Pagina 4 van 4

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 03 mar 2020 09:31
door WilcoV
geertvt schreef: 02 mar 2020 23:13 Ik kan niet meer stemmen, maar heb zeker interesse!
Stemmen heeft ook geen zin, er is geen enkele fabrikant die ook maar enigszins naar deze poll kijkt bij zijn of haar keuze. Het gaat nu ineens over een gerucht dat Piko toch interesse heeft in het produceren van de Plan E. We zullen dus gewoon moeten afwachten, eerste kans is december 2020/januari 2021 als de nieuwigheden weer openbaar worden gemaakt.

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 03 mar 2020 15:02
door Heiko
Volgens mij is deze poll opgezet door H@Ns. Hans kan wellicht wel wat met de uitkomsten.

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 03 mar 2020 21:44
door WilcoV
En Hans heeft ook al het één en ander van de resultaten hier gedeeld.

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 05 mar 2020 17:33
door Merijn
Rick schreef: 26 feb 2020 20:04 De laatste uitgave van Rail Magazine meldt dat Piko (weer?) kijkt naar het uitbrengen van de plan E in N.
Hoe dan ook is dit wel de eerste keer dat er in een ‘officieel medium’ (klinkt wat heftig zo) gewag wordt gemaakt dat Piko overweegt om Plan E’s uit te brengen. Zo ver is het eerder niet gekomen. Geeft mij weer een beetje hoop.
WilcoV schreef: 03 mar 2020 09:31 ...We zullen dus gewoon moeten afwachten, eerste kans is december 2020/januari 2021 als de nieuwigheden weer openbaar worden gemaakt.
Inderdaad even afwachten. En stiekem hopen :mrgreen:

Groet, Merijn

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 31 jan 2022 14:34
door Mack
jan 2022 en nog steeds geen Piko plan E :(

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 20 mar 2022 13:58
door william
Nijboer schreef: 08 jan 2019 17:33 Ik stem ook !
Eigenlijk is het raar dat Piko wel A zegt door de NL locs te leveren, maar niet B om er de juiste
rijtuigen bij te leveren! Kijk naar de turquoise 1200, daar moeten toch (mooie) rijtuigen bij in dezelfde tint?
De andere grootserie fabrikanten leveren die rijtuigen toch ook niet?

Groet,
Collin

Dat vind ik eigenlijk ook!
Zit ook al heel errug lang te wachten tot er een fabrikant een mooie stam voor achter mijn turquoise 1300 uitbrengt.

Groeten,
William

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 21 mar 2022 10:18
door Henk van de Weerdt
william schreef: 20 mar 2022 13:58
Dat vind ik eigenlijk ook!
Zit ook al heel errug lang te wachten tot er een fabrikant een mooie stam voor achter mijn turquoise 1300 uitbrengt.

Groeten,
William
Heeft Rob Bisschop ze niet?

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 21 mar 2022 18:24
door Valéry
Collin en William,
Bij de turquoise 1200 (binnenkort ook turquoise 1100 :?: ) passen geen plan-E-rijtuigen, want die zijn van het begin af aan (1955) berlijnsblauw en dus nooit turkoois geweest. Alleen plan D kan de behoefte aan rijtuigen van die kleur dekken. Die rijtuigen waren wel minder talrijk (10× RD, 20× AB en 40× C) maar zijn na de komst van plan E vooral grensoverschrijdend – dat ging toen nog in alle eer en deugd :roll: – ingezet en kunnen dus ook onze Europese hobbygenoten interesseren.
Groet van

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 19 jun 2022 17:52
door dafnl1
Maar de plan E rijtuigen in het blauw tijdperk 3 kunnen toch ook achter een turquoise lok, natuurlijk zijn dan de turquoise plan D rijtuigen ideaal. En voor de buitenland rijders ook interessant, want plan D reedt ook in de ons omliggende landen als versterkings en koers rijtuigen. Ik weet niet of er complete stammen naar het buitenland reden, Misschien in de buurlandtreinen van Den Haag-Keulen via Venlo, maar dat waren alleen plan N en K rijtuigen dacht ik, maar om een kort verhaal lang te maken, deze ric rijtuigen zijn geschikt voor buitenlandse inzet. Dus plan D is voor onze buitenlandse collega’s ook interessant. In tegenstelling tot plan E die in principe alleen voor binnenlandse treinen zijn toegestaan. Maar welke het ook zouden worden, ik ben met alle NS reizigers wagens blij. Op de site van Piko kun je een wensmodel opgeven, als we dat nu massaal doen maken we misschien een kansje. Dus Hans mijn steun heb je. De volgende modellen zijn mogelijk, turquoise tijdperk 3, blauw tijdperk 3 en 4 met NS emblemen maar zonder lichtblauwe reclame banen. Voor zover ik weet waren er A rijtuigen B rijtuigen A/B rijtuigen (ben ik niet zeker van) R/D rijtuigen en ook nog een postuitvoering. Corrigeer me indien het anders moet zijn. Dus Piko het liefst beide plan D en E maar dit is natuurlijk niet realistisch, maar we zijn al blij met één van beide.

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 19 jun 2022 18:32
door dafnl1
Goedenavond
Als deze daadwerkelijk op de markt komen is er voor de verbouwers onder ons mogelijk om een Benelux stuurstand wagen te maken of eventueel het verbouwde plan D meetrijtuig. Dus Piko werk aan de winkel.
Groeten Jan
In mijn eerdere reactie had ik mijn naam en begroeting niet gedaan hiervoor excuses.

Re: Plan E rijtuigen

Geplaatst: 20 jun 2022 13:19
door Valéry
dafnl1 schreef: 19 jun 2022 17:52 Maar de plan E rijtuigen in het blauw tijdperk 3 kunnen toch ook achter een turquoise lok, natuurlijk zijn dan de turquoise plan D rijtuigen ideaal. En voor de buitenland rijders ook interessant, want plan D reedt ook in de ons omliggende landen als versterkings en koers rijtuigen. Ik weet niet of er complete stammen naar het buitenland reden, Misschien in de buurlandtreinen van Den Haag-Keulen via Venlo, maar dat waren alleen plan N en K rijtuigen dacht ik
Turquoise (of: turkoois) was in 1956 passé, dus met tijdperk IIIa. Plan E kwam nog net vóór de klassenverlaging van juni 1956 in de typen B, C en CDK, vanaf juni 1956 dus A, B en BKD. De laatstgenoemde had vier coupés met zijgang, maar werd in de jaren 1960-1962 verbouwd tot RD. Eén coupé werd als pantry bij de keuken getrokken. De andere drie werden samen een open restauratieafdeling met 22 zitplaatsen.
Een turquoise E-loc met blauwe plan-E-rijtuigen past dus slechts in één jaar spoorweggeschiedenis. Die moeten dan ook nog de derde-klassebordjes hebben.
Complete stammen van plan-D-rijtuigen reden onder meer tussen Amsterdam en Bad Harzburg, weliswaar tot/vanaf Hengelo versterkt met enige plan E. Voordat plan W1 vanaf 1966 in het buurlandverkeer Amsterdam-Arnhem-Keulen in dienst kwam, werden ook daar stammen plan D ingezet. Enkele reden, in plaats van naar Keulen, over Oberhausen en Hagen door tot Bebra/Bad Wildungen. Die buurlandstammen werden versterkt met een uit plan E en soms nog een ex-blokkendoos bestaand treindeel naar/van Nijmegen. Gesplitst en gecombineerd werd altijd op spoor 6 in Arnhem, dat een kruiswisselverbinding met “perronvrij” spoor 5 had.
In de buurlanddienst over Venlo reed inderdaad plan K met plan N, vaak met een DIV-bagagerijtuig en tot/vanaf Venlo versterkt met plan D.