Welk merk rails en graag ook een motivatie
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Minitrix, om de simpele reden dat ik daar al het nodige van had, en nu heel veel van heb.
Bevalt me prima en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Bevalt me prima en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Oeiiiii..........
Vandaar bij mij: Peco 55 bij de zichtbare delen en Roco (Fleischmann tegenwoordig) in de schaduwstations. Goedkoper kan het niet vs. werkbaarheid. De elec. wissels zijn niet duur en staan niet zo bol als de Fleischmannwissels (met bedding). Die zijn ook meteen een stuk duurder.
Je moet wel vaak naar die rails kijken, hoor! En als je dan op een beurs bijvoorbeeld rondloopt en je ziet die mooie slanke wissels van Peco (55), dan denk je al snel anders......en je kunt een lelijke loc zo wegdoen of verkopen, maar die rails ligt er wel lang!.......en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Vandaar bij mij: Peco 55 bij de zichtbare delen en Roco (Fleischmann tegenwoordig) in de schaduwstations. Goedkoper kan het niet vs. werkbaarheid. De elec. wissels zijn niet duur en staan niet zo bol als de Fleischmannwissels (met bedding). Die zijn ook meteen een stuk duurder.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik zweer bij Peco code 55. Het ziet goed uit en je hebt de vrijheid met leggen. Geen vaste radia en natuurgetrouw.
In de schaduwplaatsen ligt ook nog ander (2dehands) flexspul.
In de schaduwplaatsen ligt ook nog ander (2dehands) flexspul.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Eigenlijk heb ik hetzelfde als stargazer. Ik gebruik Trix, want dat was mijn eerste startset (ik zie me nog gaan met mijn vader) en ik heb daarna altijd Trix gebruikt. Maar inderdaad, als ik opnieuw zou beginnen werd het Peco.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
code 40 zelfbouw. gewoon omdat het kan en ik het steeds leuker ga vinden
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Goh vroeg ik me toch af wie dit draadje gestart was.. Ben ik het zelf
Inmiddels is er wat tijd verstreken en dus heel wat meer ervaring opgedaan, dus moet ik mijn mening een stukje bijstellen.
Voorop gesteld. Ik ben nog steeds bezig aan de bouw van mijn eerste echte volledige baan. Hier heb ik in het verleden vanwege eerdere plannen al een berg 2e hands Minitrix/Roco/Ibertren/GT/whatever code80 rails en wissels aangeschaft.
Dus daar zijn we mee aan het bouwen. Heb wel besloten dat ik de standaardaandrijvingen (ook 2e Hands) ga vervangen voor Servo's (goedkoper + betrouwbaarder)
Als er ooit een grotere baan komt stap ik wel over op Peco, vooral vanwege het uiterlijk, maar ook prijs en hartstukpolarisatie zijn een Pré!
Kato lijkt me ook goed spul! Maar ik ben nog geen echte baan tegen gekomen waarin het verwerkt is in een afgebouwde scenery, dus ik ben een beetje bang voor het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom..
Inmiddels is er wat tijd verstreken en dus heel wat meer ervaring opgedaan, dus moet ik mijn mening een stukje bijstellen.
Voorop gesteld. Ik ben nog steeds bezig aan de bouw van mijn eerste echte volledige baan. Hier heb ik in het verleden vanwege eerdere plannen al een berg 2e hands Minitrix/Roco/Ibertren/GT/whatever code80 rails en wissels aangeschaft.
Dus daar zijn we mee aan het bouwen. Heb wel besloten dat ik de standaardaandrijvingen (ook 2e Hands) ga vervangen voor Servo's (goedkoper + betrouwbaarder)
Als er ooit een grotere baan komt stap ik wel over op Peco, vooral vanwege het uiterlijk, maar ook prijs en hartstukpolarisatie zijn een Pré!
Kato lijkt me ook goed spul! Maar ik ben nog geen echte baan tegen gekomen waarin het verwerkt is in een afgebouwde scenery, dus ik ben een beetje bang voor het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom..
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Volgens mij bedoelt FidOo de starre vorm (als ik me vergis hoor ik het wel FidOo!).JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Ik ben zelf nu zo ver dat ik de eerste beginselen van digitaal onder de knie heb. In de loop van de tijd heb ik heel wat Minitrix rails verzameld (vaak tweedehands) en, sinds ik Kato Unitram heb gekocht, de laatste twee jaar ook Kato Unitrack. Het valt me op dat sommige Minitrix locomotieven daar niet goed op rijden (ze lopen tegen een gering hoogteverschil in de spoorstaven aan). Kennelijk sluiten de Unitrack rails iets minder mooi aan dan Minitrix. Overigens: de Piko hondekop en de Piko Arriva Spurt doen het er prima op. Verder heeft Kato Unitrack wat minder keus in wissels en is het allemaal erg lang (ook de bochten). Zelfde probleem met de Unitram rails: de bochten zijn voor tramspoor aan de wijde kant. Voordeel van Unitrack is dan weer wel dat de wisselaandrijving mooi onder de rails is weggewerkt.
Met het bouwen van een definitieve baan heb ik gewacht tot ik iets van digitaal snapte. Nu mijn plannen, waarvoor ik meer rails nodig heb, vastere vorm aannemen, aarzel ik. Moet ik meer Unitrack kopen, meer Minitrix, of toch maar gaan voor Peco en de rest op Marktplaats zetten?
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik doelde op het "niet-zo-mooie" uiterlijk van de oude marklin metalen Rails met bedding.JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Ik ben dus benieuwd hoe de Kato Rails zich laat camoufleren als je het met scenery gaat bewerken.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik heb ook Kato rails en beval me prima .
Mack
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
blaas blaas pffff... UCHE UCHE!! Stoffig draadje...
Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn startset was er een van Minitrix.....(ruim 30 jaar geleden) Dus daar ben ik maar verder mee gegaan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.
Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).
Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.
Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).
Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.
Groet van Frank
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Tomix
Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie
Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.
Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.
Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)
Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)
Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)
Groeten, Hans
Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie
Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.
Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.
Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)
Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)
Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)
Groeten, Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruik Minitrix rails omdat ik destijds een startset heb gekregen, dat vorig jaar december.
Helaas had ik net niet genoeg ruimte om met R5 en R6 bochten te gebruiken maar R3 en R4 bochten zijn ook mooi.
Verder ben ik vrij om de ballastbedding zelf te maken.
Nu een vraagje: Ik heb gelezen dat Peco van die hele mooie slanke wissels heeft en dat Peco met bepaalde codes werkt.
Welke code Peco rails sluit het beste aan met Minitrix?
Groet,
Hans
Helaas had ik net niet genoeg ruimte om met R5 en R6 bochten te gebruiken maar R3 en R4 bochten zijn ook mooi.
Verder ben ik vrij om de ballastbedding zelf te maken.
Nu een vraagje: Ik heb gelezen dat Peco van die hele mooie slanke wissels heeft en dat Peco met bepaalde codes werkt.
Welke code Peco rails sluit het beste aan met Minitrix?
Groet,
Hans
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Voor N spoor kennen we eigenlijk 3 soorten codes.
1e: Code 80, veel te hoog in vergelijking met 1:1. Maar sinds begin de standaard voor N-spoor.
Wordt gemaakt door: Minitrix / Roco / ibertren / GT-gleis / Fleischmann / Peco.
2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
3e: Code 40. Volgens mij ook nog steeds te hoog, maar het meest natuurgetrouw. Is alleen te koop in zelfbouw. Let op geeft grotendeels problemen met Europees materieel ivm te hoge wielflensen. Sommige Amerikaanse loks (kato) weet ik van dat die sowieso al lagere wielflensen hebben en dus gewoon zo kunnen rijden. Voor europees materieel geldt dus dat je de wielflensen moet afdraaien of uitwisselen naar fine-scale wielen
Wordt gemaakt door: OA Fast-Track.
Zie hier voor een lijst van Fabrikanten van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php
Zie hier voor een lijst van Profielen van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/nspur/gleissysteme.php
Hans om even op jouw vraag in te gaan: Minitrix is code 80, Dit kun je combineren met alle andere code 80 rails zonder problemen. Dus Peco Code 80 heb je nodig. Rail codes slaan dus op de hoogte van de railstaaf en niet alleen Peco gebruikt deze.
1e: Code 80, veel te hoog in vergelijking met 1:1. Maar sinds begin de standaard voor N-spoor.
Wordt gemaakt door: Minitrix / Roco / ibertren / GT-gleis / Fleischmann / Peco.
2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
3e: Code 40. Volgens mij ook nog steeds te hoog, maar het meest natuurgetrouw. Is alleen te koop in zelfbouw. Let op geeft grotendeels problemen met Europees materieel ivm te hoge wielflensen. Sommige Amerikaanse loks (kato) weet ik van dat die sowieso al lagere wielflensen hebben en dus gewoon zo kunnen rijden. Voor europees materieel geldt dus dat je de wielflensen moet afdraaien of uitwisselen naar fine-scale wielen
Wordt gemaakt door: OA Fast-Track.
Zie hier voor een lijst van Fabrikanten van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php
Zie hier voor een lijst van Profielen van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/nspur/gleissysteme.php
Hans om even op jouw vraag in te gaan: Minitrix is code 80, Dit kun je combineren met alle andere code 80 rails zonder problemen. Dus Peco Code 80 heb je nodig. Rail codes slaan dus op de hoogte van de railstaaf en niet alleen Peco gebruikt deze.
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ter aanvulling: Peco code 55 is geen echte code 55 rail. Het betreft een code 80 rail die iets verzonken is in de bielsen waardoor het zichtbare profiel code 55 heeft. Hierdoor is (met minimaal vijlen aan de peco spoorstaven het code 55 spoor gemakkelijk aan te sluiten op Minitrix en andere code 80 spoorfabrikanten.FidOo schreef:2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
Atlas maakt een rail die puur code 55 is (en ernstig Amerikaans is qua maatvoering). Het is daardoor niet zonder meer aan te sluiten op minitrix en fleischmann spul doordat de spoorstaven een ander (lager) profiel hebben in hun totaliteit.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Joost, dankjewel voor de informatie, ik ga ermee aan de slag
Groet,
Hans
Groet,
Hans