Zimo decoder in NS 1311

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

Hallo allen,
Ik heb een vraag over het inregelen van een digitale loc. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een loc ga digitaliseren zal ik wel een kleinigheid over het hoofd zien.
In een nieuwe NS 1311 loc van StarTrain heb ik een Zimo MX 617n decoder geplaatst.
Op een programmeerspoor wilde ik de snelheid ijken, maar er komt geen beweging in de loc.
Ik rijd met Dinamo en iTrain en in wijzig loc staan de naam, de lengte , type decoder DCC, interface Dinamo en het adres 1 ingevuld.
In tabblad configuratie de volgende cv's ingevuld;
cv1 ; adres ; waarde = 1
cv2 ; min. snelheid ; waarde = 1
cv3 en 4 heb ik niets ingevuld
cv5 ; max. snelheid ; waarde = 75
cv6 ; niets
cv7 ; niets
cv8 ; waarde = Zimo Elektronic
cv29 ; type DCC-configuratie.
Als ik nu de snelheid wil gaan ijken op een programmeerspoor heb ik spanning op het spoor, selecteer bv. stap 10 (= 50km/h), dan zie ik wel de snelheidsmeter uitslaan naar 50 km/h, maar de loc blijft staan.
Ook heb ik de decoder omgedraaid, maar dat hielp niet.
Wie zou mij kunnen vertellen wat ik vergeet of niet goed doe ?

Met vriendelijke groet, Rob


Gr. Rob

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Ronaldp »

Heeft de trein wel gereden voor het ijken?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Ronald2016 »

Standaard staat het dcc adres op 3. Verder geen idee sorry.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door FidOo »

Rob standaard heeft een decoder adres 3. Dus als je de lok in itrain aanmaakt moet je daar adres 3 invullen. Verder hoef je geen cv's in te vullen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door martindomburg »

Wat Joost zegt,

Gaat hij op adres 3 niet rijden, draai dan de decoder in de loc eens om ;)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

Mijne heren,
Allereerst hartelijk dank voor de tips, er zit beweging in de loc.
Er zijn nog wel een paar dingen, die ik nog niet begrijp.
Eerst de loc,volgens de fabrieksinstructies minimaal 1 uur te laten rijden ben ik aan het ijken gegaan. Daarbij gaat de snelheid niet hoger dan ongeveer 75 km/uur ????
Het 2de punt is dat in de loc besturing de pijl van de rijrichting naar beneden wijst, in tegenstelling tot de rest van de locs waar de pijl naar boven wijst, terwijl ze wel dezelfde kant op rijden ???
Het 3de punt is de verlichting. Deze heeft, met de dummy decoder op de analoge testbaan, goed gebrand, ook de omschakeling ging goed. Maar met de zimo decoder op de baan met Dinamo en iTrain brand er geen licht, zowel voor als achter doet het niets.
Als ik dit verhaal terug lees, is het wel duidelijk dat ik een beginner ben met het digitaliseren, maar toch hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.
IK zal ook het bestand van de testbaan bijvoegen, zodat het misschien iets duidelijker word.

Met vriendelijke groet, Rob.
Bijlagen
RDHTestbaan2.tcd.zip
(7.34 KiB) 176 keer gedownload


Gr. Rob

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Sandopie »

Zet CV5 eens terug naar de max. toegestane waarde, en zet CV57 op 120. Is de lok dan nog te snel, waarde CV57 in stapjes van 10 verlagen. Is de lok op een gegeven moment te langzaam, CV57 iets (hoeft geen 10) verhogen.
Laatst gewijzigd door Sandopie op 10 mar 2019 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Mijn antwoorden op je vragen die ik misschien kan beantwoorden.

1 - Heb je de smd met de H erop op de print plaat van de loc (niet op de decoder aub) verwijderd en deze dan met een stukje draad weer terug verbonden? Voel je daarbij ongemakkelijk laat het dan bijvoorbeeld door Martin doen. Je zal dan zien dat de loc sneller gaat. En haast ook niet meer hoeft op te warmen.

