Uitvraag Loc's

Hier is ruimte voor Polls.
Plaats reactie

Welke NS loc zou jij het meest in geïnteresseerd zijn?

NMBS HLE 11 Benelux
16
28%
NS 1500
11
19%
NS 1000
9
16%
NS 2100
0
Geen stemmen
NS 3700
10
17%
NS 6000
1
2%
NS 6100
1
2%
NS 6300
4
7%
NS 700
6
10%
 
Totaal aantal stemmen: 58


Onderwerp starter
Riem
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Uitvraag Loc's

Bericht door Riem »

Binnen de N spoor gemeenschap zijn er velen van ons die NS materieel sparen.
Door de jaren heen wordt er van alles uitgegeven, maar iedereen heeft wel zo zijn hoop dat een bepaald type trein wordt uitgegeven.
Veel van de treinen die al uitgegeven zijn, zijn locomotieven en rijtuigen. Soms zelfs door verschillende fabrikanten.
Gewoon uit interesse en voor meekijkende fabrikanten, heb ik 2 lijsten gemaakt waarin ieder 2 types kan aanvinken waarin hij/zij interesse zou hebben. Één lijst is voor loc's, de ander voor treinstellen.
Bij het maken van de lijst heb ik een greep genomen uit de nog niet uitgegeven (zover bij mij bekend) treinen van NS rekening houdend met de maximale optie uit 10 die het forum geeft.
In de reacties mag iedereen eventueel een eigen top 5 lijst maken qua treinstellen of loc's in het desbetreffende onderwerp, wanneer jouw type er in de poll niet bij zit mag je deze natuurlijk ook toevoegen.



Onderwerp starter
Riem
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Riem »

Ik heb de NMBS HLE 11 aan deze lijst toegevoegd ivm complementeren van de NS ICR rijtuigen welke in het verleden al uitgegeven zijn door Minitrix, zodat de Nederlandse trein compleet kan worden gemaakt. Eventueel kan een fabrikant natuurlijk van dezelfde loc ook verschillende NMBS (reeksen 11,12,21,27) kleurstelling maken, en eventueel zijn er ook Tsjechische kleurstelling voor die markt.


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door geertvt »

Ik kan voorlopig nog wel vooruit met het huidige aanbod!
Maar tegen een digitale heruitgaven van een Motorpost of Koploper zeg ik geen nee! :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

thevandijks
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door thevandijks »

Ik ga vast sparen voor een 3700, wanneer komt die?

Groet Hans


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Hoontje »

NMBS 25.5. als goederen- en trek duwloc :)



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Zolderspoor »

ÖBB- en DB-locs



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Pleun »

Grote omissie in deze lijst is de Sik.
Deze is lang in dienst geweest (ca. 1934-2000), zijn veel varianten van en is door Roco/Fleischmann uit helemaal uitgezocht qua maten, kleuren en varianten voor de H0-uitgaven.
Nederlandse stoomlocotieven zullen lastig worden, vanwege de erg geringe afzetmarkt.
Zelfs in H0 zijn er amper NS stoomlocomotieven verschenen.
De meest kansrijke zijn de NS6000 (ook in Frankrijk gebruikt) en eerste generatie NS3500 (reden in NBDS ook een stuk Duitsland in).
Een andere optie is de tweede generatie NS3500 die na de tweede wereldoorlog overgenomen waren van het Zwitserse SBB.



Rudolfph
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2015 14:13

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Rudolfph »

Qua locs ben ik vooral geïnteresseerd in de 2200/2300 en 2400/2500 (lang leve Piko!) en in een 500/600/700. Sik is ook wel interessant


Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Merijn »

Zoals eerder geschreven en ik sluit me er bij aan: een Sik en Bakkie in 1:160 zouden geweldig zijn om te hebben.

Grt, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

thevandijks
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door thevandijks »

Rudolfph schreef: 04 okt 2020 20:48 Qua locs ben ik vooral geïnteresseerd in de 2200/2300 en 2400/2500 (lang leve Piko!) en in een 500/600/700. Sik is ook wel interessant
Daar hebben we er dankzij Piko best veel 2200 en 2400, zoveel dat ik ze zelfs in alle uitvoeringen niet gekocht heb :-)
Natuurlijk een 3700 zal er nooit komen, maar aan de andere kant Piko heeft een prachtige BR 82 uitgebracht, hoeveel zijn er daar van verkocht! We moeten aan om denken doen!

Groet Hans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door WilcoV »

Ik mis nog zoveel opties en ook hier voor mij maakt het niet uit, als er maar Nederlands wordt geproduceerd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Rick »

Nou ja, wat mij betreft hoeft Fleischmann niet meer met een 2400 te komen. ;)
Pleun schreef: 04 okt 2020 16:23Grote omissie in deze lijst is de Sik.
Deze is lang in dienst geweest (ca. 1934-2000), zijn veel varianten van en is door Roco/Fleischmann uit helemaal uitgezocht qua maten, kleuren en varianten voor de H0-uitgaven.
Maar dan moet er wel een markt voor zijn, groen, geel/grijs en met kraan zullen wel verkopen maar er zal slechts een handjevol geïnteresseerden zijn voor de Strukton, Nedtrain, Railion, Steinweg, Rietlanden, Volker Rail of Thermphos. Dus effectief zijn er drie versies om uit te brengen.
Nederlandse stoomlocotieven zullen lastig worden, vanwege de erg geringe afzetmarkt.
Zelfs in H0 zijn er amper NS stoomlocomotieven verschenen.
De meest kansrijke zijn de NS6000 (ook in Frankrijk gebruikt) en eerste generatie NS3500 (reden in NBDS ook een stuk Duitsland in).
Een andere optie is de tweede generatie NS3500 die na de tweede wereldoorlog overgenomen waren van het Zwitserse SBB.
Artitec kwam al amper uit met de 3700 en 6300 in H0, die zie ik in N helaas dus niet verschijnen.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 643
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Sibbesuisje »

Rick schreef: 06 okt 2020 10:56 Artitec kwam al amper uit met de 3700 en 6300 in H0, die zie ik in N helaas dus niet verschijnen.
het nadeel is dat er ook erg weinig rollend materieel is om achter een 3700 te hangen. In N heb je eigenlijk alleen na-oorlogs materiaal wat ook wel te begrijpen is om dat de vooroorlogse spoorwegen erg versnipperd waren en de NS maar een paar jaar voor de oorlog werd opgericht. Dat maakt het er voor de fabrikanten niet makkelijker op om een grote markt voor die modellen te vinden. Tegelijkertijd betekent dat ook dat er geen grote groep is aan Nederlandse rijders die zich op de vooroorlogse periode focussen. Beetje kip en ei verhaal.
Ik zou zelf dolgraag een 3700 zien, maar deze zou dan voor de ouwe rheingold wagons moeten komen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door rjvanhouten »

Rick schreef: 06 okt 2020 10:56 Artitec kwam al amper uit met de 3700 en 6300 in H0, die zie ik in N helaas dus niet verschijnen.
Beste Rick,

De vraag luidde in welk materieel men mogelijk geïnteresseerd is.
Daarbij zou het anticiperen op haalbaarheid eigenlijk geen rol moeten spelen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Valéry »

Robert Jan schreef:
De vraag luidde in welk materieel men mogelijk geïnteresseerd is.
Daarbij zou het anticiperen op haalbaarheid eigenlijk geen rol moeten spelen.
Dat zie ik wat anders. Misschien leest een of andere fabrikant mee. Vergeet bijv. niet dat Philotrain NS-tenderloc 6200 in bouwpakket op schaal h0 heeft gemaakt met het onderstel van Roco BR 93. Dat kon zonder al te grote concessies, want de echte loc was voor de Nederlandse SS ontworpen door Hohenzollern, die ook een aantal Pruisische T14 (BR93°, ook 1’D1’-locs) had geproduceerd.
Onze voorkeuren kunnen dus best worden beïnvloed door wat modelspoorfabrikanten het interessants zouden vinden, althans het minst oninteressant voor de toch altijd kleine Nederlandse markt. Daarbij kan ook meespelen wat andere producenten op andere modelschalen hebben ervaren, zoals Artitec met de 3700, 6300 en DE III plan U.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door rjvanhouten »

Valéry schreef: 06 okt 2020 18:04 Dat zie ik wat anders. Misschien leest een of andere fabrikant mee. (...) Onze voorkeuren kunnen dus best worden beïnvloed door wat modelspoorfabrikanten het interessants zouden vinden, althans het minst oninteressant voor de toch altijd kleine Nederlandse markt. Daarbij kan ook meespelen wat andere producenten op andere modelschalen hebben ervaren, zoals Artitec met de 3700, 6300 en DE III plan U.
Maar dan gaan wij (de consumenten) dus voor de fabrikanten zitten denken.
En dat was volgens mij niet de bedoeling van deze peiling (of poll, in Algemeen Beschaafd Dunglish).

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door Valéry »

Nee hoor, ik heb niet voor de fabrikanten gedacht toen ik mijn stem uitbracht op de NS 6300. Volgens dr. J.H.E. Reeskamp, Locomotieven voorheen en thans (Alkenreeks 42), wogen deze 2’D2’-machines dienstvaardig 127 ton en waren ze bij de bouw de zwaarste tenderlocomotieven van Europa.
Laten we af en toe eens dagdromen, tussen het realistisch blijven door. We zijn tenslotte hobbyisten ...


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

thevandijks
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Uitvraag Loc's

Bericht door thevandijks »

Nee dit soort draadjes is gewoon dagdromen, gewoon opschrijven wat je graag in je verzameling of op je baan wil hebben. En laten we nu eerlijk zijn, ik had echt niet kunnen vermoeden dat ik dankzij Piko nu hondenkoppen 2400 en 2200 op de baan heb rijden!

Groet Hans


Plaats reactie