Tomix Rails en Wissels

Hier is ruimte voor Polls.

Tomix Rails

1. Ja ik gebruik Tomix/Tomytec rails
2
3%
2. Ik overweeg het
6
9%
3. Ken dit merk niet
8
12%
4. Nee, ga geen Tomix/Tomytec rails gebruiken
53
77%
 
Totaal aantal stemmen: 69

Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door WilcoV »

Tomix is inderdaad een soort mix tussen Fleischmann en Kato. Ik ken de rails goed en heb ze al regelmatig in mijn vingers gehad. Het heeft de stevigheid van Kato, het gemak en de bedrijfszekerheid van Kato. De wisselmotoren zijn van eenzelfde bedrijfszekerheid. Daarnaast is het ballastbed lager dan Kato en iets hoger dan Fleischmann. Overigens voor de schilderaar het is goed te bewerken materiaal. De rails is betrekkelijk eenvoudig met andere merken uit te wisselen, zeker als je wat handigheid hebt. De raillassen zijn nl net als Kato te verwijderen en door die van een ander merk te vervangen zodat de rails van dat merk er op aansluiten. MAAR dat geldt in principe voor ieder merk, mits de railstaven van dezelfde normhoogte zijn.
Mixen van rails van diverse merken heeft 1 nadeel, de geometrie. Je zal hierdoor meer moeten passen en meten. Voordeel van Tomix is dan weer dat er een grotere range aan rails lengten zijn dan bijvoorbeeld Kato. Het is inderdaad vaak de onbekendheid met een merk waarop men reageert en dat geld ook hier. Echter voor Hans is het natuurlijk moeilijk om de gok te wagen. Als het niet verkoopt zit hij met een hele range producten die geen inkomen opleveren.
Dus Hans succes en wijsheid met je keuze, maar bedenk dat mensen iets pas interessant vinden als ze het zien. Wellicht Tomitec/Tomix eens een presentatie laten geven of een proefopstelling die je op de beurzen kan tonen met hun mogelijkheden. Dat maakt het tastbaar. Als jij het niet gaat verkopen zal er zeker een ander het gaan verkopen en met internet hoeft dat geen Nederlands bedrijf te zijn als de verzendkosten maar in de buurt van de Nederlandse verzendkosten liggen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door WilcoV »

Voor wie meer wil weten: http://www.trainweb.org/tomix/intro/intro.htm

Voorbeeldje:
van links naar rechts KATO UNITRACK, TOMIX, FLEISCHMANN & PECO allen code 80
Bijlagen
track2.jpg
track2.jpg (63.11 KiB) 11927 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door TonN »

Wat ik wel mooi vind van Kato en Tomix zijn de extra verbindingen tussen de railstukken. Ze zitten niet alleen met het raillasje aan elkaar. Voor een volwassen baan maakt het niet uit, maar een kind dat wat rail op grond of tafel wil neerleggen, merkt regelmatig dat de stukken uit elkaar gaan. Dit lijkt wat sterker.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door robert »

@Hans,

Beste Hans,

M.i. heeft het weinig nut om aan forumleden te vragen of er interesse is, daar denkelijk het grote merendeel zijn baan al heeft liggen. Het zal echt van n spoorders moeten komen die net gaan beginnen en overtuigd zijn/raken van deze rails (verkooptechniek :D ) Aan jezelf de vraag stellen : wil ik hier tijd en energie in gaan steken.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door Jesse »

Even een reactie van iemand die al jaren Tomix railmateriaal gebruikt.

Ga je een 'serieuze' baan bouwen? Koop dan lekker Peco code 55. Daarmee kun je schitterende vloeiende wisselstraten en bogen leggen, en het railprofiel oogt heel mooi.
Waarom koop ik dan toch Tomix? Voor speelbaantjes die vaak in- en uit elkaar moeten is het heel solide materiaal. Je kunt het bovendien in hele krappe bogen van 140 of 103 mm kopen. Ideaal ook dus voor microbaantjes. Ik ben momenteel bijvoorbeeld een baantje van 30x40 cm aan het bouwen met inhaal- en kopspoortje. Probeer dat eens bij Peco...
Voor wie iets met trams doet zijn er mooie kant-en-klare straatspoorelementen te koop. Die je weer heel mooi met het Moving Bus systeem kunt combineren.

Nadelen: de puntstukken van wissels kunnen niet gepolariseerd worden, alle elektrische aansluitingen hebben stekkertjes waar je behalve voor Tomix schakelaars en trafo's niets aan hebt (knip je er zo ook af natuurlijk) en hogere wielflenzen willen nog wel eens tegen de raillassen aan tikken.

Is het voor H@ns interessant? Je kunt Tomix heel goedkoop uit Japan bestellen. Dus tenzij de Japanse post z'n tarieven verdubbelt, de Yen in waarde stijgt of de handelsoorlog heel onvoordelig voor modelspoorartikele uitpakt, zou ik het persoonlijk nooit in Nederland kopen.


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door WilcoV »

De puntstukken van de electrofrog type wissels van Tomix zijn wel degelijk gepolariseerd net zoals de duurdere Kato wissels. Deze hoef je zelf niet meer te polariseren.
Tomix heeft verschillende typen, de volledig geëlektrificeerde (met aansluitkabels) hebben gepolariseerde wisselpunten. Inderdaad moet je de stekkertjes veelal verwijderen, maar dat is geen probleem. Ze werken verder net zo goed als de Kato wissels. Dat van de raillassen klopt, dit is echter eenvoudig op de lossen met een fijn tangetje of door met een schroevendraaier de raillassen goed tegen de rails te drukken. Qua zicht, zie de foto, vind ik Tomix zelfs wat realistischer dan Kato en de rails en bielzen totaal niet onder doen voor bijvoorbeeld Peco.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

Op dit moment heb ik een testovaal van Kato. Ik heb voor Kato gekozen omdat ik de rails van Tomix niet in Nederland kon krijgen. Heb voorheen een baantje gehad met Fleischmann profi rails maar Kato bevalt me toch beter.

Zoals eerder opgemerkt is het assortiment KATO rails wat beperkt. Ik zou zeer waarschijnlijk overstappen op Tomix als deze in Nederland leverbaar zou zijn.
Laatst gewijzigd door Heiko op 13 aug 2018 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

Fleischmann, Tomix en Kato


Afbeelding


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Tomytec Rails en Wissels

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Zoals jullie weten is op 1 september o.a. Forumdag.
Speciaal daarvoor laat ik Tomix rail, wissels, sets leveren zodat jullie dit zouden kunnen beoordelen.

Bij geen interesse van mijn kant kan ik alles weer terug sturen.

Dus mochten jullie Tomix rails willen zien en of beoordelen. Dan is zaterdag 1 september the place to be 8-)

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voor mij is het in ieder geval een interessante aanvulling tijdens de forumdag en evt. op het assortiment.

De redenen voor mij om nu nog geen tomix rails aan te schaffen is:
1; mijn voorraad 9mm rails is erg groot door wat ik het afgelopen jaar gekocht en van 2 vrienden gekregen heb.
2; Dat er 2e hands veel te koop is waaronder bij H@ns Arnold rails wat door z'n donkere kleur vaak maar 1 laag verf nodig heeft.
Als mijn voorraad aangevuld moet worden en er geen 2e hands Arnold rails meer ga ik kijken wat het goedkoopste en mij het minste werk opleverd om tot het gewenste eind resultaat op m'n diorama's te komen.

Bij 6,5mm rails ligt het wat anders, de kleur van de spoorstaven is daar overal het zelfde. Daar ga ik als ik nieuw spul moet kopen direct voor Rokuhan rails vooral vanwege de prijs. Nu koop ik daarvan ook even niks maar dat komt omdat m'n vader op dit moment over gaat van Marklin Z rails naar die Rokuhan rails dus gebruik ik de afdankertjes van m'n vader op mijn diorama's. Wat ik aan Rokuhan reeds in bestelling had gaat ook naar m'n vader toe.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Sandopie »

H@Ns,

Is het mogelijk om, ik weet niet of het binnen de webshop te realiseren is, het Tomytec railassortiment op te nemen zonder dat jij hoeft te investeren in een voorraad? Dit zou een win-win situatie zijn. Hiermee bedoel ik jij neemt de spulletjes op in de webshop, alleen zijn deze alleen te bestellen (niet op voorraad).


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door FidOo »

Ik vind de bruggen 3221 en 3222 wel erg interessant. Maar verder eigenlijk geen interesse in tomix. Al zijn diverse meningen op het internet wel dat het meer verschillende railstukken heeft en daardoor diverser is als Kato.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door WilcoV »

Voor wie alles over Tomix rails wil lezen:
http://www.trainweb.org/tomix/index.htm


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Zoals jullie kunnen zien is de Tomix rails geleverd.
Klik even hier: https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... ails-tomix
Zijn nog bezig met invoeren, komt nog meer bij.

De rails is code 80 en uitwisselbaar met Fleischmann met en zonder bedding, Minitrix, Roco en Peco code 80.
Hoogte van de rail zit tussen de Fleischmann met bedding en de Kato rail. Zie vorige pagina met bijdrage van Wilco.
Het spreekt je wel of niet aan, maar dat geld voor alle rails.

Misschien tot zaterdag in de winkel.

groet, Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

Mooi initiatief. Komen er ook rail sets op de site?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door H@Ns »

Heiko schreef:Mooi initiatief. Komen er ook rail sets op de site?
Heiko,

Ja, daar ben ik nu druk mee bezig.
Link: https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... ails-tomix

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

@H@ns, komen dit soort sets nog in de web shop op termijn?

Afbeelding


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door H@Ns »

Hallo Heiko,

Kan ik je niet direct zeggen nu. Maar, ik kan natuurlijk alles bestellen bij Tomix/Tomytec.

Erg druk momenteel en het lukt me niet om alles in te voeren in onze webshop.
Maar, ligt nu prominent in de winkel :o

groet, Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door hans-diesel »

Ik gebruik Tomix Finetrack!

Vroeger heb ik Fleischmann met railbed gebruikt, maar bij het gebruik van japanse modellen van japanse treinen kwamen er nogal wat ontsporingen voor bij de wissels. De reden is dat Fleischmann de duitse spoor-n standaard aanhoudt en japanse merken de amerikaanse spoor-n standaard. Verschil zit hem in de wissels en de breedte van de loopvlakken van de wielen. Japanse modellen van japanse treinen hebben smalle wielen. Dit komt omdat de meest gebruikt spoorbreedte van Japan 1067 mm is en ze 1:150 schaal toch met 9 mm rijden. Dus 9 mm is eigenlijk te breed en daarom wordt de grens van de amerikaanse spoor-n standaard gebruikt. En dan zijn de wielen zo smal dat ze in de wissels van Fleischmann vallen en de boel ontspoord. Als je geen japans rijdt is Fleischmann prima.

Toen wat KATO geproefd: precies het tegenovergestelde: sommige oude Arnold en Minitrix spul ontspoord om KATO wissels. Maar minder vaak dan als hierboven beschreven japanse modellen op Fleischmann wissels.

Met Tomix Finetrack heb ik deze problemen niet!

En de grote keus vind ik ook een groot voordeel van Tomix.
Bij Fleischmann vind ik R1 en R2 te klein en R3 en R4 te groot voor de hele ovaal. Tomix begint bij 243 mm en daarna 5 paralell sporen naar buiten. Ik heb daarom geen behoefte aan flexrail bij Tomix.

Ik heb een baanplan gemaakt met Tomix Finetrack, zie viewtopic.php?f=20&t=10093


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Mack »

vindt mooi spul vooral omdat op kato past,

inderdaad wissels die kato nog niet heeft,

dus kan goede aanvulling zijn.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

Ik kom Tomix rails niet meer in de webshop tegen. Kijk ik niet goed of is er een andere reden @H@Ns?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door H@Ns »

Hallo Heiko,

Dat klopt staat er niet meer op.
Was een test of deze rails verkoopbaar zijn.
Helaas niet, daarom einde test en terug naar leverancier.
Kan wel voor je bestellen. Dan graag een mail.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

Ik had bij je besteld (gereserveerd) maar ik wil die bestelling dan annuleren. Dan moet ik de in de toekomst te lang op mijn bestelling wachten. Dan houd ik het liever bij Kato.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Sandopie »

Heiko,

Het lijkt mij verstandig de annulering via mail te doen. Kan mij niet voorstellen dat H@Ns aan de hand van jouw forumprofiel de juiste NAW gegevens kan achterhalen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Tomix Rails en Wissels

Bericht door Heiko »

@Sandopie , ik heb al contact gehad met Hans.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie