Plan E rijtuigen

Hier is ruimte voor Polls.

Indien Plan E uitkomt, dan wil ik wel/niet

1. Basisstam 4-delig
81
39%
2. Uitbreiding 1e klasse
52
25%
3. Uitbreiding 2e klasse
54
26%
4. Misschien
8
4%
5. Geen interesse
11
5%
 
Totaal aantal stemmen: 206

Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Tsja op dit moment overstromen ze de markt een beetje met veel locomotieven waarvan je op je vingers kan natellen dat ze niet allemaal verkocht worden. Als ik alleen naar mezelf kijk, mij lukt het echt niet al die locs (als ik ze zou willen) in een jaar te betalen. Dat betekend in mijn ogen dat ze toch met handel blijven zitten en de verkopen niet zijn wat wenselijk is. Beter zou het zijn het ene jaar 1 of 2 locomotieven en dan het jaar daarop rijtuigen en/of goederenwagens die er bij passen en dat zo elk jaar afwisselen. Ze vergeten vaak dat de concurrentie ook modellen uitbrengen en dat de markt dus gaat kiezen. Zo prijst men zichzelf in mijn ogen eerder uit de markt dan dat men de markt dicteert. Maar ja ik ben dan ook geen handelaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door martindomburg »

Hier ook twee gemotiveerden voor de complete stam Hans, laat Wim ze maar snel maken. Samen met de 1100 natuurlijk!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Merijn »

Nijboer schreef:Ik stem ook !Eigenlijk is het raar dat Piko wel A zegt door de NL locs te leveren, maar niet B om er de juiste rijtuigen bij te leveren! Kijk naar de turquoise 1200, daar moeten toch (mooie) rijtuigen bij in dezelfde tint?
Mee eens! Achter al die mooie nieuwe locs moeten toch bijpassende rijtuigen komen te hangen zou je zeggen. Is uit de verkoop van locomotieven ook niet een inschatting te maken van het aantal potentiële Plan E-kopers?
Thrillseeka schreef:Om jullie een indruk te geven van de te produceren aantallen:Er moeten ca. 8000 Plan E rijtuigen worden geproduceerd alvorens dit voor Piko interessant is. Dit geldt dan voor meerdere uitvoeringen verspreid over meerdere jaren.En dat ziet er nog niet echt naar uit...
Goed om eens een keer zo'n getal te zien. Maar is zijn dit nu juist erg grote of redelijk normale getallen die worden gevraagd? Moeilijk te zeggen. Zou te achterhalen zijn wat bijvoorbeeld de oplages zijn geweest van de Minitrix Plan E's ter vergelijking? Ik zie die Trixjes overigens regelmatig op de diverse veiling/verkoop sites voorbij komen met hele stammen te gelijk en die gaan vaak voor aardige prijzen van de hand. Daar zou ook van af te leiden moeten zijn dat er aardige vraag zou moeten kunnen zijn.
WilcoV schreef:Heb eens zitten tellen, 8000 exemplaren over 6 modellen in de openingspost is ruim 1300 per model, persoonlijk denk ik zelfs voor iedere N spoormarkt een bijna onhaalbaar aantal. Daarbij zal de 2e klasse eigenlijk vaker moeten dan de 1e klasse aangezien er veelal maar 1 of 2 1e klasse in een stam liepen. Ik denk persoonlijk dat dit alleen haalbaar is als er meerdere varianten worden gemaakt, dus meerdere varianten van dezelfde wagen (3e klasse als 3e en 2e klasse met oud nummer en met computernummer, met en zonder reclamebanden, 2e klasse als 2e klasse en 1e klasse, met oude nummers en computernummers en met en zonder reclamebanden, enz.).
Dat moet haast wel in 2 of 3 variantgroepen anders is het niet te doen. Stel dat je 4 variantgroepen weet te produceren, over de loop van een aantal jaren zoals H@ns aangaf dan zou je kunnen rekenen met zo'n 2000 stuks totaal per variantgroep. Stel je maakt daar 400 sets van de 'basisstam' van (=1600 rijtuigen) en dan 200 stuks extra rijtuig 2e klas en 200 stuks extra rijtuig 1e klas dan zit je op de benodigde 2000 stuks die ik hiervoor omschreef. Dat voelt al weer een stuk beter haalbaar. Maar ongetwijfeld hebben de heren bij Scaletrading en Piko hier ook al hard op gestudeerd...

Ik hoop toch echt heel erg dat er een weg gevonden wordt om deze rijtuigen uit te brengen


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Norbert »

Gaaf hoor! Ik heb ook zeker belangstelling voor de hele stam!


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Rick »

WilcoV schreef:Heb eens zitten tellen, 8000 exemplaren over 6 modellen in de openingspost is ruim 1300 per model, persoonlijk denk ik zelfs voor iedere N spoormarkt een bijna onhaalbaar aantal. Daarbij zal de 2e klasse eigenlijk vaker moeten dan de 1e klasse aangezien er veelal maar 1 of 2 1e klasse in een stam liepen. Ik denk persoonlijk dat dit alleen haalbaar is als er meerdere varianten worden gemaakt, dus meerdere varianten van dezelfde wagen (3e klasse als 3e en 2e klasse met oud nummer en met computernummer, met en zonder reclamebanden, 2e klasse als 2e klasse en 1e klasse, met oude nummers en computernummers en met en zonder reclamebanden, enz.). Alleen zo kan je per mal voldoende modellen produceren die voor een breed genoeg publiek (verschillende tijdperken) interessant zijn en over meerdere jaren geproduceerd kunnen worden. Alleen zo kan je de aantallen per model omlaag brengen met meer garantie dat ze ook daadwerkelijk verkocht gaan worden. Zolang grootproducenten op dit soort aantallen gaan zitten zal de N spoormarkt alleen maar minder internationaal en weer meer en meer Duits worden. Maar ik blijf hopen, echter dit forum heeft maar iets meer dan 2600 leden en daar is maar een deel van die Nederlands rijdt, dus of we hier een echt goed beeld krijgen zal afwachten zijn.
Met 1500x de basisset en 1000x de uitbreidingset heb je 8000 wagons, er zijn toch wel 1500 N-spoorders in Nederland te vinden die een plan E set kopen? Ik geloof niet dat er zo weinig N-spoorders zijn al zal het ook niet in de tienduizenden lopen. Er zijn dan ook nog geïnteresseerden in andere versies waarmee de aantallen van deze sets omlaag kunnen. Ik zou zelf graag een nummervariant van de eerste set hebben (en een set voor in een trekduwstam met 2200 ook).

Maar goed, Piko zal aan de verkopen van de andere Nederlandse modellen wel kunnen inschatten hoe groot de N-spoor markt is.



Rudolfph
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2015 14:13

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Rudolfph »

De aangegeven opties hebben niet mijn interesse, dus geen stem van mijn kant. Een DE-setje (3-4 rijtuigen, al dan niet in combinatie met 2 2200'n en/of energiewagen) zou ik echter wel overwegen. Hopelijk wordt die nog toegevoegd!


Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Rudolfph schreef:De aangegeven opties hebben niet mijn interesse, dus geen stem van mijn kant. Een DE-setje (3-4 rijtuigen, al dan niet in combinatie met 2 2200'n en/of energiewagen) zou ik echter wel overwegen. Hopelijk wordt die nog toegevoegd!
Maar die kan je toch makkelijk zelf samenstellen met deze opties?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door mikey »

Het aantal stemmen valt me wel heel erg tegen... :cry:
Je zou toch wel verwachten met 2000 forumleden er minimaal wel een paar honderd stemmen.
Hebben we dan zoveel inactieve leden en of niet-NL-rijders?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door rjvanhouten »

mikey schreef:Het aantal stemmen valt me wel heel erg tegen... :cry:
Je zou toch wel verwachten met 2000 forumleden er minimaal wel een paar honderd stemmen.
Hebben we dan zoveel inactieve leden en of niet-NL-rijders?
Bedenk ook: van de wel actieve forumleden leest niet iedereen alle draadjes.
Ik vermoed dat er maar weinigen zijn (zoals ik, zei de gek) die via RSS vrijwel alles leest... ;)

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door mikey »

Het blijft wel moeilijk om iedereen te bereiken. Veel kopers komen nog steeds rechtstreeks naar een treinenboer om de hoek en kopen wat ze zien (kijkjeskopers). Hetzelfde gebeurd op beurzen. En daarval zal het gros niet op fora zitten.

Misschien is het voor Hans een idee om een stemformulier naar al zijn klanten te mailen?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Marco66
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Marco66 »

Hoi Hans,

mijn interesse is gewekt met deze stam, en om kosten te spreiden is het handig om het in 2 delen uit te brengen.
Ik ben dus voor.

