Welk merk rails en graag ook een motivatie

Hier is ruimte voor Polls.

Welk Merk Rails rijden jullie?

1: Fleischmann
76
32%
2: Minitrix
56
23%
3: Peco
62
26%
4: Roco
21
9%
5: Anders
24
10%
 
Totaal aantal stemmen: 239


leontb
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2013 22:29

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door leontb »



Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Mack »

Ik heb ook Kato rails en beval me prima .


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Redskin »

blaas blaas pffff... UCHE UCHE!! :o :shock: Stoffig draadje... :?

Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
;) :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Frank_N »

Mijn startset was er een van Minitrix.....(ruim 30 jaar geleden) Dus daar ben ik maar verder mee gegaan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.

Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).

Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.


Groet van Frank

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door hans-diesel »

Tomix

Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie

Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.

Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.

Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)

Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)

Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)

Groeten, Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Traibergen »

Ik gebruik Fleischmann rails met bedding.


Gebruikersavatar

Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Hans S »

Ik gebruik Minitrix rails omdat ik destijds een startset heb gekregen, dat vorig jaar december.
Helaas had ik net niet genoeg ruimte om met R5 en R6 bochten te gebruiken maar R3 en R4 bochten zijn ook mooi.
Verder ben ik vrij om de ballastbedding zelf te maken.
Nu een vraagje: Ik heb gelezen dat Peco van die hele mooie slanke wissels heeft en dat Peco met bepaalde codes werkt.
Welke code Peco rails sluit het beste aan met Minitrix?

Groet,
Hans



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door FidOo »

Voor N spoor kennen we eigenlijk 3 soorten codes.

1e: Code 80, veel te hoog in vergelijking met 1:1. Maar sinds begin de standaard voor N-spoor.
Wordt gemaakt door: Minitrix / Roco / ibertren / GT-gleis / Fleischmann / Peco.

2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.

3e: Code 40. Volgens mij ook nog steeds te hoog, maar het meest natuurgetrouw. Is alleen te koop in zelfbouw. Let op geeft grotendeels problemen met Europees materieel ivm te hoge wielflensen. Sommige Amerikaanse loks (kato) weet ik van dat die sowieso al lagere wielflensen hebben en dus gewoon zo kunnen rijden. Voor europees materieel geldt dus dat je de wielflensen moet afdraaien of uitwisselen naar fine-scale wielen
Wordt gemaakt door: OA Fast-Track.

Zie hier voor een lijst van Fabrikanten van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php
Zie hier voor een lijst van Profielen van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/nspur/gleissysteme.php


Hans om even op jouw vraag in te gaan: Minitrix is code 80, Dit kun je combineren met alle andere code 80 rails zonder problemen. Dus Peco Code 80 heb je nodig. Rail codes slaan dus op de hoogte van de railstaaf en niet alleen Peco gebruikt deze.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2081
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Robert_N-Nm »

FidOo schreef:2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
Ter aanvulling: Peco code 55 is geen echte code 55 rail. Het betreft een code 80 rail die iets verzonken is in de bielsen waardoor het zichtbare profiel code 55 heeft. Hierdoor is (met minimaal vijlen aan de peco spoorstaven het code 55 spoor gemakkelijk aan te sluiten op Minitrix en andere code 80 spoorfabrikanten.

Atlas maakt een rail die puur code 55 is (en ernstig Amerikaans is qua maatvoering). Het is daardoor niet zonder meer aan te sluiten op minitrix en fleischmann spul doordat de spoorstaven een ander (lager) profiel hebben in hun totaliteit.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Hans S »

Joost, dankjewel voor de informatie, ik ga ermee aan de slag

Groet,
Hans


Plaats reactie