roco router & Mac computer

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

roco router & Mac computer

Bericht door JaapVZ »

Ik heb een Roco/Fleischmann router gekocht om aan te sluiten op de Z21 start. Helaas de router installeren lukt niet met mijn mac computer. Daarvoor is een windows computer nodig.
De installatie van de router zit ook nog al knullig in elkaar. Je moet een maintenance programma downloaden en installeren om daarmee een unlock code te genereren. Het maintenance programma is gebaseerd op windows. Ik heb geprobeerd het programma te draaien met een soort emulatieprogramma WINE maar dat lukt ook niet.

Kortom; router en Mac zijn niet compatibel.

Fleischmann heb ik een bericht hierover gestuurd met het verzoek een oplossing te bieden. En ik ga terug naar de winkel.
Als je dus een mac hebt en je wilt ede router gaan gebruiken bespreek dan eerst met de winkel of zij de installatie voor je kunnen verzorgen.
Groet,
Jacob


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ipharra »

Beste Jacob

Denk dat je het antwoord van Fleischmann wel kan raden.

Dit is wat er op de officiële Z21 website staat in de FAQ over het gebruik van het Maintenance programma op een Mac.
Windows is required for the firmware update and for the advanced settings via the Z21 Maintenance Tool (see Downloads area). Z21 Maintenance can also be used on MacOS and Linux with the help of WINE, however.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Hube »

Mij is het wel geluk met een Windows emulatie programma op de iMac. Welke weet ik zo even niet.
Maar verder kun je daar niet veel mee. Alleen update en eventueel het IP adres van de Z21 wijzigen.
Als de Z21 verbinding heeft met het wifi netwerk dan kun je met een ipad de baan besturen en de Z21 updaten.

Probleem kan zijn dat het IP-adres van de Z21 niet in de IP-range van de router thuis valt en je dus geen verbinding kan maken tussen de Z21 en het netwerk. Ik heb dat opgelost door eerst een sub-netwerkje te maken tussen de iMac en de Z21. En vervolgens het IP-adres van de Z21 te wijzigen in een adres dat wel in de IP-rangen van mijn thuis netwerk valt.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met IP-adressen en netwerken anders moet je iemand zoeken die je even ter plekke kan helpen. Een Windows laptop lenen is misschien ook een mogelijkheid.

Succes en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ipharra »

Beste jacob,

De router heeft niets te maken en dus ook niet nodig voor het unlocken van de z21. Je kunt de z21 direct aan je Mac hangen, alleen zorgen dat het IP bereik even wordt gewijzigd naar 192.168.0.xxx voor xxx mag elk getal behalve 111 en 254. Dan kun je met de code die op de meegeleverde kaart staat, op de website van Fleischman een unlock code genereren die je dan moet invoeren middels het z21 maintenance program. Volgens Fleischmann op een Mac door het porgramma in WINE te draaien. De router kan dan worden aangesloten aan de z21 om met een Android smartphone, tablet, iPhone of iPad de kunnen verbinden via wiFi met de z21.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 08 dec 2019 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Hube »

Je kunt de z21 direct aan je Mac hangen, alleen zorgen dat het IP bereik even wordt gewijzigd naar 192.168.2.xxx voor xxx mag elk getal behalve 111 en 254.
Dat even wijzigen van het IP adres van de z21 lukt alleen als deze al in het netwerk zit.
En als die al in het netwerk zit dan hoef je het ook niet te wijzigen en als hij niet in het netwerk zit dan kun je hem niet wijzigen.
Dit "kip en het ei" verhaal is mijn ervaring.
Ik heb dit opgelost door met de bijgeleverde router een sub-netwerkje te maken waar alleen de iMac en de z21 in zitten.
En dan met de maintenance.exe van Roco het IP-adres wijzigen zodat het wel in IP-range van het thuisnetwerk valt.
Vervolgens gewoon via wifi (Z21) of bedraad (z21) koppelen aan het thuisnetwerk.

Als het eenvoudiger kan dan ben ik daar ook in geïnteresseerd,

Ik heb Crossover gebruikt om dit Windows programmaatje op mijn iMac te draaien.
Met de gratis testversie van een week is dat gelukt.

groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 08 dec 2019 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ipharra »

Ik bedoel het IP adres van de computer, niet van de z21, adres 111 is van de z21 en 254 liever niet gebruiken in het in te stellen IP adres.
Je kunt ook de Mac loshalen van je netwerk en hem aan de router van de z21 koppelen, dan krijgt hij via DHCP ook netwerkverbinding met de z21.
Het gaat hier om het unlocken van de z21en niet om het IP adres te wijzigen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Hube »

Dat hangt of van de IP-range die gebruikt wordt door de router van je thuisnetwerk.
Bij mij zit dit bijvoorbeeld in de 192.168.178.xxx range.
Ik heb het IP adress van de z21 zo gewijzigd dat deze in deze range valt zodat ik de baan ook met de iPad en Iphone direct kan aansturen en evt kan upgraden.

Unlocken moet je inderdaad daar voor doen zoals Guus zegt.

met vriendelijke groeten,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 08 dec 2019 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: roco router & Mac computer

Bericht door JaapVZ »

Beste allen,
Een van de problemen is dat apple in de laatste versie van Mac OS helemaal over is naar 64bit. Programma's die nog 32bit nodig hebben kun je ook niet meer emuleren op de mac. ook wine draait niet meer op Mac OS 10.15

Ik heb Wine werkend onder Mac OS 10.14 op een oudere computer; de melding die Wine geeft als ik maintenance.exe wil draaien: bad exe en dan stopt het.

Ik zal Cross-over eens uitproberen zoals gesuggereerd.
Het lastige is dat maintenance kennelijk nodig is om een unlock code te genereren. Ik zal een workaround moeten zien te vinden. Gewoon maar eens aansluiten en dan zien wat er gebeurt

Groeten en dank voor de suggesties


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ipharra »

Als laatste kun je altijd nog een kennis vragen met een windows laptop, even aansluiten op de router en via je Mac de unlock code opvragen op de Fleischmann/Roco website en dan via de laptop invoeren. Eventuele updates kun je altijd doen via de Z21 app. De Z21 maintenance app heb je dan eigenlijk niet meer nodig tenzij je terugmelders gaat gebruiken, dan heb je hem echt weer nodig om de melders te adresseren.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: roco router & Mac computer

Bericht door martindomburg »

Kom anders even langs in onze werkplaats (Ermelo), wij kunnen de router wel even unlocken voor je.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: roco router & Mac computer

Bericht door JaapVZ »

@martindomburg Dank voor het aanbod, maar ik ben maar even naar de winkel bij mij in de buurt gegaan.
In de winkel heb ik op hun computer de router geunlocked. Ik kan nu op mijn iPad de treinen besturen.
Van Fleischmann heb ik nog geen bericht ontvangen. De boodschap die ik hen wil geven dat het niet meer van deze tijd om met zo'n maintenance programma de apparatuur te installeren. Het kan veel beter via browsers gedaan worden.



Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ton Duits »

Ook ik heb pas de zwarte Z21 aangeschaft, en ook ik krijg de boel niet aan de praat!
Heb de router gekoppeld aan de Z21, WiFi netwerk doet het wel.

Maar de app's werken niet op iPhone en/of iPad! Ook via Parrallels geprobeerd Maintenance te draaien.
Opzich is dat wel gelukt, maar ik krijg geen verbinding met mijn Z21!!!

Ik snap er helemaal niets meer van...


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Hube »

Ton,
Dit zit vaak in de mismatch van IP adressen.

Kun je op de ipad het wifi netwerk van de router, die gekoppeld is aan jouw Z21, zien en selecteren?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ton Duits »

Hoi Gerard,
Het is inmiddels opgelost. Dus er is nu werk aan de winkel...👍🏻

Bedankt voor je reactie...


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: roco router & Mac computer

Bericht door FidOo »

@Ton Duits Wil je de oplossing ook ngo even delen, dat is altijd handig voor andere mensen die tegen een soort gelijk probleem aanlopen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: roco router & Mac computer

Bericht door Ton Duits »

Joost,

De oplossing had waarschijnlijk meerdere oorzaken. De plaats van de router, die stond op een tijdelijke plaats tussen twee verdiepingen in!
En twee, waarschijnlijk de belangrijkste, ik had het IP adres in combinatie met het WiFi netwerk niet goed geselecteerd op alle apparaten!
Nu werkt het wel.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Plaats reactie