Groeten Marco.


Groeten Marco

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door tijdperk3 »

Leuk zo'n stam. Nog leuker vind ik ze zonder reclame en NS logo. TP 3 dus.
Maar ik stem voor. Altijd goed zo'n initiatief.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door rjvanhouten »

tijdperk3 schreef:Leuk zo'n stam. Nog leuker vind ik ze zonder reclame en NS logo. TP 3 dus.
Dat heeft ook mijn voorkeur, en aangezien PIKO bij het uitbrengen van nieuwe NS-modellen doorgaans met tijdperk III begint, lijkt me die kans zeker aanwezig.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Rick »

mikey schreef:Het blijft wel moeilijk om iedereen te bereiken. Veel kopers komen nog steeds rechtstreeks naar een treinenboer om de hoek en kopen wat ze zien (kijkjeskopers). Hetzelfde gebeurd op beurzen. En daarval zal het gros niet op fora zitten.

Misschien is het voor Hans een idee om een stemformulier naar al zijn klanten te mailen?
Dat zou wel handig zijn, ik denk dat je dan meer mensen bereikt dan hier op het forum. Wie komt er nou helemaal onderaan de forumindex? :lol:


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Thrillseeka »

Rick schreef:
mikey schreef:Het blijft wel moeilijk om iedereen te bereiken. Veel kopers komen nog steeds rechtstreeks naar een treinenboer om de hoek en kopen wat ze zien (kijkjeskopers). Hetzelfde gebeurd op beurzen. En daarval zal het gros niet op fora zitten.

Misschien is het voor Hans een idee om een stemformulier naar al zijn klanten te mailen?
Dat zou wel handig zijn, ik denk dat je dan meer mensen bereikt dan hier op het forum. Wie komt er nou helemaal onderaan de forumindex? :lol:
Binnen kort kunnen we boven aan announcements maken en mensen wel hierheen lokken :)

Overigens heb ik ooit al eens een berekening gemaakt en uit me hoofd hadden we iets van 500 echt actieve gebruikers van het forum, en dan met actief bedoel ik mensen die wat posten.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Rudolfph
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2015 14:13

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Rudolfph »

WilcoV schreef:
Rudolfph schreef:De aangegeven opties hebben niet mijn interesse, dus geen stem van mijn kant. Een DE-setje (3-4 rijtuigen, al dan niet in combinatie met 2 2200'n en/of energiewagen) zou ik echter wel overwegen. Hopelijk wordt die nog toegevoegd!
Maar die kan je toch makkelijk zelf samenstellen met deze opties?
Dat klopt, met een aantal losse B's kom je een eind. Maar als dat gewone B's zijn zijn en geen DE B's, dan is er in mijn ogen weinig meerwaarde ten opzichte van de huidige Minitrixen. Als er echte DE rijtuigen komen (dus met juiste opschriften en ook AB's), dan wordt het een ander verhaal.


Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Met het geringe aantal stemmen en reactie's hier zal ik Piko niet kunnen overtuigen om daadwerkelijk de Plan E rijtuigen te gaan brengen.

Zal het in Nürnberg proberen en de Nederlandse vertegenwoordiger hierin steunen, maar lijkt me kansloze zaak.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door FidOo »

Ja kan het ook anders zien Hans.

Ik stem niet want ik rij geen NS. Ik behoor dus niet tot de interesse groep.
Als je er dan vanuit gaat dat alleen mensen die Nederlands rijden en dus interesse hebben ook stemmen kun je eigenlijk zeggen dat maar 2% van de interesse groep niet zou kopen.
en een potentiële afzetmarkt van 98% binnen je doelgroep lijkt mij vrij goed (zelfs onrealistisch maar dat ter zijde)

