Motor frequentie

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Motor frequentie

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal......

Ik ben dus nieuw met digitaal rijden, dus maar weer even een vraag. ;)
in de handleiding van mn decoder lees ik b.v. het volgende..

CV09 Motor frequency
0 = 32 kHz, 1 = 16 kHz, 2 = low frequency

maar wanneer gebruik je nu deze verschillende settings?
Heeft dit te maken met b.v. oudere motoren ?
Moet ik hier b.v. rekening mee houden als ik een lok ga ombouwen? ik heb voornamelijk wat oudere modellen minitrix loks.

Groeten

Michael


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Motor frequentie

Bericht door martindomburg »

Nee hoor, de standaard setting werkt met alle locs meestal gewoon. Soms is het gewenste rijgedrag niet wat je wilt zien en dan kan je dit met de lastregelibg icm de motor frequency oplossen. Let wel dat elk merk decoder andere frequenties hanteerd. Zo zal je merken dat decoder A beter reageert met die loc dan merk B. Dat indervond je door te proberen en te vragen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Motor frequentie

Bericht door Sandopie »

Een kleine aanvulling. Bij klok-ankermotoren (o.a. Faulhaber, Maxxon) de hoogst mogelijke frequentie kiezen. Bij deze motoren geldt, hoe hoger de frequentie, des te beter ze tot hun recht komen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Motor frequentie

Bericht door martindomburg »

Hier nog een leuk stukje tekst over de lastregeling:

Klik hier voor het verhaal


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Motor frequentie

Bericht door MadSeven »

Heeft dit te maken met b.v. oudere motoren ?
Dit was de kern van de vraag geloof ik...; en ja, daar heeft het mee te maken; oudere motoren zullen over het algemeen voordeel hebben bij een lagere frequentie... Kijk ook even of de decoder leverancier nog andere instellingen biedt, bij DnH zie je bijvoorbeeld;

-Je größer der Motor, desto größer die Impulsbreite.
- Eine geringere Messzeit kann bei hochwertigen Motoren (zum Beispiel Glockenankermotoren) gewählt werden und ein hoher Wert muss bei starker Polfühligkeit des Motors (vor Allem bei billigen Motoren) gewählt werden.
- Ein größerer Proportionalteil führt zu einem größeren Fahrgeräusch.
- Je größer der Integralteil, desto weicher die Regelung (zum Beispiel sanfteres, nicht so ruckartiges Anfahren).

Ik heb daarin wat keywords aangegeven; als je dus een oud, klein, goedkoop motortje hebt, moet je impulsbreedte groot zijn, etc etc...



Onderwerp starter
michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Motor frequentie

Bericht door michael45 »

ok dank voor de extra info.

Heb ik nog een andere vraag. CV waardes provrameren snap ik nu wel. Maar ik zie b.v. in de handleiding van mn loc ook cv waardes die je per bit moet programeren.
cv 1 Adres 1-127
cv 3 Optrekvertraging 0-127
cv 4 Afremvertraging 0-127
cv 5 Maximumsnelheid 1-7
cv 17 Uitgebreid adres (bovenste gedeelte) cv 29, bit 5 = 1
cv 18 Uitgebreid adres (onderste gedeelte) cv 29, bit 5 = 1
cv 29 {
bit 0: ompoling rijrichting 0/1
bit 1: aantal rijstappen 14 of 28/128 0/2
bit 2: DCC bedrijf met afremtraject 0/4
DCC-, Selectrix- en gelijkstroombedrijf
bit 5: adresbereik 7 bit / 14 bit 0/32
} 0,1,2,3,4,5,6,7,32,34,35,36,37,38,39
cv 49: Impulsbreedte voor de motorsturing 0-3
cv 50: Relingsvariant 0-3
cv 51: {
bit 0: motorompoling 0/1
bit 1: ompoling licht 0/2
bit 2: ompoling rails 0/4
} 0-7
b.v. CV 29....

Hoe programeer je dan eenbit op een CV waarde?


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Motor frequentie

Bericht door michael45 »

ow ik heb zelf al wat gevonden. hier een handige uitleg hoe het met de bitjes zit. In dit geval wordt CV 29 gebruikt als voorbeeld.
https://ncedcc.zendesk.com/hc/en-us/art ... -Explained


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor frequentie

Bericht door Hans »

Michael,

Handige links, dank je wel.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie