Problemen Digikeijs DR5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door martindomburg »

Ok, vandaar. Maar heb je een linkje? Ik zie hem niet


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door enderscw »



Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door maarten »

Opmerking moderator

Titel van dit topic is aangepast


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door martindomburg »

Topper,

Is het overigens niet slimmer om pagina 2 van dat andere draadje hierbij te voegen? Die hele pagina gaat hierover en heeft niks te maken met dat draadje.

Kleine tip, kijk maar.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door H@Ns »

Niet gelijk miepen 😳
Wordt aan gewerkt.

Groet,Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Jeroen »

Dank voor het omzetten, meudereeteurs!👍


Afbeelding

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Rem_Brand »

Geen problemen gelukkig nog maar van de 4 digikeijs voedingen zijn er dus 3 niet volgens de geldige CE Europese goedkeuring.
Ik gebruikte er overigens pas 2 maar wel van de verkeerde variant.
Die voedingen gaan bij mij lig niet meer onder de baan.

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door piksov »

Ik weet het niet hoor .... maar volgens mij is alleen het ene stikkertje rechts anders.

Guus


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Modelbouwerke »

piksov schreef: 26 jan 2021 22:10 Ik weet het niet hoor .... maar volgens mij is alleen het ene stikkertje rechts anders.

Guus
Het gaat juist over dat stickertje.
Bij de, hoe gek klinkt het eigenlijk want ze zijn allen in China gemaakt, Chinese versie zit de E van C E veel te dicht op de C.
En zo kan je het verschil zien tussen een goede voeding en een minder goede voeding.
CE of C E.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

@piksov en dat klopt ook wel want diegene met het goede Europese CE sticker is goedgekeurde model (interne gebruikte componenten) de overige 3 niet. Bij een onderzoek blijkt 3/4 van de voedingen / opladers met het China export keurmerk gevaarlijk (oververhitting, schok, brandgevaar, etc).

Het is heel simpel, de voedingen met Chinese export keurmerk zijn gewoon afgekeurde adapters voor de Nederlandse markt. Niet meer en niet minder.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Rem_Brand »

3 van de 4 inderdaad zijn de verkeerde inderdaad.
De meest rechtse de goede.
Ik ga ze alle 4 niet meer gebruiken en hang er een andere voeding aan.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Ronaldp »

Maar dan heb je toch recht op een nieuwe voeding als die niet goed gekeurd is?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

Ronaldp schreef: 27 jan 2021 10:18 Maar dan heb je toch recht op een nieuwe voeding als die niet goed gekeurd is?

Mvg ronald
Lijkt me logisch. Je kunt daar je verkooppunt op aanspreken, daar heb je immers zaken mee gedaan. Je mag er als consument van uitgaan dat je een EU-goedgekeurd product koopt (andere producten mogen ze tenslotte niet verkopen). Ik weet alleen niet hoe dit zich verhoudt tot garantie en dat soort termijnen, maar er is ook wetgeving die stelt dat een product moet voldoen aan redelijke verwachtingen t.a.v. levensduur.
Overigens kan het ook zijn dat het product technisch wel voldoet, maar alleen geen CE-markering heeft (lijkt me onwaarschijnlijk, maar het kan gelet op de opmerking van Guus/@piksov ). Maar ook dan mag het niet verhandeld worden in de EER.

(De verkoper zal vervolgens Digikeijs moeten aanspreken voor zijn kosten/schade, want zij hebben dit zo laten maken/ingekocht. Maar daar heb jij verder niks mee te maken, dat is tussen de verkoper en Digikeijs.)

Om een heleboel gedoe en administratie te voorkomen, zou Digikeijs een omruilactie kunnen houden... (hint)
Marksintpancras schreef: 26 jan 2021 22:33 Het is heel simpel, de voedingen met Chinese export keurmerk zijn gewoon afgekeurde adapters voor de Nederlandse markt. Niet meer en niet minder.
Waar komt deze wijsheid precies vandaan? Want dat impliceert dat ze ooit gekeurd zijn en niet voldeden.

Overigens vraag ik me -terwijl ik dit typ- af of iemand die zo brutaal is een niet-goedgekeurde adapter toch in Nederland te verkopen, ook niet zo brutaal zou kunnen zijn om een EU CE-sticker erop te plakken, ook al heeft-ie geen goedkeuring... en dan staat of valt het bij controle.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

@shoven de fabrikant treft in deze geen blaam, op de bewuste fabrikanten sticker staat ook nergens Digikeijs.

De adapters worden via het chinese handelskanaal ingekocht, ("track en tracing" zo moeilijk mogelijk, tot onmogelijk maken") ivm juridische aansprakelijkheid zo klein mogelijk maken en om de adapters te mengen. (De export klaar te maken). Echter in de zending zitten ook de CE (EU) adapters die goedgekeurd zijn, dus een mix van beide CE stickers ivm bij EU grens controle wordt er wel even naar gekeken. Meestal (altijd) een doos op de bovenste laag van een pallet. De rest gaat door een scanner als de zending eruit wordt gepikt. (En Digikeijs gaat niet de productspecifieke fabrikant sticker vervangen ivm de straf is hierop vele malen groter dan "onbewust" en bjna lijkende CE stickerproduct verkopen). En ze lijken dan allemaal hetzelfde. Digikeijs verpakt ze ergens, aan de bovenkant Digikeijs stickertje erop en administratief heeft Digikeijs het dichtgetimmerd. Dus de papiercontrole is correct.

En waarom afgekeurd??? De fabrikant die deze adapters maakt heeft 3 varianten: China goedgekeurde, Europese goedgekeurde en China export. De China goedgekeurd en de Europese goedgekeurde zijn dezelfde adapters alleen sticker is anders. De China export adapters zijn gebruikte metalen en onderdelen van de print van mindere kwaliteit en de foutmarge is anders. En daar is de prijs ook naar en worden veelal in zuid-azie verkocht.


En ja, ik heb inside informatie.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door enderscw »

Je kan bij Digikeijs het het CE certificaat opvragen van je voeding. Als die niet overhandigd kan/wil worden kan je het bedrijf in gebreke stellen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Jeroen »

Ik voel mooie TV aankomen! Eerst Antoinette Hertsenberg, en een weekje later Alberto Stegeman. Ik zet de pils vast koud! 8-) 8-)


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

Marksintpancras schreef: 27 jan 2021 15:22 @shoven de fabrikant treft in deze geen blaam, op de bewuste fabrikanten sticker staat ook nergens Digikeijs.

De adapters worden via het chinese handelskanaal ingekocht, ("track en tracing" zo moeilijk mogelijk, tot onmogelijk maken") ivm juridische aansprakelijkheid zo klein mogelijk maken en om de adapters te mengen. (De export klaar te maken). Echter in de zending zitten ook de CE (EU) adapters die goedgekeurd zijn, dus een mix van beide CE stickers ivm bij EU grens controle wordt er wel even naar gekeken. Meestal (altijd) een doos op de bovenste laag van een pallet. De rest gaat door een scanner als de zending eruit wordt gepikt. (En Digikeijs gaat niet de productspecifieke fabrikant sticker vervangen ivm de straf is hierop vele malen groter dan "onbewust" en bjna lijkende CE stickerproduct verkopen). En ze lijken dan allemaal hetzelfde. Digikeijs verpakt ze ergens, aan de bovenkant Digikeijs stickertje erop en administratief heeft Digikeijs het dichtgetimmerd. Dus de papiercontrole is correct.

En waarom afgekeurd??? De fabrikant die deze adapters maakt heeft 3 varianten: China goedgekeurde, Europese goedgekeurde en China export. De China goedgekeurd en de Europese goedgekeurde zijn dezelfde adapters alleen sticker is anders. De China export adapters zijn gebruikte metalen en onderdelen van de print van mindere kwaliteit en de foutmarge is anders. En daar is de prijs ook naar en worden veelal in zuid-azie verkocht.


En ja, ik heb inside informatie.
Dank, dit is verhelderende informatie. Fijne praktijken.
Laat natuurlijk wel onverlet dat er een product is verkocht dat mogelijk niet is zoals je mag verwachten. Als consument doe je zaken met de eindverkoper, die spreek je aan. Die zijn dus mogelijk de Sjaak hierdoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Ik heb er ook maar eens een (Wikipedia ;) ) studie van gemaakt:

De CE-markering is geen keurmerk dus heeft niets met goedgekeurde of afgekeurde producten te maken. Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de fabrikant aan dat het product aan de Europese regels voldoet (zelfcertificering). Daardoor is de fabrikant/importeur verplicht aansprakelijkheid te accepteren. De markering zegt dus niet zoveel over de kwaliteit van het product maar het geeft toch wel te denken als het er niet op staat buiten het feit dat het verplicht is.

Zo heb ik het tenminste begrepen.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

@Alro , de fabrikant laat de adapter extern keuren aan de hand van de eisen die de EU stelt. Aan de hand van dit keuringsrappport mogen ze de producten naar de EU exporteren. Bij elke zending zit het keuringscertificaat erbij, daar staat op dat het product conform CE (Europa) is. Net dat je in de supermarkt UTZ hagelslag koopt, jij als eindgebruiker weet echt niet of het van UTZ cacao gemaakt is. De fabrikant verklaart het wel, alleen of het zo is een tweede zo is het ook met de CE-markerings kwaliteit. Echter zonder CE (maar met Chinese Export) weet jij als consument dat de fabrikant verklaart niet aan die eisen te voldoen.

De CE-markering zegt alleen dat het product aan de minimale eisen voldoet omtrent veiligheid op gebied van de voeding. Gebruikte materialen van de printplaat, etc.
Alleen alles staat erbij hoe de gebruikers omgaan met de wetgeving. Is net als in het verkeer. Je mag maximaal 100 rijden, toch rijden sommige 130 km, en worden nooit gepakt en andere zijn het haasje.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Nijboer »

Nou, ik kies er voor de gok niet te nemen: weg er mee!
Via Conrad een hele mooie 15V MeanWell gekocht voor 17 euro.
FF kabeltjes eraan en gaan! De DR5000 is back in business!


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door WilcoV »

Oké, ik lees veel zin en onzin.
Even de feiten:
CE-Markering is GEEN keurmerk. Het is slechts een aanduiding dat het product is gemaakt volgens de voor dat soort producten opgestelde Europese wet- en regelgeving. Dit gebeurd op eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant want de fabrikant mag ZELF bepalen hoe en op welke manier dat product wordt getoetst of is getoetst aan die Europese regels. Er is dus geen enkele garantie dat een CE keurmerk ook daadwerkelijk zegt dat het product voldoet aan de Europese Wet- en of Regelgeving. Echter als blijkt dat een product een CE keurmerk heeft gekregen van de fabrikant en het product voldoet niet aan de Europese wet- en regelgeving dan is de fabrikant aansprakelijk voor opgelopen schade.
Het CE kenmerk heeft inderdaad zoals hierboven aangedragen een voorgeschreven vormgeving. Dit is het kenmerk Conformité Européenne. De dichter bij elkaar staande CE op veel Chinese producten is een wettelijk toegestane poging zand in de ogen te strooien van de buitenlandse markt van China. Het is namelijk een officieel vastgesteld kenmerk voor de term "China Export". China doet hier dus wettelijk (volgens Chinese wetgeving) niets verkeerd, echter is het misbruik volgens Europese regelgeving.
Meer info zie CE-Markering


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

Het is geen keurmerk, maar in een aantal gevallen zit er wel degelijk een kwaliteitsborging achter.
Dit meldt RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland): "Op het product moeten ook de naam en het adres van de fabrikant worden vermeld. In veel gevallen eisen de richtlijnen dat de fabrikant zijn product laat testen door een 'notified body', een onafhankelijke, door de overheid aangemelde keuringsinstantie."

De fabrikant plakt dus inderdaad zelf de EU CE-sticker, maar dat is niet vrijblijvend zoals Wilco ook al aangeeft.

Maar volgens mij blijft de bottom line dat een product met alleen China Export dat niet voldoet aan de Europese richtlijn (en dat lijkt me hier het geval) binnen de EER niet mag worden verkocht. Als je DR5000 hierdoor uitfikt is dus de fabrikant aansprakelijk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door WilcoV »

Volgens de officiële richtlijnen is er GEEN onafhankelijke toetsing nodig voor het CE merk an sich, dit kan aanvullend worden vastgesteld door de EU of lidstaten voor bepaalde producten maar heeft op zich NIETS met het CE kenmerk zelf te maken. Dan worden er aanvullende eisen gesteld aan waaraan producten moeten voldoen maar ook dan is het CE kenmerk zelf een aanbrenging die de fabrikant zelf doet en NIET een keurmerk wat aangeeft dat het getoetst is aan de criteria en/of regelgeving. De toetsing vind steekproefsgewijs plaats door de overheden van alle lidstaten:

"De fabrikant van een product brengt feitelijk de markering aan en is verantwoordelijk voor de
juiste toepassing van de EG-richtlijnen. Maar vele anderen hebben ook met CE-markering te
maken. Ontwerpers, handelaren, inkopers, werkgevers en gebruikers moeten zich steeds
rekenschap geven van de juiste toepassing van de eisen."

"De CE-markering op een product laat zien dat de fabrikant of de importeur voor de EER de
eisen voor veiligheid, gezondheid en milieu in acht heeft genomen. Deze eisen staan in
zogenoemde EG-richtlijnen."

"Meestal komen de volgende verplichtingen bij CE-markering kijken:
 Het maken van een risicoanalyse van het product. Welke gevaren kunnen worden
veroorzaakt door het product? Hoe groot is het risico voor mens, dier, goederen of
milieu? Met welke oplossingen worden de risico's in overeenstemming met de
betreffende EG-richtlijn verminderd?
 Het schrijven van een gebruikershandleiding, waarin onder andere wordt uitgelegd
waarvoor het product bedoeld is. Verder komen daar de verboden en waarschuwingen
in voor, de bediening en het onderhoud. De handleiding is in de taal van de gebruiker.
 Het opstellen van een EG-verklaring van overeenstemming. De fabrikant (of de
importeur voor de EER) verklaart dat het product voldoet aan de met name genoemde
EG-richtlijnen en normen.
 Het aanleggen van een productdossier. Hierin bevinden zich in ieder geval de
bovengenoemde documenten, maar ook ontwerpgegevens, tekeningen, berekeningen,
testrapporten, kortom alles waarmee kan worden aangetoond dat aan de essentiële
eisen is voldaan met betrekking tot de CE-markering."

"CE-markering is zelfcertificatie, hetgeen vooral voor het MKB een goede zaak is. Alleen in
bijzondere gevallen, zoals bij bepaalde gevaarlijke machines of bijvoorbeeld voor grote
drukvaten moet verplicht een extern deskundige (een Notified Body) worden geraadpleegd
die voor die aspecten het product keurt en een verklaring hiervoor afgeeft.
De nationale overheden zorgen ervoor dat er steekproefsgewijs wordt gecontroleerd of de
zaken serieus worden aangepakt."

Het verhaal van de "notified Body" is één van de aanvullende eisen welke door een overheid aan een specifiek product of een productgroep gesteld kunnen worden. Dis zegt alleen dat de fabrikant of importeur moet aan KUNNEN tonen dat het product is getoetst door een gecertificeerde instantie of bedrijf aan de voor dat product of die productgroep vastgestelde regelgeving. Vervolgens is het de fabrikant of importeur die het CE kenmerk aanbrengt of aan laat brengen. Die aantoning wordt echter wederom steekproefsgewijs getoetst door de overheden. Waarmee het dus wederom geen garantie bied. Dat zou alleen een keurmerk doen maar daar heeft de zogenaamde 'terugtredende liberale overheid' niet voor gekkozen.

Het onjuist gebruik van het CE kenmerk of niet juist volgen van de richtlijnen is strafbaar, maar wordt niet standaard getoetst (wat bij een keurmerk wel zou gebeuren), het wordt 'slechts' steekproefsgewijs getoetst.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

En ik denk dat jouw laatste zin de crux is Wilco. Men kan ermee wegkomen.

Wat ik me nu wel afvraag: ik heb 2 van die voedingen (een van de DR5000 en een van de booster), de ene heeft een EU CE-markering erop staan, de andere de China Export markering. Verder zie ik als leek geen enkel verschil. Is de ene nu betrouwbaarder dan de andere?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door WilcoV »

shoven schreef: 28 jan 2021 10:36 En ik denk dat jouw laatste zin de crux is Wilco. Men kan ermee wegkomen.

Wat ik me nu wel afvraag: ik heb 2 van die voedingen (een van de DR5000 en een van de booster), de ene heeft een EU CE-markering erop staan, de andere de China Export markering. Verder zie ik als leek geen enkel verschil. Is de ene nu betrouwbaarder dan de andere?
Inderdaad en daar maken de Chinezen slim misbruik van. Je mag er van uit gaan dat de EU CE betrouwbaarder is dan de China Export CE indien je het product hier in Nederland gekocht hebt (of in Europa). Een importeur is namelijk mede verantwoordelijk voor de toetsing van de criteria voor het CE kenmerk als deze het importeert. Een importeur neemt wel een groot risico als het product ten onrechte een EU CE kenmerk heeft gekregen.
Koop je het zelf bijvoorbeeld in China, tsja ik denk eerlijk gezegd dat China niet erg onder de indruk is als er 'strafmaatregelen door Nederland worden ingesteld bij misbruik van het EU CE kenmerk, maar daar gebruiken ze dan het China Export CE kenmerk voor.
Dit geeft wel aan dat men zelf een bewust risico neemt als men zelf bij een Chinees verzendbedrijf besteld omdat het zo goedkoop is.
Overigens betekend dit alles ook weer niet dat een niet CE gekenmerkt product slechter of niet betrouwbaar is. Het kan net zo goed zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gesloten