Rest alleen de vraag hoe groot is die interessegroep. En naar mijn mening is een poll op een Enkel forum daar geen goeie representatie van. Verkoop-aantal vanuit het verleden (ns model gerelateerd) lijkt mij een betere afspiegeling geven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Ik denk als je kijkt hoe goed de Minitrixen tot op de dag van vandaag nog op beurzen en 2e handsmarkten verkopen en hoe actief er alleen al hier wordt gewerkt aan verbetering via Shapeways, is het in mijn ogen overtuigend genoeg. Ik snap echter Hans heel goed, een importeur en fabrikant laat zich tegenwoordig alleen overtuigen door zekerheid. Wat ik vooral niet snap is hoeveel geld er in ontwikkeling van lokomotieven wordt gestoken waarvan de meeste N spoorders er maar 1 of enkele varianten (afhankelijk van het tijdperk dat men rijdt) kopen. De winsten hierop zullen dan maar relatief zijn. Wil je een stam rijtuigen hebben, dan heb je al snel meerdere exemplaren nodig, liefst met andere opdruk. Die opdruk kost relatief weinig in verhouding tot de ontwikkeling en daarmee zijn de opbrengsten van wagons in verhouding volgens mij veel groter. Maar ik kan er uiteraard ook helemaal naast zitten.
Als we echter in het verleden kijken en naar de vraag nu nog van oude modellen dan zijn dat in Nederland de Arnold Plan D (eigenlijk verkeerd model), de Minitrix Plan E en ICR die 2e hands nog steeds gewild zijn. Markt te over lijkt me derhalve.

Wat kunnen wij doen?
Zowel Fleischmann als Piko hebben op hun website de mogelijkheid aan klanten om zelf een nieuw of vormvariant van een bestaand model te opperen. We zouden uiteraard met ons allen deze formulieren in kunnen vullen ter ondersteuning van wensen. Heb nog niet gekeken, maar wellicht leveren Minitrix en Arnold deze opties ook.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Merijn »

Op basis van alleen deze poll zouden de eerste 300+ rijtuigen verkocht moeten kunnen zijn. Dan zitten we inderdaad nog niet in de buurt van de 8000...

@wilco, goede suggestie. ik heb meteen op de Piko website het formulier ingevuld met de boodschap dat een setje Plan E rijtuigen een goed idee zou zijn :mrgreen:

@ H@ns, ondanks de goede bedoelingen met deze poll denk ik net als Wilco dat er veel meer vraag naar Plan E’s zou moeten kunnen zijn dan op basis van deze poll nu naar voren komt, gebaseerd op de hoeveelheid en omloopsnelheid van het aanbod van de oude Plan E’s op de diverse veilingsites etc en vanwege het huidige aanbod van prachtige NS-locs waarachter deze wagons zeker een plaats zouden kunnen krijgen, de mogelijkheden om redelijk wat drukvarianten te kunnen maken op basis van hetzelfde model, erc

Ik zelf sta nog steeds open voor bijvoorbeeld voorintekening, voorverkoop, aanbetaling, crowdfunding van mijn part, mocht dat Piko (of anders een andere producent) over de streep trekken. Als er nog een andere manier mocht zijn waarop ik zou kunnen helpen dan hoor ik dat graag!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Richard1435
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 okt 2014 20:53

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Richard1435 »

Hallo!

Wat een mooi initiatief!
Ik hoop dat je het gaat lukken Hans.

Groet,
Richard


Gebruikersavatar

Richard1435
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 okt 2014 20:53

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Richard1435 »

Misschien dat een speciaal er op gerichte pollpagina op facebook meer inzicht geeft in de interesse voor Plan-E.
Met wat mooie foto's van Piko NS-locs er bij moet dat toch wel wat enthousiasme opwekken.


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door Doolemeister »

Beste Hans,

Inmiddels is de beurs in Neurenberg voorbij.
Is er nog iets uit de bespreking gekomen?

Ben erg benieuwd!


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door H@Ns »

Hallo Arjan,

Uit het gesprek is gebleken dat de aantallen nog veel hoger liggen dan gedacht.
Met Piko lijken we het te kunnen vergeten. Jammer..

Maar met andere fabrikanten er nog wel over gepraat en misschien komen die met een voorstel. Maar ik verwacht er niet veel van.
Mocht ik hierover wat te melden hebben, dan laat ik jullie dat weten.

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan E rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Bedankt in ieder geval voor alle pogingen Hans, het blijft toch mooi te zien dat een handelaar zich voor de doelgroep zo wil inzetten.
Mocht het alsnog ergens lukken dan top, anders zijn we ook nog blij met de diverse 3D ontwerpers hier. Misschien zelfs eens in plaats van een grootfabrikant hier eens met een kleinfabrikant over in gesprek gaan Hans? Beetje zoals je collega in Hilversum met THS-Realix heeft gedaan?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie