Welk merk rails en graag ook een motivatie

Hier is ruimte voor Polls.

Welk Merk Rails rijden jullie?

1: Fleischmann
76
32%
2: Minitrix
56
23%
3: Peco
62
26%
4: Roco
21
9%
5: Anders
24
10%
 
Totaal aantal stemmen: 239


Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door FidOo »

Omdat ik persoonlijk minitrix gebruik omdat ik daar ooit mee begonnen ben en daar op een gegeven moment zoveel van had dat overstappen niet zo 1 2 3 gedaan was.
Daarnaast ken ik de geometrie van minitrix uit mijn hoofd, en vind ik fleischmann met de standaard bedding niet zo mooi als losse ballast.

Edit:
//
Tof dat mensen zo snel reageren.

Ik zal nog even wat uitgebreider mijn verhaal uitleggen.

Ik heb nog geen vaste baan, die was wel in de planning maar is door ruimte gebrek inmiddels aan de kant gegooid. (zie eigen topic)
Ik heb voor deze baan eigenlijk al mijn benodigde rails al gekocht. Dit was dus voornamelijk minitrix, met hier en daar een verdwaald stukje Roco of Ibertren.
Ondanks dat ik mijn nieuwe baan nog moet gaan maken zal ik bij de huidige rails blijven. Ik vind het verschil peco 55 en minitrix niet zodanig dat ik nu alles wil gaan verkopen.
De slanke wissels van peco zijn absoluut mooier. Maar mijn baan zal niet groot genoeg zijn om deze te gebruiken.
//

En nu sinds ik lid ben van dit forum zie ik eigenlijk heel veel mensen met andere merken. Fleischmann en Peco.
En nu wil ik graag weten waarom jullie die bewuste keuze hebben gemaakt.
Laatst gewijzigd door FidOo op 15 apr 2010 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door shoven »

Ik heb Flm gekozen vanwege de wissels destijds. Die vond ik (toen) redelijk slank. De voorgebakken railstukken vond ik wel makkelijk te verwerken, het is allemaal redelijk degelijk en het is een vrij uitgebreid railprogramma. En ik kon voor een habbekrats een flinke lading van dat spul kopen.

Daarnaast heb ik nog aardig wat rails liggen van vroeger of wat ergens bij een startsetje of zo zat, allemaal Minitrix en Roco.

Als ik nu opnieuw moest kiezen zou het meer Peco worden, code 80 of 55. De flex van code 55 vind ik niet prettig werken. Code 80 verwerkt makkelijker. En natuurlijk zijn de wissels van Peco mooier.
Eerst was ik wat huiverig voor het door elkaar gebruiken van verschillende soorten rails, maar dat maakt me nu geen moer meer uit, verschillen worden later wel weggewerkt met ballasten etc. En het past allemaal prima op elkaar, ook de Peco.
Mogelijk vervang ik de komende tijd in de zichtbare delen nog wat Flm door Peco. Ik ga nog een rangeerterrein maken, dan verban ik de Flm daar heen. Maar dat zie ik wel, ik ben niet zo'n tien-jaar-vooruit planner.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Chris83 »

Ik gebruikte vooral fleischmann, heb ik ook het meeste van, dan wat minitrix en arnold (wissels) in mijn schaduwstation met wat afgekeurde fleischman stukken.

Maar ik wil nu ook verder met Peco, erg mooie rails en vooral die wissels, heb al hier en daar wat code 80 bij elkaar gesprokkeld.


Groeten Chris

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Rick »

shoven schreef:Ik heb Flm gekozen vanwege de wissels destijds. Die vond ik (toen) redelijk slank.
Roco en Minitrix hebben dezelfde wissels, maar dat je goedkoop aan veel rails kon komen geeft dan natuurlijk wel de doorslag. :)

Hier ligt een combinatie van Roco (wissels, bogen en rechte stukken), Minitrix (, 2 boogwissels, bogen en korte rechte stukjes) en Ibertren (alleen wat rechte stukken). Dit omdat ik hier al een grote hoeveelheid van had en de Roco rails goedkoop uit startsets geplukt konden worden. Alle Fleischmann rails heb ik opgeborgen, die vind ik minder mooi door de bedding.

Mocht ik compleet nieuw beginnen dan zou ik voor de Peco rails gaan omdat die veel mooier en goedkoper is.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Michiel »

Mijn vorige baan Saraan was volledig uitgerust met Fleischmann, en GT-gleiss flex rails voor de overdekte sporen. GT-gleiss is spotgoedkoop en goed, daar ga ik mee door. Over Fleischmann ben ik wat teleurgesteld. Ik vind hun geometrie goed (alhoewel er een diagonale wissel ontbreek in het gamma), maar de wissels zijn te fragiel. Gezien de eenvoud en rubustheid van de Peco wissels, kies ik voor de volgende baan zonder twijfel voor Peco (en GT-gleiss voor de overdekte sporen en het financieel voordeel ervan)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door evo »

Peco 55 op het zichtbare deel, 80 voor de rest. De wissels zijn mooi slank en verder heb ik alleen maar flex gebruikt.
Het enige wat ik niet zo briljant vind aan Peco is dat de overgang van 55 naar 80 een hoogteverschil in de rails veroorzaakt dat lastig weg te vijlen is.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Hookies »

Ik gebruik Fleischmann Piccolo. Simpelweg omdat ik voor weinig 80 meter rails kon kopen en mijn startset ook Piccolo had. Dat er een standaard bedding bij zit, maakt me niet zoveel uit. Ik ga toch wel wat extra ballasten aan de zijkanten en er gaat ook met roestkleuren gewerkt worden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door apk »

Peco ziet er het mooiste uit en de prijs is zeer goed te noemen.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2081
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Robert_N-Nm »

Mijn persoonlijke voorkeur voor normaalspoor gaat uit naar Peco, mooi, simpel robuust en een stuk minder werk dan zelfbouw. Voor het smalspoor ben je eigenlijk op zelfbouw aangewezen want laten we eerlijk zijn Maerklin spoor Z is een kansloze bedoeling als je al in kleinserie zit te werken.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Arnoud »

Ik gebruik Minitrix rails en wissels, omdat ik daar mee begonnen ben als jongeling. Roco rails gebruik ik voor de ontbrekende boogstralen en af en toe voor andere delen. Ik gebruik van Peco de kruiswissel en ga wat met Peco flex doen.

mvg.


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Gebruikersavatar

donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door donkyshot »

Ik rij op Minitrix. In een ver verleden ben ik daar eens mee begonnen en ik gebruik het nog steeds. Deels vanwege sentimentele redenen, maar ook omdat ik geometrie ervan begrijp.

groet, Marcel
Laatst gewijzigd door donkyshot op 15 apr 2010 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Dompie »

Mijn testbaan is geheel Fleischmann Piccolo maar de prijs is onderhand wel sky high. Mijn definitieve baan waar ik nu mee bezig ben wordt helemaal PECO code 55 en mijn Fleischmann Piccolo gaat in een hoek van het schaduwstation komen. Ik vind PECO code 55 er geweldig uitzien en het rijdt ook ongelooflijk mooi. En laten we wel wezen de prijs is ook wel een heel stuk apeteitelijker (vooral in Engeland klik maar hier)

groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Jos »

Huidige baan is Flm, nieuwe wordt Peco 55.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Rob Fongers »

Ik rijd op het eerste gedeelte met Flm en op de uitbouw Peco 55/80. De Peco was een prijstechnisch interessant verhaal. Bovendien is de kwaliteit van Peco geweldig mooi en goed.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Ron »

Fleischmann.

toen ik de hobby weer opstartte had ik daar het meeste nog van en ben daarmee verder gegaan.

Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door william »

Fleischmann.

In de startset zat (beter: deze was van) FLeischmann en daar gewoon mee verder gegaan.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Ipio »

In mijn schaduwstation gebruik ik Flm wissels en de restanten van mijn vorige banen namelijk Minitrix- en Roco flexrails
maar in mijn Rangeergedeelte en in het Station alleen Peco 80 en 55.

Groet, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door spoor65 »

Ook ik ben ooit, z`n 33 jaar geleden, begonnen met Minitrix rails, doordat het destijds het meest voor de hand liggende merk was, en mijn eerste treintje een startset van minitrix was.

Nu echter ben ik geheel over gegaan op Peco code 55.
De reden, ja das makkelijk genoeg, het is gewoonweg het mooiste railsysteem dat er is, (persoonlijke mening natuurlijk, want dat kan voor een ieder anders zijn) en daarnaast ook nog eens zeer betaalbaar.

Mijn minitrix rails heb ik allemaal van de hand gedaan, van de opbrengst heb dus peco code 55 weer gekocht, waarbij ik in aantal meters, en aantal wissels er niet op achteruit gegaan ben.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door EVR »

De voorkeur die ik heb is Fleischmann, ben ooit op 10-jarige leeftijd begonnen met een Startset des Jahres van Fleischmann en altijd bij die rails gebleven om de volgende redenen:

- Simpele, duidelijke geometrie, prima te zagen (zonder rafeltjes) met een speciaal zaagje van Schaal Treinen Huis Amsterdam; - waardering voor de stevigheid en de torsievastheid van de rails;
- is daarmee zo vast te zetten als een huis (bij mij moet alles altijd echt stevig vast zitten... 8-) 8-) );
- betrouwbaar schakelende wisselaandrijving met een relatief laag stroomverbruik;
- vrijwel geen problemen met ontsporingen, zelfs niet met stijgend 4% R1.

Op het moment ligt alles opgeslagen in de kamer waar de baan binnen een afzienbare tijd gebouwd zal worden, ca. 100 wissels (standaard L+R, drieweg en engels) en 150 meter recht en bochten.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Marcel »

Mijn baan is gelegd met Minitrix rails en wissels.
De eerste N-set die ik kreeg van mijn ouders was van Roco,maar ben toen met gebruikte Minitrixrails gaan uitbreiden omdat daar toen veel meer keus in in was,overigens zijn alle rails en wissels die ik heb, gebruikt gekocht op beursen,dan is het voor mij nog redelijk betaalbaar.
De Fleischmann rails vind ik vanwege de bedding niet mooi,als ik ooit overnieuw zou beginnen ga ik voor de Arnold rails,die vind ik persoonlijk heel mooi om te zien,alleen nog ballasten en er ligt een mooi verouderd spoor.
Van Peco vind ik de slanke wissels mooi,maar vanwege plaatsgebrek kan ik deze niet kwijt,de grens ligt op 15 graden afbuiging.
Alleen mijn tandrad-rails is van Fl.mann omdat Fl.mann de enige is (voor zover ik weet) die tandrad-rails gemaakt heeft,dat maakt niet uit omdat hier geen bedding onder zit.


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door selectrixfreak »

Ik gebruik de rails van Fleischmann, vooral vanwege de railbedding maar ook vanwege de simpele railgeometrie van 55, 111, 222 mm. Het nadeel vind ik de hobbelige wissels en kruisingen, maar verder wel ok. Ik zie me ook niet zo maar overstappen op een ander merk, want dat loopt enorm in de papieren.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard

mdewidt
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 sep 2009 17:03
Locatie: Herderen - BELGIE

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door mdewidt »

Fleischmann Piccolo, omdat ik daar goedkoop een flinke partij van kon inslaan.


Groet,

Marinus

Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door vantongeren »

PECO! en waarom, nou omdat de wissels lekker slank zijn en ik die standaard (plastic) bedding van Fleischmann een beetje onrealistisch vind. Prijs vind ik prima. En vind maar eens ontsporingsrails van een ander merk ;) De ontkoppelrails vind ik van PECO maar niets, maar daar is wel iets als vervang op te vinden.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Doekel
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:07

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Doekel »

Veel goede kritieken gehoord over Peco-rails, daarom eens een proefstuk gemaakt.
De rails komt er goed uit ten opzichte van de omgeving. Dus bij de nieuwe baan die ik aan
het bouwen ben ligt en komt Peco-rail.
Arnold-rails die ik tot nu gebruikte is ook goed maar Peco-rails oogt mooier.
mvg Frans



tv_man
Berichten: 1424
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door tv_man »

Minitrix. Vrijwel alles ook tweedehands overigens. Waarom? Goed verkrijgbaar en zonder kant-en-klare bedding. Als er ooit aan volgende grote baan komt wordt het peco 55 oid. voor de slanke wissels.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie