welke locdecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Beste Marcel,

Mijn ervaringen met decoders is dat er een standaard waarden is voor alle motoren waar mee is getest. Bij ESU zijn dat veelal HO treinen motoren.
Ik heb de Nederlandse handleiding van de ESU V4.0 eens doorgenomen en daar staat een stuk in met betrekking frequentie en P en I-waardes.
Alle soorten decoders hebben deze instellingen, en daarmee kan je de motoren goed afstellen, alleen dat is een hele klus, ik heb straks meer dan 60 decoders en ben er nog een leek in, maar gister avond heb een ESU V4.0 in een baureihe 110 van Fleischman afgestelt en geed eerst als een raket, nu heel netjes en ook op lage snelheden veel beter. Trouwens CV-5 heb ik ik zelfs op 75 staan, staat standaard op 255. En de snelste snelheid is daarbij al 175km/uur in Train, stap 28.

Ik heb last iemand van Fleischmann / Roco gesproken en die lukte het met alle decoders types hun loks netjes te laten rijden, alleen hert kost je verdomd veel tijd om het in te stellen die decoders. En af fabriek is gemiddelde (redelijk instelling voor alle soorten treinen).


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Beste Mark,

Klopt. Daarom zet ik, voor de standaard Fleischmann motortjes, in de D&H10C de motorregeling op Hard in plaats van de standaardinstelling Soft, en zet Martin in de N45 CV9 op 2 en past hij indien nodig CV53 en CV54 aan. Je past daarmee inderdaad de parameters van de motorregeling aan, zodat die zo goed mogelijk is afgestemd op het motortje in jouw specifieke model.

Met CV5 pas je inderdaad de maximumsnelheid van je locje aan. Ik zet altijd mijn locje op het spoor dat ik gebruik voor de snelheidsmetingen van iTrain, en laat 'm dan een keer rijden op stap 28. Als de gemeten snelheid dan hoger is dan de echte maximumsnelheid van de loc, dan programmeer ik een lagere waarde in CV5. Dit herhaal ik totdat de gemeten snelheid op stap 28 ongeveer klopt met de echte maximumsnelheid van de loc. Daarna doe ik de rest van de metingen.


Groeten, Marcel


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Waar ik mijn decoders meestal koop, hebben ze geen Rauthenhaus. Wel D&H. De reden om voor de DH10C te kiezen en niet voor de RMX990C is dus puur om de verkrijgbaarheid. En dat de DH10C minder instelmogelijkheden heeft is voor mij geen nadeel: decoder in de loc, adres instellen, en rijden maar. Alle verlichtingsfuncties die ik wil kan ik (erg gemakkelijk) instellen op deze decoder, en meer heb ik eigenlijk niet nodig.
Eigen keuze is niks tegen in te brengen. Weloverwogen, al raad ik aan om de RMX990c een keer aan te schaffen en te vergelijken. Je kan ze bij mij kopen of bij http://www.rokon.info

