welke locdecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: welke locdecoder?

Bericht door Willempie »

Dat stukje plakband tussen motor en frame, is absoluut niet nodig en zegt alleen iets over degene die de ombouw aan het doen is, die heeft geen idee hoe het wel moet of hoe het wel werkt.

Groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: welke locdecoder?

Bericht door spoor65 »

En waar dan de kracht van o.a. dit forum weer van pas zou kunnen komen.

Aangezien iedereen die digitaal wil gaan rijden, het een keer zal moeten leren.

Nadeel is dan dat het soms wat meer tijd kost, via geschreven tekst en foto`s, dan wanneer je iemand om de hoek hebt wonen, die het je kan leren door het te laten zien en doen in zijn bijzijn.
Waarbij gesproken woorden, met de bijbehorende intonaties, vaak zoveel makkelijker te begrijpen zijn, dan geschreven woorden, die alleen maar statisch op ons beeldscherm staan.

Dus ik hoop dat hier, ook weer via het Forum, goede uitleg en uiteindelijk, een goed en leerzaam resultaat uit gaat komen.

En voor de èèn is de materie nu eenmaal moeilijker dan voor de ander, ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten, maar met wat geduld en goede moed van alle kanten, kan uiteindelijk iedereen ook dingen leren die niet direct zijn specialiteit is.

Daarom volg ik dit topic ook met intresse, om er ook van te leren.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Helaas, zonder isolatietape onder de motor (als ook aan de zijde tegenover de koolborstelhouders bleek de decoder dus door te branden... vandaar ook de vraag hier, geen idee hoe dit kon, maar zodra de multimeter binnen is zal ik eens kijken waar de oorzaak zit. En zoals aangeven de andere analoge locs ook even nameten

De loc heb ik trouwens reeds omgebouwd gekocht, met ook verlichting die aan uit ging op snelheidsverandering in plaats van op function toets



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

spoor65 schreef:En waar dan de kracht van o.a. dit forum weer van pas zou kunnen komen.

Aangezien iedereen die digitaal wil gaan rijden, het een keer zal moeten leren.

Nadeel is dan dat het soms wat meer tijd kost, via geschreven tekst en foto`s, dan wanneer je iemand om de hoek hebt wonen, die het je kan leren door het te laten zien en doen in zijn bijzijn.
Waarbij gesproken woorden, met de bijbehorende intonaties, vaak zoveel makkelijker te begrijpen zijn, dan geschreven woorden, die alleen maar statisch op ons beeldscherm staan.

Dus ik hoop dat hier, ook weer via het Forum, goede uitleg en uiteindelijk, een goed en leerzaam resultaat uit gaat komen.

En voor de èèn is de materie nu eenmaal moeilijker dan voor de ander, ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten, maar met wat geduld en goede moed van alle kanten, kan uiteindelijk iedereen ook dingen leren die niet direct zijn specialiteit is.

Daarom volg ik dit topic ook met intresse, om er ook van te leren.

mvg

Freddy
Klopt helemaal Freddy, voordeel van internet is wel alle beschikbare informatie? Heb al veel hier geleerd mbt bijvoorbeeld de CV programmering.
Via youtube het drybrushen van rotsen.

Nu maar even terugvallen op het oude gezegde, meten is weten.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Gisteren gemeten.... geen wonder dat er rook uit kwam. De motorbehuizing zelf heeft geen kortsluiting met het chassis vreemd genoeg, maar wel alle stroomgeleiders van de wielsets naar de printplaat,.

Het gehele chassis heeft verbinding met zowel plus en min waar ik ook meet, schijnbaar niet ernstig genoeg voor analoog gebruik, maar digitaal is het dus funest.

De drie locs die ik zelf ga ombouwen zijn wel keurig (ook amper ingereden, dus geen coating beschadigingen op chassis. Dus binnenkort een poging wagen



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: welke locdecoder?

Bericht door Heiko »

Welke decoder kan ik het beste toepassen in de (Piko 40232 NS) Elektro Treinstel GTW 2/8 ARRIVA? D&H 12A? Of zijn er nog opties.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: welke locdecoder?

Bericht door Nico Essers »

Toen ik de mijne kocht in Hilversum werdt me de DH12a geadviseerd. Ik moet zeggen dat de GTW er fantastisch mee rijdt.
Vandaag krijg ik mijn 2e GTW Arriva en ik zal deze van de zelfde decoder voorzien.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: welke locdecoder?

