op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby?

Hier is ruimte voor Polls.
Plaats reactie

op welke leeftijd ben je begonnen met modelspoor?

Peiling eindigde op 30 nov 2014 06:58

onder 10 jaar
29
51%
10 t/m 15 jaar
21
37%
16 t/m 20 jaar
1
2%
21 t/m 30 jaar
1
2%
31 t/m 40 jaar
2
4%
41 t/m 45 jaar
1
2%
46 t/m 50 jaar
0
Geen stemmen
51 t/m 55 jaar
0
Geen stemmen
56 t/m 60 jaar
2
4%
Boven de 60 jaar
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 57

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby?

Bericht door Traibergen »

Ik ben wel nieuwsgierig op welke leeftijd jullie begonnen zijn met modelspoor.
Laatst gewijzigd door Traibergen op 05 apr 2014 20:24, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Traibergen »

De eerste stem is binnen.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door maarten »

Makkie, Minitrix startset Super A op mijn 12e verjaardag. :mrgreen:

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Raymond »

Hallo Abel,

Ik was 3 jaar toen lag ik al op mijn buik op de grond met de H0 treinen van mijn vader te rijden :D
De blauwe NS1200 van Lima was toen al mijn favoriet, nu 43 jaar later heb ik zelf een blauwe NS1200 van Lima en rij ermee op de baan van mijn zoontje Ricardo :)

Op 5 jarige leeftijd kreeg ik een stoomtreinsetje van Arnold, met zo'n 3 assertje, nooit meer los gelaten dat mooie N-spoor!!!

Het grote voorbeeld (blauwe NS1200) was ook al heel vroeg mijn favoriet, ik reed al op 5 jarige leeftijd helemaal alleen met deze trein van Utrecht naar Eindhoven.
Ja toen kon dat nog!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Sithlord76 »

Ik kreeg voor mijn 7de verjaardag een start set van hema/lima met de br216+goederen wagons+ kraan. Direct helemaal weg van modelspoor, na jaren met h0 en periode niks nu sinds een jaar weer lekker in de weer met N! Nu vragen mijn kinderen (4 en 6) of ze de treinen mogen besturen...de volgende generatie is al in opleiding...lol...


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Hoontje »

hoi,

Leuk idee, ben benieuwd wat eruit komt!
Ik was 8 toen ik een fleischmann startset A+B kreeg... Met m'n communie kreeg ik een motorpost van Arnold en elk jaar zat er wel iets bij voor 'de trein'. Mijn ouders vonden het ook geweldig spul!
Vanaf m'n 14e / 15e begon ik een vaste baan te bouwen, maar door tijdgebrek/studie/verhuizen/puberen etc.etc. kwam daar jarenlang niets meer van.
Toen ik dit jaar in de WW kwam en na overleg met mijn vriendin een manier vond om de treinbaan in te passen in ons kleine appartement, ben ik weer begonnen met een modulebaan. (zie m'n voetnoot!)
Geweldig om te zien hoe het internet de onderlinge communicatie sterk verbeterd heeft de afgelopen jaren én er allerhande geweldige sites zijn met tips en background informatie! En dan nog dit forum natuurlijk...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door maarten »

Oeps... :oops: Ik heb een beetje gejokt... Op mijn 8e had ik al een H0 trein van... de Hema! Inderdaad, de Hema. Het echte merk was wellicht Lima, maar dat weet ik niet meer. Toen was ik er nog wat te jong voor, het leukste was om hem te laten ontsporen. :? Het echte treinvirus kreeg ik op mijn 12e met de Minitrix startset, dus dan houd ik dat toch maar op de startdatum van de hobby aan. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door kees gorter »

Al vroeg had in samen met mijn broertje een trein.
Ik denk dat ik ongeveer 7 jaar oud was. ( dus 57 jaar geleden )

Afbeelding

Ik sta aan de bediening!
Fleischmann H0 denk ik!


Kees Gorter


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door BenQ »

Ergens in mijn jeugd met de hele familie begonnen met een Märklin baan, V200.
Die moest na een paar jaar weg omdat mijn vader ruimte nodig had omdat hij voor zichzelf begon met een adviesbureau.
De baan verkocht aan de directeur van een installatiebedrijf toen ik ongeveer 14 was.
Daarna een tijd niets gedaan. Onze jongste dochter wilde iets met treinen doen dus daar hebben we een treinbaan van Lima (HEMA), inderdaad Maarten, voor gekocht.
De treinbaan staat nog steeds bij ons maar er wordt weinig mee gespeeld.
Soms willen de kleinkinderen ermee spelen.
Afbeelding

In 2008 ben ik zelf weer met treinen begonnen, was toen 63, maar nu met N-spoor.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Redskin »

Eind zeventiger jaren kreeg ik van mijn ouders mijn eerste treinset; Märklin S 2930
Afbeelding
Bron: Catawiki

Dat is later uitgebreid met de railsets E, T1 en ik meen T2 en toen ben ik zelf aan het 'ontwerpen' gegaan. Op ongeveer m'n 16e is alles verkocht (school, wat meisjes, veel sporten, beetje brommertjes, behoorlijk stappen enz.). Sinds einde 2010 ben ik nu weer met veel plezier met de hobby bezig (N-spoor, uiteraard). :D


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door FidOo »

Ik kreeg op mn 3e jaar een beginnersset van marklin. Dat wordt door mn ouders uitgebreid tot een groter ovaal op een grote plaat met scenery wat zij helemaal gebouwd hebben, met de verhuizing op mn 6e ging de plaat doormidden en werd ie niet meer opgebouwd. Op mn 12e kreeg ik voor mn verjaardag een minitrix startset met een br218 en 3 goederenwagons. En een A+B ovaal. Nou ja de rest is eigenlijk al te lezen in mijn topic.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door shoven »

Als kleine aap veel gespeeld met de H0 treinen die je destijds goedkoop kon kopen bij de Hema en V&D. Veel spul van Lima, Jouef en vergelijkbare kwaliteit.
Daarna is het spul verkocht of weggegeven (geen idee) en gebeurde er jarenlang niets. De belangstelling bleef altijd wel, maar ja, geen geld/tijd/ruimte/prioriteit, je kent het wel. Toen ik eenmaal werkte wel ergens een Minitrix setje op de kop getikt maar ook daarvoor geen tijd/ruimte/prioriteit. Maar een paar jaar geleden (inmiddels 40+) eindelijk de draad opgepakt en echt aan de slag gegaan. Eerst inlezen/leren in de nieuwe digitale wereld en daarna aan de slag. Nu ligt er een baan waarin ik van alles en nog wat heb uitgeprobeerd en wordt het tijd voor de volgende baan (met enig geluk in een nieuw huis), waar ik al het geleerde nog eens kan toepassen, maar dan goed...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door henri m »

Ik ben begonnen toen ik ongeveer 32 was. Dit was een HO startset van fleischmann A+B.
we hadden toen twee kamers over. Toen 11 jaar geleden onze tweede zoon werd geboren moest ik mijn baan opruimen. (kamers op...... ;) )Tot ongeveer 2 jaar geleden het virus weer toesloeg en ik een n-baan kocht. Weer een startset van fleichmann, dit keer digitaal. Het was een set zonder trein, met alleen rail en digitale besturing. Ik heb nu een klein baantje op onze slaapkamer.
Dat betekend veel opruimen, maar daar door hou je het bouwen wel overzichtelijk :) ;)

Henri


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Lemland »

Ik weet niet meer hoe oud ik was, ik denk iets van 8 of zo. 1976 of 77. Het grappige is dat Lem ook begon op zijn 8e en nu mijn dochter 8 is, gaat ze ook starten. :-)

En allemaal met een startsetje van Minitrix o.a. Ik eentje met zo'n heel klein drieassig stoomlocje met fel gekleurde goederenwagentjes, Lem een digitale startset met een V200 en Julia een startset uit 78 met een iets groter stoomlocje en drie wagentjes (waaronder een autotransporter).

Dit was mijn eerste setje. Ik had de folder meegenomen die zomer uit een grote speelgoedwinkel in Hengelo en zoals je ziet wilde ik hem HEEL graag. :-)

Afbeelding

In augustus kreeg ik hem dan ook en dat was de start van mijn N-spoor hobby. Van mijn eerste baan is helaas geen enkele foto. Was een forse omgeklapte dubbelsporige 8. Wel zijn de goederenwagentjes en autootjes bewaard gebleven en ook 2 van de drie boompjes. Die heb heb ik veertig jaar later uit nostalgische overwegingen in Lemland overgepland, naast de frituur.

Ik had ook het groene minitix baanplannenboek waar ik uren in kon wegdromen, dat ben ik ook kwijtgeraakt maar vond ik gelukkig vorige maand op een rommelbeurs.

Bart


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door william »

Ik was nog geen tien toen ik mijn eerste trein kreeg.
Het was er een van Fischer Technik.
De trein hebben we nog maar de rails en huisjes niet meer. Deze hebben we 'omgeruild' voor n-spoor.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Traibergen »

Ik heb ooit in de beginpost gezegd dat ik er een grafiek van ga maken.
Dat doe ik dan natuurlijk ook:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Jeroen »

zo dec 08, 2013 10:07 pm
de voorlaatste post van william....

Nou, en toen......op
Geplaatst: wo jul 15, 2015 11:44 am
eindelijk de grafiek!
Dat doe ik dan natuurlijk ook
MOoi man! :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Traibergen »

Ik weet het.
Maar ik heb het ooit een keertje beloofd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Jeroen »

Ik was je draadje ook al anderhalf jaar aan het refreshen, Abel. :roll: Maar je bent je belofte nagekomen!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: op welke leeftijd ben je begonnen met de modelspoorhobby

Bericht door Traibergen »

Je f5 knop is zeker helemaal kapot.


Plaats reactie