Maar als de D&H jouw een gevoel van Plug & Play geeft wie ben ik dan om jou wat anders te adviseren :)
Helaas is mijn ervaring anders. Misschien heb ik een slechte batch gehad ofzo, maar alle N45 decoders die ik met een standaard Fleischmann motortje gebruikt heb, gaven geen mooi rijgedrag: snelheidswisselingen, duidelijk zichtbare stappen, en bij het ijken in iTrain was de snelheid bij een stap hoger vaak lager dan de snelheid bij de stap daarvoor. Ik zal het nog eens proberen met de door jou genoemde instellingen; wie weet gaat er een wereld voor me open ;)
Het wisselen van de snelheid los je op met CV53 en CV54, Als jou max niet mooi verloopt met het ijken dan moet je CV5 een heel eind verlagen. Tot je een mooie aflopende lijn krijgt vanaf stap 28 naar beneden. Over het algemeen lossen de PID regeling van CV53 en 54 al een heleboel op hiein. Dit maakt Kuehn geen slechte decoder maar een ruwe instelling die je eigen moet maken. Meestal zijn de enige CV's die ik wijzig: 2, 5, 9, 53 en 54
Het is overigens niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over welke decoder de beste is; daar is geen antwoord op. Iedereen zal andere voorkeuren hebben. Ik persoonlijk vind de beperkte hoeveelheid instellingen van de N025 en de DH10C wel prettig, terwijl anderen zweren bij zoveel mogelijk CVs. Ik heb die N45 decoders toen ook gekocht omdat dit me een prettige decoder leek, maar helaas kreeg ik daar geen mooi rijgedrag mee. Anderen hebben dat probleem duidelijk niet.
Het gaat me niet zozeer om de cv aantallen. Echter als je de specificaties van de N25 naast die van de N45 legt is laatstgenoemde overduidelijk sterke, beter, kleiner en veiliger. De reden dat ik de RMX bovende DH10c verkies is puur de mogelijkheid om de hinderlijke stop&go eigenschappen van D&H te elimineren.

Voor de rest heb je gelijk hoor, maar een discussie kan ook gezond gevoed worden!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

martindomburg schreef:... een discussie kan ook gezond gevoed worden!!
Mee eens.
..., al raad ik aan om de RMX990c een keer aan te schaffen en te vergelijken. Je kan ze bij mij kopen of bij http://www.rokon.info
Misschien maar 'ns een keer doen. Wat tijd investeren in het (opnieuw) vergelijken van de N025, N45, DH10C, DCX75 en dan ook de RMX990c daarin meenemen.
Zal wel puur uit interesse zijn dan, want op dit moment zijn al mijn locs, op 5 na, al voorzien van een decoder. Meestal de N025 of de DH10C.
Het wisselen van de snelheid los je op met CV53 en CV54, Als jou max niet mooi verloopt met het ijken dan moet je CV5 een heel eind verlagen. Tot je een mooie aflopende lijn krijgt vanaf stap 28 naar beneden. Over het algemeen lossen de PID regeling van CV53 en 54 al een heleboel op hiein. Dit maakt Kuehn geen slechte decoder maar een ruwe instelling die je eigen moet maken. Meestal zijn de enige CV's die ik wijzig: 2, 5, 9, 53 en 54
De werking van al deze CVs is me bekend (na het inbouwen van ruim 50 decoders). CV5 wordt inderdaad meestal flink verlaagd, maar m'n probleem zit 'm dan ook niet in de maximum snelheid. Tot nu toe is het me alleen nooit gelukt om met een N45 een rijdgedrag te krijgen waar ik echt tevreden over ben, maar misschien dat dat met jouw tips verandert.
... als je de specificaties van de N25 naast die van de N45 legt is laatstgenoemde overduidelijk sterke, beter, kleiner en veiliger.
Dat is ook de reden dat ik al jaren geen N025 meer gekocht heb. Ik heb er nog een paar liggen (die ik ook nog wel ga gebruiken), maar veel locs hebben tegenwoordig ook sluitlichten en die wil ik dan toch apart schakelbaar maken (wat met een N45 of DH10C prima gaat, maar met een N025 natuurlijk niet). Overigens is veiligheid voor mij niet zo'n issue; ik heb al zeker 10 jaar geen decoder meer gesloopt.
De reden dat ik de RMX bovende DH10c verkies is puur de mogelijkheid om de hinderlijke stop&go eigenschappen van D&H te elimineren.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb eigenlijk nooit last van stoppende treintjes, behalve met een Fleischmann stoomlocje met af-fabriek decoder.
Of bedoel je gewoon de "Energiesparmodus"? Maar die kun je bij de DH10C ook gewoon uitschakelen (CV137 bit 1), hoewel ik dat nog nooit gedaan heb.


Groeten, Marcel


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

OK, zoals ik hierboven al schreef, heb ik een korte vergelijkende test gedaan met een aantal verschillende decoders. Het gaat om de Kuehn N45, Kuehn N025, ESU LokPilot v4 en D&H DH10C. Ik heb (nog) geen andere decoders, zoals de RMX990C, meegenomen in deze test, omdat ik die simpelweg niet op voorraad heb. Ik heb daarbij alleen gekeken naar het rijgedrag en de vorm van de curve van een snelheidsmeting met iTrain. Andere eigenschappen (zoals de mogelijke instellingen voor functies, etc.) kan ieder voor zich beoordelen aan de hand van de handleiding van de decoder.

Alle decoders zijn na elkaar getest in dezelfde Fleischmann TRAXX locomotief (in dit geval een BLS exemplaar). Dit is een nieuwe loc, waaraan niets aangepast is. Alleen de analoog-stekker is verwijderd en in plaats daarvan zijn de verschillende decoders ingeplugd. De snelheidsmetingen zijn gedaan met iTrain, op een traject van 80 cm. De modelspoorbaan werd daarbij bestuurd met een Intellibox II, via een aangepaste Tams B-2 booster, bij een railspanning van 16,2 V.

Voor elke decoder zijn eerst, voor zover nodig, de CV instellingen aangepast om een goed/acceptabel rijgedrag te krijgen. Misschien dat dit met een (veel) grotere tijdsinvestering nog beter kan, maar aangezien ik geen zin heb om voor elk locje opnieuw uren aan de instellingen te prutsen (daar zit voor mij niet de hobby, maar voor anderen misschien juist wel), heb ik dat ook hier niet gedaan. Daarna is de minimum snelheid zo laag mogelijk ingesteld, waarbij de loc nog wel rijdt op stap 1, en is de maximumsnelheid met CV5 ingesteld op ongeveer 140 km/h (de maximumsnelheid van de loc in werkelijkheid). Met CV6 (voor de Kuehn decoders en de ESU) of CV48 (voor de DH10C) is de snelheid bij stap 14 ingesteld op ongeveer 50 km/h.

De uiteindelijk gebruikte CV waarden (waar deze afwijken van de standaard waarden) zijn dan:
  • Kuehn N45: CV2=1, CV5=86, CV6=28, CV9=2, CV53=1, CV54=12
  • Kuehn N25: CV2=1, CV5=112, CV6=36
  • ESU LokPilot v4: CV5=68, CV6=24
  • D&H DH10C: CV5=53, CV48=3, CV50=1
Zoals in de lijst te zien is, zijn voor de N45 de instellingen aangepast naar de door Martin gesuggereerde instellingen. Deze gaven inderdaad een veel beter rijgedrag dan de standaardinstellingen. Kort experimenteren met andere waarden gaf geen beter resultaat. Voor de DH10C is de motorregeling ingesteld op "Hard" in plaats van "Soft" (met CV50) en is de kromming van de snelheidscurve ingesteld op stand 3 (met CV48) om een snelheid van ongeveer 50 km/h te krijgen bij stap 14 (omdat deze decoder geen CV6 heeft).

Allereerst de belangrijkste conclusie: met alle geteste decoders rijdt de loc prima, zowel bij lage snelheden als bij hoge snelheden. Dat met de Kuehn N45 geen mooi rijgedrag te krijgen zou zijn, blijkt in de praktijk dus nogal mee te vallen. Tijdens de test ontstond wel een probleem met de Kuehn N025: deze reageerde soms niet meer op commando's vanuit de centrale. Het uitschakelen en na een paar seconden weer inschakelen van de baanspanning was dan de enige oplossing. Dit probleem trad met geen van de andere decoders op.

Dan de snelheidscurves in iTrain:
  • Hoewel de snelheidscurve voor de N45 prima bruikbaar is, is dit niet echt een mooie vloeiende lijn. Vooral rond stap 7-8 zit een vlak stukje, waar bij twee verschillende stappen (vrijwel) dezelfde snelheid werd gemeten. De minimum snelheid met de N45 was 6,7 km/h.
  • De snelheidscurve met de N025 is een stuk vloeiender, met zoals verwacht een klein knikje rond stap 14. De minimum snelheid met de N25 was 3,2 km/h.
  • De snelheidscurve met de ESU decoder laat een nog vloeiender lijn zien. Met deze decoder rijdt de loc echt perfect, zonder ook maar één instelling aan te passen (behalve de snelheden). De minimum snelheid met de ESU decoder is 4,9 km/h.
  • De snelheidscurve met de DH10C is net zo vloeiend als met de ESU. De minimum snelheid met de DH10C is 2,9 km/h.
Op basis van deze test blijft mijn favoriete decoder de DH10C. Prima rijgedrag, een mooie vloeiende snelheidscurve, en een lage minimum snelheid. De ESU doet het op zich net zo goed, maar is duurder, een stuk dikker, en heeft twee functie-uitgangen minder. Voor mij komt die dus op de tweede plaats. De Kuehn N45 is een goede derde. Van de minder vloeiende snelheidscurve is in de praktijk niet te merken (behalve het vlakke stukje rond stap 7-8), en met vier functie-uitgangen heeft deze decoder zeker de beste prijs-kwaliteitverhouding. De Kuehn N025 zou op dit moment niet meer mijn keuze zijn; er zijn tegenwoordig gewoon betere decoders voor een nauwelijks hogere prijs.
Fleischmann Traxx N45 CV2=1 CV5=86 CV6=28 CV9=2 CV53=1 CV54=12.JPG
Fleischmann Traxx N45 CV2=1 CV5=86 CV6=28 CV9=2 CV53=1 CV54=12.JPG (45.77 KiB) 6511 keer bekeken
Fleischmann Traxx N025 CV2=1 CV5=112 CV6=36.JPG
Fleischmann Traxx N025 CV2=1 CV5=112 CV6=36.JPG (45.99 KiB) 6511 keer bekeken
Fleischmann Traxx ESU CV5=68 CV6=24.JPG
Fleischmann Traxx ESU CV5=68 CV6=24.JPG (45.75 KiB) 6511 keer bekeken
Fleischmann Traxx DH10C CV5=53 CV48=3 CV50=1.JPG
Fleischmann Traxx DH10C CV5=53 CV48=3 CV50=1.JPG (45.33 KiB) 6511 keer bekeken


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: welke locdecoder?

Bericht door BenQ »

Marcel,
Een mooie test van de verschillende decoders. Of het een door een mooie vloeiende lijn ook mooier zou rijden betwijfel ik.
Alles hangt ook af van de temperatuur van de loc, als je de boel net aan hebt gezet en je gaat een snelheidsmeting doen dan krijg je hele andere waarden dan wanneer alles lekker warm en ingereden is.
De keuze hangt ook samen met de betrouwbaarheid van de decoder, sommige gaan wel eens kapot en sommige gaan jaren mee.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Ben,

Klopt, mooi rijden en een vloeiende snelheidscurve zijn twee verschillende dingen. Dat geef ik ook aan in mijn conclusie:
talent schreef:Van de minder vloeiende snelheidscurve is in de praktijk niets te merken ...
Van de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat als een loc met een bepaalde decoder nogal last heeft van snelheidswisselingen, dat je dan ook geen mooie vloeiende snelheidscurve krijgt. Dat was echter bij deze vier decoders absoluut niet het geval. Met alle decoders reed de loc prima!

Misschien was het wel goed geweest inderdaad even te vermelden dat ik de loc natuurlijk wel netjes heb warm gereden voordat ik de snelheidsmetingen ging doen. Telkens na het wisselen van decoder, heb ik de loc eerst gewoon een tijdje rondjes laten rijden (om ook te kijken hoe het rijgedrag was).

Betrouwbaarheid is altijd een lastig punt. Mijn eerste decoder die ik ooit inbouwde was een Uhlenbrock (dat moet minstens 12 jaar geleden zijn) en daar heeft de loc volgens mij nog geen twee meter mee gereden voordat de decoder defect was. De tweede decoder, rond dezelfde tijd, was een Lenz LE0521A, en die doet het nu nog altijd prima. Die defecte decoder heb ik toen ook vervangen door een Lenz (zonder verder iets aan te passen) en die doet het ook nog steeds. Vanmorgen kwam mijn Talent ineens niet meer van z'n plek, en ook de verlichting deed het niet meer. De decoder (een Kuehn N025) was ook niet meer uit te lezen. Decoder omgewisseld (tegen de N025 uit bovenstaande test) en de Talent rijdt weer prima. Verder in ruim 10 jaar en ruim 50 decoders nog nooit een defect gehad.

Maar, eigenlijk is de conclusie van mijn test ook dat een Kuehn N45, een ESU LokPilot micro V4.0 en een D&H DH10C allemaal prima decoders zijn, afhankelijk van je eigen budget en voorkeuren. Het belangrijkste doel was eigenlijk om, voor mijzelf, te bepalen welke decoder ik wil gaan gebruiken in deze loc. Ik kies nu voor de DH10C, omdat ik daarmee met minder moeite het gedrag krijg wat ik wil (ook wat instellen van de verlichtingsfuncties betreft), maar dat is puur en alleen mijn persoonlijke keuze.

Groeten, Marcel



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Wat Marcel laat zien, klopt met de standaard instellingen. Echter heeft het met de EMK en PID regeling te maken.
De DH10 en ESU zijn beter afgesteld op N spoor behoefte. N045 is standaard ingesteld op andere last.
In het programma JMRI staat sinds kort de N045 erin, en ben nu bezig om de een lok 750 001-0 van DB, Minitrix, in te stellen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: welke locdecoder?

Bericht door FidOo »

Mooie test marcel. Heel erg informatief!
Bedankt voor het delen van de informatie en je ervaring!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Marksintpancras schreef:Wat Marcel laat zien, klopt met de standaard instellingen.
Nee, zoals in de tekst staat, is dit al met aangepaste instellingen! Met standaard instellingen is het rijgedrag met de Kuehn N45 onacceptabel: snelheidswisselingen en een snelheidscurve waarin snelheden soms lager zijn bij een hogere stap dan bij een lagere stap.

Het probleem met de N45 is dus gewoon dat de PID-regelaar niet zo goed is als die van sommige andere decoders. Vandaar de wat minder vloeiende snelheidscurve en de hogere minimum snelheid.

Maar nogmaals: de verschillen in rijgedrag zijn niet of nauwelijks zichtbaar, en die iets minder vloeiende snelheidscurve of iets hogere minimum snelheid maakt in de praktijk niets uit. 6,7 km/h is nog steeds héél langzaam. Alleen zul je bij de N45 dus iets meer moeite moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Klopt Marcel, je had ze al aangepast. Mijn excuses.
Echter er zit verschil in Cv waardes van DH10 en de N045. Als bij DH10 de CV50 op hard (1) wordt gezet, zet je de p waarden op maximaal, de i zet je minimaal (0) en er wordt nog iets gedaan met tijd.
Ik ga vanmiddag dit bekijken hoe dat op de N045 zit, en ga proberen te kijken hoe dat zit.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Ach so, klopt, heb je gelijk in.

Met CV53 op 1 (van 63) staat de I voor de N45 natuurlijk ook heel laag. De P staat met CV54 op 12 (van 63) ook vrij laag, terwijl die voor de DH10C met de regeling op hard juist op maximaal staat. Je zou dus zeggen dat CV54 flink omhoog moet voor de N45. Daar wordt het rijgedrag echter niet beter van!

Het lastige is dat deze waarden voor de DH10C en voor de N45 natuurlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Je kunt niet zomaar zeggen dat 7 (van 7) voor de P in de DH10C overeenkomt met 63 (van 63) in de N45. Dat hangt helemaal af van hoe deze parameters intern worden afgebeeld op de parameters voor de regelaar, of zowel hoe deze parameters worden omgerekend in de proportionele versterkingsfactor en de integratietijd van de regelaar.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Wisten jullie dat wanneer je bij de ESU LokPilot V4.0 CV54 op 0 programmeerd, hem op de baan zet en met het activeren van F1 de loc zelf zijn motormanagement instelt.... Probeer het maar eens, werkt echt heel erg goed. De loc schiet dan een meter naar voren en regelt daarbij zelf zijn FQ, P, I en D in :P

Verder is dit een leuke discussie om te volgen, blijf vooral doorgaan.

Maar voor de beginners die dit volgen en halverwege de draad zijn verloren: ALLE decoder in N-spoor zijn goed voor 95% van de taken die deze moet doen. Namelijk een loc laten rijden :) Juist de kleine details van het rijgedrag (waarover deze discussie eigenlijk gaat) merk je eigenlijk pas als het er echt toe gaat doen. IN 9 van de 10 gevallen herken je niet eens welke decoder erin zit. Een geoefende rijder kan het horen aan de motorgeluid of het een Kuehn is, ESU of D&H :)

Grz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Leuke feature van die ESU, die kende ik inderdaad nog niet. Heb ook maar twee ESU's in gebruik (beiden in een Liliput Flirt) en die rijden prima zonder iets in te stellen.

Maar inderdaad voor de beginners: de test die ik heb gedaan laat eigenlijk zien dat zowel een Kuehn als een ESU als een D&H een prima decoder is die, in de meeste gevallen, een mooi rijgedrag oplevert. Eventueel (met hulp van de "experts" op dit forum) even een paar CV waarden aanpassen en je hebt een mooi rijdende loc. Dat de snelheidscurve van de N45 iets minder vloeiend is, maakt in de praktijk echt helemaal niets uit. Een Lenz of Tran decoder heb ik overigens ook goede ervaringen mee (al moet je bij die laatste even oppassen dat de uitgangsspanning van je centrale niet te hoog is).

Sommige combinaties werken niet lekker, maar ook dat geldt weer voor alle decoders. In dat geval gewoon even een andere decoder proberen en hier even rondvragen met welke decoder mensen wel goede ervaringen hebben in deze specifieke loc.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: welke locdecoder?

Bericht door Rick »

Dat CV9 = 2 voor de N045 was een goede tip, mijn BR151 rijdt nu wat prettiger in de rondte. Eens kijken wat ik nog met de D&H 10C kan spelen gezien de opmerkingen hier. :)


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: welke locdecoder?

Bericht door Redskin »

martindomburg schreef:Wisten jullie dat wanneer je bij de ESU LokPilot V4.0 CV54 op 0 programmeerd, hem op de baan zet en met het activeren van F1 de loc zelf zijn motormanagement instelt.... Probeer het maar eens, werkt echt heel erg goed. De loc schiet dan een meter naar voren en regelt daarbij zelf zijn FQ, P, I en D in :P
Ja wist ik; erg slimme feature en deze werkt fantastisch! Doe het overigens wel -zoals de fabrikant ook aangeeft- op een recht en vlak stuk spoor (en wat mij betreft ook bij voorkeur zonder wissels of eventueel andere storende zaken zoals ontkoppelaars, overgangsrails etc.).
Nu de andere fabrikanten nog :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Gisteren met de P & I bij de N045 gespeeld, de P op 60 gezet en de I op 1, merk weinig verschil.
Echter bij ongeveer stap 24 lijkt de het snelst en daarna neemt de snelheid af. Mogelijk heeft dit er mee te maken:
"Die Regelung muß sich eine Reserve lassen, sonst kann an einer Steigung
kein „Gas“ mehr gegeben werden und die Lok würde langsamer".

Vanavond, als ik tijd heb, testen met:
"CV#115 Asymmetrie-Erkennungspegel : Hier kann die Empfindlichkeit der
Erkennung der asymmetrischen Digitalspannung eingestellt werden. Kleinere
Werte erhöhen die Empfindlichkeit. Größere Werte machen die Erkennung bei
Zentralen mit ungenauem Ausgangspegel stabiler."

Ivm een bestelling bij DM-toys van een Flirt en een baureihe 112.1 even de kans genomen om 3 DH10 decoders te bestellen voor wat minitrix locs (deze hebben last van dat er moeilijk een ESU of Kuehn in de NEM651 stekker past) en ja, :o Marcel heeft mij nieuwsgierig heeft gemaakt over het rijgedrag :D . Wil kijken of die curve bij mij op de baan ook zo mooi wordft zonder hoeken :lol:

En daarna sparen ivm na de zomer wil ik een order plaatsen bij Werkplaats D@mburg.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

CV54 op 60??? Dat is wel heel hoog. Dat de snelheid na stap 24 weer afneemt zou trouwens niet moeten. Dat heeft niets met die reserve te maken, die verklaart alleen waarom de maximum snelheid op stap 28 lager kan zijn dan de maximum snelheid analoog.

Die CV115 gaat je denk ik weinig helpen. Volgens mij heeft die te maken met het remmen bij een asymmetrische spanning (zie CV27). Met CV115 stel je dan in wanneer de decoder vindt dat de spanning asymmetrisch is, zodat dan geremd wordt.

Mooie treintjes, zo'n Flirt van Liliput. Rijden ook erg mooi (bij mij met een ESU decoder, omdat dat toen de enige Next18 decoder was die ze hadden, maar zou met een N45 of DH10C ofzo ook prima moeten zijn).

Heeft die 112.1 ook rode sluitlichten? Bij de 143 (die er veel op lijkt) kun je heel simpel met het doorkrassen van twee printspoortjes en het solderen van twee draadjes van decoder naar print, zorgen dat je de sluitlichten apart kunt schakelen (als je er een N45 of DH10C in zet). Ik heb het bij mij zo ingesteld dat met F0 gewoon wit voor en achter rood brandt, met F1 brandt alleen de verlichting aan de kant van cabine 1 (wit of rood afhankelijk van de rijrichting) en met F2 alleen aan de kant van cabine 2. Met F3 brandt aan beide kanten wit (rangeerlicht). Als de 112.1 ook sluitlichten heeft, kan dat daarbij waarschijnlijk ook wel.

Ik ben wel benieuwd wat jij van de DH10C vindt. Let wel op dat ik meestal de regeling op Hard zet (in plaats van Soft, dus CV50=1). De vorm van de regelcurve zet ik op 3, dan zit je bij stap 14 ongeveer op 1/3 van de maximum snelheid. Dit kun je bij de DH10C niet zoals normaal met CV6 instellen. CV2 (de minimum snelheid) moet je gewoon op 0 laten staan; de decoder regelt dit dan zelf.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Beetje late reactie, het project lag een tijd stil door omstandigheden en nu weer opgepakt.

Zeer veel info zie ik al, heel erg blij mee, bedankt hiervoor! Ik heb 4 reeds digitale locs . Een oude fleischmann 7380 met de N25 (die ik nu ga finetunen aan de hand hiervan ivm te grote snelheids stappen en een Vmax van een TGV) en een Roco met N45.
Ook nog een Arnold BR189 Raillon en een erg mooi lopende Fleischmann Taurus waarvan ik geen idee heb wat er in zit want ik krijg hem niet open.

Ik twijfel tussen de DH10C en N45
Waar zoek ik naar? Rustig langzaam kunnen rijden, en als ik dit zo doorlees kom ik dan uit op een DH10C

De locs waar het om gaat (tussen haakjes de aanbevolen decoder volgens jullie, zag een en ander bij Martin voorbijkomen)
Kato Class 66 NEM (N45)
FL 7362 NS1600 (N45)
FL7383 BR151 DB Cargo
FL7312 AEG
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc

aansturing is een FL TwinCenter

alvast bedankt,
Tieme


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Hoi Tieme
De locs waar het om gaat (tussen haakjes de aanbevolen decoder volgens jullie, zag een en ander bij Martin voorbijkomen)
Kato Class 66 NEM (N45)
FL 7362 NS1600 (N45)
FL7383 BR151 DB Cargo
FL7312 AEG
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc
Voor de Kato is de keuze inmiddels wel gewijzigd in de ESU LokPilot v4.0 micro omdat deze gemakkelijker te monteren is dan de Kuehn.
De andere locs gaven een erg mooi resultaat met zowel de DH10C die out-of-the-box mooi kruipgedrag vertoond, en de ESU LokPilot v4.0 micro decoders.
Nadeel van de ESU is wel dat als de connector op de printplaat zit hij dan vaak niet past. Als de connector met draden verbonden moet zijn met de decoder dan is de esu wel een goede kandidaat.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Hoi Martin,

Bedankt! Dan neem ik dat mee in mijn keuze, prijzen ontlopen elkaar niet echt zie ik, allen rond de 28 per stuk.

Het lijstje wordt dan als volgt

Kato Class 66 NEM (Esu V4)
FL 7362 NS1600 (DH10C draad)
FL 7383 BR151 DB Cargo (DH10C draad)
FL 7312 AEG 12X (DH10C draad)
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc (DH10C met NEM)

Eerst maar even verder testrijden met de 4 reeds digitale locs die ik al heb en de boel finentunen. Eerste indruk van DCC is goed te noemen in vergelijking met analoog rijden. Dus ik sluit niet uit dat met de tijd ook de andere baan naar digitaaal gaat.

Ook helling op en af gaat het met een mooie stabiele snelheid



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

https://youtu.be/ju7FwZFwwbw
Hier een filmpje van 2 van mijn locs, Kato class 66 en een Arnold BR189. Beide voorzien met een DH10C van Hans.
Ja, toch de DH10c geprobeerd in de kato, en met een kleine aanpassing paste het.

Instellingen aangepast aan de hand van de hier aangegeven CV waardes en ze lopen mooi, kruipen op stand 1 gaat mooi. De Arnold mag nog wel wat langzamer, nog even erin duiken dus.

Tevreden met de keus!

Als de ombouw van de FL 7312 ook bevalt volgen de andere drie locs ook. Voor deze baan ook



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Vraagje...

Ik had hier een reeds omgebouwde FL 7333 liggen met kuehn 025, die maakte nogal herrie, oorzaak na wat testen bleek isolatietape onder de motor zijn waardoor oa tandwielen geen goed contact maakte omdat de motor iets hoger lag...
Omdat ik in ombouwverslagen, ook van specifiek de BR110, niets las over tape daar dit verwijderd, waardoor de herrie verdween met testen. Printplaatt met chip er weer op, op de dcc baan... rook.... chip kapot...

Waarom moet de motor geisoleerd worden en waarom lees ik daar niks over terug in ombouw verslagen? Moet dat bij alle analoge FL locs?
Laatst gewijzigd door scighera op 14 dec 2017 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: welke locdecoder?

Bericht door BenQ »

Het motorhuis heeft zover mijn kennis reikt geen contact met de plus spanning dus hoeft niet geïsoleerd te worden.
Wat je wel moet isoleren van het chassis zijn de aansluitingen van de koolborstels.
Soms zit er een koolborstel tegen het chassis.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Vreemd, datgene wat geisoleerd was was de onderzijde en de kant waar de koolborsteks niet zitten, de metalen motorbehuizing dus.



Zie foto, het zwarte is tape
Afbeelding20171214_163312 by Tisjen, on Flickr
Afbeelding20171214_163241 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171214_163352 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171214_163340 by Tn, on Flickr


Plaats reactie