welke locdecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Klopt Marcel, je had ze al aangepast. Mijn excuses.
Echter er zit verschil in Cv waardes van DH10 en de N045. Als bij DH10 de CV50 op hard (1) wordt gezet, zet je de p waarden op maximaal, de i zet je minimaal (0) en er wordt nog iets gedaan met tijd.
Ik ga vanmiddag dit bekijken hoe dat op de N045 zit, en ga proberen te kijken hoe dat zit.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Ach so, klopt, heb je gelijk in.

Met CV53 op 1 (van 63) staat de I voor de N45 natuurlijk ook heel laag. De P staat met CV54 op 12 (van 63) ook vrij laag, terwijl die voor de DH10C met de regeling op hard juist op maximaal staat. Je zou dus zeggen dat CV54 flink omhoog moet voor de N45. Daar wordt het rijgedrag echter niet beter van!

Het lastige is dat deze waarden voor de DH10C en voor de N45 natuurlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Je kunt niet zomaar zeggen dat 7 (van 7) voor de P in de DH10C overeenkomt met 63 (van 63) in de N45. Dat hangt helemaal af van hoe deze parameters intern worden afgebeeld op de parameters voor de regelaar, of zowel hoe deze parameters worden omgerekend in de proportionele versterkingsfactor en de integratietijd van de regelaar.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Wisten jullie dat wanneer je bij de ESU LokPilot V4.0 CV54 op 0 programmeerd, hem op de baan zet en met het activeren van F1 de loc zelf zijn motormanagement instelt.... Probeer het maar eens, werkt echt heel erg goed. De loc schiet dan een meter naar voren en regelt daarbij zelf zijn FQ, P, I en D in :P

Verder is dit een leuke discussie om te volgen, blijf vooral doorgaan.

Maar voor de beginners die dit volgen en halverwege de draad zijn verloren: ALLE decoder in N-spoor zijn goed voor 95% van de taken die deze moet doen. Namelijk een loc laten rijden :) Juist de kleine details van het rijgedrag (waarover deze discussie eigenlijk gaat) merk je eigenlijk pas als het er echt toe gaat doen. IN 9 van de 10 gevallen herken je niet eens welke decoder erin zit. Een geoefende rijder kan het horen aan de motorgeluid of het een Kuehn is, ESU of D&H :)

Grz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

Leuke feature van die ESU, die kende ik inderdaad nog niet. Heb ook maar twee ESU's in gebruik (beiden in een Liliput Flirt) en die rijden prima zonder iets in te stellen.

Maar inderdaad voor de beginners: de test die ik heb gedaan laat eigenlijk zien dat zowel een Kuehn als een ESU als een D&H een prima decoder is die, in de meeste gevallen, een mooi rijgedrag oplevert. Eventueel (met hulp van de "experts" op dit forum) even een paar CV waarden aanpassen en je hebt een mooi rijdende loc. Dat de snelheidscurve van de N45 iets minder vloeiend is, maakt in de praktijk echt helemaal niets uit. Een Lenz of Tran decoder heb ik overigens ook goede ervaringen mee (al moet je bij die laatste even oppassen dat de uitgangsspanning van je centrale niet te hoog is).

Sommige combinaties werken niet lekker, maar ook dat geldt weer voor alle decoders. In dat geval gewoon even een andere decoder proberen en hier even rondvragen met welke decoder mensen wel goede ervaringen hebben in deze specifieke loc.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: welke locdecoder?

Bericht door Rick »

Dat CV9 = 2 voor de N045 was een goede tip, mijn BR151 rijdt nu wat prettiger in de rondte. Eens kijken wat ik nog met de D&H 10C kan spelen gezien de opmerkingen hier. :)


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: welke locdecoder?

Bericht door Redskin »

martindomburg schreef:Wisten jullie dat wanneer je bij de ESU LokPilot V4.0 CV54 op 0 programmeerd, hem op de baan zet en met het activeren van F1 de loc zelf zijn motormanagement instelt.... Probeer het maar eens, werkt echt heel erg goed. De loc schiet dan een meter naar voren en regelt daarbij zelf zijn FQ, P, I en D in :P
Ja wist ik; erg slimme feature en deze werkt fantastisch! Doe het overigens wel -zoals de fabrikant ook aangeeft- op een recht en vlak stuk spoor (en wat mij betreft ook bij voorkeur zonder wissels of eventueel andere storende zaken zoals ontkoppelaars, overgangsrails etc.).
Nu de andere fabrikanten nog :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Gisteren met de P & I bij de N045 gespeeld, de P op 60 gezet en de I op 1, merk weinig verschil.
Echter bij ongeveer stap 24 lijkt de het snelst en daarna neemt de snelheid af. Mogelijk heeft dit er mee te maken:
"Die Regelung muß sich eine Reserve lassen, sonst kann an einer Steigung
kein „Gas“ mehr gegeben werden und die Lok würde langsamer".

Vanavond, als ik tijd heb, testen met:
"CV#115 Asymmetrie-Erkennungspegel : Hier kann die Empfindlichkeit der
Erkennung der asymmetrischen Digitalspannung eingestellt werden. Kleinere
Werte erhöhen die Empfindlichkeit. Größere Werte machen die Erkennung bei
Zentralen mit ungenauem Ausgangspegel stabiler."

Ivm een bestelling bij DM-toys van een Flirt en een baureihe 112.1 even de kans genomen om 3 DH10 decoders te bestellen voor wat minitrix locs (deze hebben last van dat er moeilijk een ESU of Kuehn in de NEM651 stekker past) en ja, :o Marcel heeft mij nieuwsgierig heeft gemaakt over het rijgedrag :D . Wil kijken of die curve bij mij op de baan ook zo mooi wordft zonder hoeken :lol:

En daarna sparen ivm na de zomer wil ik een order plaatsen bij Werkplaats D@mburg.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: welke locdecoder?

Bericht door talent »

CV54 op 60??? Dat is wel heel hoog. Dat de snelheid na stap 24 weer afneemt zou trouwens niet moeten. Dat heeft niets met die reserve te maken, die verklaart alleen waarom de maximum snelheid op stap 28 lager kan zijn dan de maximum snelheid analoog.

Die CV115 gaat je denk ik weinig helpen. Volgens mij heeft die te maken met het remmen bij een asymmetrische spanning (zie CV27). Met CV115 stel je dan in wanneer de decoder vindt dat de spanning asymmetrisch is, zodat dan geremd wordt.

Mooie treintjes, zo'n Flirt van Liliput. Rijden ook erg mooi (bij mij met een ESU decoder, omdat dat toen de enige Next18 decoder was die ze hadden, maar zou met een N45 of DH10C ofzo ook prima moeten zijn).

Heeft die 112.1 ook rode sluitlichten? Bij de 143 (die er veel op lijkt) kun je heel simpel met het doorkrassen van twee printspoortjes en het solderen van twee draadjes van decoder naar print, zorgen dat je de sluitlichten apart kunt schakelen (als je er een N45 of DH10C in zet). Ik heb het bij mij zo ingesteld dat met F0 gewoon wit voor en achter rood brandt, met F1 brandt alleen de verlichting aan de kant van cabine 1 (wit of rood afhankelijk van de rijrichting) en met F2 alleen aan de kant van cabine 2. Met F3 brandt aan beide kanten wit (rangeerlicht). Als de 112.1 ook sluitlichten heeft, kan dat daarbij waarschijnlijk ook wel.

Ik ben wel benieuwd wat jij van de DH10C vindt. Let wel op dat ik meestal de regeling op Hard zet (in plaats van Soft, dus CV50=1). De vorm van de regelcurve zet ik op 3, dan zit je bij stap 14 ongeveer op 1/3 van de maximum snelheid. Dit kun je bij de DH10C niet zoals normaal met CV6 instellen. CV2 (de minimum snelheid) moet je gewoon op 0 laten staan; de decoder regelt dit dan zelf.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Beetje late reactie, het project lag een tijd stil door omstandigheden en nu weer opgepakt.

Zeer veel info zie ik al, heel erg blij mee, bedankt hiervoor! Ik heb 4 reeds digitale locs . Een oude fleischmann 7380 met de N25 (die ik nu ga finetunen aan de hand hiervan ivm te grote snelheids stappen en een Vmax van een TGV) en een Roco met N45.
Ook nog een Arnold BR189 Raillon en een erg mooi lopende Fleischmann Taurus waarvan ik geen idee heb wat er in zit want ik krijg hem niet open.

Ik twijfel tussen de DH10C en N45
Waar zoek ik naar? Rustig langzaam kunnen rijden, en als ik dit zo doorlees kom ik dan uit op een DH10C

De locs waar het om gaat (tussen haakjes de aanbevolen decoder volgens jullie, zag een en ander bij Martin voorbijkomen)
Kato Class 66 NEM (N45)
FL 7362 NS1600 (N45)
FL7383 BR151 DB Cargo
FL7312 AEG
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc

aansturing is een FL TwinCenter

alvast bedankt,
Tieme


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke locdecoder?

Bericht door martindomburg »

Hoi Tieme
De locs waar het om gaat (tussen haakjes de aanbevolen decoder volgens jullie, zag een en ander bij Martin voorbijkomen)
Kato Class 66 NEM (N45)
FL 7362 NS1600 (N45)
FL7383 BR151 DB Cargo
FL7312 AEG
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc
Voor de Kato is de keuze inmiddels wel gewijzigd in de ESU LokPilot v4.0 micro omdat deze gemakkelijker te monteren is dan de Kuehn.
De andere locs gaven een erg mooi resultaat met zowel de DH10C die out-of-the-box mooi kruipgedrag vertoond, en de ESU LokPilot v4.0 micro decoders.
Nadeel van de ESU is wel dat als de connector op de printplaat zit hij dan vaak niet past. Als de connector met draden verbonden moet zijn met de decoder dan is de esu wel een goede kandidaat.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Hoi Martin,

Bedankt! Dan neem ik dat mee in mijn keuze, prijzen ontlopen elkaar niet echt zie ik, allen rond de 28 per stuk.

Het lijstje wordt dan als volgt

Kato Class 66 NEM (Esu V4)
FL 7362 NS1600 (DH10C draad)
FL 7383 BR151 DB Cargo (DH10C draad)
FL 7312 AEG 12X (DH10C draad)
HobbyTrain H2908 BR189 tulpenloc (DH10C met NEM)

Eerst maar even verder testrijden met de 4 reeds digitale locs die ik al heb en de boel finentunen. Eerste indruk van DCC is goed te noemen in vergelijking met analoog rijden. Dus ik sluit niet uit dat met de tijd ook de andere baan naar digitaaal gaat.

Ook helling op en af gaat het met een mooie stabiele snelheid



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

https://youtu.be/ju7FwZFwwbw
Hier een filmpje van 2 van mijn locs, Kato class 66 en een Arnold BR189. Beide voorzien met een DH10C van Hans.
Ja, toch de DH10c geprobeerd in de kato, en met een kleine aanpassing paste het.

Instellingen aangepast aan de hand van de hier aangegeven CV waardes en ze lopen mooi, kruipen op stand 1 gaat mooi. De Arnold mag nog wel wat langzamer, nog even erin duiken dus.

Tevreden met de keus!

Als de ombouw van de FL 7312 ook bevalt volgen de andere drie locs ook. Voor deze baan ook



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Vraagje...

Ik had hier een reeds omgebouwde FL 7333 liggen met kuehn 025, die maakte nogal herrie, oorzaak na wat testen bleek isolatietape onder de motor zijn waardoor oa tandwielen geen goed contact maakte omdat de motor iets hoger lag...
Omdat ik in ombouwverslagen, ook van specifiek de BR110, niets las over tape daar dit verwijderd, waardoor de herrie verdween met testen. Printplaatt met chip er weer op, op de dcc baan... rook.... chip kapot...

Waarom moet de motor geisoleerd worden en waarom lees ik daar niks over terug in ombouw verslagen? Moet dat bij alle analoge FL locs?
Laatst gewijzigd door scighera op 14 dec 2017 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: welke locdecoder?

Bericht door BenQ »

Het motorhuis heeft zover mijn kennis reikt geen contact met de plus spanning dus hoeft niet geïsoleerd te worden.
Wat je wel moet isoleren van het chassis zijn de aansluitingen van de koolborstels.
Soms zit er een koolborstel tegen het chassis.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Vreemd, datgene wat geisoleerd was was de onderzijde en de kant waar de koolborsteks niet zitten, de metalen motorbehuizing dus.



Zie foto, het zwarte is tape
Afbeelding20171214_163312 by Tisjen, on Flickr
Afbeelding20171214_163241 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171214_163352 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171214_163340 by Tn, on Flickr



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: welke locdecoder?

Bericht door FidOo »

Fleischmann heeft soms de absoluut nare eigenschap gehad om een koperen lipje om 1 van de koolborstelhouders te doen die verbinding maakt tussen het metalen deel van de motorbehuizing en een koolborstelhouder. Doordat het metalen deel van de motorbehuizing vrijwel altijd verbinding heeft met het chassis van je lok heb je dus op die manier een verbinden.

Op het moment dat je een lok digitaal maakt moeten de koolborstelhouders dus geisoleerd zijn van alle andere verbindingen, en dus moet je opletten op dat lipje!
O en dat lipje zit er niet bij 1 specifiek model wel of niet in, dit varieert ook gewoon binnen 1 model!

Kun je eens foto's maken van je motor (zowel links als rechts) en van de print en de rest van de lok. Dan kunnen we wat meer zeggen.

EDIT: bij deze lok vermoed ik trouwens dat het de koperen lippen zijn die vanaf de printplaat gaan naar de motor, die misschien net ff tegen het chassis komen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Bedankt voor de reacties,

Vreemde is dat aan de kant van de lipjes en koolborstelhouders geen tape zat, maar puur bij de raakvlakken metalen deel van de motor met chassis.

Hoe kan ik controleren of het nodig is bij de door mij om te bouwen modellen?
Probleem bij deze was dat dat tape problemen opleverde, heel veel herrie en soms een tandje missen..



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: welke locdecoder?

Bericht door Marksintpancras »

Als je decoders gaat inbouwen koop dan eerst een multimeter met "piep" functie, oa te bestellen bij DTS.
Deze piep functie gebruik je om te controleren of er tussen 2 punten geen contact is. Scheelt je op jaarbasis een flink wat tijd met inbouwen van decoders.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Er is inmiddels een multimeter onderweg, maar blijft appart dat ik deze stap als ook het isoleren nergens terug vind in de ombouwverslagen op bijvoorbeeld 1zu160.net.

Eerst maar eens de drie locs (12X, Br151 DB Cargo en een NS1600 )die ik wil gaan ombouwen doormeten om te kijken of dat wel gaat lukken voordat ik de decoders ga bestellen

Deze 7333 bouw ik om naar analoog en wordt verkocht, was door dat isolatietape niet rijbaar ivm stuiteren en veel herrie.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: welke locdecoder?

Bericht door BenQ »

Er zijn niet zoveel locs die isoleren nodig hebben, er zit vaak al een draadje aan de koolborstels en die moeten worden vervangen door de oranje en grijze draden van de decoder.
Het motorhuis hoef je niet te isoleren.
Als de multimeter binnen is meet maar eens tussen één koolborstel en het motorhuis en je zal een weerstand van oneindig meten. Dus er is geen probleem.
ALLEEN als een koolborstel tegen het chassis ligt zal je deze moeten isoleren en anders niet.