2- Dit komt door hoe je de loc op de baan hebt gezet, daarmee wordt de rij richting bepaald. Zet je hem andersom op de baan zal je de pijl anders moeten zetten. Dit is goed zo ;)

3- Je moet in iTrain de functies toevoegen in DCC heb je functies erbij gekregen F1 is voor licht. Standaard gaan ze niet aan zoals bij Analoog. Diverse locs hebben ook cabine verlichting en geluid. Ik heb een piko 2400 daar zitten geloof ik 24 functies op.

Iedereen is begonnen waar jij nu zit zelfs ik en ik weet niet eens alles. Zo proberen we te helpen. Ik ben zo blij dat digitaal rijden bestaat. Zoveel meer mogelijkheden.
Succes, als het niet duidelijk is blijven vragen ;)


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

Mijne Heren,
Excuses voor de late reactie, maar soms moet er wat op het sociale vlak gebeuren.
Na tips van de diverse heren ben ik verder aan het experimenteren geweest, en heb de loc aardig onder controle.
De snelheid stond in de loc-eigenschappen op max. 80 km/h !!!(standaard bij Startrain ???)
De rijrichting word nu ook goed aangegeven, alleen weet ik niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen ???
Alleen de verlichting werkt nog niet naar behoren.
Ik heb al gekeken of de stekker van de decoder strak genoeg zit,
wat een punt van aandacht is aangezien de pennetjes van de decoder dunner zijn dan de stekker in de loc.
Na eerdere berichten op dit forum heb ik cv 33,34,35 en 36 op de aangegeven waardes gezet, maar zonder resultaat.
De cv 33 staat nu op 1,en cv 34 op 2.
Het vreemde is, als ik het systeem (iTrain en Dinamo) aan zet en de loc op de baan zet, reageert hij met een stukje achteruit rijden en brand de verlichting. Als ik nu de verbinding van Dinamo met iTrain een keer verbroken en weer verbonden heb, is de loc verlichting uit en gaat ook niet meer aan. Alleen als ik dan alles opnieuw opstart en de loc opnieuw op de baan zet brand de verlichting van de loc weer !!
Misschien is er wel een instelling die niet goed staat, maar ik zou het verder niet weten.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groet, Rob.


Gr. Rob
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door mini rijder »

Waarschijnlijk een domme vraag van mijn kant, maar heb je de verlichting ook aangezet met f0?

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

Hoi Robby,
Ik heb zitten stoeien met licht voor apart en licht achter apart en voor en achter samen in f0 en verder, maar dat heeft helaas geen effect.
Gr. Rob


Gr. Rob
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door mini rijder »

Je zou dan haast gaan denken, dat er iets mis is met de decoder.
Heb je een andere lok waar je deze in kunt testen?

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Rick »

Staan de decoder en centrale wel op hetzelfde aantal stappen (28 of 128)?



Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

@ Robby;
Aangezien dit de eerste loc is die ik aan het digitaliseren ben, weet ik niet in welke loc deze Zimo 617n decoder ook past.
@ Rick
In de loc eigenschappen staat het type decoder op DCC(28).
Misschien dat de bijlage wat meer duidelijkheid brengt.
Bijlagen
RDHTestbaan2.tcd.zip
(7.79 KiB) 212 keer gedownload


Gr. Rob

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door Kraantje »

Hierbij nog even het plaatje wat bij de Zimo hoort
Bijlagen
Zimo MX 617n (Small).jpg
Zimo MX 617n (Small).jpg (74.92 KiB) 2993 keer bekeken


Gr. Rob

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Zimo decoder in NS 1311

Bericht door robert »

Hoi kraantje/rob

Heb je zitten stoeien met de cv's of heb je de printen aangepast. Als je de printen niet aanpast, zal je nooit apart regelbare verlichting krijgen. Dus cv op fabrieksinstellingen zetten. met f0 verlichting aan / uit( rood/wit). Dat is het, meer wil niet zonder aanpassingen


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie