N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr dec 14, 2018 20:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 17:19 
Offline

Geregistreerd: ma jan 20, 2014 21:09
Berichten: 50
Maurits en Wim,

Ik zie dat de schets helaas onderste boven is geplaatst. Sorry daarvoor. Ik neem aan dat e.e.a. toch duidelijk is voor jullie.

Bedankt vast.
Fred


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 20:35 
Offline

Geregistreerd: za mei 11, 2013 08:36
Berichten: 714
zo dus
Bijlage:
tek.png
tek.png [ 119 KiB | 186 keer bekeken ]

_________________
http://rosoft.boards.net/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 22:38 
Offline

Geregistreerd: ma jan 20, 2014 21:09
Berichten: 50
Goedenavond Wim.

Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.

Die ontstaan pas na het passeren van de de onderbrekingen, zoals aangegeven, waar de voeding van de Power 3 begint. De rode en bruine draden tussen die "verbinding" tussen IB en Booster zijn gelijk. Rood op rood en bruin op bruin.

Is het dan niet zo dat er maar 1 keerlus "ergens" zit in dat gedeelte wat gevoed wordt door de Power 3 ? En, als dat zo is, waar en hoe sluit ik dan de keerlusschakeling van de Power 3 aan in dat gedeelte ?

Misschien zit ik er naast en waardeer jou en Maurits zijn visie hier op ten zeerste. Vandaar dat ik er ook serieus aandacht aan wil besteden.

Dank alvast.

Groetjes,
Fred


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 10:43 
Offline

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 10:16
Berichten: 810
Woonplaats: kalmthout
Roadman schreef:
Goedenavond Wim.

Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.


Wanneer je een treintje kan laten wegrijden via A, dat dan netjes via B terugkomt, dit alles zonder de rijrichting te veranderen , dan heb je een keerlus.

_________________

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 12:27 
Offline

Geregistreerd: ma jan 20, 2014 21:09
Berichten: 50
Hallo Theo.

Dank voor je reactie.

Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.

Op bijgaand kladje zie je hoe de treinen rijden van B naar A. De eerdere schets van mij begint juist op het punt waar B "verdwijnt" en bij "A" weer verder gaat en in dat stuk zit een keerlusprobleem wat ik graag opgelost zag dmv de mogelijkheid die op de Power 3 zit, wat ook juist dit stuk van "power"gaat voorzien.


Voor de goede orde; de "+ jes" en " - tjes" die getekend zijn, zijn niet van mij afkomstig. Ik denk dat Wim die erbij heeft gezet.
Ik hoor graag verder van. De "probleemoplossing"zie ik helass nog niet.

Groetjes,
Fred


Bijlagen:
IMG_0101[1132].JPG
IMG_0101[1132].JPG [ 36.24 KiB | 129 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 12:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2018 23:22
Berichten: 82
Woonplaats: Enschede
Fred,

Bij een digitale baan is het praktischer om de polariteit overal gelijk te houden. Dan het je geen problemen bij overloopwissels of kruiswissels. Als je dan een “keerlus” maakt zoals jij doet rechts van A en B dan ontstaat daar een kortsluiting en die moet je dan ook in die keerlus, rechts van AB oplossen.
Het geïsoleerde baanvak dat daarvoor nodig is moet minimaal zolang zijn als jouw langste trein anders loop je het risico dat de treinstellen of wagons kortsluiting veroorzaken.
Dit probeert Wim ook in zijn plaatje uit te leggen.

Groetjes,
Gerard

_________________
NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 13:14 
Offline

Geregistreerd: za mei 11, 2013 08:36
Berichten: 714
Beste Fred de rode is de PLUS uit mijn tekening, de blauwe de MIN.

In deze tekening, komt de A aansluiting toch op de MIN aansluiting van mijn en jouw tekening. Dus heb je daar kortsluiting, en de keerlus die jij tekent daarin komt de keerlus schakeling. Zelfde als aan de andere kant bij C en D.

Gewoon een klassieke keerlus situatie, helemaal niets moeilijks aan.

Mvg
Wim.

_________________
http://rosoft.boards.net/


Laatst bijgewerkt door Willempie op do dec 06, 2018 13:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 13:15 
Offline

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 10:16
Berichten: 810
Woonplaats: kalmthout
Roadman schreef:
Hallo Theo.

Dank voor je reactie.

Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.


Natuurlijk niet, want je hebt de rest van de baan nog niet aangesloten, dan heb je nooit problemen.
Wanneer in uw station rood en blauw steeds aan de zelfde kant moeten zijn, wat best is, dan komt de klap bij het aansluiten van A of B.
Zoniet, dan bij het leggen van de overloopwissel......

_________________

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 13:29 
Offline

Geregistreerd: za mei 11, 2013 08:36
Berichten: 714
Fred,

Hier je klassieke keerlus situatie na het leggen van een overloopwissel.

https://flic.kr/p/2c172RM

https://flic.kr/p/2djh74L

Helemaal de situatie die jij tekent.

Mvg
Wim.

_________________
http://rosoft.boards.net/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Keerlus problematiek
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 15:18 
Offline

Geregistreerd: ma jan 20, 2014 21:09
Berichten: 50
Heren forummers :D


Dank ! Het kwartje is gevallen dank zij jullie aflatende ijver mij het " te laten zien ". Ik zeg tegen mezelf: " Hoe dom kun je zijn! " Dit is nl niet mijn eerste digitale baan nl. Maar het was simpel; ik " zag " het gewoon niet.

Nogmaals dank. Ga weer bouwen ;)

Groetjes,
Fred


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling