De relatie tussen de leeftijd van modelspoorders en het tijdperk van hun modelspoorbaan

Onderzoeksvraag

Is er een relatie tussen de leeftijd van modelspoorders en het tijdperk van hun modelspoorbaan?

Hypothese

Er is een relatie tussen de leeftijd van modelspoorders en het tijdperk van hun modelspoorbaan. Oudere modelspoorders zullen doorgaans een modelspoorbaan uit een vroeger tijdperk hebben en jongere modelspoorders zullen doorgaans een modelspoorbaan uit een moderner tijdperk hebben.

Werkwijze

Er werd een enquête gemaakt. In deze enquête werd naar de leeftijd van de modelspoorder en het tijdperk van de modelspoorbaan van de modelspoorder gevraagd. Vanwege de complexiteit van het verwerken van de resultaten bij overig zijn deze niet meegenomen in de resultaten.

Resultaten

De resultaten zijn in onderstaande grafieken uitgezet:

AfbeeldingGrafiek 2 by Traibergen

AfbeeldingGrafiek 1 by Traibergen

Conclusie

Er lijkt geen duidelijk verband te zijn tussen de leeftijd van modelspoorders en het tijdperk van hun modelspoorbaan. Wel is het zo dat mensen tussen de 16 en 30 jaar voornamelijk tijdperk 4 en 5 aanhouden maar door de kleine groep hiervan is niet te zeggen of dit ook voor het totaal geld.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door Michiel »

Er lijkt toch wel een voorzichtig verband te zijn:
de meesten van de leeftijdgroep 61-75 zijn bezig met TP III
de meesten van de leeftijdgroep 46-60 zijn bezig met TP IV en III
de meesten van de leeftijdgroep 31-45 zijn bezig met TP IV
de meesten van de leeftijdgroep 16-30 zijn bezig met TP V

Het lijkt de periode waarin men de eerste levensjaren (0-10) heeft doorgemaakt, een invloed heeft op de voorkeur van de uitgebeelde spoorwegperiode. Maar het blijft maar een voorzichtige tendens.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door Stanley »

Leuk dit zo in kaart te zien. Mijn keuze op het tijdperk is van invloed geweest door mijn broers, die zijn 15 jaar ouder dan ik. Ik ben zelf 29 maar de moderne tijdperken trekken me niet haha!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door WilcoV »

Leuk om te zien, maar conclusies hieruit trekken is moeilijk omdat het een tijdsopname is.
Er is niet onderzocht of de keuze voor een tijdvak door de jaren heen is gewijzigd, kortom verandert het tijdperk als een persoon in een andere leeftijdscategorie terechtkomt door ouder worden? Je zou mensen dan ook moeten vragen of hun tijdperk door de jaren heen verandert is. Daarnaast is niet de mogelijkheid meegenomen dat mensen meerdere tijdperken hebben dan wel over alle tijdperken heen verzamelen.

Je kan concluderen dat de meeste mensen periode 3,4 en 5 als voorkeur hebben en de meeste modelspoorders boven de 30 zijn, wat weer in relatie met elkaar kan staan omdat dit hoogstwaarschijnlijk één van de perioden is waarin zij met de hobby zijn begonnen. Ook is de verkrijgbaarheid van modellen in deze drie perioden het grootst, zeker 2e hands.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wilco,
WilcoV schreef:Daarnaast is niet de mogelijkheid meegenomen dat mensen meerdere tijdperken hebben dan wel over alle tijdperken heen verzamelen.
Dat is inderdaad een ook een optie die ik miste!


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door Traibergen »

Henk van de Weerdt schreef:Hallo Wilco,
WilcoV schreef:Daarnaast is niet de mogelijkheid meegenomen dat mensen meerdere tijdperken hebben dan wel over alle tijdperken heen verzamelen.
Dat is inderdaad een ook een optie die ik miste!
Dit heb ik gedaan omdat het anders onmogelijk werd om het in een grafiek uit te zetten.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door WilcoV »

Dit heb ik gedaan omdat het anders onmogelijk werd om het in een grafiek uit te zetten.
Ik heb helemaal geen mogelijkheid gehad om die keuze overig/alle perioden aan te vinken, dus zijn van diverse mensen deze opties niet meegenomen omdat zij deze niet konden aanvinken.
Een analyse begint altijd met een opsomming van de onderzoeksresultaten. Grafiek 2 had eenvoudig ook een staafdiagram kunnen bevatten met alle perioden of overig. Ook grafiek 1 had eenvoudig een lijn alle perioden kunnen bevatten aangezien je aantal tegen leeftijdscategorie uitzet tegen elkaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Leeftijd modelspoorders en hun modelspoorbaan (Resultate

Bericht door Chris83 »

Leuk om te zien, in mijn geval klopt het met wat ik in mijn jeugdjaren gezien heb en toen ben ik ook begonnen met N spoor.


Groeten Chris
Plaats reactie