Bij de 7333 gewoon de isolatietape verwijderen dan rijdt deze weer als een aal.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: welke locdecoder?

Bericht door Willempie »

Dat stukje plakband tussen motor en frame, is absoluut niet nodig en zegt alleen iets over degene die de ombouw aan het doen is, die heeft geen idee hoe het wel moet of hoe het wel werkt.

Groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: welke locdecoder?

Bericht door spoor65 »

En waar dan de kracht van o.a. dit forum weer van pas zou kunnen komen.

Aangezien iedereen die digitaal wil gaan rijden, het een keer zal moeten leren.

Nadeel is dan dat het soms wat meer tijd kost, via geschreven tekst en foto`s, dan wanneer je iemand om de hoek hebt wonen, die het je kan leren door het te laten zien en doen in zijn bijzijn.
Waarbij gesproken woorden, met de bijbehorende intonaties, vaak zoveel makkelijker te begrijpen zijn, dan geschreven woorden, die alleen maar statisch op ons beeldscherm staan.

Dus ik hoop dat hier, ook weer via het Forum, goede uitleg en uiteindelijk, een goed en leerzaam resultaat uit gaat komen.

En voor de èèn is de materie nu eenmaal moeilijker dan voor de ander, ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten, maar met wat geduld en goede moed van alle kanten, kan uiteindelijk iedereen ook dingen leren die niet direct zijn specialiteit is.

Daarom volg ik dit topic ook met intresse, om er ook van te leren.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Helaas, zonder isolatietape onder de motor (als ook aan de zijde tegenover de koolborstelhouders bleek de decoder dus door te branden... vandaar ook de vraag hier, geen idee hoe dit kon, maar zodra de multimeter binnen is zal ik eens kijken waar de oorzaak zit. En zoals aangeven de andere analoge locs ook even nameten

De loc heb ik trouwens reeds omgebouwd gekocht, met ook verlichting die aan uit ging op snelheidsverandering in plaats van op function toets



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

spoor65 schreef:En waar dan de kracht van o.a. dit forum weer van pas zou kunnen komen.

Aangezien iedereen die digitaal wil gaan rijden, het een keer zal moeten leren.

Nadeel is dan dat het soms wat meer tijd kost, via geschreven tekst en foto`s, dan wanneer je iemand om de hoek hebt wonen, die het je kan leren door het te laten zien en doen in zijn bijzijn.
Waarbij gesproken woorden, met de bijbehorende intonaties, vaak zoveel makkelijker te begrijpen zijn, dan geschreven woorden, die alleen maar statisch op ons beeldscherm staan.

Dus ik hoop dat hier, ook weer via het Forum, goede uitleg en uiteindelijk, een goed en leerzaam resultaat uit gaat komen.

En voor de èèn is de materie nu eenmaal moeilijker dan voor de ander, ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten, maar met wat geduld en goede moed van alle kanten, kan uiteindelijk iedereen ook dingen leren die niet direct zijn specialiteit is.

Daarom volg ik dit topic ook met intresse, om er ook van te leren.

mvg

Freddy
Klopt helemaal Freddy, voordeel van internet is wel alle beschikbare informatie? Heb al veel hier geleerd mbt bijvoorbeeld de CV programmering.
Via youtube het drybrushen van rotsen.

Nu maar even terugvallen op het oude gezegde, meten is weten.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: welke locdecoder?

Bericht door scighera »

Gisteren gemeten.... geen wonder dat er rook uit kwam. De motorbehuizing zelf heeft geen kortsluiting met het chassis vreemd genoeg, maar wel alle stroomgeleiders van de wielsets naar de printplaat,.

Het gehele chassis heeft verbinding met zowel plus en min waar ik ook meet, schijnbaar niet ernstig genoeg voor analoog gebruik, maar digitaal is het dus funest.

De drie locs die ik zelf ga ombouwen zijn wel keurig (ook amper ingereden, dus geen coating beschadigingen op chassis. Dus binnenkort een poging wagen


Plaats reactie