Bericht door Heiko »

Heb jij nog CV waardes veranderd?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: welke locdecoder?

Bericht door Nico Essers »

Behalve het adres heb ik nog niets gewijzigd. Ik wil me wel nog gaan verdiepen in de cv’s.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: welke locdecoder?

Bericht door EJvH »

Het spijt mij dat ik mijn vraag hier stel , maar ik ga binnenkort mijn eerste n loc kopen een taurus loc van fleischmann ik ben bekend met de merken decoders voor H0 maar in n spoor niet.

Dus welke decoder raden jullie mij aan voor deze loc?

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Merken zijn hetzelfde, decoders zijn alleen wat kleiner.

leesvoer

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: welke locdecoder?

Bericht door Rick »

EJvH schreef:Het spijt mij dat ik mijn vraag hier stel , maar ik ga binnenkort mijn eerste n loc kopen een taurus loc van fleischmann ik ben bekend met de merken decoders voor H0 maar in n spoor niet.

Dus welke decoder raden jullie mij aan voor deze loc?

Mvg
Erik
Ik heb in die loc een Kuehn N45 zitten.



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: welke locdecoder?

Bericht door Heiko »

Het zou voor de beginners onder ons erg handig zijn als er een overzicht zou komen, met welke decoder toe te passen bij welke loc. Inmiddels is die ervaring er wel op dit forum, alleen is bij mijn weten nog geen duidelijk overzicht van.
Daarnaast is het handig om hierbij aan te geven welke CV`s er ten opzichte van de standaardinstellingen gewijzigd dienen te worden om een mooiere loop van de loc te verkrijgen.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Heiko schreef:Het zou voor de beginners onder ons erg handig zijn als er een overzicht zou komen, met welke decoder toe te passen bij welke loc. Inmiddels is die ervaring er wel op dit forum, alleen is bij mijn weten nog geen duidelijk overzicht van.
Daarnaast is het handig om hierbij aan te geven welke CV`s er ten opzichte van de standaardinstellingen gewijzigd dienen te worden om een mooiere loop van de loc te verkrijgen.
Ook dat is er

https://www.dtsportal.nl/viewtopic.php?f=83&t=7

Is aan te vullen door jullie ervaringen en ik vul hem ook telkens aan.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: welke locdecoder?

Bericht door MadSeven »

@Martin, je schrijft bij een Arnold;
Kuehn N45: Veel lawaai, schokkerig rijgedrag
Doehler & Haass DH10c: Mooi rustig en stil. goed kruipgedrag en mooie vlakke inbouw
Ik vraag me af of/wat daar een verklaring voor is; waarom Decoder A met motor A lawaaierig is, en Decoder B niet. Waarom is Decoder A dan niet altijd lawaaierig? Tuurlijk, dat ligt aan de combinatie van het gebruikte motortje en de gebruikte decoder; maar waarom?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

De motor frequentie en de BEMF aansturing van de decoder bepalen het geluid welke de motor produceert in combinatie met het type overbrenging, uitvoering van het anker en de lagers.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: welke locdecoder?

Bericht door EJvH »

Ik weet dat ik in iemand anders zijn topic zit , maar ik heb een vraag over een betreffende loc decoder , ik wil binnenkort een ns 1200 kopen maar ik weet niet precies goed wat voor decoder erin past dan behalve esu en die vind ik iets aan de prijzige kant.

Maar ik heb ook een minitrix ice 1 analoog maar daar komt een kheun decoder in , hopelijk kunnen jullie verder helpen met betrefd de ns 1200 lok.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Kuehn N18 decoder is het meest geschikt.


Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: welke locdecoder?

Bericht door george »

Ik heb een nog om te bouwen 1200 liggen. De Kuehn N18 decoder ken ik niet, tot nu toe heb ik in andere locs de N45 gebruikt. Ook op de Kuehn site kan ik de N18 niet vinden. Is dit een typefout, of een nieuwe decoder?


Groeten,

George

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: welke locdecoder?

Bericht door Sandopie »

George,

In de link (helemaal naar onderen scrollen) staat art.nr. 82350. Dit is een decoder met N-18 interface. Mogelijk dat er nog andere type's zijn met deze interface.

http://www.kuehn-digital.de/n045.html


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Klopt het is de n45 met next 18 aansluiting


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie